(တစ္)
တစ္ခါက ဖိလစ္ပိုင္ႏုိင္ငံက သတင္းကေလးတစ္ပုဒ္ အခုရက္ ထဲမွာ ေခါင္းထဲျပန္ေရာက္လာပါ တယ္။ အထပ္ျမင့္တိုက္ႀကီးတခ်ိဳ႕ ကို ျပန္ၿပီးၿဖိဳခ်ခုိင္းတဲ့ သတင္းပါ။ အေၾကာင္းက ႐ုပ္တုရဲ႕ ျမင္ကြင္း ကို ကြယ္ေနလို႔တဲ့။ ဘယ္သူ႔႐ုပ္ တုရွိရမလဲ။ ေဒါက္တာရီေဇာ္ရဲ႕ ႐ုပ္တုေပါ့။
ဖိလစ္ပိုင္ႏုိင္ငံ မနီလာၿမိဳ႕ မွာ ေဒါက္တာရီေဇာ္အထိမ္းအ မွတ္ပန္းၿခံရွိပါတယ္။ Rizal Park တဲ့။ အဲသည့္အထဲမွာ ရီေဇာ့္႐ုပ္ တုႀကီးလည္း ရွိပါတယ္။
ဖိလစ္ပိုင္မ်ိဳးခ်စ္အာဇာနည္ ေတာ္လွန္ေရးသမား ေဒါက္တာ ဟိုေဆးရီေဇာ္ (Jose Rizal)။ စပိန္ကိုလိုနီဘဝက လြတ္ေျမာက္ဖုိ႔ ႀကိဳးပမ္းရင္း အက်ဥ္းေထာင္ထဲ မွာ ၁၈၉၆ ခု ဒီဇင္ဘာ ၃၀ ရက္မွာ ပစ္အသတ္ခံလိုက္ရတဲ့ သူရဲ ေကာင္း။ ဆံုးေတာ့ အသက္ (၃၅)ႏွစ္။
ဒါေၾကာင့္ သူ႔ကို ဂုဏ္ျပဳထု လုပ္ထားတဲ့ ႐ုပ္တုႀကီးက ၄၂ ေပ ျမင့္ပါတယ္။ ၁၉၀၈ က စ,ထုကာ ၁၉၁၃ မွာ လက္စသတ္လိုက္ၿပီး အဲသည့္ႏွစ္ ဒီဇင္ဘာ ၃၀ ရက္မွာ ဖြင့္ခဲ့လိုက္တဲ့ ႐ုပ္တုေပါ့။ ႏွမ္း ဖတ္ေက်ာက္ (Granite)နဲ႔ လုပ္ ထားတဲ့ ႐ုပ္တုပါတဲ့။
ဖိလစ္ပိုင္ ေခတ္မီၿမိဳ႕ျပ တည္ေထာင္တဲ့သူေတြဟာ ၿမိဳ႕ ေတာ္ရဲ႕ အခ်က္အခ်ာေနရာေတြ မွာ မိုးေမွ်ာ္တိုက္ႀကီးေတြ ေဆာက္ ပါတယ္။ အဲသည့္တိုက္တခ်ိဳ႕က ရီေဇာ္ရဲ႕ ႐ုပ္တုကို ႐ႈတဲ့ျမင္ကြင္း မွာ လာကြယ္ေနတာပါ။ အာဏာ ပိုင္တုိ႔က အထပ္ျမင့္တိုက္ေတြကို ျပန္ၿဖိဳခိုင္းပါတယ္။ ဘယ္တတ္ ႏုိင္ပါ့မလဲ။ ျပန္ၿဖိဳေပးၾကရတာ ေပါ့။ ႏုိင္ငံေတာ္အဆင့္ ႐ုပ္တုကို လာကြယ္ေနတာကိုး။
လန္ဒန္ၿမိဳ႕မွာ စိန္ေပါလ္ ဘုရားရွိခိုးေက်ာင္းရဲ႕ ျမင္ကြင္းကို ကြယ္ေနတဲ့အရာ အရပ္ေလးမ်က္ႏွာမွာ ဘာမွမရွိေစရဘူးတဲ့။
ေဩာ္.. အုပ္ခ်ဳပ္သူနဲ႔ အႏု ပညာတြဲစပ္လို႔ေနေတာ့တာကိုး။ လူေနတဲ့ေနရာမွာ လွလွေလးေန လို႔ရေအာင္ စိတ္ကူးတတ္ၾကတဲ့ လူေတြ။
(ႏွစ္)
ရန္ကုန္မွာ အထပ္ျမင့္ခြင့္ျပဳ ထားၿပီးခါမွ စည္းကမ္းနဲ႔ မညီတာ ေၾကာင့္ ေလွ်ာ့ေပးဖို႔ဆုိတဲ့ အသံ ေတြထြက္လာၿပီးေနာက္မွာ ေပး မယ္၊ မေပးဘူး အေခ်အတင္ စကားဆုိသံေတြလည္း ထြက္လာ ခဲ့ဖူးပါတယ္။
အႏုပညာေခါင္းပါးဆြံ႕အ တဲ့ အစိုးရေတြဟာ လူေတြကို လွ ေအာင္ေနဖို႔ မလုပ္ေပးတတ္ၾက ပါဘူး။ တုိက္ႀကီးေတြျမင့္ရင္၊ အ ေဆာက္အအံုႀကီးေတြ ႀကီးရင္၊ ၿမိဳ႕ေတာ္ႀကီး ေခတ္မီေခ်ေပါ့လ ဟယ္လို႔ဆုိကာ စားပြဲေပၚ၊ စားပြဲ ေအာက္ အေပးအယူေတြနဲ႔ ေဈး တည့္ၿပီး ေဆာက္ခ်င္သလိုေတြ ေဆာက္ပစ္လိုက္တဲ့အခါ ၿမိဳ႕ဟာ အမူးသမား အန္ခ်ပစ္လိုက္တဲ့ အရိအရြဲပံုႀကီးပမာ ေအာ္ဂလီဆန္စရာျဖစ္လို႔ေပါ့။
ရန္ကုန္စက္မႈတကၠသိုလ္က ဆင္းကာ အရာရွိလုပ္ေနတဲ့ ၿမိဳ႕ျပအင္ဂ်င္နီယာ ကေလးတစ္ ေယာက္နဲ႔ ေတြ႕ပါတယ္။ ကြၽန္ ေတာ္က လမ္းအက်ယ္နဲ႔ တိုက္ အျမင့္အခ်ိဳးအစားကို ေမးၾကည့္ မိပါတယ္။ သူက လမ္းအက်ယ္ရဲ႕ ႏွစ္ဆကို ေလးေပခြဲထပ္ေပါင္းတဲ့ အဂၤလိပ္ေခတ္ဥပေဒသကို ေျပာ ျပပါတယ္။
လမ္းက ေပ ၂၀ က်ယ္ရင္ တုိက္က ေပ ၄၀ ကို ေလးေပခြဲ ထပ္ေပါင္းေတာ့ကာ တုိက္အျမင့္ ၄၅ ေပေလာက္ပဲရွိရမယ္ဆိုတဲ့ သေဘာေပါ့။ ဒါဆို ဟိုဘက္သည္ ဘက္ လမ္းႏွစ္ဖက္စလံုးမွာ တိုက္ ေတြေဆာက္ၾကဦးေတာ့ လမ္းဟာ ၾကည့္ေကာင္းေနမယ္ဆုိတဲ့ ျမင္ ကြင္းလို႔ မွန္းဆၾကည့္ႏုိင္ပါတယ္။ အခုေတာ့ တခ်ိဳ႕ၿမိဳ႕ဆင္ေျခဖံုးမွာ လမ္းက ၂၄ ေပေလာက္။ တိုက္ က ရွစ္လႊာ။ ထီးထီးႀကီး။ ႐ႈခင္းထဲမွာ အႏုပညာေျခာက္ခန္းလိုက္ တာ။
ႏုိင္ငံတကာက နာမည္ေက်ာ္ၿမိဳ႕ႀကီးေတြမွာ ဇုန္ (Zone)ေတြ ခြဲျခားထားတဲ့အခါ အထပ္ျမင့္ မေဆာက္ရတဲ့ ဇုန္ေတြရွိပါတယ္။ တိုက္အားလံုးတစ္ထပ္။ အလြန္႔ အလြန္ဆံုးမွ ႏွစ္ထပ္။ ၿခံကေလး ေတြနဲ႔။ တစ္ရပ္ကြက္လံုးအျပား။ ထိုးထိုးေထာင္ေထာင္ တစ္တိုက္ မွ မရွိ။ လွလိုက္တာ။
ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ဆီမွာ ေဆာက္ ခ်င္တဲ့ သူေဆာက္။ ေဆာက္ခ်င္ သလိုေဆာက္။ ဟိုဘက္က ထိုး ထိုးေထာင္ေထာင္။ သည္ဘက္ က ပုပုပ်ပ္ပ်ပ္။
အေဆာက္အအံုေတြ ေဆာက္ၾကတဲ့အခါ အေနာက္မွာ လမ္းၾကားရွိခဲ့ရင္ တစ္ေပခြာ ေဆာက္ရမယ္၊ မရွိရင္ ေျခာက္ ေပခြာေဆာက္ရမယ္လုိ႔ ၾကားဖူး ပါရဲ႕။ ဘယ္သူက လိုက္နာပါ သလဲ။
သံုးထပ္ခြဲေအာက္ေဆာက္ ရင္ ေဘးႏွစ္ဖက္ကို သံုးေပစီခြာ ထားရမယ္။ ေလးထပ္အထက္ ေဆာက္ရင္ တစ္ေပစီခြာထားရ မယ္လုိ႔ ၾကားဖူးပါတယ္။ ဘယ္သူ က လိုက္နာပါသလဲ။ သံုးထပ္၊ ေလးထပ္ေဆာက္ၾကတဲ့အခါ ေရွ႕မွာ ၁၂ ေပကေန ေပ ၂၀ ၾကား လႊတ္ထားရမယ္လုိ႔ ဆုိပါတယ္။ ဘယ္သူက လႊတ္ထားပါသလဲ။
ရန္ကုန္ပတ္လည္က ရပ္ ကြက္ေတြထဲမွာ အိမ္ရွင္က မသိ တာေတာင္မွ အင္ဂ်င္နီယာေတြ၊ စည္ပင္ဝန္ထမ္းေတြက ရွင္းျပညႇိ ႏိႈင္းတုိင္ပင္ကာ တည္ေဆာက္ခဲ့ ၾကရင္ ၿမိဳ႕ဟာ လွမွာေပါ့။ အခု ေတာ့ ခြင့္ျပဳသူေတြက ျပဳခ်င္ သလို ျပဳခဲ့ၾကကာ ေဆာက္သူေတြ က စိတ္ကူးတည့္သလို ေဆာက္ခဲ့ ၾကတဲ့အတြက္ အၿဖိဳခက္၊ အဖ်က္ ခက္နဲ႔ ဗြက္စိုင္းေနတဲ့ ၿမိဳ႕ႀကီးဟာ က်က္သေရ ကင္းမဲ့သြားခဲ့ရတာ ပါ။
အစိုးရလုပ္တဲ့သူေတြဟာ အႏုပညာပါမွလို႔ မိတ္ေဆြတခ်ိဳ႕ နဲ႔ ေျပာျဖစ္ပါတယ္။ လမ္းေတြ၊ ပလက္ေဖာင္းေတြ၊ ပန္းၿခံေတြ၊ ေရကန္ေတြ၊ သစ္ပင္ေတြ၊ ျပ တုိက္ေတြ၊ ေဈးေတြ၊ စာၾကည့္ တိုက္ေတြ၊ ဘဏ္ေတြ၊ ေက်ာင္း ေတြ၊ တုိက္ေတြ၊ အိမ္ေတြကို ၾကည့္လိုက္႐ံုနဲ႔ အႏုပညာပါ၊ မပါ ႐ိုင္း၊ မ႐ိုင္း သိႏိုင္ပါတယ္။
ၾကည့္ေကာင္းေအာင္ေန တတ္တဲ့ လူမ်ိဳးျဖစ္ေစခ်င္လွ ေၾကာင္းပါ။ ။
တစ္ခါက ဖိလစ္ပိုင္ႏုိင္ငံက သတင္းကေလးတစ္ပုဒ္ အခုရက္ ထဲမွာ ေခါင္းထဲျပန္ေရာက္လာပါ တယ္။ အထပ္ျမင့္တိုက္ႀကီးတခ်ိဳ႕ ကို ျပန္ၿပီးၿဖိဳခ်ခုိင္းတဲ့ သတင္းပါ။ အေၾကာင္းက ႐ုပ္တုရဲ႕ ျမင္ကြင္း ကို ကြယ္ေနလို႔တဲ့။ ဘယ္သူ႔႐ုပ္ တုရွိရမလဲ။ ေဒါက္တာရီေဇာ္ရဲ႕ ႐ုပ္တုေပါ့။
ဖိလစ္ပိုင္ႏုိင္ငံ မနီလာၿမိဳ႕ မွာ ေဒါက္တာရီေဇာ္အထိမ္းအ မွတ္ပန္းၿခံရွိပါတယ္။ Rizal Park တဲ့။ အဲသည့္အထဲမွာ ရီေဇာ့္႐ုပ္ တုႀကီးလည္း ရွိပါတယ္။
ဖိလစ္ပိုင္မ်ိဳးခ်စ္အာဇာနည္ ေတာ္လွန္ေရးသမား ေဒါက္တာ ဟိုေဆးရီေဇာ္ (Jose Rizal)။ စပိန္ကိုလိုနီဘဝက လြတ္ေျမာက္ဖုိ႔ ႀကိဳးပမ္းရင္း အက်ဥ္းေထာင္ထဲ မွာ ၁၈၉၆ ခု ဒီဇင္ဘာ ၃၀ ရက္မွာ ပစ္အသတ္ခံလိုက္ရတဲ့ သူရဲ ေကာင္း။ ဆံုးေတာ့ အသက္ (၃၅)ႏွစ္။
ဒါေၾကာင့္ သူ႔ကို ဂုဏ္ျပဳထု လုပ္ထားတဲ့ ႐ုပ္တုႀကီးက ၄၂ ေပ ျမင့္ပါတယ္။ ၁၉၀၈ က စ,ထုကာ ၁၉၁၃ မွာ လက္စသတ္လိုက္ၿပီး အဲသည့္ႏွစ္ ဒီဇင္ဘာ ၃၀ ရက္မွာ ဖြင့္ခဲ့လိုက္တဲ့ ႐ုပ္တုေပါ့။ ႏွမ္း ဖတ္ေက်ာက္ (Granite)နဲ႔ လုပ္ ထားတဲ့ ႐ုပ္တုပါတဲ့။
ဖိလစ္ပိုင္ ေခတ္မီၿမိဳ႕ျပ တည္ေထာင္တဲ့သူေတြဟာ ၿမိဳ႕ ေတာ္ရဲ႕ အခ်က္အခ်ာေနရာေတြ မွာ မိုးေမွ်ာ္တိုက္ႀကီးေတြ ေဆာက္ ပါတယ္။ အဲသည့္တိုက္တခ်ိဳ႕က ရီေဇာ္ရဲ႕ ႐ုပ္တုကို ႐ႈတဲ့ျမင္ကြင္း မွာ လာကြယ္ေနတာပါ။ အာဏာ ပိုင္တုိ႔က အထပ္ျမင့္တိုက္ေတြကို ျပန္ၿဖိဳခိုင္းပါတယ္။ ဘယ္တတ္ ႏုိင္ပါ့မလဲ။ ျပန္ၿဖိဳေပးၾကရတာ ေပါ့။ ႏုိင္ငံေတာ္အဆင့္ ႐ုပ္တုကို လာကြယ္ေနတာကိုး။
လန္ဒန္ၿမိဳ႕မွာ စိန္ေပါလ္ ဘုရားရွိခိုးေက်ာင္းရဲ႕ ျမင္ကြင္းကို ကြယ္ေနတဲ့အရာ အရပ္ေလးမ်က္ႏွာမွာ ဘာမွမရွိေစရဘူးတဲ့။
ေဩာ္.. အုပ္ခ်ဳပ္သူနဲ႔ အႏု ပညာတြဲစပ္လို႔ေနေတာ့တာကိုး။ လူေနတဲ့ေနရာမွာ လွလွေလးေန လို႔ရေအာင္ စိတ္ကူးတတ္ၾကတဲ့ လူေတြ။
(ႏွစ္)
ရန္ကုန္မွာ အထပ္ျမင့္ခြင့္ျပဳ ထားၿပီးခါမွ စည္းကမ္းနဲ႔ မညီတာ ေၾကာင့္ ေလွ်ာ့ေပးဖို႔ဆုိတဲ့ အသံ ေတြထြက္လာၿပီးေနာက္မွာ ေပး မယ္၊ မေပးဘူး အေခ်အတင္ စကားဆုိသံေတြလည္း ထြက္လာ ခဲ့ဖူးပါတယ္။
အႏုပညာေခါင္းပါးဆြံ႕အ တဲ့ အစိုးရေတြဟာ လူေတြကို လွ ေအာင္ေနဖို႔ မလုပ္ေပးတတ္ၾက ပါဘူး။ တုိက္ႀကီးေတြျမင့္ရင္၊ အ ေဆာက္အအံုႀကီးေတြ ႀကီးရင္၊ ၿမိဳ႕ေတာ္ႀကီး ေခတ္မီေခ်ေပါ့လ ဟယ္လို႔ဆုိကာ စားပြဲေပၚ၊ စားပြဲ ေအာက္ အေပးအယူေတြနဲ႔ ေဈး တည့္ၿပီး ေဆာက္ခ်င္သလိုေတြ ေဆာက္ပစ္လိုက္တဲ့အခါ ၿမိဳ႕ဟာ အမူးသမား အန္ခ်ပစ္လိုက္တဲ့ အရိအရြဲပံုႀကီးပမာ ေအာ္ဂလီဆန္စရာျဖစ္လို႔ေပါ့။
ရန္ကုန္စက္မႈတကၠသိုလ္က ဆင္းကာ အရာရွိလုပ္ေနတဲ့ ၿမိဳ႕ျပအင္ဂ်င္နီယာ ကေလးတစ္ ေယာက္နဲ႔ ေတြ႕ပါတယ္။ ကြၽန္ ေတာ္က လမ္းအက်ယ္နဲ႔ တိုက္ အျမင့္အခ်ိဳးအစားကို ေမးၾကည့္ မိပါတယ္။ သူက လမ္းအက်ယ္ရဲ႕ ႏွစ္ဆကို ေလးေပခြဲထပ္ေပါင္းတဲ့ အဂၤလိပ္ေခတ္ဥပေဒသကို ေျပာ ျပပါတယ္။
လမ္းက ေပ ၂၀ က်ယ္ရင္ တုိက္က ေပ ၄၀ ကို ေလးေပခြဲ ထပ္ေပါင္းေတာ့ကာ တုိက္အျမင့္ ၄၅ ေပေလာက္ပဲရွိရမယ္ဆိုတဲ့ သေဘာေပါ့။ ဒါဆို ဟိုဘက္သည္ ဘက္ လမ္းႏွစ္ဖက္စလံုးမွာ တိုက္ ေတြေဆာက္ၾကဦးေတာ့ လမ္းဟာ ၾကည့္ေကာင္းေနမယ္ဆုိတဲ့ ျမင္ ကြင္းလို႔ မွန္းဆၾကည့္ႏုိင္ပါတယ္။ အခုေတာ့ တခ်ိဳ႕ၿမိဳ႕ဆင္ေျခဖံုးမွာ လမ္းက ၂၄ ေပေလာက္။ တိုက္ က ရွစ္လႊာ။ ထီးထီးႀကီး။ ႐ႈခင္းထဲမွာ အႏုပညာေျခာက္ခန္းလိုက္ တာ။
ႏုိင္ငံတကာက နာမည္ေက်ာ္ၿမိဳ႕ႀကီးေတြမွာ ဇုန္ (Zone)ေတြ ခြဲျခားထားတဲ့အခါ အထပ္ျမင့္ မေဆာက္ရတဲ့ ဇုန္ေတြရွိပါတယ္။ တိုက္အားလံုးတစ္ထပ္။ အလြန္႔ အလြန္ဆံုးမွ ႏွစ္ထပ္။ ၿခံကေလး ေတြနဲ႔။ တစ္ရပ္ကြက္လံုးအျပား။ ထိုးထိုးေထာင္ေထာင္ တစ္တိုက္ မွ မရွိ။ လွလိုက္တာ။
ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ဆီမွာ ေဆာက္ ခ်င္တဲ့ သူေဆာက္။ ေဆာက္ခ်င္ သလိုေဆာက္။ ဟိုဘက္က ထိုး ထိုးေထာင္ေထာင္။ သည္ဘက္ က ပုပုပ်ပ္ပ်ပ္။
အေဆာက္အအံုေတြ ေဆာက္ၾကတဲ့အခါ အေနာက္မွာ လမ္းၾကားရွိခဲ့ရင္ တစ္ေပခြာ ေဆာက္ရမယ္၊ မရွိရင္ ေျခာက္ ေပခြာေဆာက္ရမယ္လုိ႔ ၾကားဖူး ပါရဲ႕။ ဘယ္သူက လိုက္နာပါ သလဲ။
သံုးထပ္ခြဲေအာက္ေဆာက္ ရင္ ေဘးႏွစ္ဖက္ကို သံုးေပစီခြာ ထားရမယ္။ ေလးထပ္အထက္ ေဆာက္ရင္ တစ္ေပစီခြာထားရ မယ္လုိ႔ ၾကားဖူးပါတယ္။ ဘယ္သူ က လိုက္နာပါသလဲ။ သံုးထပ္၊ ေလးထပ္ေဆာက္ၾကတဲ့အခါ ေရွ႕မွာ ၁၂ ေပကေန ေပ ၂၀ ၾကား လႊတ္ထားရမယ္လုိ႔ ဆုိပါတယ္။ ဘယ္သူက လႊတ္ထားပါသလဲ။
ရန္ကုန္ပတ္လည္က ရပ္ ကြက္ေတြထဲမွာ အိမ္ရွင္က မသိ တာေတာင္မွ အင္ဂ်င္နီယာေတြ၊ စည္ပင္ဝန္ထမ္းေတြက ရွင္းျပညႇိ ႏိႈင္းတုိင္ပင္ကာ တည္ေဆာက္ခဲ့ ၾကရင္ ၿမိဳ႕ဟာ လွမွာေပါ့။ အခု ေတာ့ ခြင့္ျပဳသူေတြက ျပဳခ်င္ သလို ျပဳခဲ့ၾကကာ ေဆာက္သူေတြ က စိတ္ကူးတည့္သလို ေဆာက္ခဲ့ ၾကတဲ့အတြက္ အၿဖိဳခက္၊ အဖ်က္ ခက္နဲ႔ ဗြက္စိုင္းေနတဲ့ ၿမိဳ႕ႀကီးဟာ က်က္သေရ ကင္းမဲ့သြားခဲ့ရတာ ပါ။
အစိုးရလုပ္တဲ့သူေတြဟာ အႏုပညာပါမွလို႔ မိတ္ေဆြတခ်ိဳ႕ နဲ႔ ေျပာျဖစ္ပါတယ္။ လမ္းေတြ၊ ပလက္ေဖာင္းေတြ၊ ပန္းၿခံေတြ၊ ေရကန္ေတြ၊ သစ္ပင္ေတြ၊ ျပ တုိက္ေတြ၊ ေဈးေတြ၊ စာၾကည့္ တိုက္ေတြ၊ ဘဏ္ေတြ၊ ေက်ာင္း ေတြ၊ တုိက္ေတြ၊ အိမ္ေတြကို ၾကည့္လိုက္႐ံုနဲ႔ အႏုပညာပါ၊ မပါ ႐ိုင္း၊ မ႐ိုင္း သိႏိုင္ပါတယ္။
ၾကည့္ေကာင္းေအာင္ေန တတ္တဲ့ လူမ်ိဳးျဖစ္ေစခ်င္လွ ေၾကာင္းပါ။ ။
No comments:
Post a Comment