Sunday, December 6, 2015

အမ်ိဳးသားေရးစိတ္ဓာတ္ကို ေမြးဖြားေပးခဲ့သည့္ အမ်ိဳးသားေန႔ ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ သိန္းေအး

အမ်ိဳးသားေရးစိတ္ဓာတ္ကို ေမြးဖြားေပးခဲ့သည့္ အမ်ိဳးသားေန႔
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
သိန္းေအး
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
တန္ေဆာင္မုန္းလဆန္း ၁၀ ရက္ေန႔သည္ အမ်ိဳးသားေန႔ျဖစ္သည္။ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္တြင္ အ မ်ိဳးသားေန႔ျဖစ္ေပၚလာခဲ့သည္မွာ (၉၅)ႏွစ္ ျပည့္ေျမာက္ခဲ့ၿပီျဖစ္သည္။ 

ျမန္မာနိုင္ငံကို နယ္ခ်ဲ႕အဂၤလိပ္တို႔က ခရစ္ ႏွစ္ ၁၈၂၄ ဘႀကီးေတာ္မင္းလက္ထက္တြင္ တစ္ႀကိမ္၊ ၁၈၅၂ ပုဂံမင္းလက္ထက္ တြင္တစ္ ႀကိမ္၊ ၁၈၈၅ ခုႏွစ္ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ေႏွာင္း ပိုင္း သီေပါမင္းလက္ထက္တြင္တစ္ႀကိမ္ စစ္ သုံးႀကိမ္ျပဳ၍ တစ္နိုင္ငံလုံး ကိုသိမ္းပိုက္ခဲ့သည္။ သူ႔ကၽြန္ဘဝက်ေရာက္ခဲ့ရစဥ္က ထီးက်ိဳးစည္ ေပါက္ ရွင္ဘုရင္ပါေပ်ာက္ခဲ့ရေသာ္လည္း ျပည္ သူလူထုတို႔က အမ်ိဳးသားေရးစိတ္၊ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ အရင္းခံျဖင့္ ရရာလက္နက္ကိုစြဲကိုင္ကာ ေဒသ အသီးသီးမွ ဆန႔္က်င္ေတာ္လွန္တိုက္ခိုက္ခဲ့ ၾကသည္။

အမ်ိဳးသားေရးစိတ္ဓာတ္ဆိုသည္က အ ေရးမၾကဳံလၽွင္ ေသြးမဆုံ၊ အေရးႀကီးမွေသြးနီး တာမ်ိဳးျဖစ္သည္။ အေရးမေပၚေသးလၽွင္ မီးခဲ ျပာဖုံးလိုျဖစ္ေနတတ္ေသာ္လည္း အေရးၾကဳံ လာရလၽွင္ေတာ့ ေသြးဆုံလာတတ္ၾကစျမဲျဖစ္ သည္။ အဂၤလိပ္တို႔၏ စတင္က်ဴးေက်ာ္ျခင္း ကို ခံခဲ့ရေသာ ၁၈၂၄ ခုႏွစ္မွ စတင္ေရတြက္လၽွင္ ႏွစ္ေပါင္း ၁၀၀ နီးပါးအၾကာ ၁၉၂၀ ျပည့္ႏွစ္ တြင္ေတာ့ အုပ္စိုးသူအဂၤလိပ္တို႔ကိုတုန္လႈပ္ ေစခဲ့သည့္ ပထမေက်ာင္းသားသပိတ္ႀကီးေပၚ ေပါက္ခဲ့ေတာ့သည္။ စတင္ေပၚေပါက္စဥ္က အဂၤလိပ္အစိုးရတို႔ ေရးဆြဲျပ႒ာန္းေပးလိုက္ ေသာ ယူနီဗာစီတီအက္ဥပေဒကိုအေၾကာင္း ျပဳ ၍ ျဖစ္ေပၚလာခဲ့ သည္မွန္ေသာ္လည္း ျမန္ မာ အမ်ိဳးသားထုႀကီးတစ္ရပ္လုံးက အမ်ိဳးသား ေရးစိတ္ဓာတ္မ်ား နိုးၾကားလာကာ ႏွစ္ေပါင္း ၂၈ ႏွစ္အၾကာ ၁၉၄၈ တြင္ လြတ္လပ္ေရးအ ရယူနိုင္သည္အထိပင္ အရွိန္အဟုန္ျမင့္မား လာခဲ့သည္။ ဤသည္မွာ Nationalism အ မ်ိဳးသားေရးစိတ္ဓာတ္၊ အမ်ိဳးသားေရးဝါဒ၊ မ်ိဳး ခ်စ္စိတ္၊ ဝံသာႏုရကၡိတ စိတ္ဓာတ္မ်ားေၾကာင့္ ပင္ျဖစ္သည္။

၁၉၂၀ ျပည့္ႏွစ္ ျမန္မာျပည္ ဒုတိယဘု ရင္ခံ ဆာရက္ဂ်ီနယ္ဟင္နရီကရက္ေဒါက္  Sir Reginald Henry Craddock   ႏွင့္ ပညာ မင္းႀကီး မက္ဟန္းတား Mark Hunter  တို႔က နယ္ခ်ဲ႕အရင္းရွင္စနစ္ႏွင့္ေလ်ာ္ညီေသာ အ ရင္းရွင္ပညာေရးစနစ္ကို အက်ိဳးျပဳသည့္ ရန္ ကုန္တကၠသိုလ္ဥပေဒၾကမ္းကိုေရးဆြဲကာ ရန္ ကုန္တကၠသိုလ္တည္ေထာင္ရန္ ႀကိဳးပမ္းခဲ့ၾက သည္။ ယင္းတကၠသိုလ္ဥပေဒၾကမ္းတြင္-ျမန္ မာျပည္၌ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္တစ္ခုတည္းသာ ရွိရမည္။

ထိုတကၠသိုလ္လက္ေအာက္တြင္ ေကာလိပ္ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းသာ ရွိရမည္။ ယင္းေကာလိပ္ေက်ာင္းသည္လည္း ရန္ကုန္ ၿမိဳ႕တြင္သာဖြင့္ရမည္။ ေကာလိပ္ေက်ာင္းတြင္ စာသင္လိုလၽွင္ ေက်ာင္းအိပ္ေက်ာင္းစားအျဖစ္ ေနရမည္။ တကၠသိုလ္ဝင္ခြင့္ရရန္ အစိုးရက ျပဳလုပ္ေသာ High School Final   ေခၚ ဆယ္ တန္းစာေမးပြဲေအာင္ျမင္ရမည္။ ဆယ္တန္းစာေမးပြဲေအာင္ျမင္ၿပီးသူတို႔သည္ တကၠသိုလ္ ဝင္ခြင့္ရေရးအတြက္ အဂၤလိပ္ဘာသာႏွင့္ အ ျခားဘာသာတြဲတစ္ခုကို ထပ္မံေျဖဆိုကာ ထူး ခၽြန္စြာေအာင္ျမင္မွသာ တကၠသိုလ္ေက်ာင္း တက္ခြင့္ရွိသည္။ တကၠသိုလ္တက္ခြင့္ရလၽွင္ ဦးစြာ တကၠသိုလ္ပညာကိုသင္ယူခြင့္မရ။ ျပင္ ဆင္မႈအတန္း (Preliminary Class ) တြင္ တစ္ ႏွစ္တက္ရမည္။

အရည္အခ်င္းမျပည့္မီဟု သတ္ မွတ္ျခင္းခံရလၽွင္ တကၠသိုလ္ပညာရပ္မ်ားကို သင္ယူခြင့္ရဦးမည္မဟုတ္။ ေရးေျဖ၊ ႏႈတ္ေၿဖ စာေမးပြဲမ်ားထားရွိမည္။ ဂုဏ္ထူးႏွင့္ ဝိဇၨာဘြဲ႕ စာေမးပြဲကို သိပၸံတန္းေအာင္ၿပီး သုံးႏွစ္ၾကာမွ ဝင္ရမည္။ ဂုဏ္ထူးႏွင့္ ဝိဇၨာဘြဲ႕တန္းတြင္ စာ ေမးပြဲတစ္ခါက်လၽွင္ ေနာက္ထပ္ေျဖဆိုခြင့္လုံး ဝမျပဳ စေသာျပင္းထန္တင္းက်ပ္သည့္ ပညာ ေရးဥပေဒၾကမ္းကို ေရးဆြဲျပ႒ာန္းရန္ ထုတ္ ျပန္ခဲ့ရာ ၁၉၂၀ ျပည့္ႏွစ္ ဇူလိုင္လ ၃၀ ရက္ ေန႔တြင္ YMBA အသင္းႀကီးက ဦးစီး၍ တကၠ သိုလ္ဥပေဒၾကမ္းကို ကန႔္ကြက္ေသာ လူထုအ စည္းအေဝးႀကီးကို ဂ်ဴဗလီေဟာတြင္ က်င္းပ ခဲ့သည္။

အစည္းအေဝးႀကီး မွ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ ဥပေဒၾကမ္းအတည္ျပဳေရးကို လုံးဝကန႔္ကြက္ သည္။ ဥပေဒၾကမ္းအတည္ျပဳေရးကို ျမန္မာ နိုင္ငံသစ္ စီမံအုပ္ခ်ဳပ္ေရးႏွင့္ပတ္သက္၍ တ ရားဥပေဒျပဳလႊတ္ေတာ္အသစ္ ဖြဲ႕စည္းတည္ ေထာင္သည့္အခ်ိန္တိုင္ေအာင္ ဆိုင္းငံ့ထား ရန္၊ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တစ္ၿမိဳ႕တည္းတြင္သာ တကၠ သိုလ္ဖြင့္လွစ္မႈကို မလိုလား။ အနယ္နယ္အရပ္ ရပ္ရွိ ေကာလိပ္ေက်ာင္းမ်ားလည္း ဖက္စပ္ပါ ဝင္နိုင္သည့္ တကၠသိုလ္မ်ိဳးဖြင့္လွစ္ရန္သာ လို လားသည္။ ေက်ာင္းအုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖြဲ႕တြင္ ျမန္ မာလူမ်ိဳးတို႔ လုံေလာက္စြာပါဝင္ရန္လိုလား သည္။ တကၠသိုလ္ဝင္ခြင့္ျပဳရာတြင္ ျပင္ဆင္ မႈအတန္း (Preliminary Class) ေနရေသာစနစ္ ကိုမႏွစ္သက္၊ High School Final   ေအာင္ ၿပီးသူတိုင္း တက္ခြင့္ျပဳသင့္သည္ စသည့္အ ခ်က္မ်ားကို တညီတညြတ္တည္း ဆုံးျဖတ္အ တည္ျပဳခဲ့သည္။
အဆိုပါ တကၠသိုလ္ပညာေရးဥပေဒၾကမ္း အရဆိုလၽွင္ ေငြကုန္ေၾကးက်ခံနိုင္ေသာ ေျမရွင္၊ ဓနရွင္လူတန္းစားမ်ားႏွင့္ ဗ်ဴရိုကရက္အရာရွိ ႀကီးတို႔၏ အဆက္အႏႊယ္မ်ားသာ အက်ိဳးရွိနိုင္ ေသာ ပညာေရးဥပေဒျဖစ္ေနသည္။ ျမန္မာ မ်ားႏွင့္ အလွမ္းေဝးလွသည့္ ပညာေရးစနစ္ ျဖစ္ေနသည္။ အဆိုပါဥပေဒအရဆိုလၽွင္ ထို ေခတ္ကသုံးစြဲေသာ ေငြအနည္းဆုံး က်ပ္ ၆၀၀ ေက်ာ္ သို႔မဟုတ္ တစ္လလၽွင္ ပ်မ္းမၽွက်ပ္ ၅၀ ေက်ာ္ အကုန္အက်ခံနိုင္ရမည္ျဖစ္သည္။ ထိုစဥ္ က ၿမိဳ႕အုပ္တစ္ေယာက္၏လစာမွာ က်ပ္ ၁၂၀ ခန႔္ရွိၿပီး စာေရးႀကီးတစ္ေယာက္၏လစာမွာ က်ပ္ ၃၀ ဝန္းက်င္မၽွသာရရွိသည့္ ကာလျဖစ္ သည္။ တကၠသိုလ္ပညာေရးကိုသင္ယူဖို႔ဆိုလၽွင္ ၿမိဳ႕အုပ္တစ္ေယာက္၏ လစာမၽွေလာက္ ခံစား ခြင့္ရွိသူမ်ားသာ ေက်ာင္းတက္နိုင္ၾကမည္ျဖစ္ သည္။ အလုပ္သမားတစ္ဦး၏ အနိမ့္ဆုံးလစာ မွာ ၁၂ က်ပ္ျဖစ္ၿပီး အျမင့္ဆုံးလစာမွာ ၇၅ က်ပ္ျဖစ္၍ ပ်မ္းမၽွျခင္းအားျဖင့္ အလုပ္သမား တစ္ဦး တစ္လလၽွင္ က်ပ္ ၂၀ မၽွသာ ရရွိေနၾက ၿပီး ေန႔စားဝန္ထမ္းမ်ားဆိုပါက တစ္ေန႔လၽွင္ ၂၅ ျပား(တစ္မတ္)ေလာက္သာ ရရွိေနခ်ိန္ ျဖစ္သည့္အတြက္ သာမန္ဝန္ထမ္းမိသားစုမ်ား အဖို႔ တကၠသိုလ္တက္ေရာက္ရန္ အိပ္မက္ပင္ မက္၍မရနိုင္သည့္ အေျခအေနျဖစ္သည္။
ထိုေခတ္သတင္းစာမ်ားကလည္း တကၠ သိုလ္ပညာေရးဥပေဒၾကမ္းကို ဆန႔္က်င္ကန႔္ ကြက္ေရးသားၾကသည္။ ကန႔္ကြက္ေနသည့္ ၾကားမွာပင္ ၁၉၂၀ ျပည့္ႏွစ္ ဩဂုတ္လ ၂၈ ရက္ေန႔၌ ကရက္ေဒါက္က ဥပေဒကိုအတည္ ျပဳျပ႒ာန္းလိုက္သည္။ ဒီဇင္ဘာ ၁ ရက္ေန႔တြင္ ယင္းဥပေဒႏွင့္အညီ ရန္ကုန္ေကာလိပ္ကို တကၠ သိုလ္ (University) အျဖစ္သို႔ တိုးျမႇင့္ဖြင့္လွစ္ ေတာ့မည္ဟု ေၾကညာသည္။ သတင္းစာမ်ား ႏွင့္ ေက်ာင္းသားထုက ျပင္းျပင္းထန္ထန္ကန႔္ ကြက္လာသည္။ ေကာလိပ္ေက်ာင္းသားမ်ား ထဲမွ သံတြဲဦးဘဦးကို ေခါင္းေဆာင္တင္ၿပီး စည္းေဝးကန႔္ကြက္သည္။ ကန႔္ကြက္ေနသည့္ ၾကားမွ ေရွ႕တိုးလုပ္ေဆာင္လာပါက ေက်ာင္း သားႏွင့္ျပည္သူတြဲ၍ ေရွ႕တစ္လွမ္းတိုးမည္ဟု ဆုံးျဖတ္ကန႔္ကြက္သည့္အတြက္ ဘုရင္ခံက ဒီဇင္ဘာ ရ ရက္သို႔ ရက္ေရႊ႕သည္။

ထိုေန႔ကား ၁၉၂၀ ျပည့္ႏွစ္ ဒီဇင္ဘာ ၃ ရက္ (၁၂၈၂ ခုႏွစ္ တန္ေဆာင္မုန္းလဆုတ္ ၈ ရက္)။ သီေပါမင္းပါေတာ္မူေန႔ လည္းျဖစ္သည္။ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ ေရႊတိဂုံေစတီေတာ္ရင္ျပင္ အေနာက္ ေတာင္ေထာင့္(စေနေထာင့္) ေဗာဓိပင္ႀကီးေရွ႕ တြင္ နံနက္ ၁၁ နာရီမွစတင္ကာ ေက်ာင္းသား ၁၁ ဦး လၽွို႔ဝွက္စုေဝးတိုင္ပင္ၾကသည္။ ေက်ာင္း သားသပိတ္ႀကီးျဖစ္ေပၚလာေအာင္ ဦးေဆာင္ ခဲ့သည့္ ၁၁ ဦးမွာ-ကိုဘရွင္ (ဘီအက္စ္စီအ ထက္တန္း)၊ ေကညီပိတ္(ဘီအက္စ္စီအထက္ တန္း)၊ ကိုဖိုးကြန္း(ဘီအက္စ္စီအထက္တန္း)၊ ကိုေအး(ဘီေအအထက္တန္း)၊ ကိုလွတင္ (ဘီ ေအအထက္တန္း)၊ ကိုေဖသိန္း (အိုင္ေအအ ထက္တန္း)၊ ကိုထြန္းဝင္း(အိုင္ေအအထက္တန္း)၊ ကိုဘရွင္(အိုင္ေအအထက္တန္း)၊ ကိုဘခင္ (အိုင္ ေအအထက္တန္း)၊ ကိုေအာင္ဒင္ (အိုင္ေအ အထက္တန္း)ႏွင့္ ကိုဘဦး(ဘီေအအထက္တန္း) တို႔ျဖစ္ၾကသည္။ (အဆိုပါေက်ာင္းသားႀကီး မ်ား သပိတ္ေမွာက္ရန္ စုေဝးတိုင္ပင္ခဲ့သည့္ ေနရာ၌ ယခုတိုင္ ေမာ္ကြန္းေက်ာက္တိုင္ ကို ေရႊတိဂုံေစတီေတာ္ရင္ျပင္ အေနာက္ေတာင္ ေထာင့္တြင္ ယခုတိုင္ေတြ႕နိုင္ပါသည္။)

ရွစ္နာရီၾကာမၽွ တိုင္ပင္ေဆြးေႏြးၾကၿပီး ေနာက္ အမိနိုင္ငံ၏ဂုဏ္သိကၡာႏွင့္ အနာဂတ္ အတြက္ ေကာလိပ္ေက်ာင္းသားမ်ား သပိတ္ ေမွာက္ၾကရန္ ဆုံးျဖတ္လိုက္ၾကေတာ့သည္။ သပိတ္ေမွာက္ျခင္းကို ထိုေက်ာင္းသား ၁၁ ဦး ကပင္ဦးေဆာင္မည္။ တစ္ျပည္လုံးအတိုင္းအ တာျဖင့္ ပါဝင္လာေအာင္ လွည့္လည္ေဟာေျပာ ၾကမည္။ ဒီဇင္ဘာ ၄ ရက္ေန႔တြင္ ဗဟန္းဦး အရိယေက်ာင္း၌ ေကာလိပ္ေက်ာင္းသားမ်ား အထူးအစည္းအေဝးေခၚယူကာ ရွင္းလင္း ေျပာျပရန္ ဆုံးျဖတ္ခဲ့သည္။ ရန္ကုန္ေကာလိပ္ ႏွင့္ ယုဒသန္ေကာလိပ္တို႔မွ ေက်ာင္းသား ၄၀၀ ေက်ာ္သည္ ဒီဇင္ဘာ ၄ ရက္ ညေန ၅ နာရီ တြင္ ဗဟန္းဦးအရိယေက်ာင္းတြင္ စုေဝးကာ တကၠသိုလ္ဥပေဒတိုက္ဖ်က္ေရးအတြက္ သပိတ္ ေမွာက္ၾကရန္ အမ်ားသေဘာတူဆုံးျဖတ္ခဲ့ သည္။

ေနာက္တစ္ေန႔ျဖစ္ေသာ ၁၉၂၀ ျပည့္ ႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလ ၅ ရက္ေန႔ (၁၂၈၂ ခုႏွစ္ တန္ ေဆာင္မုန္းလဆုတ္ ၁၀ ရက္ေန႔)တြင္ ေက်ာင္း သူ၊ ေက်ာင္းသားမ်ားစုေဝးကာ တကၠသိုလ္ ပညာေရးဥပေဒၾကမ္းကို လုံးဝကန႔္ကြက္ေၾကာင္း ဆႏၵျပသည့္အေနျဖင့္ သပိတ္ေမွာက္ေၾကာင္း ဆုံးျဖတ္ေၾကညာခဲ့သည္။ ေက်ာင္းသားေတြ ညီခဲ့သည္။ ေကာလိပ္ေက်ာင္း သားမ်ားသာမ က အထက္တန္းေက်ာင္းသားမ်ားကပါ ပါဝင္ လာခဲ့သည္။ ဗဟန္းတြင္ ရွိသမၽွဇရပ္အားလုံး ေက်ာင္း သားေတြႏွင့္ ျပည့္ႏွက္သြားေတာ့သည္။ တစ္နိုင္ငံလုံးမွ ေက်ာင္းမ်ားအားလုံးနီးပါးပင္ ဝိုင္းဝန္းသပိတ္ေမွာက္လိုက္ၾကေတာ့သည္။ သပိတ္ေမွာက္ရာတြင္ ျမန္မာနိုင္ငံ၌ရွိေနေသာ အထက္တန္းေက်ာင္း ၄၂ ေက်ာင္းက သပိတ္ ေမွာက္ခဲ့ၾကသည္။ သပိတ္ေမွာက္ေက်ာင္း သား မ်ားကို ဗုဒၶဘာသာကလ်ာဏယုဝအသင္း ႀကီးက အကူအညီေပးခဲ့သည္။
၁၉၂၀ ျပည့္ႏွစ္ ပထမေက်ာင္း သားသပိတ္ သည္ အဂၤလိပ္နယ္ခ်ဲ႕တို႔လက္ေအာက္တြင္ ျမန္မာနိုင္ငံ၏ ပထမဆုံးပညာေရး လႈပ္ရွားမႈ ႀကီးျဖစ္သည္။ ထိုလႈပ္ရွားမႈႀကီး၏ အက်ိဳးသက္ ေရာက္မႈက အမ်ိဳးသားပညာသင္ေက်ာင္း မ်ား ႏွင့္ ေခတ္သစ္ အမ်ိဳးသားပညာေရးအေတြးအ ဆကို ေပါက္ဖြားေစခဲ့သည္သာမက ျမန္မာတစ္ မ်ိဳးသားလုံးအတြက္ နိုင္ငံေရးနိုးၾကားမႈ၊ အမ်ိဳး သားစည္းလုံးမႈ၊ ဇာတိေသြးဇာတိမာန္ျမင့္မား မႈတို႔ကို ေမြးဖြားေပးခဲ့သည္။ အမ်ိဳးသားတကၠ သိုလ္ ထူေထာင္ေရးအတြက္ သပိတ္ေမွာက္ ေက်ာင္းသားမ်ား အစည္းအေဝးထိုင္ၾကၿပီး ေကာ္မတီဖြဲ႕ကာ ကိုယ္ထူကိုယ္ထအမ်ိဳးသား ေက်ာင္းေပါင္း ၉၃ ေက်ာင္းအထိ ဖြင့္လွစ္နိုင္ ခဲ့သည္။ လြတ္လပ္ေရးတိုက္ပြဲတစ္ေလၽွာက္ ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားခဲ့ေသာ ဆရာႀကီးသခင္ ကိုယ္ေတာ္မွိုင္း၊ သခင္ဘေသာင္း၊ သခင္ျမ၊ သခင္ဖိုးကြန္း (ဗိုလ္ဖိုးကြန္း)၊သခင္ဗဂြမ္း၊ သ ခင္ထြန္းေရႊ၊ သခင္ဗသီး၊ သခင္သာဒင္တို႔လို ေခါင္းေဆာင္မ်ားကို ေပါက္ဖြားေပးခဲ့သည္။

ထိုေခတ္ကေပၚေပါက္ခဲ့ေသာ အမ်ိဳးသား ေက်ာင္းမ်ားတြင္ အမ်ိဳးသားပညာေရးအတြက္ တာဝန္ယူခဲ့ၾကေသာ အမ်ိဳးသားေက်ာင္း ဆရာ တို႔မွာ အေစာပိုင္းတြင္ လခဟူ၍မရၾက။ ဆီဖိုး ဆန္ဖိုးပင္မျပည့္စုံ၊ ဘဝရပ္တည္ေရးအတြက္ ခက္ခဲေသာ္လည္း အမ်ိဳးသားေရးစိတ္ဓာတ္ သက္သက္ျဖင့္ အမ်ိဳးသားပညာေရးကို ျပဳစု ပ်ိဳးေထာင္ေပးခဲ့ၾကသည္။

အမ်ိဳးသားပညာေရး ေက်ာင္းမ်ား ႏြမ္းပါးလွပုံ၊ ျဖစ္နိုင္လၽွင္ ေရႊမိုး ေငြမိုးေတြရြာသြန္းၿဖိဳးၿပီး ယူနီဗာစီတီေက်ာင္း ေတြ အမ်ားအျပားပင္ေဆာက္လိုက္ခ်င္ပုံ၊ အ မ်ိဳးသားေက်ာင္းမ်ား ေအာင္ျမင္မႈတို႔ကို အဂၤ လိပ္တို႔က သတိျပဳမိလာေသာအခါ အခ်င္းခ်င္း ေသြးကြဲေအာင္ ေသြးထိုးခဲ့သည့္အတြက္ လူမ ညီလၽွင္ မွားၾကလိမ့္မည္ျဖစ္ေၾကာင္းကို ဆရာ ႀကီးသခင္ကိုယ္ေတာ္မွိုင္းက ယူနီဗာစီတီဘြဲ႕ ေလးခ်ိဳးေတာ္ႀကီးျဖင့္ ယခုလို ဖြဲ႕ဆိုသတိေပး ခဲ့သည္။

ယူနီဗာစီတီဘြဲ႕ကဗ်ာ (မဟာေလးခ်ိဳးႀကီး)
*************************************
(၁)'ဘြိဳင္းေကာက္' အျဖစ္မွာ၊ ေမတၱာ
အထယ္မေသးေသာ္လဲ့၊
'မွိုင္း' တစ္ေယာက္မစၥတာ-ခ်စ္ရာမမယ္
ေသးနိုင္ဘု၊
သစၥာတကယ္ေသြးေတြဟဲ့လို႔၊ ေတြးနဲ႔
ေနာင္ဖို႔အလို၊
အိုကြယ္.. ေခတၱရာနယ္တေၾကးဆီက၊
ေမးရဲ့ေမာင္တို႔ကို။  ။

(၂)ဪ...ေဝးခရီးကေပမယ့္၊
အေရးႀကီးလၽွင္ျဖင့္၊ ေသြးနီးရာပါစျမဲေပ မို႔၊
ဆရာလဲကြာ၊ ပထမအရင္-ကနဦးဆီ က....
ျမန္မာ့တခြင္မွာ-သမၼတရွင္ဘုရင္မလူးခင္ပ၊
'ထ' ဆင္ထူးကို၊ တျမည္ျမည္သင္ခဲ့သမို႔၊
'ထီ' မထင္ ေက်ာင္းေတာ္သားေတြရဲ့၊
အမည္အစဥ္မွာ-ေခါင္းအေပၚမ်ားတြင္ မွ..
မင္းရို႔ဆရာကို စာရင္းတို႔ကာ ထားလိုက္
ၾကေပေတာ့၊
ဪ...ဘုရား၊ သိၾကားေတြ မလို႔မို႔၊
အမ်ားေဝေနယ်တို႔ဖို႔ ..
အေရွသမယ,ပေဝ,သေရေခတ္ဆီက၊
ေရႊေငြျဖစ္သူ 'ဆရာေအာင္' ရဲ့ျပင္၊
ျမန္မာေဘာင္ ေပါကၠံတိုင္းတြင္မွ၊ သမိုင္း
တစ္ေစာင္သစ္ခဲ့တဲ့၊
အဇၨေဂါဏာ၊ ဆရာရွင္မထီးတို႔လိုပ၊
ျဖစ္ၾကေသာအခါ၊ တာအဝင္မွာ ၿပီးေစဖို႔၊
ခရီးသည္ေရာက္ရာ ႀကိဳးခဲ့တယ္၊
အမ်ိဳးအတြက္-သဒၶါတရကိုယ္ပါေနာ္ကြယ္၊
ၿမိဳးၿမိဳးမ်က္မ်က္၊ အက်ိဳးနက္ေစဖို႔၊ ထိုး
ရက္ပါကို။  ။

(၃) အႏွစ္တစ္ေထာင္ရွည္စြာ၊ ေနစရာ
တစ္မ်ိဳးရယ္လို႔၊ မျဖစ္ျဖစ္ေအာင္, ေသေသခ်ာခ်ာ ထိုးရ
ပါေတာ့၊
ေရႊေငြအသျပာမိုးေတြနဲ႔၊ သြန္းၿဖိဳးျဗဟၼ စိုရ္။
အစြန္းတန္ခိုးထိုထိုရယ္ႏွင္-က႐ုဏာ,
ေမတၱာပြား၊
အိုကြယ္...လြန္းမိုးတညိဳညိဳရယ္ႏွင့္,
သမုဒယသစၥာတရား။  ။

(၄) 'မွိုင္း' ဟဲ့ေနာ္၊ တိုင္းနဲ႔ေျမေပၚမျဖင့္၊
ကသိုင္းနဲ႔ေျဖေဖ်ာ္တဲ့၊ တေဇေယာ္-အထိ
ကရတစ္ပါးေပေပါ့၊

ကေဝအေက်ာ္, အေမာ္မွာ, တပည့္မေတြ
ကလဲ မ်ားခ်ိန္မို႔၊

အစိအငွသြားကာ၊ ဆန္ကိုခံၾကေတာ့၊
ယမန္ဟိုပုဂံ၊ သေရေခတၱရာတို႔လို၊
ေရႊေတြ, ေငြေတြျဖစ္လၽွင္ျဖင့္၊
အေရွခ်စ္မကြယ္-သဒၶါေပါက္သူက၊
ျပည္ေခတ္အနယ္နယ္၊ နဂရာတစ္ေလၽွာက္
မွာလ...

အမယ္မင္း...ေနာက္တစ္သိုက္-ဇမၺဴ
ဒီျမန္မာသားေတြမျဖင့္...

ဪ...အေျမႇာက္ႀကိဳက္ႀကိဳက္ၿပီး၊ အ
ေခ်ာက္တိုက္နဲ႔-
လူမညီပါလၽွင္ျဖင့္,မွားၾကလိမ့္မထင့္..
အို ေဘဒါရီရဲ့၊ ေျမႇာက္လိုက္မကြဲ႕ ..
ေမာက္လိုက္မဟဲ့လို႔ ...
ေဆာက္လိုက္မယ့္ ယူနီဘာစီတီေတြအ မ်ား။  ။

ဆိုရလၽွင္ အဂၤလိပ္တို႔ကသင္ေပးေသာ တကၠသိုလ္ပညာေရးသည္ ၎တို႔၏ ဗ်ဴရိုက ေရစီယႏၲရားလည္ပတ္ေရးအတြက္ အဂၤလိပ္ ပညာတတ္မ်ားေမြးထုတ္ေရး ကၽြန္ပညာေရး ကိုသာဦးတည္ခဲ့ၿပီး ျမန္မာအမ်ိဳးသားပညာေရး ေက်ာင္းမ်ားမွာမူ ျမန္မာ့ပညာေရး၊ ဇာတိေသြး ဇာတိမာန္ကိုတက္ေစထက္ေစေသာ သခင္ ပညာေရးကို သင္ၾကားေပးခဲ့သည့္အတြက္ အ မ်ိဳးသားေရး အေမြကိုဆက္ခံကာ လြတ္လပ္ေရး အထိ ရယူေဆာင္ၾကဥ္းေပးခဲ့သည့္ ဒုတိယ ေက်ာင္းသားမ်ိဳးဆက္ကို ေပါက္ဖြားေပးနိုင္ခဲ့ သည္ကို ေတြ႕ရပါသည္။

ပထမေက်ာင္းသားသပိတ္မွ ေပါက္ဖြား ခဲ့ေသာ အမ်ိဳးသားပညာေရးေက်ာင္းမ်ားမွ သည္ ဒုတိယေက်ာင္းသားသပိတ္ျဖစ္ေသာ ၁၉၃၆ ခုႏွစ္ ဒုတိယေက်ာင္းသားမ်ိဳးဆက္မ်ား ကို ေပါက္ဖြားေပးခဲ့သည္။ ဦးရာဇတ္၊ သခင္ျမ၊ ဒီးဒုတ္ဦးဘခ်ိဳ၊ ဦးဘဝင္းႏွင့္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ ဆန္းလို အာဇာနည္ေခါင္းေဆာင္မ်ားကို ေပၚ ထြန္းေစျခင္းျဖင့္ ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရးကို အရ ယူေပးနိုင္ခဲ့သည္။
၁၉၂၁ ခုႏွစ္ ေအာက္တိုဘာ ၂၁ ရက္မွ ၂၄ ရက္ (၁၂၈၃ ခုႏွစ္ သီတင္းကၽြတ္လျပည့္ေက်ာ္ ၅ ရက္မွ ၈ ရက္)အထိ နဝမအႀကိမ္ေျမာက္ ဂ်ီစီဘီေအျမန္မာအသင္းခ်ဳပ္ ႏွစ္ပတ္လည္ ကြန္ဖရင့္ကို မႏၲေလးၿမိဳ႕တြင္ က်င္းပသည္။ ကြန္ဖရင့္သို႔ ျမန္မာအမ်ိဳးသမီးအဖြဲ႕မ်ားအပါအဝင္ အသင္းခြဲေပါင္း ၁၀၀၀၀ ေက်ာ္မွ ပရိ သတ္ ၁၀၀၀၀၀ ေက်ာ္တက္ေရာက္ခဲ့ၿပီး ဆရာ ႀကီးသခင္ကိုယ္ေတာ္မွိုင္းက ဂုဏ္ျပဳဩဘာစာ ဖတ္ၾကားကာ ဖြင့္လွစ္ေပးခဲ့သည္။ အဆိုပါ ကြန္ဖရင့္ႀကီးမွ အမ်ိဳးသားေန႔တစ္ေန႔ကို ေရြး ခ်ယ္သတ္မွတ္ရန္  General Council   သို႔ တာ ဝန္ေပးခ်က္အရ ၁၉၂၂ ခုႏွစ္ ဇြန္လ ၁ရ ရက္ (၁၂၈၄ ခုႏွစ္ နယုန္လျပည့္ေက်ာ္ ၈ ရက္)တြင္က်င္းပေသာ ဂ်ီစီဘီေအအသင္းခ်ဳပ္ General Council   ၏ အထူးအစည္း အေဝးႀကီး မွ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားမ်ား သပိတ္ေမွာက္ ေသာေန႔ (တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေက်ာ္ ၁၀ ရက္)ကို အမ်ိဳးသားေန႔အျဖစ္ သတ္မွတ္ေပး ခဲ့သည္။

၁၉၂၀ ျပည့္ႏွစ္ ပထမေက်ာင္းသားသပိတ္ ေမွာက္စဥ္က ခုနစ္တန္းတြင္ပညာသင္ၾကား ေနဆဲျဖစ္ေသာ ကဗ်ာစာဆို ဆရာေဇာ္ဂ်ီသည္ ၁၉၂၄ ခုႏွစ္၊ အသက္ ၁၆ ႏွစ္အရြယ္တြင္ တကၠသိုလ္ေရာက္ရွိလာၿပီး ပညာသင္ယူစဥ္ ဝံသယုဝမဂၢဇင္း၌ အမ်ိဳးသားေအာင္ပြဲေန႔ မဂၤလာပိုဒ္စုံရတုကို ေရးသားေဖာ္ျပခဲ့ရာ စာ ဖတ္သူမ်ားအတြက္ (၉၅) ႏွစ္ေျမာက္ အမ်ိဳး သားေန႔ဂုဏ္ျပဳအျဖစ္ ေဖာ္ျပအပ္ပါသတည္း။

အမ်ိဳးသားေအာင္ပြဲေန႔ မဂၤလာပိုဒ္စုံရတု
+++++++++++++++++++++++++++++
ေဘြေကာင္းေခါင္ယံ၊ နိတုံစံသို႔၊ ဖန္ဝါ ေရာင္ဝင္း၊ မိုက္ေမွာင္ခြင္းသည့္၊ ေနမင္းတရ ထည္၊ ေဆြအၾကည္လၽွင္၊ က်င့္ရည္ျပည့္စုံ၊ သြယ္သြယ္ဂုဏ္ႏွင့္၊ ေလာက္လုံအဝ၊ မင္းသမၼ တ၏၊ ဝြသႏြယ္လာ၊ ဘိရာဇာမွ၊ ေရကာတြက္စီ၊ ႏွစ္ရာခ်ီ၍၊ သုံးလီဒသ၊ မင္းသတၱတို႔၊ တည္စ (တေကာင္း)၊ ျမန႔္ေသာင္း(ေခတၱယံ)၊ ၿမိဳ႕(ပုဂံ) တည့္၊ ဌာနံ(ျမင္စိုင္း)၊ (စစ္ကိုင္း)(ပင္းယ)၊ (အင္းဝ) သာစည္၊ (ေတာင္ငူ)(ျပည္)ႏွင့္၊ ဇာ နည္ဘုန္းတန္း၊ (ကုန္းေဘာင္)နန္းကို၊ သိမ္း ျမန္းဆက္ခံ၊ မတ္ေပါင္းရံလ်က္၊ ကဒဏ္ေရႊခ်ဴ၊ ထီးပစၥဴျဖင့္၊ ရိပ္ျဖဴေဆာင္းကာ၊ စိုးအုပ္လာ သည္။ ။ ျမန္မာတို႔ေသြး ေထာက္ခ်င့္ေဘြး။
ေနေဒါင္းေတာင္ပံ ၊ သကုဏံႏွင့္၊ ဝဲပ်ံလူး ခတ္၊ ဝဠာရပ္မွ၊ နံဓာတ္ပ်က္ေႂကြ၊ ၿဂိဳဟ္ဆိုးေမႊ လ်က္၊ ရေဝဦးကင္၊ ၾကငွန္းစဥ္ႏွင့္၊ ပလႅင္တိမ္ ေပ်ာက္၊ ၿဗိတိန္ေအာက္သို႔၊ ကံေလၽွာက္ၾကမၼာ၊ က်ခဲ့ရွာ၍၊ ေကာဇာသကၠရာဇ္၊ တြက္ဖြဲ႕စစ္ေသာ္၊ ေထာင္ႏွစ္ ရွစ္ဆယ္၊ ႏွစ္ႏွစ္ကယ္၌ ခ်ိန္ဝယ္ သရဒ၊ ေဆာင္မုန္းလ၏၊ ပကၡဆုတ္ေက်ာ္၊ ဆယ္ ရက္ေမာ္တြင္၊ ေက်ာင္းေတာ္သိပၸံ၊ ေနဗိမာန္ မွ၊ နည္းစံဆုံးတမ္း၊ ဥပေဒၾကမ္းကို၊ ႏွစ္ဝမ္းမ ၾကည္၊ ေနာင္အရွည္ဖို႔၊ ေမၽွာ္ရည္စိတ္ထား၊ ေက်ာင္းေတာ္သားတို႔၊ စိတ္အားမာန္ တက္၊ ဖယ္ၾကဥ္ထြက္ခဲ့၊ ဘဝဂ္အာကာ၊ သိမ့္သိမ့္ျငာ သည္။  ။ ဝံသာဖို႔ေရး၊ ေပ်ာက္လြင့္ေအး။
ေရႊေမာင္းေရာင္ လၽွံ၊ ဓာတ္ေမြဆံတို႔၊ ေပ်ာ္ စံဝပ္ကိန္း၊ မ်က္စံလိန္းလ်က္၊ တစ္သိန္းေလာ ကဓာတ္၊ သုံးလူနတ္လၽွင္၊ တြားညြတ္လက္စုံ ၊ ရွိဦးလႈံရာ၊ တိဂုံယဂၤဏ၊ ေစတီယ၌၊ ေမာရဝံ သံ၊ ဇာတိမာန္ႏွင့္၊ ဟိတ္ခံတန္ခိုး၊ မႏြမ္းညႇိုး ေအာင္ ၊ ျငမ္းထိုးသဖြယ္၊ ေနရွင္နယ္ဟု၊ တိမ္ ကြယ္မေမ့၊ ဤခ်ိန္ေစ့က၊ ဤေန႔မဂၤလာ၊ ဤ အခါတြင္၊ ရႊင္သာႏွစ္ေထာင္း၊ ၿခိမ့္ၿခိမ့္ေညာင္း လ်က္၊ ပန္းေပါင္းအမြန္၊ ေအာင္တံခြန္ႏွင့္၊ ပန္းတင္သီးသီး၊ သင္းခ်ပ္တီးသို႔၊ ျမန႔္ထီးတစ္ ခြင္၊ လြတ္လပ္ယာဥ္၌၊ လ်င္လ်င္ေဆာစြာ၊ ေဆာင္ပို႔ရာသည္။  ။ စံရာတို႔ေက်း ေျမႇာက္ပင့္ ေပး ။   ။

ေဇာ္ဂ်ီ

(မဟာေလးခ်ိဳးႀကီးႏွင့္ မဂၤလာပိုဒ္စုံရတုပါ သတ္ပုံမ်ားသည္ ထိုေခတ္ကသတ္ပုံအတိုင္း ျဖစ္ပါသည္။)
ဝံသယုဝမဂၢဇင္း အတြဲ(၁)၊ အမွတ္ ၁၊ ၁၉၂၄

ရည္ညႊန္း -

(၁) တို႔ဗမာအစည္းအ႐ုံးသမိုင္း (ပ+ဒု)
(၂) အႏွစ္ခ်ဳပ္ျမန္မာ့သမိုင္းအဘိဓာန္
ဒုတိယတြဲ(သန္းဝင္းလွိုင္)
(၃) အင္တာနက္ ဝက္ဘ္ဆိုက္စာမ်က္ႏွာမ်ား

#Democracytoday

(ပံုညႊန္း)
၂၀၂ဝျပည့္ႏွစ္က တကၠသိုလ္ဥပေဒၾကမ္းကိုကန႔္ကြက္သည့္ လူထုအစည္းအေဝးႀကီးက်င္းပခဲ့ရာ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေရႊ တိဂုံဘုရားလမ္းတြင္တည္ရွိခဲ့ေသာ ဂ်ဴဗလီေဟာကို ေတြ႕ရစဥ္။ (ဂ်ဴဗလီေဟာကို ၿဖိဳဖ်က္ခဲ့သျဖင့္ ယခုအခါမရွိေတာ့ၿပီ)

အမ်ိဳးသားေရႊရတုသဘင္က်င္းပရာ ေျမပေဒသာကၽြန္းတြင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးေနဝင္းႏွင့္ သဗိတ္ေမွာက္ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္မ်ား၊
ေက်ာင္းသားေဟာင္းႀကီးမ်ားအား ေတြ႕ရစဥ္။

No comments: