စကားပလႅင္
၂၁ရာစုပင္လုံႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ အႀကိဳေဆြးေႏြးပဲြ တစ္ခုတြင္ႏုိင္ငံေတာ္၏ အတုိင္ပင္ခံပုဂၢိဳလ္က ‘အမွတ္အသားသ႐ုပ္’ (Identity) ျပႆနာကိုေျပာဆုိသြားခဲ့ရာ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား စိတ္၀င္တစားရွိၾကသည္ကို သတိျပဳမိသည္။ သည္တြင္စာေရးသူကိုယ္တုိင္သည္လည္း အမွတ္အသားသ႐ုပ္ႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ ပညာရွင္တို႔၏ အေတြးအျမင္မ်ားကို စုစည္းေဖာ္ျပခ်င္လာသည္။ ၿပီးမွဆုိခဲ့ပါအမွတ္အသားသ႐ုပ္ျပႆနာႏွင့္ ျမန္မာ့ႏုိင္ငံေရးအဆက္အစပ္ကို ဉာဏ္မီသေလာက္တို႔ထိၾကည့္လို သည္။
ပထမစာအုပ္မွာ ‘ဆမ္မ်ဴ ရယ္(လ)ဖီဟန္တင္တန္’၏ ‘ငါတို႔ ဘယ္သူလဲ’ (Who are We?) ဆုိ ေသာ စာအုပ္ျဖစ္သည္။ ‘အေမရိ က၏ အမ်ဳိးသားအမွတ္အသား သ႐ုပ္အတြက္ စိန္ေခၚခ်က္မ်ား’ (The Challenges to America's National Identity) ဆိုေသာ ဒုတိယေခါင္းစဥ္လည္းပါသည္။ ၂၀၀၅ ခုႏွစ္ကထြက္ခ့ဲေသာ စာအုပ္ျဖစ္သည္။ ဤစာအုပ္၏ အႏွစ္ခ်ဳပ္သေဘာကို ၂၀၀၅ ခုႏွစ္ကပင္ ‘ေခတ္ဆန္းဂ်ာနယ္’ တြင္စာေရးသူေဖာ္ျပခဲ့ၿပီး ျဖစ္ပါသည္။ဒုတိယစာအုပ္မွာ ေနာက္ထပ္ေခတ္ၿပိဳင္ပညာရွင္ တစ္ဦးျဖစ္သူ ‘အမၾတာဆင္း’၏ ‘အမွတ္အသားသ႐ုပ္ႏွင့္ အၾကမ္းဖက္မႈ’ (Iden-tity and Violence) ျဖစ္သည္။ ‘ကံၾကမၼာ၏ အေတြးမွား၊ အယူမွား၊အစဲြမွား’ (The Illusion of De-stiny)ဆိုေသာ ဒုတိယေခါင္းစဥ္ပါသည္။ ၂၀၀၆ ခုႏွစ္ကထြက္ခဲ့ေသာ စာအုပ္ျဖစ္သည္။ ဤစာအုပ္၏ေရွ႕ပိုင္း အခန္းမ်ားကိုလည္း ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ထုတ္ The Waves မဂၢဇင္းမ်ားတြင္ ဘာသာျပန္ဆုိေဖာ္ျပခဲ့ၿပီး ျဖစ္ပါသည္။ ႏုိင္ငံေတာ္၏အတုိင္ပင္ခံ ပုဂၢိဳလ္ၫႊန္းဆုိခဲ့သည္မွာ ဤစာအုပ္မွ ျဖစ္လိမ့္မည္ထင္သည္။
ေျပာရလွ်င္ ဆုိခဲ့ပါပညာရွင္ ႏွစ္ေယာက္လုံးမွာ ‘အမွတ္အသား သ႐ုပ္’ ျပႆနာကို ခ်ဥ္းကပ္ဖြင့္ ဆိုၾကေသာ္လည္း သေဘာထား အျမင္ခ်င္းကား တူၾကသည္မ ဟုတ္ပါ။ ဆန္႔က်င္ဘက္ဟူ၍ပင္ ဆုိႏုိင္စရာမ်ားရွိပါသည္။ သို႔ႏွင့္တုိင္ အဆုိပါ မတူေသာသေဘာ ထားႏွစ္ရပ္လုံးကပင္ ျမန္မာ့ႏုိင္ငံ ေရးျပႆနာမ်ားႏွင့္ ဆက္စပ္ေန သည္။ ‘ဒီမုိကေရစီဖက္ဒရယ္ ျပည္ေထာင္စု’တည္ေဆာက္ေရးႏွင့္ ဆိုင္ သလို ‘ရခိုင္အေရး’ႏွင့္လည္း ပတ္ သက္ဆက္စပ္ေနသည္။ သို႔ျဖင့္ အမွတ္အသားသ႐ုပ္ဆုိင္ရာ ဒီ ဘိတ္ႀကီးတစ္ခု၏ အစြန္းႏွစ္ဖက္ မွ အျမင္မ်ားမွာ ျမန္မာ့ႏုိင္ငံေရး ႏွင့္ အံ့ၾသဖြယ္ရာ ဆက္စပ္လ်က္ရွိ သည္ကို ေတြ႕လုိက္ရသည္။ စာ ဖတ္သူမ်ား ‘ဦးေႏွာက္မုန္တုိင္း ဆင္’ ႏုိင္ရန္ ေဖာ္ျပလိုက္ပါသည္။
ဟစ္စပန္နစ္ စိန္ေခၚသံ
‘ငါတုိ႔ဘယ္သူလဲ’ ၏ က်မ္း ရွင္ ဟန္တင္တန္က သူ႔စာအုပ္ကို အေမရိက၏ ‘အမ်ဳိးသားအမွတ္ အသားသ႐ုပ္’ ျဖင့္ စဖြင့္သည္။ လူ မ်ဳိးအရ အင္ဂလိုအႏြယ္၊ ဘာသာ စကားအရ အဂၤလိပ္ဘာသာစကား၊ ကိုးကြယ္မႈအရ ပ႐ိုတက္စတင့္ ခရစ္ယာန္၊ ယုံၾကည္မႈအရ ပုဂၢလိက၀ါဒဟူ၍ ျဖစ္သည္။ အဆိုပါ ႏႈန္းစံတန္ဖုိးမ်ားျဖင့္ပင္ ေျမႀကီး ေပၚမွ ေကာင္းကင္ႏုိင္ငံတည္ေဆာက္ႏုိင္လိ့မ္မည္ဟု သေဘာ ယူကာ အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စု ကို ‘ေတာင္ကုန္းေပၚမွ ၿမိဳ႕’(City on a Hill) ဟု တင္စားေခၚေ၀ၚခဲ့ၾကသည္။ ၂၀ ရာစုတစ္ခုလုံးေလာက္ ပင္ ကမၻာအရပ္ရပ္မွ လူမ်ဳိးႏြယ္ေပါင္းစုံမွာ ေရၾကည္ရာျမက္ႏုရာ ရွာေဖြၾကရင္း ေတာင္ကုန္းေပၚမွ ၿမိဳ႕သို႔ေရာက္ လာၾကသည္။ ဤေနရာတြင္ စီးပြားေရးအခြင့္အလမ္း ေတြရွိသည္။ ပညာေရးလမ္းေၾကာင္း စုံပြင့္ေနသည္။ လူမ်ဳိးေပါင္းစုံ၊ အသားအေရာင္မ်ဳိးစုံ၊ ယဥ္ေက်းမႈေပါင္းစုံ၏ သမူဟနယ္ ေျမ ျဖစ္လိမ့္မည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္ယုံၾကည္ခဲ့ၾကသည္။ ဤသည္ပင္ ‘အေမရိကန္အိပ္မက္’ (American Dream) ျဖစ္ေတာ့သည္။
သို႔တေစ အဆုိပါ အိပ္မက္ ကို စိန္ေခၚလုိက္သည့္ျဖစ္စဥ္ႀကီး တစ္ခု ၂၀ ရာစုေႏွာင္းပိုင္းကပင္ အရွိန္အဟုန္ႏွင့္ ေပၚထြက္ေနခဲ့ၿပီး ျဖစ္သည္။ ေခတ္ၿပိဳင္ဂလိုဘယ္ လုိက္ေဇးရွင္းျဖစ္စဥ္ႏွင့္အတူ ကြၽဲ ကူးေရပါ ျဖစ္လာေသာ အစုလုိက္ အၿပံဳလုိက္ လူေရႊ႕ေျပာင္းမႈႀကီး ျဖစ္ပါသည္။ ဤေရႊ႕ေျပာင္းမႈႀကီး မွာ အေရအတြက္အရ ႀကီးမားမ်ားျပား႐ုံမွ်မက ယဥ္ေက်းမႈအရ လည္း သိပ္သည္းခုိင္မာလွရာ သမုိင္းအဆက္ဆက္ႀကံဳခဲ့ဖူးေသာ ယခင္အႀကိမ္မ်ားႏွင့္မတူ။ ပင္မ ေရစီးေၾကာင္းႏွင့္ ပူးေပါင္းသြားဖို႔ ထက္ အၿပိဳင္ေရစီးျဖစ္ဖုိ႔မ်ားေန သည္။ အဆင္မသင့္လွ်င္ ‘ကန္႔ လန္႔ျဖတ္ေရစီးေၾကာင္း’ ပင္ ျဖစ္ ေကာင္းျဖစ္သြားႏုိင္သည္။
အေမရိက၏ အိမ္ေနာက္ ေဖးဟုဆုိႏုိင္ေသာ လက္တင္အ ေမရိကတစ္လႊားမွ ဟစ္စပန္နစ္ ႏြယ္ဖြားမ်ား အေတာမသတ္လွိမ့္ ၀င္လာေနေသာ ေရစီးေၾကာင္းႀကီးျဖစ္ပါသည္။
အဆုိပါ ဟစ္စပန္နစ္စိန္ေခၚ သံ၏ ထင္ရွားေသာ သာဓကတစ္ခု မွာ မီယာမီဇာတ္လမ္းပင္ ျဖစ္ သည္။ ၁၉၆၀ ၀န္းက်င္ က်ဴးဘား တြင္ ဖီဒယ္ကက္စထ႐ိုအာဏာရ လာေသာအခါ ထြက္ေျပးလာ ေသာ က်ဴးဘားျပည္ေျပးမ်ားကို ‘ဖေလာ္ရီဒါေတာင္ပိုင္း’တြင္ အေျခခ်ေနထုိင္ခြင့္ေပးခဲ့ရာမွ မီယာမီဇာတ္လမ္းစသည္။ ႏွစ္ေပါင္း၃၀ မွ်ၾကာေသာအခါ မီယာမီစီး ပြားေရး တစ္ခုလုံးကို ဟစ္စပန္နစ္ ႏြယ္ဖြားေတြက သိမ္းပိုက္လုိက္ သည္။ ေနာက္စီးပြားေရးသာမ ကႏုိင္ငံေရးတြင္ပါ ခ်ဳပ္ကိုင္လာ သည္။ ေနာက္ဆုံးအေမရိက၏ အမ်ဳိးသားအမွတ္အသားသ႐ုပ္ ကိုပင္ စိန္ေခၚလာေတာ့သည္။ လူ မ်ဳိးအရ အင္ဂလိုအႏြယ္ထက္ ဟစ္စပန္နစ္ႏြယ္ဖြားေတြက အ မ်ားစုျဖစ္လာသည္။ ဘာသာစကားအရ အဂၤလိပ္ထက္ စပိန္က အဓိ ကျဖစ္လာသည္။ ကိုးကြယ္မႈအရ ပ႐ိုတက္စတင့္ခရစ္ယာန္ထက္ ေအာ္သိုေဒါက္ခရစ္ယာန္ျဖစ္လာ သည္။ ယုံၾကည္မႈအရ ပုဂၢလိက ၀ါဒထက္ စုေပါင္း၀ါဒက ပိုအေရး ပါလာသည္။ ဤတြင္ မူလပင္မ အေမရိကန္မ်ားအေနႏွင့္ မိမိ ကိုယ္ကုိယ္ ‘ငါတို႔ဘယ္သူလဲ’ ဟု ေမးရေတာ့မလို ျဖစ္ေနေတာ့သည္ ဟု က်မ္းရွင္က နိဂုံးခ်ဳပ္လုိက္ပါ သည္။
ပုံေသကားက် အႏၲရာယ္
အမၾတာဆင္း၏ စာအုပ္ ‘အ မွတ္အသားသ႐ုပ္ႏွင့္ အၾကမ္း ဖက္မႈ’မွာ ေရွ႕တြင္ေဖာ္ျပခဲ့ၿပီး ေသာ ဟန္တင္တန္၏ စာအုပ္ကို ေ၀ဖန္ထားျခင္း ျဖစ္သည္။ ‘ဆင္း’ က သူ႔စာအုပ္ကုိ အာဖရိကန္ အေမရိကန္စာေရးဆရာ ‘လန္စ တန္ဟုိက္’၏ ၁၉၄၀ ျပည့္ႏွစ္က ထုတ္ေ၀ခဲ့ေသာ ကိုယ္တုိင္ေရး အတၳဳပၸတၱိ ‘မဟာသမုဒၵရာ’မွ အ ခန္းတစ္ခန္းႏွင့္ စဖြင့္သည္။ စာေရးဆရာ၏ သူ႔ဇာတိအာဖရိကသို႔ ျပန္ခန္း ..။ ‘‘နယူးေယာ့ၿမိဳ႕ေတာ္ မွ ထြက္ခြာလုိက္သည္ႏွင့္ လြတ္ လပ္ေပါ့ပါးစိတ္က သူ႔ဟာဒယ တစ္ခုလုံးကို သိမ္းပိုက္သြားသည္။ အေမရိကန္ေရပိုင္နက္ကို ေက်ာ္ သည္ႏွင့္ ပါလာေသာ အေမရိကန္ စာအုပ္ေတြကို ပင္လယ္ထဲပစ္ခ် လုိက္ရာ ကြၽန္ေတာ့္အသည္းႏွလုံးထဲက သန္းႏွင့္ခ်ီေသာ ေက်ာက္ခဲ ေတြ ဆဲြထုတ္လႊင့္ပစ္လုိက္ရသလို ပါပဲဗ်ာ’’ဟု သူ႔ခံစားမႈကို ဖြင့္ျပ သည္။ အမွန္စင္စစ္ က်မ္းရွင္ ဆင္းေျပာလိုသည္မွာ ‘အိမ္လြမ္း စိတ္’တစ္နည္း ‘အမွတ္အသားသ႐ုပ္’ အေၾကာင္းပင္ျဖစ္သည္။ ဤစိတ္က ေပ်ာ္ရႊင္ခ်မ္းေျမ႕မႈကို သာမက စိတ္ဓာတ္ခြန္အားႏွင့္ ယုံၾကည္မႈကိုပါေပးသည္။ သို႔ႏွင့္တုိင္အမွတ္အသားသ႐ုပ္မွာ အခ်စ္ျဖင့္ ထာ၀ရထုံမြမ္းေနသည္မ်ဳိး လည္း မဟုတ္ျပန္။ တစ္ခါတစ္ရံ (မၾကာမၾကာဟူ၍ပင္ ဆုိႏုိင္ ေလာက္သည္) အခ်စ္၏ ဆန္႔က်င္ဘက္ အမုန္းျဖင့္လည္း ဆူေ၀ေနတတ္သည္ဟု မွတ္ခ်က္ျပဳသည္။
ထို႔ေနာက္ ဆင္းက လူ၏ ‘အမွတ္အသားေပါင္းစုံ လကၡဏာ’ (Human Pluralism) ကို ဆက္ ေဟာသည္။ အထူးသျဖင့္ ဂလို ဘယ္လုိက္ေဇးရွင္းေခတ္ လူသား တြင္ တစ္ခုမကေသာ ‘ဗဟုအ မွတ္အသားသ႐ုပ္’ရွိတတ္သည္။ ဤအတြက္ေတာ့ သူ႔အေၾကာင္း ကုိပင္ ယခုလုိသာဓကတင္သည္။ ‘အာရွတုိက္သား၊ အိႏိၵယႏုိင္ငံသား၊ ဘဂၤလားေဒ့(ခ်) မ်ဳိး႐ုိးမွ ဆင္းသက္လာေသာ ဘဂၤါလီလူမ်ဳိး၊ အေမရိက(သို႔မဟုတ္) ၿဗိတိသွ်တြင္ေန ထုိင္သူ၊ ေဘာဂေဗဒသမား၊ ဒႆ နပညာတြင္ ဟိုစပ္စပ္ ဒီစပ္စပ္ လုပ္သူ၊ စာေရးဆရာ၊ သသၤက ႐ုိက္စာတတ္သူ၊ ဒီမုိကေရစီႏွင့္ ေလာကီသီးသန္႔၀ါဒကို အေလး အနက္ယုံၾကည္သူ၊ ဣတိၳယ၀ါဒီ ပုံမွန္ဖိုသဘာ၀ရွိေသာ ေယာက်္ား၊သို႔ေသာ္ ေယာက်္ားလ်ာ၊ မိန္းမလ်ာမ်ားကို လူအေနႏွင့္ သေဘာထားသူ၊ မိ႐ိုးဖလာ ဟိႏၵဴဘာသာ ၀င္၊ သုိ႔ေသာ္ ျဗဟၼဏေတာ့ မဟုတ္၊ပရေလာကကို မယုံၾကည္သူ .. စသျဖင့္’ ။ ဤသုိ႔တစ္ခုမကေသာ အမွတ္အသားသ႐ုပ္မ်ားထဲမွ တစ္ခုခုကိုသာ ပုံေသကားက် ဆန္ ဆန္စဲြလမ္းလြန္းလွ်င္ အႏၲရာယ္ရွိ သည္ဟု သူကေကာက္ခ်က္ခ် သည္။ အထူးသျဖင့္ ဘာသာေရး ကို ေရြး၍စဲြလမ္းလြန္းလွ်င္ အစြန္း ေရာက္တစ္ယူသန္၀ါဒသို႔ ဦးတည္ ေစတတ္သည္ဟု သတိေပးသည္။ ဤသည္ပင္ က်မ္းရွင္ ဆင္းကေပး လိုေသာ အမွာစကားျဖစ္ပါလိမ့္ မည္။
အမၾတာဆင္း၏ ဆုိခဲ့ပါစာ အုပ္မွာ စထြက္ကတည္းက ယခု ခ်ိန္ထိ အေရာင္းသြက္စာရင္း၀င္ ျဖစ္ေနခဲ့သည္။ အထူးသျဖင့္ ကမၻာအရပ္ရပ္မွ ‘လစ္ဘရယ္’မ်ား က ဤစာအုပ္ကို အကိုးအကားျပဳ ေလ့ရွိၾကသည္။ ‘ငါတုိ႔ဘယ္သူလဲ’ ကို ေရးခဲ့သူ ဟန္တင္တန္မွာ သူ၏ယခင္စာအုပ္မ်ားေၾကာင့္ လူသိမ်ားထင္ရွားၿပီး ျဖစ္သည္။ တတိယလႈိင္း (The Third Wave)၊ ယဥ္ေက်းမႈမ်ား တုိးတုိက္မိျခင္း (The Clash of Civilization) တို႔ မွာ အထူးထင္ရွားခဲ့သည္။ သို႔တ ေစသူ၏ ယခုစာအုပ္ (ငါတုိ႔ဘယ္ သူလဲ)ကိုမူ အေမရိကန္လစ္ဘ ရယ္မ်ားက ခံတြင္းေတြ႕ၾကဟန္ မရွိ။ သို႔ႏွင့္တုိင္ရီပက္ဘေလကန္ သမၼတေလာင္း ေဒၚနယ္ထရန္႔မွာ ဤစာအုပ္ကိုေရေရလည္လည္ ဖတ္ထားသည္ဟု သိရသည္။ သူ႔ မိန္႔ခြန္းေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ ဤစာအုပ္ထဲကလာသည္။ သာမန္ အေမရိကန္လူထုကလည္း သူ႔ကို တစ္ခဲနက္ အားေပးလ်က္ရွိၾကသည္။
စင္ၿပိဳင္ဒရမ္မာ
ဆိုခဲ့ၿပီးေသာ ဟန္တင္တန္ -အမၾတာဆင္း ဒီဘိတ္ႀကီးတြင္ ႏွစ္ဖက္စလုံး သူ႔အထုိင္ႏွင့္ သူမွန္ သည္ဟု ယူဆပါသည္။ အထုိင္ ခ်င္းမတူ၍ အျမင္ခ်င္းကဲြလဲြၾက သည္ဟု နားလည္ရသည္။ ဟန္ ကင္တန္က ႏုိင္ငံကို အေျချပဳ၍ စဥ္းစားဟန္ရွိသည္။ (Nation Base Approach) အမ်ဳိးသားေရး ဂုဏ္သိကၡာ၊ အမ်ဳိးသားလုံၿခံဳေရး၊ အမ်ဳိးသားအမွတ္အသား သ႐ုပ္ စသည္မ်ားအေပၚ ရပ္ခံသည္။ တကယ့္အရွိ (Reality) ကို အေျခခံသည္ျဖစ္၍ လက္ေတြ႕အ ေျချပဳအျမင္ (Pragmatic Per-spective) ဟု ဆိုႏုိင္ပါလိမ့္မည္။ အစုအေ၀း (Group Right) ဘက္မွ ရပ္ခံတင္ျပလုိသည့္ သေဘာရွိသည္။ ၁၆၄၈ ခုႏွစ္ကခ်ဳပ္ဆုိခဲ့ေသာ ၀က္စေဖးလီးယားစာခ်ဳပ္မွ ယေန႔ကုလသမဂၢအထိမွာ ဤအျမင္ေပၚတြင္ အေျခခံထားသည္ျဖစ္ရာ ‘ေခတ္မရွိေတာ့၊ ေခတ္ႏွင့္အံေခ်ာ္ေနၿပီ’ စသျဖင့္ေျပာလုိ႔မျဖစ္ပါ။ ထည့္သြင္းစဥ္းစားၾကရမည့္ အရွိတရားျဖစ္ပါသည္။ အထူးသျဖင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံလို ကမၻာႀကီးႏွင့္ ကာလတာရွည္ အဆက္ျပတ္ခဲ့ရေသာ တုိင္းျပည္မ်ဳိးအတြက္ ပို၍ပင္အေရးႀကီးပါသည္။
အမၾတာဆင္းကမူ လူကိုအ ေျချပဳ၍ စဥ္းစားဟန္ရွိပါသည္။ လူမ်ဳိး၊ အသားအေရာင္၊ ကိုးကြယ္ သည့္ဘာသာ မည္မွ်ပင္ကဲြျပား ျခားနားပါေစ ‘လူသည္လူပင္ျဖစ္ သည္’ ဆုိေသာ ပရမတၱအျမင္ကို ဗဟုိျပဳ စဥ္းစားပါလိမ့္မည္။ (Human-Base Approach) သို႔ႏွင့္အမွ် လူ႔ဂုဏ္သိကၡာ၊ လူ႔လုံ ၿခံဳေရး၊ လူ႔အခြင့္အေရးစေသာအ ထိုင္မ်ားေပၚမွ ရပ္ခံသည္။ ‘‘ေလာကလုံးသေဘာေဆာင္ေသာ ႏႈန္း စံမ်ား’ (Universal Norms) ေပၚအေျခခံသည္ျဖစ္၍ ေလာကလုံးအျမင္ (သို႔မဟုတ္) စံအေျချပဳအျမင္(Universal, Normative Perspective) ဟု ဆုိႏုိင္ပါလိ့မ္ည္။ ‘တစ္ဦးခ်င္း အခြင့္အေရး’ (Individual Right) ဘက္မွ ရပ္ခံတင္ျပလုိေသာ သေဘာရွိသည္။ ဂလိုဘယ္လုိက္ေဇးရွင္း အရွိန္ရလာသည္ႏွင့္အမွ် ပို၍တြင္ က်ယ္လာမည့္ သေဘာရွိရာ ဤအျမင္ကုိလည္း ပစ္ပယ္၍ ျဖစ္မည္မထင္ပါ။
ပို၍အေရးႀကီးသည္မွာ ဆို ခဲ့ပါအျမင္ႏွစ္ရပ္လုံးမွာ ျမန္မာ့ႏုိင္ ငံေရး၏ အေရးႀကီးေသာ ျပႆ နာရပ္မ်ားတြင္ တူညီစြာပတ္သက္ ဆက္စပ္ေနျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ဥပ မာ-ဒီမုိကေရစီႏွင့္ ဖက္ဒရယ္အ ဆက္အစပ္ဆုိပါစုိ႔။ ဒီမုိကေရစီမွာ ‘တစ္ဦးခ်င္း အခြင့္အေရး’ အေပၚ အေျခခံရသည္ျဖစ္ရာ လူတစ္ကို္ယ္ မဲတစ္မဲစနစ္ျဖင့္ ေအာက္လႊတ္ ေတာ္(ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္)ကို ေရြး ခ်ယ္ၾကရသည္။ သို႔တေစ ျမန္မာ ႏုိင္ငံမွာ လူမ်ဳိးေပါင္းစုံ မွီတင္းေန ထုိင္ၾကရာျဖစ္ရာ ဖက္ဒရယ္စနစ္ က်င့္သုံးဖို႔လည္း လုိအပ္ေနပါ သည္။ တစ္နည္းဆိုလွ်င္ လူမ်ဳိးတို႔ ၏ အမ်ဳိးသားအမွတ္အသား သ႐ုပ္ကို ပစ္ပယ္လို႔မျဖစ္။ သို႔ႏွင့္ အမွ် ‘အစုအေ၀း အခြင့္အေရး’ ကို ကိုယ္စားျပဳၿပီး ေဒသကိုအေျခခံ ကာ အထက္လႊတ္ေတာ္ (အမ်ဳိး သားလႊတ္ေတာ္)ကို ဖဲြ႕စည္းၾကရ သည္။ အထက္လႊတ္ေတာ္ႏွင့္ ေအာက္လႊတ္ေတာ္(တစ္နည္း) အစုအေ၀းအခြင့္အေရးႏွင့္ တစ္ဦး ခ်င္းအခြင့္အေရးတို႔ ခ်ိန္ခြင္လွ်ာ မွ် ေရးသည္ပင္ ဖက္ဒရယ္ႏွင့္ ဒီမို ကေရစီအဆက္အစပ္၏ အႏွစ္ သာရ ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။
ရခုိင္ျပည္နယ္အေရးမွာ လည္းဤ နည္းႏွင္ႏွင္ပင္ ျဖစ္သည္။ အခ်ဳိ႕က လူ႔အခြင့္အေရးကို ေရွ႕တန္း တင္ေျပာသည္။ တိုင္းရင္းသား ရခုိင္တုိ႔၏ အမ်ဳိးသားအမွတ္အသား သ႐ုပ္ကိုထိခိုက္ပြန္းပဲ့ႏိုင္စရာ ရွိႏုိင္ပါသည္။ ဆုိရလွ်င္ တုိင္း ျပည္၏ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာကို ပါ ထိပါးႏုိုင္စရာရွိသည္။ ဤသို႔ဆုိ သည္ႏွင့္ လူ႔အခြင့္အေရးကို ပစ္ ပယ္ရမည္ဟု ဆုိလုိသည္မဟုတ္ ပါ။ လူ႔အခြင့္အေရးကိုလည္း တန္ ဖိုးထားေလးစားရမည္သာ ျဖစ္ပါ သည္။ အေရးႀကီးသည္မွာ ‘တစ္ မဟုတ္လွ်င္ ႏွစ္ျဖစ္ရမည္’ ဆို ေသာ ေလာဂ်စ္ႏွင့္ ျပႆနာကို မခ်ဥ္းကပ္မိဖို႔ ျဖစ္မည္ထင္ပါ သည္။ ။
၂၁ရာစုပင္လုံႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ အႀကိဳေဆြးေႏြးပဲြ တစ္ခုတြင္ႏုိင္ငံေတာ္၏ အတုိင္ပင္ခံပုဂၢိဳလ္က ‘အမွတ္အသားသ႐ုပ္’ (Identity) ျပႆနာကိုေျပာဆုိသြားခဲ့ရာ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား စိတ္၀င္တစားရွိၾကသည္ကို သတိျပဳမိသည္။ သည္တြင္စာေရးသူကိုယ္တုိင္သည္လည္း အမွတ္အသားသ႐ုပ္ႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ ပညာရွင္တို႔၏ အေတြးအျမင္မ်ားကို စုစည္းေဖာ္ျပခ်င္လာသည္။ ၿပီးမွဆုိခဲ့ပါအမွတ္အသားသ႐ုပ္ျပႆနာႏွင့္ ျမန္မာ့ႏုိင္ငံေရးအဆက္အစပ္ကို ဉာဏ္မီသေလာက္တို႔ထိၾကည့္လို သည္။
ပထမစာအုပ္မွာ ‘ဆမ္မ်ဴ ရယ္(လ)ဖီဟန္တင္တန္’၏ ‘ငါတို႔ ဘယ္သူလဲ’ (Who are We?) ဆုိ ေသာ စာအုပ္ျဖစ္သည္။ ‘အေမရိ က၏ အမ်ဳိးသားအမွတ္အသား သ႐ုပ္အတြက္ စိန္ေခၚခ်က္မ်ား’ (The Challenges to America's National Identity) ဆိုေသာ ဒုတိယေခါင္းစဥ္လည္းပါသည္။ ၂၀၀၅ ခုႏွစ္ကထြက္ခ့ဲေသာ စာအုပ္ျဖစ္သည္။ ဤစာအုပ္၏ အႏွစ္ခ်ဳပ္သေဘာကို ၂၀၀၅ ခုႏွစ္ကပင္ ‘ေခတ္ဆန္းဂ်ာနယ္’ တြင္စာေရးသူေဖာ္ျပခဲ့ၿပီး ျဖစ္ပါသည္။ဒုတိယစာအုပ္မွာ ေနာက္ထပ္ေခတ္ၿပိဳင္ပညာရွင္ တစ္ဦးျဖစ္သူ ‘အမၾတာဆင္း’၏ ‘အမွတ္အသားသ႐ုပ္ႏွင့္ အၾကမ္းဖက္မႈ’ (Iden-tity and Violence) ျဖစ္သည္။ ‘ကံၾကမၼာ၏ အေတြးမွား၊ အယူမွား၊အစဲြမွား’ (The Illusion of De-stiny)ဆိုေသာ ဒုတိယေခါင္းစဥ္ပါသည္။ ၂၀၀၆ ခုႏွစ္ကထြက္ခဲ့ေသာ စာအုပ္ျဖစ္သည္။ ဤစာအုပ္၏ေရွ႕ပိုင္း အခန္းမ်ားကိုလည္း ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ထုတ္ The Waves မဂၢဇင္းမ်ားတြင္ ဘာသာျပန္ဆုိေဖာ္ျပခဲ့ၿပီး ျဖစ္ပါသည္။ ႏုိင္ငံေတာ္၏အတုိင္ပင္ခံ ပုဂၢိဳလ္ၫႊန္းဆုိခဲ့သည္မွာ ဤစာအုပ္မွ ျဖစ္လိမ့္မည္ထင္သည္။
ေျပာရလွ်င္ ဆုိခဲ့ပါပညာရွင္ ႏွစ္ေယာက္လုံးမွာ ‘အမွတ္အသား သ႐ုပ္’ ျပႆနာကို ခ်ဥ္းကပ္ဖြင့္ ဆိုၾကေသာ္လည္း သေဘာထား အျမင္ခ်င္းကား တူၾကသည္မ ဟုတ္ပါ။ ဆန္႔က်င္ဘက္ဟူ၍ပင္ ဆုိႏုိင္စရာမ်ားရွိပါသည္။ သို႔ႏွင့္တုိင္ အဆုိပါ မတူေသာသေဘာ ထားႏွစ္ရပ္လုံးကပင္ ျမန္မာ့ႏုိင္ငံ ေရးျပႆနာမ်ားႏွင့္ ဆက္စပ္ေန သည္။ ‘ဒီမုိကေရစီဖက္ဒရယ္ ျပည္ေထာင္စု’တည္ေဆာက္ေရးႏွင့္ ဆိုင္ သလို ‘ရခိုင္အေရး’ႏွင့္လည္း ပတ္ သက္ဆက္စပ္ေနသည္။ သို႔ျဖင့္ အမွတ္အသားသ႐ုပ္ဆုိင္ရာ ဒီ ဘိတ္ႀကီးတစ္ခု၏ အစြန္းႏွစ္ဖက္ မွ အျမင္မ်ားမွာ ျမန္မာ့ႏုိင္ငံေရး ႏွင့္ အံ့ၾသဖြယ္ရာ ဆက္စပ္လ်က္ရွိ သည္ကို ေတြ႕လုိက္ရသည္။ စာ ဖတ္သူမ်ား ‘ဦးေႏွာက္မုန္တုိင္း ဆင္’ ႏုိင္ရန္ ေဖာ္ျပလိုက္ပါသည္။
ဟစ္စပန္နစ္ စိန္ေခၚသံ
‘ငါတုိ႔ဘယ္သူလဲ’ ၏ က်မ္း ရွင္ ဟန္တင္တန္က သူ႔စာအုပ္ကို အေမရိက၏ ‘အမ်ဳိးသားအမွတ္ အသားသ႐ုပ္’ ျဖင့္ စဖြင့္သည္။ လူ မ်ဳိးအရ အင္ဂလိုအႏြယ္၊ ဘာသာ စကားအရ အဂၤလိပ္ဘာသာစကား၊ ကိုးကြယ္မႈအရ ပ႐ိုတက္စတင့္ ခရစ္ယာန္၊ ယုံၾကည္မႈအရ ပုဂၢလိက၀ါဒဟူ၍ ျဖစ္သည္။ အဆိုပါ ႏႈန္းစံတန္ဖုိးမ်ားျဖင့္ပင္ ေျမႀကီး ေပၚမွ ေကာင္းကင္ႏုိင္ငံတည္ေဆာက္ႏုိင္လိ့မ္မည္ဟု သေဘာ ယူကာ အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စု ကို ‘ေတာင္ကုန္းေပၚမွ ၿမိဳ႕’(City on a Hill) ဟု တင္စားေခၚေ၀ၚခဲ့ၾကသည္။ ၂၀ ရာစုတစ္ခုလုံးေလာက္ ပင္ ကမၻာအရပ္ရပ္မွ လူမ်ဳိးႏြယ္ေပါင္းစုံမွာ ေရၾကည္ရာျမက္ႏုရာ ရွာေဖြၾကရင္း ေတာင္ကုန္းေပၚမွ ၿမိဳ႕သို႔ေရာက္ လာၾကသည္။ ဤေနရာတြင္ စီးပြားေရးအခြင့္အလမ္း ေတြရွိသည္။ ပညာေရးလမ္းေၾကာင္း စုံပြင့္ေနသည္။ လူမ်ဳိးေပါင္းစုံ၊ အသားအေရာင္မ်ဳိးစုံ၊ ယဥ္ေက်းမႈေပါင္းစုံ၏ သမူဟနယ္ ေျမ ျဖစ္လိမ့္မည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္ယုံၾကည္ခဲ့ၾကသည္။ ဤသည္ပင္ ‘အေမရိကန္အိပ္မက္’ (American Dream) ျဖစ္ေတာ့သည္။
သို႔တေစ အဆုိပါ အိပ္မက္ ကို စိန္ေခၚလုိက္သည့္ျဖစ္စဥ္ႀကီး တစ္ခု ၂၀ ရာစုေႏွာင္းပိုင္းကပင္ အရွိန္အဟုန္ႏွင့္ ေပၚထြက္ေနခဲ့ၿပီး ျဖစ္သည္။ ေခတ္ၿပိဳင္ဂလိုဘယ္ လုိက္ေဇးရွင္းျဖစ္စဥ္ႏွင့္အတူ ကြၽဲ ကူးေရပါ ျဖစ္လာေသာ အစုလုိက္ အၿပံဳလုိက္ လူေရႊ႕ေျပာင္းမႈႀကီး ျဖစ္ပါသည္။ ဤေရႊ႕ေျပာင္းမႈႀကီး မွာ အေရအတြက္အရ ႀကီးမားမ်ားျပား႐ုံမွ်မက ယဥ္ေက်းမႈအရ လည္း သိပ္သည္းခုိင္မာလွရာ သမုိင္းအဆက္ဆက္ႀကံဳခဲ့ဖူးေသာ ယခင္အႀကိမ္မ်ားႏွင့္မတူ။ ပင္မ ေရစီးေၾကာင္းႏွင့္ ပူးေပါင္းသြားဖို႔ ထက္ အၿပိဳင္ေရစီးျဖစ္ဖုိ႔မ်ားေန သည္။ အဆင္မသင့္လွ်င္ ‘ကန္႔ လန္႔ျဖတ္ေရစီးေၾကာင္း’ ပင္ ျဖစ္ ေကာင္းျဖစ္သြားႏုိင္သည္။
အေမရိက၏ အိမ္ေနာက္ ေဖးဟုဆုိႏုိင္ေသာ လက္တင္အ ေမရိကတစ္လႊားမွ ဟစ္စပန္နစ္ ႏြယ္ဖြားမ်ား အေတာမသတ္လွိမ့္ ၀င္လာေနေသာ ေရစီးေၾကာင္းႀကီးျဖစ္ပါသည္။
အဆုိပါ ဟစ္စပန္နစ္စိန္ေခၚ သံ၏ ထင္ရွားေသာ သာဓကတစ္ခု မွာ မီယာမီဇာတ္လမ္းပင္ ျဖစ္ သည္။ ၁၉၆၀ ၀န္းက်င္ က်ဴးဘား တြင္ ဖီဒယ္ကက္စထ႐ိုအာဏာရ လာေသာအခါ ထြက္ေျပးလာ ေသာ က်ဴးဘားျပည္ေျပးမ်ားကို ‘ဖေလာ္ရီဒါေတာင္ပိုင္း’တြင္ အေျခခ်ေနထုိင္ခြင့္ေပးခဲ့ရာမွ မီယာမီဇာတ္လမ္းစသည္။ ႏွစ္ေပါင္း၃၀ မွ်ၾကာေသာအခါ မီယာမီစီး ပြားေရး တစ္ခုလုံးကို ဟစ္စပန္နစ္ ႏြယ္ဖြားေတြက သိမ္းပိုက္လုိက္ သည္။ ေနာက္စီးပြားေရးသာမ ကႏုိင္ငံေရးတြင္ပါ ခ်ဳပ္ကိုင္လာ သည္။ ေနာက္ဆုံးအေမရိက၏ အမ်ဳိးသားအမွတ္အသားသ႐ုပ္ ကိုပင္ စိန္ေခၚလာေတာ့သည္။ လူ မ်ဳိးအရ အင္ဂလိုအႏြယ္ထက္ ဟစ္စပန္နစ္ႏြယ္ဖြားေတြက အ မ်ားစုျဖစ္လာသည္။ ဘာသာစကားအရ အဂၤလိပ္ထက္ စပိန္က အဓိ ကျဖစ္လာသည္။ ကိုးကြယ္မႈအရ ပ႐ိုတက္စတင့္ခရစ္ယာန္ထက္ ေအာ္သိုေဒါက္ခရစ္ယာန္ျဖစ္လာ သည္။ ယုံၾကည္မႈအရ ပုဂၢလိက ၀ါဒထက္ စုေပါင္း၀ါဒက ပိုအေရး ပါလာသည္။ ဤတြင္ မူလပင္မ အေမရိကန္မ်ားအေနႏွင့္ မိမိ ကိုယ္ကုိယ္ ‘ငါတို႔ဘယ္သူလဲ’ ဟု ေမးရေတာ့မလို ျဖစ္ေနေတာ့သည္ ဟု က်မ္းရွင္က နိဂုံးခ်ဳပ္လုိက္ပါ သည္။
ပုံေသကားက် အႏၲရာယ္
အမၾတာဆင္း၏ စာအုပ္ ‘အ မွတ္အသားသ႐ုပ္ႏွင့္ အၾကမ္း ဖက္မႈ’မွာ ေရွ႕တြင္ေဖာ္ျပခဲ့ၿပီး ေသာ ဟန္တင္တန္၏ စာအုပ္ကို ေ၀ဖန္ထားျခင္း ျဖစ္သည္။ ‘ဆင္း’ က သူ႔စာအုပ္ကုိ အာဖရိကန္ အေမရိကန္စာေရးဆရာ ‘လန္စ တန္ဟုိက္’၏ ၁၉၄၀ ျပည့္ႏွစ္က ထုတ္ေ၀ခဲ့ေသာ ကိုယ္တုိင္ေရး အတၳဳပၸတၱိ ‘မဟာသမုဒၵရာ’မွ အ ခန္းတစ္ခန္းႏွင့္ စဖြင့္သည္။ စာေရးဆရာ၏ သူ႔ဇာတိအာဖရိကသို႔ ျပန္ခန္း ..။ ‘‘နယူးေယာ့ၿမိဳ႕ေတာ္ မွ ထြက္ခြာလုိက္သည္ႏွင့္ လြတ္ လပ္ေပါ့ပါးစိတ္က သူ႔ဟာဒယ တစ္ခုလုံးကို သိမ္းပိုက္သြားသည္။ အေမရိကန္ေရပိုင္နက္ကို ေက်ာ္ သည္ႏွင့္ ပါလာေသာ အေမရိကန္ စာအုပ္ေတြကို ပင္လယ္ထဲပစ္ခ် လုိက္ရာ ကြၽန္ေတာ့္အသည္းႏွလုံးထဲက သန္းႏွင့္ခ်ီေသာ ေက်ာက္ခဲ ေတြ ဆဲြထုတ္လႊင့္ပစ္လုိက္ရသလို ပါပဲဗ်ာ’’ဟု သူ႔ခံစားမႈကို ဖြင့္ျပ သည္။ အမွန္စင္စစ္ က်မ္းရွင္ ဆင္းေျပာလိုသည္မွာ ‘အိမ္လြမ္း စိတ္’တစ္နည္း ‘အမွတ္အသားသ႐ုပ္’ အေၾကာင္းပင္ျဖစ္သည္။ ဤစိတ္က ေပ်ာ္ရႊင္ခ်မ္းေျမ႕မႈကို သာမက စိတ္ဓာတ္ခြန္အားႏွင့္ ယုံၾကည္မႈကိုပါေပးသည္။ သို႔ႏွင့္တုိင္အမွတ္အသားသ႐ုပ္မွာ အခ်စ္ျဖင့္ ထာ၀ရထုံမြမ္းေနသည္မ်ဳိး လည္း မဟုတ္ျပန္။ တစ္ခါတစ္ရံ (မၾကာမၾကာဟူ၍ပင္ ဆုိႏုိင္ ေလာက္သည္) အခ်စ္၏ ဆန္႔က်င္ဘက္ အမုန္းျဖင့္လည္း ဆူေ၀ေနတတ္သည္ဟု မွတ္ခ်က္ျပဳသည္။
ထို႔ေနာက္ ဆင္းက လူ၏ ‘အမွတ္အသားေပါင္းစုံ လကၡဏာ’ (Human Pluralism) ကို ဆက္ ေဟာသည္။ အထူးသျဖင့္ ဂလို ဘယ္လုိက္ေဇးရွင္းေခတ္ လူသား တြင္ တစ္ခုမကေသာ ‘ဗဟုအ မွတ္အသားသ႐ုပ္’ရွိတတ္သည္။ ဤအတြက္ေတာ့ သူ႔အေၾကာင္း ကုိပင္ ယခုလုိသာဓကတင္သည္။ ‘အာရွတုိက္သား၊ အိႏိၵယႏုိင္ငံသား၊ ဘဂၤလားေဒ့(ခ်) မ်ဳိး႐ုိးမွ ဆင္းသက္လာေသာ ဘဂၤါလီလူမ်ဳိး၊ အေမရိက(သို႔မဟုတ္) ၿဗိတိသွ်တြင္ေန ထုိင္သူ၊ ေဘာဂေဗဒသမား၊ ဒႆ နပညာတြင္ ဟိုစပ္စပ္ ဒီစပ္စပ္ လုပ္သူ၊ စာေရးဆရာ၊ သသၤက ႐ုိက္စာတတ္သူ၊ ဒီမုိကေရစီႏွင့္ ေလာကီသီးသန္႔၀ါဒကို အေလး အနက္ယုံၾကည္သူ၊ ဣတိၳယ၀ါဒီ ပုံမွန္ဖိုသဘာ၀ရွိေသာ ေယာက်္ား၊သို႔ေသာ္ ေယာက်္ားလ်ာ၊ မိန္းမလ်ာမ်ားကို လူအေနႏွင့္ သေဘာထားသူ၊ မိ႐ိုးဖလာ ဟိႏၵဴဘာသာ ၀င္၊ သုိ႔ေသာ္ ျဗဟၼဏေတာ့ မဟုတ္၊ပရေလာကကို မယုံၾကည္သူ .. စသျဖင့္’ ။ ဤသုိ႔တစ္ခုမကေသာ အမွတ္အသားသ႐ုပ္မ်ားထဲမွ တစ္ခုခုကိုသာ ပုံေသကားက် ဆန္ ဆန္စဲြလမ္းလြန္းလွ်င္ အႏၲရာယ္ရွိ သည္ဟု သူကေကာက္ခ်က္ခ် သည္။ အထူးသျဖင့္ ဘာသာေရး ကို ေရြး၍စဲြလမ္းလြန္းလွ်င္ အစြန္း ေရာက္တစ္ယူသန္၀ါဒသို႔ ဦးတည္ ေစတတ္သည္ဟု သတိေပးသည္။ ဤသည္ပင္ က်မ္းရွင္ ဆင္းကေပး လိုေသာ အမွာစကားျဖစ္ပါလိမ့္ မည္။
အမၾတာဆင္း၏ ဆုိခဲ့ပါစာ အုပ္မွာ စထြက္ကတည္းက ယခု ခ်ိန္ထိ အေရာင္းသြက္စာရင္း၀င္ ျဖစ္ေနခဲ့သည္။ အထူးသျဖင့္ ကမၻာအရပ္ရပ္မွ ‘လစ္ဘရယ္’မ်ား က ဤစာအုပ္ကို အကိုးအကားျပဳ ေလ့ရွိၾကသည္။ ‘ငါတုိ႔ဘယ္သူလဲ’ ကို ေရးခဲ့သူ ဟန္တင္တန္မွာ သူ၏ယခင္စာအုပ္မ်ားေၾကာင့္ လူသိမ်ားထင္ရွားၿပီး ျဖစ္သည္။ တတိယလႈိင္း (The Third Wave)၊ ယဥ္ေက်းမႈမ်ား တုိးတုိက္မိျခင္း (The Clash of Civilization) တို႔ မွာ အထူးထင္ရွားခဲ့သည္။ သို႔တ ေစသူ၏ ယခုစာအုပ္ (ငါတုိ႔ဘယ္ သူလဲ)ကိုမူ အေမရိကန္လစ္ဘ ရယ္မ်ားက ခံတြင္းေတြ႕ၾကဟန္ မရွိ။ သို႔ႏွင့္တုိင္ရီပက္ဘေလကန္ သမၼတေလာင္း ေဒၚနယ္ထရန္႔မွာ ဤစာအုပ္ကိုေရေရလည္လည္ ဖတ္ထားသည္ဟု သိရသည္။ သူ႔ မိန္႔ခြန္းေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ ဤစာအုပ္ထဲကလာသည္။ သာမန္ အေမရိကန္လူထုကလည္း သူ႔ကို တစ္ခဲနက္ အားေပးလ်က္ရွိၾကသည္။
စင္ၿပိဳင္ဒရမ္မာ
ဆိုခဲ့ၿပီးေသာ ဟန္တင္တန္ -အမၾတာဆင္း ဒီဘိတ္ႀကီးတြင္ ႏွစ္ဖက္စလုံး သူ႔အထုိင္ႏွင့္ သူမွန္ သည္ဟု ယူဆပါသည္။ အထုိင္ ခ်င္းမတူ၍ အျမင္ခ်င္းကဲြလဲြၾက သည္ဟု နားလည္ရသည္။ ဟန္ ကင္တန္က ႏုိင္ငံကို အေျချပဳ၍ စဥ္းစားဟန္ရွိသည္။ (Nation Base Approach) အမ်ဳိးသားေရး ဂုဏ္သိကၡာ၊ အမ်ဳိးသားလုံၿခံဳေရး၊ အမ်ဳိးသားအမွတ္အသား သ႐ုပ္ စသည္မ်ားအေပၚ ရပ္ခံသည္။ တကယ့္အရွိ (Reality) ကို အေျခခံသည္ျဖစ္၍ လက္ေတြ႕အ ေျချပဳအျမင္ (Pragmatic Per-spective) ဟု ဆိုႏုိင္ပါလိမ့္မည္။ အစုအေ၀း (Group Right) ဘက္မွ ရပ္ခံတင္ျပလုိသည့္ သေဘာရွိသည္။ ၁၆၄၈ ခုႏွစ္ကခ်ဳပ္ဆုိခဲ့ေသာ ၀က္စေဖးလီးယားစာခ်ဳပ္မွ ယေန႔ကုလသမဂၢအထိမွာ ဤအျမင္ေပၚတြင္ အေျခခံထားသည္ျဖစ္ရာ ‘ေခတ္မရွိေတာ့၊ ေခတ္ႏွင့္အံေခ်ာ္ေနၿပီ’ စသျဖင့္ေျပာလုိ႔မျဖစ္ပါ။ ထည့္သြင္းစဥ္းစားၾကရမည့္ အရွိတရားျဖစ္ပါသည္။ အထူးသျဖင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံလို ကမၻာႀကီးႏွင့္ ကာလတာရွည္ အဆက္ျပတ္ခဲ့ရေသာ တုိင္းျပည္မ်ဳိးအတြက္ ပို၍ပင္အေရးႀကီးပါသည္။
အမၾတာဆင္းကမူ လူကိုအ ေျချပဳ၍ စဥ္းစားဟန္ရွိပါသည္။ လူမ်ဳိး၊ အသားအေရာင္၊ ကိုးကြယ္ သည့္ဘာသာ မည္မွ်ပင္ကဲြျပား ျခားနားပါေစ ‘လူသည္လူပင္ျဖစ္ သည္’ ဆုိေသာ ပရမတၱအျမင္ကို ဗဟုိျပဳ စဥ္းစားပါလိမ့္မည္။ (Human-Base Approach) သို႔ႏွင့္အမွ် လူ႔ဂုဏ္သိကၡာ၊ လူ႔လုံ ၿခံဳေရး၊ လူ႔အခြင့္အေရးစေသာအ ထိုင္မ်ားေပၚမွ ရပ္ခံသည္။ ‘‘ေလာကလုံးသေဘာေဆာင္ေသာ ႏႈန္း စံမ်ား’ (Universal Norms) ေပၚအေျခခံသည္ျဖစ္၍ ေလာကလုံးအျမင္ (သို႔မဟုတ္) စံအေျချပဳအျမင္(Universal, Normative Perspective) ဟု ဆုိႏုိင္ပါလိ့မ္ည္။ ‘တစ္ဦးခ်င္း အခြင့္အေရး’ (Individual Right) ဘက္မွ ရပ္ခံတင္ျပလုိေသာ သေဘာရွိသည္။ ဂလိုဘယ္လုိက္ေဇးရွင္း အရွိန္ရလာသည္ႏွင့္အမွ် ပို၍တြင္ က်ယ္လာမည့္ သေဘာရွိရာ ဤအျမင္ကုိလည္း ပစ္ပယ္၍ ျဖစ္မည္မထင္ပါ။
ပို၍အေရးႀကီးသည္မွာ ဆို ခဲ့ပါအျမင္ႏွစ္ရပ္လုံးမွာ ျမန္မာ့ႏုိင္ ငံေရး၏ အေရးႀကီးေသာ ျပႆ နာရပ္မ်ားတြင္ တူညီစြာပတ္သက္ ဆက္စပ္ေနျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ဥပ မာ-ဒီမုိကေရစီႏွင့္ ဖက္ဒရယ္အ ဆက္အစပ္ဆုိပါစုိ႔။ ဒီမုိကေရစီမွာ ‘တစ္ဦးခ်င္း အခြင့္အေရး’ အေပၚ အေျခခံရသည္ျဖစ္ရာ လူတစ္ကို္ယ္ မဲတစ္မဲစနစ္ျဖင့္ ေအာက္လႊတ္ ေတာ္(ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္)ကို ေရြး ခ်ယ္ၾကရသည္။ သို႔တေစ ျမန္မာ ႏုိင္ငံမွာ လူမ်ဳိးေပါင္းစုံ မွီတင္းေန ထုိင္ၾကရာျဖစ္ရာ ဖက္ဒရယ္စနစ္ က်င့္သုံးဖို႔လည္း လုိအပ္ေနပါ သည္။ တစ္နည္းဆိုလွ်င္ လူမ်ဳိးတို႔ ၏ အမ်ဳိးသားအမွတ္အသား သ႐ုပ္ကို ပစ္ပယ္လို႔မျဖစ္။ သို႔ႏွင့္ အမွ် ‘အစုအေ၀း အခြင့္အေရး’ ကို ကိုယ္စားျပဳၿပီး ေဒသကိုအေျခခံ ကာ အထက္လႊတ္ေတာ္ (အမ်ဳိး သားလႊတ္ေတာ္)ကို ဖဲြ႕စည္းၾကရ သည္။ အထက္လႊတ္ေတာ္ႏွင့္ ေအာက္လႊတ္ေတာ္(တစ္နည္း) အစုအေ၀းအခြင့္အေရးႏွင့္ တစ္ဦး ခ်င္းအခြင့္အေရးတို႔ ခ်ိန္ခြင္လွ်ာ မွ် ေရးသည္ပင္ ဖက္ဒရယ္ႏွင့္ ဒီမို ကေရစီအဆက္အစပ္၏ အႏွစ္ သာရ ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။
ရခုိင္ျပည္နယ္အေရးမွာ လည္းဤ နည္းႏွင္ႏွင္ပင္ ျဖစ္သည္။ အခ်ဳိ႕က လူ႔အခြင့္အေရးကို ေရွ႕တန္း တင္ေျပာသည္။ တိုင္းရင္းသား ရခုိင္တုိ႔၏ အမ်ဳိးသားအမွတ္အသား သ႐ုပ္ကိုထိခိုက္ပြန္းပဲ့ႏိုင္စရာ ရွိႏုိင္ပါသည္။ ဆုိရလွ်င္ တုိင္း ျပည္၏ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာကို ပါ ထိပါးႏုိုင္စရာရွိသည္။ ဤသို႔ဆုိ သည္ႏွင့္ လူ႔အခြင့္အေရးကို ပစ္ ပယ္ရမည္ဟု ဆုိလုိသည္မဟုတ္ ပါ။ လူ႔အခြင့္အေရးကိုလည္း တန္ ဖိုးထားေလးစားရမည္သာ ျဖစ္ပါ သည္။ အေရးႀကီးသည္မွာ ‘တစ္ မဟုတ္လွ်င္ ႏွစ္ျဖစ္ရမည္’ ဆို ေသာ ေလာဂ်စ္ႏွင့္ ျပႆနာကို မခ်ဥ္းကပ္မိဖို႔ ျဖစ္မည္ထင္ပါ သည္။ ။
No comments:
Post a Comment