လယ္ယာက႑
ဖြံၿဖဳိးမႈ နိမ့္က်ေနရျခင္းဟာ အရင္းအႏွီး ရရွိေရး ျပသာနာ၊ စက္မႈ
ထူေထာင္ေရး ျပသာနာ၊ ကုန္ထုတ္လုပ္ေရး ျပသာနာ၊ ကုန္သြယ္ေရး ျပသာနာ၊
ျဖန္႔ျဖဴးေရး ျပသာနာ၊ အလုပ္လက္မဲ့ ျပသာနာ အစရွိတဲ့ စီးပြားေရး ျပသာနာ
အမ်ဳိးမ်ဳိးကုိ ကူးဆက္သြားပါတယ္။ လယ္ယာက႑ ဖြံၿဖဳိးမႈဟာလည္း ေက်းလက္
ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈႏွင့္ ခ်ိတ္ဆက္ေနတာေၾကာင့္ လယ္ယာက႑ ဖြံ႕ၿဖဳိးဖုိ႔ဟာ
အစုိးရသစ္ အတြက္ အေရးတႀကီး လုပ္ေဆာင္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ရမဲ့ စီးပြားေရး ေပၚလစီ
တစ္ခုလည္း ျဖစ္ပါေနတယ္။ လယ္ယာက႑ ဖြံၿဖဳိးမႈ ျဖစ္လာရင္ ေက်းလက္ လူေနမႈ
အဆင့္အတန္းလည္း ျမင့္လာမွာ ျဖစ္ၿပီးေတာ့ လယ္ယာက႑နဲ႔ ခ်ိတ္ဆက္ေနတဲ့
စီးပြားေရး က႑ေတြကိုလည္း ကြ်ဲကူးေရပါ ေအာင္ျမင္မႈကုိ ေခၚသြားႏုိင္မွာပါ။
■ ႏိုင္ငံေရး မုိင္းဗုံး
ေက်းလက္ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈကို မေျဖရွင္းႏိုင္ခဲ့ရင္ လူမႈေရး မတည္ၿငိမ္မႈ၊ စီးပြားေရး မတည္ၿငိမ္မႈေတြ တစ္ခုၿပီး တစ္ခု ဆက္တုိက္ ျဖစ္လာၿပီး ႏုိင္ငံေရး နယ္ပယ္ အထိပါ ဆုိးရြြားတဲ့ အေျခအေန ေပၚေပါက္ဖုိ႔ ဆက္စပ္ေနပါတယ္။ ၀င္ေငြနိမ့္ ျမန္မာလူ႔မႈ အလႊာမွာ ၀င္ေငြရဲ႕ ၆၂ ရာခုိင္ႏႈန္းဟာ စားသုံးမႈအတြက္ သုံးစြဲရတာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီ အထဲက ၃၀ ေက်ာ္ဟာ ဆန္အတြက္ အသုံးျပဳရတာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ ဆန္ေစ်းႏႈန္း ႀကီးၿပီ ဆုိတာနဲ႔ ဆင္းရဲ႕ႏြမ္းပါမႈ မ်ဥ္းေအာက္ ေရာက္ေနတဲ့ ျမန္မာ့ လူဦးေရ ၇၀ ရာခုိင္ႏႈန္း (၃၂ သန္းဟာ) ကုန္ေစ်းႏႈန္းဒဏ္ကုိ ေက်ာ့ေကာ့ေအာင္ ခံရေတာ့တာပါဘဲ။ ဒါေၾကာင့္ ဆန္စပါး ေစ်းႏႈန္းဟာ စီးပြားေရး မတည္ၿငိမ္မႈ၊ လူမႈေရး မတည္ၿငိမ္မႈကုိ ျဖစ္ေစႏိုင္တဲ့ ႏုိင္ငံေရး မုိင္းဗုံးလည္း ျဖစ္ေနပါတယ္။
လယ္ယာက႑ဆုိတဲ့ ေနရာမွာ အဓိက ေျပာခ်င္တာကေတာ့ ဆန္စပါး ကိစၥပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ေဘာဂေဗဒ ရႈေထာင့္ကေန ဆန္စပါး ျပသာနာကို ခ်ဥ္းကပ္ အေျဖရွာရမယ္ ဆုိရင္ ေရာင္းလိုအားဘက္က ရွိတဲ့ စုိက္ဧက၊ လုပ္သားဦးေရ၊ စုိက္စရိတ္ အရင္းအႏွီး၊ ဆန္ေစ်းႏႈန္း၊ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈ စရိတ္၊ စက္ကရိယာ ျဖစ္ပါတယ္။ ၀ယ္လုိအားဘက္က ၾကည့္မယ္ဆုိရင္ တုိင္းျပည္၀င္ေငြ၊ ဆန္စားသုံးမႈ၊ လူဦးေရ၊ ကုန္သြယ္မႈ၊ ေစ်းႏႈန္း စတာေတြအေပၚမွာ မူတည္ေနျပန္ပါတယ္။ အခု အစိုးရ ေခ်းေငြဟာ ေရာင္းလုိအားဘက္ကေန ေျဖရွင္းမယ္ဆုိတဲ့ သေဘာပါ။ ဆန္စပါးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ျပည္ပ ကုန္သြယ္ေရး အပါအ၀င္ စီးပြားေရး ေမာ္ဒယ္ေတြ အမ်ားႀကိီး ရွိသလုိ လယ္ယာက႑နဲ႔ စတင္ၿပီး တုိင္းျပည္ခ်မ္းသာေအာင္ လုပ္သြားတဲ့ အေရွ႕ေတာင္အာရွ ႏုိင္ငံေတြလည္း အမ်ားႀကီး ရွိပါတယ္။ အစိုးရသစ္အတြက္ လယ္ယာက႑ ဖြံၿဖဳိးေရးဟာ ဆန္စင္ရာ က်ဥ္ေပြ႔လုိက္သလုိ မလုပ္မိဖုိ႔ လုိသလုိ အခု စုိက္ပ်ဳိးစရိတ္ ေခ်းေငြ တစ္ဧက တစ္သိန္းခြဲ တုိးျမႇင့္ေပးလုိက္တ့ဲ လုပ္ငန္းစဥ္ေတြထက္ ေပၚလစီ မူေဘာင္နဲ႔ မဟာဗ်ဴဟာက်က် လုပ္ေဆာင္ရမယ့္ အခ်က္ေတြ အမ်ားႀကီး လုိေနေသးတယ္ ဆုိတာကုိ မီးေမာင္း ထုိးျပလုိပါတယ္။
အခု ဗဟုိဘဏ္ကေန က်ပ္ဘီလ်ံ ၅၀၀ ေခ်းဖို႔နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး၊ ထပ္ခါထပ္ခါ သက္တမ္းတုိးႏုိင္တဲ့ အစုိးရထုတ္ ၉၂ ရက္ သက္တမ္းရွိတဲ့ ေငြတုိက္ လက္မွတ္ရဲ႕ အတုိး ဘယ္ေလာက္လဲ ဆုိတာကုိ ဗဟုိဘဏ္က ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္မွာ ထုတ္ေဖာ္ မေျပာသြားပါဘူး။ (အစုိးရထုတ္ ၂-၃-၅ ႏွစ္ ဘြန္းေတြကေတာ့ ၄ % ေပးတာေတြ ရပါတယ္)။ ၉၂ ရက္ သက္တမ္းရွိတဲ့ ေငြတုိက္ လက္မွတ္ အတုိးႏႈန္းဟာ ၄ ရာခုိင္ႏႈန္း ျဖစ္ခဲ့မယ္ဆုိရင္ လယ္စုိက္ဘဏ္က စုိက္စရိတ္ ေခ်းေငြအတြက္ အတုိး (၅ %) ယူမွာ ျဖစ္တာေၾကာင့္ ၾကားထဲမွာ အတုိးႏႈန္း တစ္ရာခုိ္င္ႏႈန္းကုိ လယ္စုိက္ဘဏ္က ၀န္ေဆာင္ခ ယူမွာလား ဆုိတာကုိ ေတြးဆႏုိင္ပါတယ္။ ဒီ ၅ ရာခုိင္ႏႈန္း အတုိးဟာ စတင္ ေခ်းေငြကာလႏွင့္ ျပန္ဆပ္ကာလ အခ်ိန္အတုိင္းအတာ တြက္ခ်က္လုိက္ရင္ ေမ-ဒီဇင္ဘာ(၆ လ) ပတ္၀န္းက်င္ ျဖစ္ပါတယ္။ ေခ်းေငြ အကုန္လုံး ရတာ မဟုတ္ေသးပါဘူး။ ေခ်းေငြရဲ႕ တစ္စိတ္ တစ္ပုိင္းကုိလည္း deposit တင္ရတယ္လုိ႔ သုေတသန စာတမ္း တစ္ေစာင္မွာ ဖတ္ဘူးပါတယ္။
ဘတ္ဂ်က္လုိေငြျပ အေျခအေန၊ ေတာင္သူလယ္သမားေတြကုိ အစုိးရ စိုက္ထုတ္ၿပီး ကူညီ ပံပုိးေပးတဲ့ အစီအစဥ္ေတြေၾကာင့္ ေငြစကၠဴ ပမာဏ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာ ေစ်းကြက္ထဲကုိ ေရာက္လာၿပီး စီးပြားေရး မတည္ၿငိမ္မႈ ျဖစ္ေနတဲ့ သမုိင္းေၾကာင္းကလည္း ရွိခဲ့ပါတယ္။ ရုိက္ထုတ္လုိက္တဲ့ ေငြစကၠဴေၾကာင့္ ေစ်းကြက္မွာ money supply ျဖစ္ၿပီးေတာ့ ကုန္ေစ်းႏႈန္းကို မ်က္ေစာင္း ထုိးလာႏုိင္ပါတယ္။ ၂၃ ေမ ၂၀၁၆ ရက္ေန႔က ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္က သေဘာတူလုိက္ပါတယ္။ လယ္ယာဘဏ္အတြက္ ျဖည့္စြက္လုိေငြကုိ ဗဟုိဘဏ္ကေန က်ပ္ ဘီလ်ံ ၅၀၀ ကုိ ေငြစကၠဴ ရုိက္ႏွိပ္ ထုတ္ေ၀ (Printing) လုပ္မယ္လုိ႔ ေျပာဆုိၿပီး ေနာက္ပုိင္း တစ္ေဒၚလာ ၁၁၈၈ က်ပ္အထိ တက္သြားပါၿပီ။ သမုိင္းအစဥ္အဆက္ မေအာင္ျမင္ခဲ့တဲ့ အစုိးရ ေခ်းေငြနဲ႔ ကုစားတဲ့ အစီအစဥ္ဟာ good governance ဘက္က ၾကည့္ရင္ မ်ားစြာ အားနည္းခ်က္ေတြ ရွိေနေသးတာကုိ စဥ္းစားဖုိ႔ လုိပါၿပီ။ အစုိးရ ဗ်ဴရိုကေရစီ ယႏၱရားနဲ႔ ပတ္သက္ေနတဲ့ စီးပြားေရး လုပ္ငန္း မွန္သမွ်ဟာ အျမတ္ထြက္တဲ့ လုပ္ငန္းဆုိတာ လက္ခ်ုိးေရတြက္လုိ႔ ရေအာင္ ရွားပါးလြန္းပါတယ္။ တဆက္တည္း ၂၀၁၂-၂၀၁၃ ခုႏွစ္ ဘ႑ာေရးႏွစ္က စၿပီး အစုိးရ စုိက္ထုတ္ ေခ်းေပးခဲ့တဲ့ ေငြၾကး ပမာဏကုိ ေလ့လာၾကည္ရေအာင္ပါ။ (ဇယား - ၁)
ဒီဇယားမွာ တစ္ႏွစ္ထက္ တစ္ႏွစ္ အစိုးရ စုိက္ထုတ္ေပးတဲ့ ေငြေၾကး ပမာဏ မ်ားမ်ားလာတာကို ေတြ႕ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္ဆုံး အခု အစုိးရသစ္ လက္ထက္ တစ္ဧက တစ္သိန္းခြဲႏွင့္ က်ပ္ဘီလ်ံ ၁၇၆၆ အထိ ေခ်းမယ္ ဆုိၿပီး ၀န္ႀကီးဌာနရဲ႕ ရက္ ၁၀၀ လုပ္ငန္းစဥ္္မွာ ေဖာ္ျပလာပါတယ္။ ၁၀ ဧကေအာက္ ေခ်းမယ္ ဆုိေတာ့ တစ္သိန္းတုန္းက က်ပ္ဘီလ်ံ ၁၄၆၁ ရွိၿပီး တစ္ဧက တစ္သိန္းခြဲ ဆုိရင္ သူရဲ႕ အဆ တ၀က္ တက္လာရမွာပါ။ ဒါေပမဲ့ က်ပ္ဘီလ်ံ ၁၇၆၆ ျဖစ္ေနတာ ဆုိတာလည္း စဥ္းစား မရပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ေနာက္ဆုံးဇယား အကြက္မွာ ပ်မ္းမွ် ဧကကုိ ခန္႔မွန္းထည့္ထားျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ တကယ္တန္းက တစ္ႏုိင္ငံလုံးမွာ ရွိတဲ့ ဆယ္ဧကေအာက္ လယ္ဧက အေရအတြက္ဟာ ၁၉ ဒသမ ၉၅ သန္း ရွိတယ္လို႔ Myanmar Agricultural in Brief 2011 by Department of Agricultural Planning စာမ်က္ႏွာ ၃၃ မွာ ေဖာ္ျပထားတာ ရွိပါတယ္။
တပုိဒ္လုံးကုိ အႏွစ္ခ်ဳပ္ ေျပာခ်င္တာက ေခ်းေငြေၾကာင့္ ေငြေၾကးပမာဏ မ်ားျပားလာမႈႏႈန္း (ratio) နဲဲ႔ လယ္ယာစပါး အထြက္ႏႈန္း (ratio) ႏွစ္ခု ႏႈိင္းယွဥ္လုိက္လုိ႔ ေငြေၾကးပမာဏ အပုိင္းက မ်ားလုိ႔ ေငြေဖာင္းပြမႈႏႈန္းက (သာ) ေနခဲ့မယ္ဆုိရင္ ကုန္ေစ်းႏႈန္း ျမင့္တက္လာၿပီလုိ႔ ေကာက္ခ်က္ခ်ရမွာပါ။ ဒီ ေကာက္ခ်က္အတုိင္း မွန္ခဲ့ရင္ အိတ္ေပါက္နဲ႔ ဖားေကာက္သလုိ ျဖစ္သြားႏိုင္ၿပီး ႏုိင္ငံေရး မိုင္းဗုံး တက္နင္းမိသလုိ ျဖစ္မွာပါ။
■ ေခ်းေငြ ေပၚလစီ
Credit Policy ကုိ ေလ့လာၾကည့္ေတာ့ ျမန္မာ့လယ္ယာ ဖြံၿဖဳိးေရးဘဏ္ (စုိက္ဘဏ္) ဟာ အေၾကြးဆုံးေတြအတြက္ တာ၀န္ရွိတယ္။ ဒါေပမဲ့ လယ္သမားေတြ ေခ်းေငြ ရရွိေရး လုပ္ငန္းစဥ္ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ေတြမွာ ပါ၀င္ ေဆာင္ရြက္တာ မရိွဘူး။ ေက်းလက္အဆင့္ ေခ်းေငြ စိစစ္ေရး ေကာ္မတီ၊ ေခ်းေငြ ေလွ်ာက္ထားတဲ့ လယ္သမားေတြရဲ႕ ေခ်းေငြ အဆုိျပဳလႊာ စိစစ္ေရးေတြမွာ ပါ၀င္ ေဆာင္ရြက္တာ မဟုတ္ဘူး။ ဘဏ္၀န္ထမ္းေတြကုိလည္း ေခ်းေငြေဆာင္ရြက္မႈ လုပ္ငန္းစဥ္ ေဆာင္ရြက္တဲ့ ေက်းရြာေတြကုိ ကြင္းဆင္း ေဆာင္ရြက္ခြင့္ မေပးထားဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ေက်းရြာေတြမွာ ရွိတဲ့ ေခ်းေငြ စိစစ္ေရး ေကာ္မတီ လူႀကီးေတြရဲ႕ လက္ထဲမွာ လုပ္ပုိင္ခြင့္ေတြ ရွိေနတယ္။ (ေက်းရြာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴး၊ ေက်းရြာ ေျမတုိင္းစာေရး၊ အခ်ဳိ႔ လည္လည္၀ယ္၀ယ္ ရွိတဲ့ ေက်းရြာလူႀကီး အခ်ဳိ႕) Credit Management Structure ကိုလည္း ျပန္လည္ျပဳျပင္ရမယ္ ထင္ပါတယ္။ ဘဏ္ကေတာ့ အဲဒီ ေကာ္မတီက အာမခံ ေပးလုိက္တဲ့ သူကုိ ဘဏ္မန္ေနဂ်ာ လက္မွတ္နဲ႔ ထုတ္ေခ်းရုံပါပဲ။ အဲဒီေတာ့ အစုိးရ ပုိက္ဆံကုိ ေတာင္သူလက္ထဲ ေရာက္ရွိဖုိ႔ စုိက္ဘဏ္ရဲ႕ အခန္းက႑ဟာ Money Distribution Channel ကုိ ေဆာင္ရြက္ရတဲ့ ေအးဂ်င့္သာသာပဲ ျဖစ္ေနတယ္။ အေၾကြး ဆုံးရႈံးမႈေတာ့ ၿမဳိ႕နယ္ စုိက္ဘဏ္က တာ၀န္ယူပါတယ္။
ဒါဟာ ခုိင္မာတဲ့ ဘဏ္လုပ္ငန္း စီမံခန္႔ခြဲမႈ မဟုတ္သလုိ ဘဏ္စီးပြားေရး ျဖစ္စဥ္လည္း မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ စုိက္ဘဏ္ဟာ ေခ်းေငြ ခ်ေပးေရး ဆုံးျဖတ္ႏုိင္ခြင့္ရွိတဲ့ လုပ္ငန္းစဥ္ေတြမွာ ပါ၀င္ ေဆာင္ရြက္ခြင့္ ေပးရမွာ ျဖစ္သလို ဆုံးျဖတ္ခ်က္ခ် ေခ်းေပးလုိက္တဲ့ ပုိက္ဆံအတြက္လည္း တာ၀န္ခံရမွာပါ။ သူရဲ႕ ေခ်းေငြ လုပ္ငန္းစဥ္မွာ ဘယ္အပုိင္း ထည့္သြင္းမလဲ ဆုိတဲ့ Management Structure ကုိ အနည္းငယ္ ျဖည့္စြက္ ျပဳျပင္ရမယ္ ထင္ပါတယ္။ ဒါကို သက္ေသျပဖုိ႔ မႏၱေလးတုိင္း လယ္ယာ စုိက္ပ်ဳိးေရး ဘဏ္ရဲ႕ ၿပီးခဲ့တဲ့ႏွစ္ ေခ်းေငြ၊ ျပန္ဆပ္တဲ့ေငြ၊ ျပန္မဆပ္တဲ့ေငြ ဇယားကို ေလ့လာ ၾကည့္ရေအာင္ပါ။ (ဇယား - ၂)
ဒီဇယားကုိ ၾကည့္ရင္ ေၾကြးမဆပ္တဲ့ ရာခုိင္ႏႈန္းဟာ ၃၃ % အထိ ရွိပါတယ္။ အတုိးႏႈန္း ၈ % အျပည့္အ၀ ရရင္ေတာင္ အရင္း မေက်ေသးဘူးလုိ႔ စီးပြားတြက္ တြက္လုိ႔ ရပါတယ္။ အစိုးရရဲ႕ လယ္ယာက႑ ေခ်းေငြဟာ စုိက္ပ်ဳိးကုန္က်စရိတ္ စုစုေပါင္းရဲ႕ ၂၅%-၃၀% သာ အေထာက္အကူ (ကာဗာ)ျဖစ္တယ္လုိ႔ စာတမ္း တစ္ေစာင္မွာ ဖတ္ဘူးပါတယ္။ ျမန္မာ လယ္စုိက္ဘဏ္ကေတာ့ စုစုေပါင္း ကုန္က်စရိတ္ရဲ႕ ၄၀ ရာခုိင္ႏႈန္းကုိ ကာဗာျဖစ္တယ္လုိ႔ ဆုိထားတယ္။ တဧက ကုန္က်စရိတ္ဟာ အရည္အေသြးညံ့ ဆန္ဆုိရင္ ၂ သိန္း ရွိၿပီး၊ အဆင္ျမင့္ဆန္ ဆုိရင္ ၄ သိန္း ရွိတယ္။ (ဥပမာ ပုလဲသြယ္) ရွိပါတယ္။
■ ပဲ့ထြက္ေနတဲ့ ျမန္မာ့ ဘ႑ာေရး ေရစီးေၾကာင္း
စုိက္ဘဏ္ဟာ ျမန္မာဘ႑ာေရး နယ္ပယ္ထဲ ပဲ့ထြက္ေနတာကုိလည္း ကမာၻသိ ျမန္မာေဘာဂေဗဒ ပညာရွင္ တစ္ဦး ေရးတ့ဲ စာတမ္းမွာ မွတ္သားဘူးပါတယ္။ စုိက္ဘဏ္ဟာ ၁၉၉၆ ခုႏွစ္ကစၿပီး ဘ႑ာေရး ၀န္ႀကီးဌာန ေအာက္ကေန လယ္ဆည္၀န္ႀကီးဌာန ေအာက္ကုိ လႊဲေျပာင္းလုိက္ရလုိ႔ ျမန္မာဘ႑ာေရး ေရစီးေၾကာင္းထဲကေန ပဲ့ထြက္ခဲ့ၿပီး၊ ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္ေရးႏွင့္ ဘ႑ာေရး ဆုိင္ရာ အင္စတီက်ဴးရွင္း ဥပေဒနဲ႔ လုပ္ထုံးလုပ္နည္းေတြနဲ႔ ကင္းလြတ္ေနခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဗဟုိဘဏ္ရဲ႕ ကြက္ကဲမႈ ေအာက္မွာလည္း မရွိပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ဘ႑ာေရး ေပၚလစီ၊ ေငြေၾကး ေပၚလစီ ဘက္ကေန ထိန္းေက်ာင္းဖုိ႔ ဆုိတာ အေတာ္ကုိ အလွမ္းေ၀းေနတာ ျဖစ္ပါတယ္။ လုိအပ္တဲ့ ေငြေၾကးကုိ ျမန္မာ့ စီးပြားေရး ဘဏ္ကေန ေခ်းယူ သုံးစြဲရတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဘ႑ာေရး လုပ္ပုိင္ခြင့္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ျမန္မာ့လယ္ယာ ဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္ေရးဘဏ္ ဆုိတဲ့ ကိုယ္ပိုင္ ဥပေဒနဲ႔ လုပ္ေဆာင္ေနတာေၾကာင့္ ျမန္မာ့ဘ႑ာေရး ေရစီးေၾကာင္းထဲက အျပင္ကုိ ေရာက္ေနပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ သူရဲ႕ ဘ႑ာေရးဆုိင္ရာ ႏွစ္ခ်ဳပ္ အစီရင္ခံစာေတြ၊ Accounting စနစ္ေတြ၊ အရႈံးအျမတ္ လက္က်န္ စာရင္း (Balance Sheet) ေတြရဲ႕ အစီရင္ခံစာ ရွာေဖြ ဖတ္ရႈရဖုိ႔ ခက္ခဲသြားပါတယ္။
ျမန္မာ့ လယ္ဖြံၿဖဳိးေရး ဘဏ္ဟာ လယ္ဆည္၀န္ႀကီးဌာန ေအာက္မွာ ေရာက္သြားလုိ႔ ႏုိင္ငံေတာ္ စာရင္းစစ္ခ်ဳပ္ ရုံးကသာ တာ၀န္ခံသလုိ ျဖစ္သြားၿပီး စီးပြားေရး အရႈံးအျမတ္ တြက္ခ်က္ဖုိ႔၊ ဂ်ီဒီပီန႔ဲ ခ်ိတ္ဆက္ၿပီး တုိးတက္မႈ ဘယ္လုိ တုိင္းတာမလဲ ဆုိတာ ခက္ခဲသြားႏုိင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ျမန္မာ့ဘ႑ာေရး စည္း၀ုိင္းထဲကုိ ျပန္လည္ ေရာက္ရွိလာေအာင္ Structural Adjustment လုပ္ရမဲ့၊ လုပ္ငန္းစဥ္ တစ္ခု အျဖစ္လည္း ရွိေနပါလိမ့္မယ္။ စုိက္ဘဏ္ အေနႏွင့္ အစိုးရ ေထာက္ပံ့မႈ အားျပဳထားတဲ့ ႏိုင္ငံပုိင္ စီးပြားေရး လုပ္ငန္း တစ္ခုကေန ကုိယ့္ပုိက္ဆံနဲ႔ကိုယ္ အျမတ္ကုိ ဦးတည္ၿပီး စီးပြားေရးဆန္ဆန္ လုပ္ေဆာင္ႏုိင္ဖို႔ ေရရွည္ မဟာဗ်ဴဟာ ခ်မွတ္ ေဆာင္ရြက္ထားသင့္ပါတယ္။ အေရွ႕ေတာင္အာရွ ႏုိင္ငံမ်ားရဲ႕ လယ္ယာက႑ အေျချပဳတဲ့ လယ္ယာဘဏ္ေတြဟာ ႏုိင္ငံတကာ စီးပြားေရး ေရစီးေၾကာင္းထဲႏွင့္ လုိက္ေလ်ာ္ညီေထြ ျဖစ္ဖုိ႔ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲမႈေတြ လုပ္ခဲ့တဲ့ ျဖစ္စဥ္ေတြလည္း ရွိပါတယ္။
အင္ဒုိနီးရွား လယ္ယာဘဏ္ (BRI) ဆုိရင္ ၂၀၀၃ ခုႏွစ္မွာ အမ်ားပုိင္ လုပ္လုိက္တယ္။ အစိုးရက ရွယ္ယာ ၅၆.၇၅ % ယူထားၿပီး က်န္တာ Public ကုိ ေရာင္းလုိက္တာမ်ဳိး စီးပြားဆန္ဆန္ ေဆာင္ရြက္ပါတယ္။ Corporate governance အမွန္အကန္ က်င့္သုံးတယ္။ စီမံခန္႔ခြဲမႈမွာ Board Management နဲ႔ ျဖစ္လာတယ္။ သတင္းအခ်က္အလက္ေတြ လူေတြ အလြယ္တကူ ေလ့လာႏိုင္ေအာင္ ဖြင့္ေပးတယ္။ ဌာနတြင္း စာရင္းစစ္၊ ျပင္ပ စာရင္းစစ္ေတြ တာ၀န္ခံမႈ တာ၀န္ယူမႈ အပီအျပင္နဲ႔ ေဆာင္ရြက္ပါတယ္။
ေစ်းကြက္ စီးပြားေရး စနစ္မွာ အစုိးရ စုိက္ဘဏ္ေတြရဲ႕ ေထာက္ပံ့ေရး အစီအစဥ္ေတြရဲ႕ အႏၱရာယ္ ညႊန္းကိန္း တျဖည္းျဖည္း ျမင့္တက္လာပါၿပီ။ ပထမ အခ်က္ကေတာ့ ရာသီဥတု၊ သဘာဝေဘးအႏၱရာယ္၊ ေစ်းႏႈန္း မတည္ၿငိမ္မႈ၊ အျခား တုိင္းျပည္ရဲ႕ ထြက္ကုန္၊ ႏုိင္ငံတကာ ေစ်းကြက္ေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒုတိယ အခ်က္ကေတာ့ အစုိးရ ေက်ာေထာက္ေနာက္ခံ ေပးတဲ့ ဘဏ္ေတြဟာ ေပၚလစီပုိင္းဆုိင္ရာ ဆုံးျဖတ္ဖုိ႔ အာဏာပုိင္ အဖြဲ႕အစည္း မဟုတ္တဲ့ အတြက္ မူ၀ါဒ မတည္ၿငိမ္မႈေတြကုိ ဆက္တုိက္ ၾကဳံေတြ႕ရပါတယ္။ ေနာက္ဆုံး အခ်က္က ေစ်းကြက္ စီးပြားေရး အသြင္ေျပာင္းတဲ့ ႏိုင္ငံတုိင္းမွာ ၀န္ထုပ္၀န္ပုိး ျဖစ္ေနတဲ့ အစုိးရပုိင္ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းေတြကုိ ပုံသ႑ာန္ အမ်ဳိးမ်ဳိး အသြင္ေျပာင္းေနၾကတဲ့ အတြက္ အစုိးရ ေထာက္ပံေပးတဲ့ အယူအဆဟာ ခတ္မစားေတာ့ပါဘူး။
■ အေျဖ
အစိုးရဟာ လယ္ယာက႑ ဖြံ႕ၿဖဳိးတုိးတက္ေအာင္ မျဖစ္မေန လုပ္မယ္ဆုိရင္ လယ္ယာက႑ ေက်ာေထာက္ေနာက္ခံ အားလုံးကုိ ငါးႏွစ္ ဒါမွမဟုတ္ ဆယ္ႏွစ္ စီမံကိန္းဆြဲၿပီး လုပ္ရပါလိမ့္မယ္။ လာမယ့္ ငါးႏွစ္အတြင္း သက္ဆုိင္ရာ Stakeholder ေတြ အားလုံး ပါ၀င္ၿပီး ေပၚလစီတခု ေရးဆြဲၿပီးတဲ့ေနာက္ Coordination System ကုိ စနစ္တက် က်င့္သုံး ရပါမယ္။ စုိက္စရိတ္ ေခ်းေငြ အစီအစဥ္သာ မကဘူး လယ္ယာက႑ ေက်ာေထာက္ေနာက္ခံ ဖြံ႕ၿဖဳိးေရးအတြက္ လမ္းတံတား၊ သုိေလွာင္ရုံစနစ္၊ ေျမၾသဇာ၊ ေစ်းကြက္၊ ဓာတ္ခြဲခန္း၊ ဆည္ေျမာင္း၊ လွ်ပ္စစ္၊ မ်ဳိးေကာင္းမ်ဳိးသန္႔၊ ဆန္စက္၊ သယ္ယူပုိ႔ေဆာင္ေရး စတဲ့ Value Chain တခုလုံး အတြက္ ေခ်းေငြ ဖန္တီးႏုိင္မွသာ ပုိမုိ ျပည့္စုံပါလိမ့္မယ္။ အဲဒီ အခ်က္ေတြ တုိင္းျပည္မွာ မရွိရင္ ႏုိင္ငံျခား ရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံမႈ ဖိတ္ေခၚဖုိ႔ ရပါမယ္။ လယ္ယာက႑ႏွင့္ ဆက္စပ္ေနတဲ့ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ ေပၚလစီ ေရးဆြဲထားရမွာ ျဖစ္ၿပီး ပုဂၢလိက က႑၊ အစုိးရ၊ ႏုိင္ငံတကာ ဘ႑ာေရး အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ ဘဏ္စတာေတြနဲ႔ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအခ်က္ေတြ တၿပဳိင္နက္တည္း ေဆာင္ရြက္ႏုိင္မွသာ ႏွစ္အဆက္ဆက္ မေအာင္ျမင္တဲ့ စုိက္ဘဏ္ရဲ႕ ေခ်းေငြ အစီအစဥ္ကုိ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲႏုိင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။
■ ႏိုင္ငံေရး မုိင္းဗုံး
ေက်းလက္ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈကို မေျဖရွင္းႏိုင္ခဲ့ရင္ လူမႈေရး မတည္ၿငိမ္မႈ၊ စီးပြားေရး မတည္ၿငိမ္မႈေတြ တစ္ခုၿပီး တစ္ခု ဆက္တုိက္ ျဖစ္လာၿပီး ႏုိင္ငံေရး နယ္ပယ္ အထိပါ ဆုိးရြြားတဲ့ အေျခအေန ေပၚေပါက္ဖုိ႔ ဆက္စပ္ေနပါတယ္။ ၀င္ေငြနိမ့္ ျမန္မာလူ႔မႈ အလႊာမွာ ၀င္ေငြရဲ႕ ၆၂ ရာခုိင္ႏႈန္းဟာ စားသုံးမႈအတြက္ သုံးစြဲရတာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီ အထဲက ၃၀ ေက်ာ္ဟာ ဆန္အတြက္ အသုံးျပဳရတာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ ဆန္ေစ်းႏႈန္း ႀကီးၿပီ ဆုိတာနဲ႔ ဆင္းရဲ႕ႏြမ္းပါမႈ မ်ဥ္းေအာက္ ေရာက္ေနတဲ့ ျမန္မာ့ လူဦးေရ ၇၀ ရာခုိင္ႏႈန္း (၃၂ သန္းဟာ) ကုန္ေစ်းႏႈန္းဒဏ္ကုိ ေက်ာ့ေကာ့ေအာင္ ခံရေတာ့တာပါဘဲ။ ဒါေၾကာင့္ ဆန္စပါး ေစ်းႏႈန္းဟာ စီးပြားေရး မတည္ၿငိမ္မႈ၊ လူမႈေရး မတည္ၿငိမ္မႈကုိ ျဖစ္ေစႏိုင္တဲ့ ႏုိင္ငံေရး မုိင္းဗုံးလည္း ျဖစ္ေနပါတယ္။
လယ္ယာက႑ဆုိတဲ့ ေနရာမွာ အဓိက ေျပာခ်င္တာကေတာ့ ဆန္စပါး ကိစၥပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ေဘာဂေဗဒ ရႈေထာင့္ကေန ဆန္စပါး ျပသာနာကို ခ်ဥ္းကပ္ အေျဖရွာရမယ္ ဆုိရင္ ေရာင္းလိုအားဘက္က ရွိတဲ့ စုိက္ဧက၊ လုပ္သားဦးေရ၊ စုိက္စရိတ္ အရင္းအႏွီး၊ ဆန္ေစ်းႏႈန္း၊ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈ စရိတ္၊ စက္ကရိယာ ျဖစ္ပါတယ္။ ၀ယ္လုိအားဘက္က ၾကည့္မယ္ဆုိရင္ တုိင္းျပည္၀င္ေငြ၊ ဆန္စားသုံးမႈ၊ လူဦးေရ၊ ကုန္သြယ္မႈ၊ ေစ်းႏႈန္း စတာေတြအေပၚမွာ မူတည္ေနျပန္ပါတယ္။ အခု အစိုးရ ေခ်းေငြဟာ ေရာင္းလုိအားဘက္ကေန ေျဖရွင္းမယ္ဆုိတဲ့ သေဘာပါ။ ဆန္စပါးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ျပည္ပ ကုန္သြယ္ေရး အပါအ၀င္ စီးပြားေရး ေမာ္ဒယ္ေတြ အမ်ားႀကိီး ရွိသလုိ လယ္ယာက႑နဲ႔ စတင္ၿပီး တုိင္းျပည္ခ်မ္းသာေအာင္ လုပ္သြားတဲ့ အေရွ႕ေတာင္အာရွ ႏုိင္ငံေတြလည္း အမ်ားႀကီး ရွိပါတယ္။ အစိုးရသစ္အတြက္ လယ္ယာက႑ ဖြံၿဖဳိးေရးဟာ ဆန္စင္ရာ က်ဥ္ေပြ႔လုိက္သလုိ မလုပ္မိဖုိ႔ လုိသလုိ အခု စုိက္ပ်ဳိးစရိတ္ ေခ်းေငြ တစ္ဧက တစ္သိန္းခြဲ တုိးျမႇင့္ေပးလုိက္တ့ဲ လုပ္ငန္းစဥ္ေတြထက္ ေပၚလစီ မူေဘာင္နဲ႔ မဟာဗ်ဴဟာက်က် လုပ္ေဆာင္ရမယ့္ အခ်က္ေတြ အမ်ားႀကီး လုိေနေသးတယ္ ဆုိတာကုိ မီးေမာင္း ထုိးျပလုိပါတယ္။
အခု ဗဟုိဘဏ္ကေန က်ပ္ဘီလ်ံ ၅၀၀ ေခ်းဖို႔နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး၊ ထပ္ခါထပ္ခါ သက္တမ္းတုိးႏုိင္တဲ့ အစုိးရထုတ္ ၉၂ ရက္ သက္တမ္းရွိတဲ့ ေငြတုိက္ လက္မွတ္ရဲ႕ အတုိး ဘယ္ေလာက္လဲ ဆုိတာကုိ ဗဟုိဘဏ္က ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္မွာ ထုတ္ေဖာ္ မေျပာသြားပါဘူး။ (အစုိးရထုတ္ ၂-၃-၅ ႏွစ္ ဘြန္းေတြကေတာ့ ၄ % ေပးတာေတြ ရပါတယ္)။ ၉၂ ရက္ သက္တမ္းရွိတဲ့ ေငြတုိက္ လက္မွတ္ အတုိးႏႈန္းဟာ ၄ ရာခုိင္ႏႈန္း ျဖစ္ခဲ့မယ္ဆုိရင္ လယ္စုိက္ဘဏ္က စုိက္စရိတ္ ေခ်းေငြအတြက္ အတုိး (၅ %) ယူမွာ ျဖစ္တာေၾကာင့္ ၾကားထဲမွာ အတုိးႏႈန္း တစ္ရာခုိ္င္ႏႈန္းကုိ လယ္စုိက္ဘဏ္က ၀န္ေဆာင္ခ ယူမွာလား ဆုိတာကုိ ေတြးဆႏုိင္ပါတယ္။ ဒီ ၅ ရာခုိင္ႏႈန္း အတုိးဟာ စတင္ ေခ်းေငြကာလႏွင့္ ျပန္ဆပ္ကာလ အခ်ိန္အတုိင္းအတာ တြက္ခ်က္လုိက္ရင္ ေမ-ဒီဇင္ဘာ(၆ လ) ပတ္၀န္းက်င္ ျဖစ္ပါတယ္။ ေခ်းေငြ အကုန္လုံး ရတာ မဟုတ္ေသးပါဘူး။ ေခ်းေငြရဲ႕ တစ္စိတ္ တစ္ပုိင္းကုိလည္း deposit တင္ရတယ္လုိ႔ သုေတသန စာတမ္း တစ္ေစာင္မွာ ဖတ္ဘူးပါတယ္။
ဘတ္ဂ်က္လုိေငြျပ အေျခအေန၊ ေတာင္သူလယ္သမားေတြကုိ အစုိးရ စိုက္ထုတ္ၿပီး ကူညီ ပံပုိးေပးတဲ့ အစီအစဥ္ေတြေၾကာင့္ ေငြစကၠဴ ပမာဏ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာ ေစ်းကြက္ထဲကုိ ေရာက္လာၿပီး စီးပြားေရး မတည္ၿငိမ္မႈ ျဖစ္ေနတဲ့ သမုိင္းေၾကာင္းကလည္း ရွိခဲ့ပါတယ္။ ရုိက္ထုတ္လုိက္တဲ့ ေငြစကၠဴေၾကာင့္ ေစ်းကြက္မွာ money supply ျဖစ္ၿပီးေတာ့ ကုန္ေစ်းႏႈန္းကို မ်က္ေစာင္း ထုိးလာႏုိင္ပါတယ္။ ၂၃ ေမ ၂၀၁၆ ရက္ေန႔က ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္က သေဘာတူလုိက္ပါတယ္။ လယ္ယာဘဏ္အတြက္ ျဖည့္စြက္လုိေငြကုိ ဗဟုိဘဏ္ကေန က်ပ္ ဘီလ်ံ ၅၀၀ ကုိ ေငြစကၠဴ ရုိက္ႏွိပ္ ထုတ္ေ၀ (Printing) လုပ္မယ္လုိ႔ ေျပာဆုိၿပီး ေနာက္ပုိင္း တစ္ေဒၚလာ ၁၁၈၈ က်ပ္အထိ တက္သြားပါၿပီ။ သမုိင္းအစဥ္အဆက္ မေအာင္ျမင္ခဲ့တဲ့ အစုိးရ ေခ်းေငြနဲ႔ ကုစားတဲ့ အစီအစဥ္ဟာ good governance ဘက္က ၾကည့္ရင္ မ်ားစြာ အားနည္းခ်က္ေတြ ရွိေနေသးတာကုိ စဥ္းစားဖုိ႔ လုိပါၿပီ။ အစုိးရ ဗ်ဴရိုကေရစီ ယႏၱရားနဲ႔ ပတ္သက္ေနတဲ့ စီးပြားေရး လုပ္ငန္း မွန္သမွ်ဟာ အျမတ္ထြက္တဲ့ လုပ္ငန္းဆုိတာ လက္ခ်ုိးေရတြက္လုိ႔ ရေအာင္ ရွားပါးလြန္းပါတယ္။ တဆက္တည္း ၂၀၁၂-၂၀၁၃ ခုႏွစ္ ဘ႑ာေရးႏွစ္က စၿပီး အစုိးရ စုိက္ထုတ္ ေခ်းေပးခဲ့တဲ့ ေငြၾကး ပမာဏကုိ ေလ့လာၾကည္ရေအာင္ပါ။ (ဇယား - ၁)
ဒီဇယားမွာ တစ္ႏွစ္ထက္ တစ္ႏွစ္ အစိုးရ စုိက္ထုတ္ေပးတဲ့ ေငြေၾကး ပမာဏ မ်ားမ်ားလာတာကို ေတြ႕ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္ဆုံး အခု အစုိးရသစ္ လက္ထက္ တစ္ဧက တစ္သိန္းခြဲႏွင့္ က်ပ္ဘီလ်ံ ၁၇၆၆ အထိ ေခ်းမယ္ ဆုိၿပီး ၀န္ႀကီးဌာနရဲ႕ ရက္ ၁၀၀ လုပ္ငန္းစဥ္္မွာ ေဖာ္ျပလာပါတယ္။ ၁၀ ဧကေအာက္ ေခ်းမယ္ ဆုိေတာ့ တစ္သိန္းတုန္းက က်ပ္ဘီလ်ံ ၁၄၆၁ ရွိၿပီး တစ္ဧက တစ္သိန္းခြဲ ဆုိရင္ သူရဲ႕ အဆ တ၀က္ တက္လာရမွာပါ။ ဒါေပမဲ့ က်ပ္ဘီလ်ံ ၁၇၆၆ ျဖစ္ေနတာ ဆုိတာလည္း စဥ္းစား မရပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ေနာက္ဆုံးဇယား အကြက္မွာ ပ်မ္းမွ် ဧကကုိ ခန္႔မွန္းထည့္ထားျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ တကယ္တန္းက တစ္ႏုိင္ငံလုံးမွာ ရွိတဲ့ ဆယ္ဧကေအာက္ လယ္ဧက အေရအတြက္ဟာ ၁၉ ဒသမ ၉၅ သန္း ရွိတယ္လို႔ Myanmar Agricultural in Brief 2011 by Department of Agricultural Planning စာမ်က္ႏွာ ၃၃ မွာ ေဖာ္ျပထားတာ ရွိပါတယ္။
တပုိဒ္လုံးကုိ အႏွစ္ခ်ဳပ္ ေျပာခ်င္တာက ေခ်းေငြေၾကာင့္ ေငြေၾကးပမာဏ မ်ားျပားလာမႈႏႈန္း (ratio) နဲဲ႔ လယ္ယာစပါး အထြက္ႏႈန္း (ratio) ႏွစ္ခု ႏႈိင္းယွဥ္လုိက္လုိ႔ ေငြေၾကးပမာဏ အပုိင္းက မ်ားလုိ႔ ေငြေဖာင္းပြမႈႏႈန္းက (သာ) ေနခဲ့မယ္ဆုိရင္ ကုန္ေစ်းႏႈန္း ျမင့္တက္လာၿပီလုိ႔ ေကာက္ခ်က္ခ်ရမွာပါ။ ဒီ ေကာက္ခ်က္အတုိင္း မွန္ခဲ့ရင္ အိတ္ေပါက္နဲ႔ ဖားေကာက္သလုိ ျဖစ္သြားႏိုင္ၿပီး ႏုိင္ငံေရး မိုင္းဗုံး တက္နင္းမိသလုိ ျဖစ္မွာပါ။
■ ေခ်းေငြ ေပၚလစီ
Credit Policy ကုိ ေလ့လာၾကည့္ေတာ့ ျမန္မာ့လယ္ယာ ဖြံၿဖဳိးေရးဘဏ္ (စုိက္ဘဏ္) ဟာ အေၾကြးဆုံးေတြအတြက္ တာ၀န္ရွိတယ္။ ဒါေပမဲ့ လယ္သမားေတြ ေခ်းေငြ ရရွိေရး လုပ္ငန္းစဥ္ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ေတြမွာ ပါ၀င္ ေဆာင္ရြက္တာ မရိွဘူး။ ေက်းလက္အဆင့္ ေခ်းေငြ စိစစ္ေရး ေကာ္မတီ၊ ေခ်းေငြ ေလွ်ာက္ထားတဲ့ လယ္သမားေတြရဲ႕ ေခ်းေငြ အဆုိျပဳလႊာ စိစစ္ေရးေတြမွာ ပါ၀င္ ေဆာင္ရြက္တာ မဟုတ္ဘူး။ ဘဏ္၀န္ထမ္းေတြကုိလည္း ေခ်းေငြေဆာင္ရြက္မႈ လုပ္ငန္းစဥ္ ေဆာင္ရြက္တဲ့ ေက်းရြာေတြကုိ ကြင္းဆင္း ေဆာင္ရြက္ခြင့္ မေပးထားဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ေက်းရြာေတြမွာ ရွိတဲ့ ေခ်းေငြ စိစစ္ေရး ေကာ္မတီ လူႀကီးေတြရဲ႕ လက္ထဲမွာ လုပ္ပုိင္ခြင့္ေတြ ရွိေနတယ္။ (ေက်းရြာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴး၊ ေက်းရြာ ေျမတုိင္းစာေရး၊ အခ်ဳိ႔ လည္လည္၀ယ္၀ယ္ ရွိတဲ့ ေက်းရြာလူႀကီး အခ်ဳိ႕) Credit Management Structure ကိုလည္း ျပန္လည္ျပဳျပင္ရမယ္ ထင္ပါတယ္။ ဘဏ္ကေတာ့ အဲဒီ ေကာ္မတီက အာမခံ ေပးလုိက္တဲ့ သူကုိ ဘဏ္မန္ေနဂ်ာ လက္မွတ္နဲ႔ ထုတ္ေခ်းရုံပါပဲ။ အဲဒီေတာ့ အစုိးရ ပုိက္ဆံကုိ ေတာင္သူလက္ထဲ ေရာက္ရွိဖုိ႔ စုိက္ဘဏ္ရဲ႕ အခန္းက႑ဟာ Money Distribution Channel ကုိ ေဆာင္ရြက္ရတဲ့ ေအးဂ်င့္သာသာပဲ ျဖစ္ေနတယ္။ အေၾကြး ဆုံးရႈံးမႈေတာ့ ၿမဳိ႕နယ္ စုိက္ဘဏ္က တာ၀န္ယူပါတယ္။
ဒါဟာ ခုိင္မာတဲ့ ဘဏ္လုပ္ငန္း စီမံခန္႔ခြဲမႈ မဟုတ္သလုိ ဘဏ္စီးပြားေရး ျဖစ္စဥ္လည္း မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ စုိက္ဘဏ္ဟာ ေခ်းေငြ ခ်ေပးေရး ဆုံးျဖတ္ႏုိင္ခြင့္ရွိတဲ့ လုပ္ငန္းစဥ္ေတြမွာ ပါ၀င္ ေဆာင္ရြက္ခြင့္ ေပးရမွာ ျဖစ္သလို ဆုံးျဖတ္ခ်က္ခ် ေခ်းေပးလုိက္တဲ့ ပုိက္ဆံအတြက္လည္း တာ၀န္ခံရမွာပါ။ သူရဲ႕ ေခ်းေငြ လုပ္ငန္းစဥ္မွာ ဘယ္အပုိင္း ထည့္သြင္းမလဲ ဆုိတဲ့ Management Structure ကုိ အနည္းငယ္ ျဖည့္စြက္ ျပဳျပင္ရမယ္ ထင္ပါတယ္။ ဒါကို သက္ေသျပဖုိ႔ မႏၱေလးတုိင္း လယ္ယာ စုိက္ပ်ဳိးေရး ဘဏ္ရဲ႕ ၿပီးခဲ့တဲ့ႏွစ္ ေခ်းေငြ၊ ျပန္ဆပ္တဲ့ေငြ၊ ျပန္မဆပ္တဲ့ေငြ ဇယားကို ေလ့လာ ၾကည့္ရေအာင္ပါ။ (ဇယား - ၂)
ဒီဇယားကုိ ၾကည့္ရင္ ေၾကြးမဆပ္တဲ့ ရာခုိင္ႏႈန္းဟာ ၃၃ % အထိ ရွိပါတယ္။ အတုိးႏႈန္း ၈ % အျပည့္အ၀ ရရင္ေတာင္ အရင္း မေက်ေသးဘူးလုိ႔ စီးပြားတြက္ တြက္လုိ႔ ရပါတယ္။ အစိုးရရဲ႕ လယ္ယာက႑ ေခ်းေငြဟာ စုိက္ပ်ဳိးကုန္က်စရိတ္ စုစုေပါင္းရဲ႕ ၂၅%-၃၀% သာ အေထာက္အကူ (ကာဗာ)ျဖစ္တယ္လုိ႔ စာတမ္း တစ္ေစာင္မွာ ဖတ္ဘူးပါတယ္။ ျမန္မာ လယ္စုိက္ဘဏ္ကေတာ့ စုစုေပါင္း ကုန္က်စရိတ္ရဲ႕ ၄၀ ရာခုိင္ႏႈန္းကုိ ကာဗာျဖစ္တယ္လုိ႔ ဆုိထားတယ္။ တဧက ကုန္က်စရိတ္ဟာ အရည္အေသြးညံ့ ဆန္ဆုိရင္ ၂ သိန္း ရွိၿပီး၊ အဆင္ျမင့္ဆန္ ဆုိရင္ ၄ သိန္း ရွိတယ္။ (ဥပမာ ပုလဲသြယ္) ရွိပါတယ္။
■ ပဲ့ထြက္ေနတဲ့ ျမန္မာ့ ဘ႑ာေရး ေရစီးေၾကာင္း
စုိက္ဘဏ္ဟာ ျမန္မာဘ႑ာေရး နယ္ပယ္ထဲ ပဲ့ထြက္ေနတာကုိလည္း ကမာၻသိ ျမန္မာေဘာဂေဗဒ ပညာရွင္ တစ္ဦး ေရးတ့ဲ စာတမ္းမွာ မွတ္သားဘူးပါတယ္။ စုိက္ဘဏ္ဟာ ၁၉၉၆ ခုႏွစ္ကစၿပီး ဘ႑ာေရး ၀န္ႀကီးဌာန ေအာက္ကေန လယ္ဆည္၀န္ႀကီးဌာန ေအာက္ကုိ လႊဲေျပာင္းလုိက္ရလုိ႔ ျမန္မာဘ႑ာေရး ေရစီးေၾကာင္းထဲကေန ပဲ့ထြက္ခဲ့ၿပီး၊ ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္ေရးႏွင့္ ဘ႑ာေရး ဆုိင္ရာ အင္စတီက်ဴးရွင္း ဥပေဒနဲ႔ လုပ္ထုံးလုပ္နည္းေတြနဲ႔ ကင္းလြတ္ေနခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဗဟုိဘဏ္ရဲ႕ ကြက္ကဲမႈ ေအာက္မွာလည္း မရွိပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ဘ႑ာေရး ေပၚလစီ၊ ေငြေၾကး ေပၚလစီ ဘက္ကေန ထိန္းေက်ာင္းဖုိ႔ ဆုိတာ အေတာ္ကုိ အလွမ္းေ၀းေနတာ ျဖစ္ပါတယ္။ လုိအပ္တဲ့ ေငြေၾကးကုိ ျမန္မာ့ စီးပြားေရး ဘဏ္ကေန ေခ်းယူ သုံးစြဲရတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဘ႑ာေရး လုပ္ပုိင္ခြင့္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ျမန္မာ့လယ္ယာ ဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္ေရးဘဏ္ ဆုိတဲ့ ကိုယ္ပိုင္ ဥပေဒနဲ႔ လုပ္ေဆာင္ေနတာေၾကာင့္ ျမန္မာ့ဘ႑ာေရး ေရစီးေၾကာင္းထဲက အျပင္ကုိ ေရာက္ေနပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ သူရဲ႕ ဘ႑ာေရးဆုိင္ရာ ႏွစ္ခ်ဳပ္ အစီရင္ခံစာေတြ၊ Accounting စနစ္ေတြ၊ အရႈံးအျမတ္ လက္က်န္ စာရင္း (Balance Sheet) ေတြရဲ႕ အစီရင္ခံစာ ရွာေဖြ ဖတ္ရႈရဖုိ႔ ခက္ခဲသြားပါတယ္။
ျမန္မာ့ လယ္ဖြံၿဖဳိးေရး ဘဏ္ဟာ လယ္ဆည္၀န္ႀကီးဌာန ေအာက္မွာ ေရာက္သြားလုိ႔ ႏုိင္ငံေတာ္ စာရင္းစစ္ခ်ဳပ္ ရုံးကသာ တာ၀န္ခံသလုိ ျဖစ္သြားၿပီး စီးပြားေရး အရႈံးအျမတ္ တြက္ခ်က္ဖုိ႔၊ ဂ်ီဒီပီန႔ဲ ခ်ိတ္ဆက္ၿပီး တုိးတက္မႈ ဘယ္လုိ တုိင္းတာမလဲ ဆုိတာ ခက္ခဲသြားႏုိင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ျမန္မာ့ဘ႑ာေရး စည္း၀ုိင္းထဲကုိ ျပန္လည္ ေရာက္ရွိလာေအာင္ Structural Adjustment လုပ္ရမဲ့၊ လုပ္ငန္းစဥ္ တစ္ခု အျဖစ္လည္း ရွိေနပါလိမ့္မယ္။ စုိက္ဘဏ္ အေနႏွင့္ အစိုးရ ေထာက္ပံ့မႈ အားျပဳထားတဲ့ ႏိုင္ငံပုိင္ စီးပြားေရး လုပ္ငန္း တစ္ခုကေန ကုိယ့္ပုိက္ဆံနဲ႔ကိုယ္ အျမတ္ကုိ ဦးတည္ၿပီး စီးပြားေရးဆန္ဆန္ လုပ္ေဆာင္ႏုိင္ဖို႔ ေရရွည္ မဟာဗ်ဴဟာ ခ်မွတ္ ေဆာင္ရြက္ထားသင့္ပါတယ္။ အေရွ႕ေတာင္အာရွ ႏုိင္ငံမ်ားရဲ႕ လယ္ယာက႑ အေျချပဳတဲ့ လယ္ယာဘဏ္ေတြဟာ ႏုိင္ငံတကာ စီးပြားေရး ေရစီးေၾကာင္းထဲႏွင့္ လုိက္ေလ်ာ္ညီေထြ ျဖစ္ဖုိ႔ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲမႈေတြ လုပ္ခဲ့တဲ့ ျဖစ္စဥ္ေတြလည္း ရွိပါတယ္။
အင္ဒုိနီးရွား လယ္ယာဘဏ္ (BRI) ဆုိရင္ ၂၀၀၃ ခုႏွစ္မွာ အမ်ားပုိင္ လုပ္လုိက္တယ္။ အစိုးရက ရွယ္ယာ ၅၆.၇၅ % ယူထားၿပီး က်န္တာ Public ကုိ ေရာင္းလုိက္တာမ်ဳိး စီးပြားဆန္ဆန္ ေဆာင္ရြက္ပါတယ္။ Corporate governance အမွန္အကန္ က်င့္သုံးတယ္။ စီမံခန္႔ခြဲမႈမွာ Board Management နဲ႔ ျဖစ္လာတယ္။ သတင္းအခ်က္အလက္ေတြ လူေတြ အလြယ္တကူ ေလ့လာႏိုင္ေအာင္ ဖြင့္ေပးတယ္။ ဌာနတြင္း စာရင္းစစ္၊ ျပင္ပ စာရင္းစစ္ေတြ တာ၀န္ခံမႈ တာ၀န္ယူမႈ အပီအျပင္နဲ႔ ေဆာင္ရြက္ပါတယ္။
ေစ်းကြက္ စီးပြားေရး စနစ္မွာ အစုိးရ စုိက္ဘဏ္ေတြရဲ႕ ေထာက္ပံ့ေရး အစီအစဥ္ေတြရဲ႕ အႏၱရာယ္ ညႊန္းကိန္း တျဖည္းျဖည္း ျမင့္တက္လာပါၿပီ။ ပထမ အခ်က္ကေတာ့ ရာသီဥတု၊ သဘာဝေဘးအႏၱရာယ္၊ ေစ်းႏႈန္း မတည္ၿငိမ္မႈ၊ အျခား တုိင္းျပည္ရဲ႕ ထြက္ကုန္၊ ႏုိင္ငံတကာ ေစ်းကြက္ေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒုတိယ အခ်က္ကေတာ့ အစုိးရ ေက်ာေထာက္ေနာက္ခံ ေပးတဲ့ ဘဏ္ေတြဟာ ေပၚလစီပုိင္းဆုိင္ရာ ဆုံးျဖတ္ဖုိ႔ အာဏာပုိင္ အဖြဲ႕အစည္း မဟုတ္တဲ့ အတြက္ မူ၀ါဒ မတည္ၿငိမ္မႈေတြကုိ ဆက္တုိက္ ၾကဳံေတြ႕ရပါတယ္။ ေနာက္ဆုံး အခ်က္က ေစ်းကြက္ စီးပြားေရး အသြင္ေျပာင္းတဲ့ ႏိုင္ငံတုိင္းမွာ ၀န္ထုပ္၀န္ပုိး ျဖစ္ေနတဲ့ အစုိးရပုိင္ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းေတြကုိ ပုံသ႑ာန္ အမ်ဳိးမ်ဳိး အသြင္ေျပာင္းေနၾကတဲ့ အတြက္ အစုိးရ ေထာက္ပံေပးတဲ့ အယူအဆဟာ ခတ္မစားေတာ့ပါဘူး။
■ အေျဖ
အစိုးရဟာ လယ္ယာက႑ ဖြံ႕ၿဖဳိးတုိးတက္ေအာင္ မျဖစ္မေန လုပ္မယ္ဆုိရင္ လယ္ယာက႑ ေက်ာေထာက္ေနာက္ခံ အားလုံးကုိ ငါးႏွစ္ ဒါမွမဟုတ္ ဆယ္ႏွစ္ စီမံကိန္းဆြဲၿပီး လုပ္ရပါလိမ့္မယ္။ လာမယ့္ ငါးႏွစ္အတြင္း သက္ဆုိင္ရာ Stakeholder ေတြ အားလုံး ပါ၀င္ၿပီး ေပၚလစီတခု ေရးဆြဲၿပီးတဲ့ေနာက္ Coordination System ကုိ စနစ္တက် က်င့္သုံး ရပါမယ္။ စုိက္စရိတ္ ေခ်းေငြ အစီအစဥ္သာ မကဘူး လယ္ယာက႑ ေက်ာေထာက္ေနာက္ခံ ဖြံ႕ၿဖဳိးေရးအတြက္ လမ္းတံတား၊ သုိေလွာင္ရုံစနစ္၊ ေျမၾသဇာ၊ ေစ်းကြက္၊ ဓာတ္ခြဲခန္း၊ ဆည္ေျမာင္း၊ လွ်ပ္စစ္၊ မ်ဳိးေကာင္းမ်ဳိးသန္႔၊ ဆန္စက္၊ သယ္ယူပုိ႔ေဆာင္ေရး စတဲ့ Value Chain တခုလုံး အတြက္ ေခ်းေငြ ဖန္တီးႏုိင္မွသာ ပုိမုိ ျပည့္စုံပါလိမ့္မယ္။ အဲဒီ အခ်က္ေတြ တုိင္းျပည္မွာ မရွိရင္ ႏုိင္ငံျခား ရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံမႈ ဖိတ္ေခၚဖုိ႔ ရပါမယ္။ လယ္ယာက႑ႏွင့္ ဆက္စပ္ေနတဲ့ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ ေပၚလစီ ေရးဆြဲထားရမွာ ျဖစ္ၿပီး ပုဂၢလိက က႑၊ အစုိးရ၊ ႏုိင္ငံတကာ ဘ႑ာေရး အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ ဘဏ္စတာေတြနဲ႔ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအခ်က္ေတြ တၿပဳိင္နက္တည္း ေဆာင္ရြက္ႏုိင္မွသာ ႏွစ္အဆက္ဆက္ မေအာင္ျမင္တဲ့ စုိက္ဘဏ္ရဲ႕ ေခ်းေငြ အစီအစဥ္ကုိ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲႏုိင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။
Writer:
သန္းစိုး (ေဘာဂေဗဒ)
No comments:
Post a Comment