Sunday, June 26, 2016

ႏိုင္ငံ၊ လူမ်ဳိးႏွင့္ အခ်ဳပ္အျခာ အာဏာကို ေစာင့္ေရွာက္ေသာ ဥပေဒ (၃)

ရခိုင္ျပည္နယ္ စစ္ေတြၿမိဳ႕နယ္ ေက်းရြာတစ္ခုတြင္ ႏုိင္ငံသားစိစစ္မႈ ျပဳလုပ္ေနသည္ကုိ ဇြန္လဆန္းပုိင္းက ေတြ႕ရစဥ္
▬ ယမန္ေန႔မွ အဆက္ ▬

ကတ္ျပားေတြ ထုတ္ေပးမႈဟာ နည္းဥပေဒေတြနဲ႔ မညီညြတ္တာကို အရင္ကတည္းက ေတြ႕ရဖူးတယ္။ ဥပမာအားျဖင့္ White Card ေခၚ အျဖဴေရာင္ ကတ္ျပားဟာ ျပ႒ာန္း နည္းဥပေဒ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းမ်ားအရ ဆိုရင္ ႏိုင္ငံသား စိစစ္ေရး ပန္းေရာင္ကတ္ျပား ကိုင္ေဆာင္သူ ႏိုင္ငံသား တစ္ဦးဦး သူ႔ရဲ႕ ပန္းေရာင္ကတ္ ပ်က္စီး ေပ်ာက္ဆံုးေနစဥ္ ကာလမွာ ယာယီသံုးဖို႔ ထုတ္ေပးႏိုင္တယ္လို႔ ျပ႒ာန္းထားတဲ့ ကတ္အမ်ိဳးအစား ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အျဖဴေရာင္ကတ္ကို ႏုိင္ငံသား ဟုတ္မဟုတ္ မသိရေသးတဲ့ ဘဂၤါလီေတြကို (လုပ္ထံုးလုပ္နည္းနဲ႔ ညီညြတ္ျခင္း မရွိဘဲ) ထုတ္ေပးခဲ့ၾကတယ္။ ဒီလိုမ်ဳိး ထုတ္ေပးလို႔ ရတယ္ ဆိုၿပီးေတာ့ လ၀က တာ၀န္ရွိသူေတြဟာ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ တရား၀င္ ထုတ္ေဖာ္ ေျပာခဲ့ၾကတယ္။

ႏိုင္ငံသား၊ ဧည့္ႏိုင္ငံသားနဲ႔ ျပဳႏိုင္ငံသား ကတ္ျပားေတြကို (ကတ္ျပား အစစ္ေတြကို) နည္းလမ္း ညီညြတ္ျခင္း မရွိဘဲ ျမန္မာႏိုင္ငံ တစ္၀န္းမွာ သိန္းခ်ီလို႔ ထုတ္ေပးခဲ့ၾကၿပီးၿပီ။ လ၀က ေအာက္ေျခ၀န္ထမ္းမွ အစ ၀န္ႀကီးအထိ ဘယ္သူမွ တရားစြဲဆို ခံရျခင္း ေထာင္က်ျခင္း မရွိေသးဘူး။ ၁၉၈၂ ခုႏွစ္ ႏုိင္ငံသား ဥပေဒ ပုဒ္မ ၁၉ နဲ႔ တရားစြဲဆိုျခင္း ခံရတာဟာ ... ကြၽန္ေတာ္ သိသေလာက္ ေကာ့ေသာင္းမွာ ဖမ္းမိတဲ့ ဘဂၤါလီေတြ အမႈမွာ ၿပီးခဲ့တဲ့ ရက္ပိုင္းက လ၀က ၀န္ထမ္း ႏွစ္ဦးကို အမႈနဲ႔ ဆက္စပ္ၿပီးေတာ့ တရားစြဲတာဟာ ပထမဦးဆံုး အႀကိမ္ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္မို႔လို႔ အစိမ္းေရာင္ ကတ္ျပားဟာ ဥပေဒ နည္းဥပေဒ လုပ္ထံုး လုပ္နည္းမ်ားနဲ႔ ညီညြတ္မႈ ရွိ မရွိကို အေသအခ်ာ သံုးသပ္ၾကဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။


(၄)

ဥပေဒက လံုေပမယ့္ ေခါင္မိုးက မလံုရင္

၁၉၈၂-ခုႏွစ္ ႏိုင္ငံသား ဥပေဒဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံ ေရရွည္ တည္တံ့ေရးကို ရည္မွန္းၿပီး လူထု လူတန္းစား အသီးသီးရဲ႕ ပါ၀င္ အၾကံျပဳခ်က္ေတြနဲ႔ အခ်ိန္ယူ ေရးဆြဲ ျပ႒ာန္းခဲ့တဲ့ ဥပေဒ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ယိုေပါက္ေတြ ဟာကြက္ေတြ လြတ္ေပါက္ေတြ ရွိႏုိင္ေျခ အင္မတန္ နည္းေၾကာင္း ေရွ႕က တင္ျပ ေရးသားခဲ့ၿပီးပါၿပီ။ ဥပေဒကို ကိုင္တြယ္ သံုးစြဲတဲ့ လူေတြကသာ ေဖာက္ျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္းကိုလည္း ထည့္သြင္း ေရးသားခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ တစ္ဘက္မွာ လြတ္ေပါက္ႏွစ္ရပ္ ရွိေနေသးေၾကာင္းကိုလည္း စိတ္မေကာင္းစြာနဲ႔ပဲ ထည့္ေျပာရပါဦးမယ္။ အခု ဆက္ေဆြးေႏြးမယ့္ ေဖာ္ျပပါ အခ်က္ေတြကေတာ့ ေခါင္မိုး လံု မလံုနဲ႔ အဓိက ပတ္သက္ပါတယ္။


လြတ္ေပါက္ တစ္ - ၁၉၈၂ ခုႏွစ္ ႏုိင္ငံသား ဥပေဒ ပုဒ္မ ၈ (က)

၈၂  ဥပေဒ ပုဒ္မ ၈ (မူရင္း) စာသားက ဒီလို ဆိုပါတယ္။ “ႏိုင္ငံေတာ္ ေကာင္စီသည္ ႏုိင္ငံေတာ္၏ အက်ဳိးငွာ မည္သူ႔ကို မဆို ႏိုင္ငံသား သို႔မဟုတ္ ဧည့္ႏိုင္ငံသား သို႔မဟုတ္ ႏိုင္ငံသားျပဳခြင့္ ရသူအျဖစ္ သတ္မွတ္ႏိုင္သည္” လို႔ ဆိုတားပါတယ္။ (စကားရပ္ အစားထိုးၿပီးသား Update လုပ္ၿပီးသား စာသားကေတာ့ ‘ႏိုင္ငံေတာ္ သမၼတ (သို႔မဟုတ္) ျပည္ေထာင္စု အစိုးရ အဖြဲ႕’ သည္ ႏုိင္ငံေတာ္၏ အက်ိဳးငွာ မည္သူ႔ကို မဆို ႏိုင္ငံသား သို႔မဟုတ္ ဧည့္ႏိုင္ငံသား သို႔မဟုတ္ ႏိုင္ငံသား ျပဳခြင့္ရသူ အျဖစ္ သတ္မွတ္ႏိုင္သည္’ လို႔ ဆိုပါတယ္။

ဒါကို အဆိုးဆံုး အေျခအေန လွမ္းေမွ်ာ္ၿပီး ေတြးၾကည့္လိုက္မိတဲ့ အခါ မိမိတို႔ ႏိုင္ငံကို အုပ္ခ်ဳပ္ေနတဲ့ အစိုးရက တုိင္းျပည္နဲ႔ လူမ်ဳိးအေပၚ သစၥာ မရွိခဲ့ရင္ ‘မည္သူ႔ကို မဆို’ ႏိုင္ငံသား တစ္မ်ိဳးမ်ိဳး သတ္မွတ္ေပးႏိုင္တယ္ ဆိုတဲ့ ဒီပုဒ္မကို အလြဲသံုးစား လုပ္လာႏိုင္တယ္။ ဒီဥပေဒရဲ႕ အျခား ေနရာေတြမွာ ဘယ္လိုပဲ ျပ႒ာန္းထားထား ဒီႏိုင္ငံကို အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ ရထားတဲ့ အစိုးရမင္းကသာ ‘ႏိုင္ငံေတာ္၏ အက်ဳိး’ ရွိပါတယ္လို႔ တစ္နည္းနည္းနဲ႔ ေျပာၿပီး ‘မည္သူ႔ကို မဆို’ ႏိုင္ငံသား တစ္မ်ိဳးမ်ိဳးေပးတာ လုပ္သြားႏိုင္တယ္။ ဒါဟာ လြတ္ေပါက္ (Loophole) တစ္ခု အေနနဲ႔ ရွိေနတယ္။ 

လြတ္ေပါက္ ႏွစ္ - ၁၉၈၂ ခုႏွစ္ ႏုိင္ငံသား ဥပေဒ ပုဒ္မ ၇၅

၈၂ ဥပေဒ ပုဒ္မ-၇၅ (မူရင္း)စာသားက ဒီလို ဆိုပါတယ္။ ‘ဤဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားကို ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ရန္ အလို႔ငွာ (အစိုးရအဖြဲ႕)သည္ လိုအပ္ေသာ လုပ္ထံုး လုပ္နည္းမ်ားကို ႏိုင္ငံေတာ္ ေကာင္စီ၏ သေဘာတူညီခ်က္ျဖင့္ ထုတ္ျပန္ရမည္’ လို႔ ဆိုထားပါတယ္။ (စကားရပ္ အစားထိုးၿပီးသား update လုပ္ၿပီးသား စာသားကေတာ့ ‘ဤဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားကို ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ရန္ အလို႔ငွာ ျပည္ေထာင္စု အစိုးရ အဖြဲ႕သည္ လိုအပ္ေသာ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းမ်ားကို ႏိုင္ငံေတာ္ သမၼတ (သို႔မဟုတ္) ျပည္ေထာင္စု အစိုးရ အဖြဲ႕၏ သေဘာတူညီခ်က္ျဖင့္ ထုတ္ျပန္ရမည္’ လို႔ ဆိုပါတယ္။) ၈၂ ဥပေဒ ပုဒ္မ-၇၅ အရ အပ္ႏွင္းထားတဲ့ လုပ္ပိုင္ခြင့္ေတြကို က်င့္သံုးၿပီး သကာလ ထိုစဥ္က ၀န္ႀကီးအဖြဲ႕ဟာ ႏိုင္ငံေတာ္ ေကာင္စီရဲ႕ သေဘာတူညီခ်က္နဲ႔ ‘ျမန္မာႏိုင္ငံသား ဥပေဒဆိုင္ရာ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းမ်ား’ ကို အမိန္႔ေၾကျငာစာ အမွတ္ ၁၃/၈၃ အားျဖင့္ (၁၀-၀၉-၁၉၈၃) ရက္ေန႔မွာ တစ္ဆက္တည္း ျပ႒ာန္းထားခဲ့ၿပီး ျဖစ္တယ္။

ဒါေပမဲ့ ေရွ႕က ခိုင္ခိုင္မာမာ ဘယ္လိုပဲ ျပ႒ာန္းထား ျပ႒ာန္းထား ဥပေဒကို ယိုေပါက္ေတြ ဖန္တီးေပးႏိုင္မယ့္ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းေတြကို ေရးဆြဲ ျပ႒ာန္းလာခဲ့ရင္ . . . တိုင္းျပည္ရဲ႕ အခ်ဳပ္အျခာ အာဏာနဲ႔ အမ်ိဳးဘာသာ သာသနာကေတာ့ ေရစံုေမ်ာရမယ့္ အေျခအေန ျဖစ္သြားပါလိမ့္မယ္။

၈၂ ဥပေဒနဲ႔ စိစစ္မႈကို လုပ္ေဆာင္ဖို႔ရာကို အဆိုတင္ႏိုင္ဖို႔အတြက္ မၾကာခင္က ျပည္သူ႔ လႊတ္ေတာ္မွာ ႀကိဳးပမ္းၾကတဲ့အခါ အဆို တင္သင့္ေၾကာင္း ေဆြးေႏြးတဲ့ အမတ္ေတြ ေဆြးေႏြး အၿပီးမွာ ပါတီႀကီး တစ္ခုရဲ႕ အမတ္ေတြ ဘယ္သူမွ လက္ခုပ္ မတီးၾကတာဟာ ဘယ္ဘက္ကို ဦးတည္ေနသလဲ ဆိုတာ ေတြးေတာ စဥ္းစားစရာ ျဖစ္ေနပါတယ္။

တိုင္းရင္းသား အေရးမွာ ရွမ္းက ဦးေဆာင္ေနေလ့ ရွိခဲ့ရာကေန ယေန႔ အခ်ိန္အခါမွာ ေျမေပၚႏိုင္ငံေရးမွာ ရွမ္းနဲ႔ တန္းတူ ရင္ေဘာင္တန္း ဦးေဆာင္လာတဲ့ ရခိုင္ကို ႏိုင္ငံေရး အားသာခ်က္ေတြ မရႏိုင္ေအာင္ ႏွိပ္ကြပ္ထားႏိုင္မွ ျဖစ္မယ္ ဆိုတာမ်ိဳး၊ ရခိုင္ကို ကုလားနဲ႔ ကစားထားမွ ျဖစ္မယ္ ကုလားနဲ႔ ညႇပ္ထားမွ ဒီေကာင္ေတြ ၾကပ္ေနမယ္လို႔ စဥ္စားပံုမ်ိဳးကို အရင္ အစိုးရ အဆက္ဆက္ဆီက အေမြဆက္ခံ ထားမိတယ္ ဆိုခဲ့ရင္ . . . ဒီ ဘဂၤါလီ အေရးဟာ ဒီလို ကစားရင္း ကစားရင္းနဲ႔ ႀကီးထြားလာခဲ့တာဟာ (ျပည္ေထာင္စု အဆင့္) ျမန္မာတစ္ႏိုင္ငံလံုးရဲ႕ ေနာင္ေရး ရင္မေအးစရာ ျဖစ္လာေနၿပီဆိုတဲ့ အခ်က္ကိုလည္း ႏွလံုးသြင္းေပးၾကဖို႔ ပန္ၾကားလိုပါတယ္။ ဖဆပလ မဲႏိုင္ဖို႔အတြက္ ေခၚေတာ ကုလားေတြကို သမၺာန္ အစီးေပါင္း ဆယ္ခ်ီ ရာခ်ီတိုက္ နတ္ျမစ္ကို ေက်ာ္သြင္းၿပီး မဲေပးေစခဲ့တာ . . . ၊ စစ္အစိုးရ လက္ထက္ ေထာက္လွမ္းေရး ႀကီးစိုးစဥ္ ရခိုင္ေတြကို ျပားျပား၀ပ္ေအာင္ ႏွိပ္ကြပ္ၿပီး ကုလား လုပ္ငန္းရွင္ေတြကို ဖြံ႕ၿဖိဳး ႀကီးထြားေအာင္ ေျမေတာင္ ေျမႇာက္ေပးခဲ့တာ . . . ၊ ႀကံ႕ခိုင္ေရးပါတီ မဲရဖို႔အတြက္ ဘူးသီးေတာင္ ေမာင္ေတာမွာ အျဖဴေရာင္ကတ္ေတြ ထုတ္ေပးၿပီး မဲေပးခြင့္ ျပဳခဲ့တာ . . . ၊ စသည္ျဖင့္ စသည္ျဖင့္ . . . ဒီလိုမ်ိဳး လုပ္ရပ္ေတြ မူ၀ါဒေတြ ခ်ဥ္းကပ္ စဥ္းစားမႈေတြဟာ ဒီဘက္မွာ ပါမလာေတာ့ဖို႔ကို ကြၽန္ေတာ္တို႔ ေမွ်ာ္လင့္ပါတယ္။


(၅)

အာမားရ္႐ိႈနား မိုင္ယန္မား။ ကြၽႏု္ပ္၏ ျမန္မာ ေရႊႏိုင္ငံ

ၿပီးခဲ့တဲ့ ဇြန္လ (၇) ရက္ (၀၇-၀၆-၂၀၁၆) ရက္ေန႔က ပုဏၰားကြၽန္းၿမိဳ႕နယ္ ကာဒီ (ဘဂၤါလီ) ရြာကို လ၀က တာ၀န္ရွိသူေတြ သြားေရာက္ၿပီး ႏိုင္ငံသား စိစစ္ေရး လုပ္ငန္း အဆင့္ေတြ လုပ္ေဆာင္ႏိုင္ဖို႔ သြားေရာက္ခဲ့ၾကေပမယ့္ စိစစ္ လုပ္ေဆာင္တဲ့ ေနရာမွာ လူမ်ိဳး/ဘာသာ အခ်က္အလက္ေတြကို ေမးျမန္း ထည့္သြင္းျခင္း မပါရွိတဲ့အတြက္ ကာဒီ ရြာသား ဘဂၤါလီ လူမ်ိဳးေတြက ႏိုင္ငံသား စိစစ္ေရး ျဖစ္စဥ္ မလုပ္ႏိုင္ေၾကာင္း ျငင္းပယ္ခဲ့တယ္။ အစစ္ခံမယ့္ လူေတြက ျငင္းပယ္တဲ့အတြက္ စစ္ေဆးရမယ့္ တာ၀န္ရွိတဲ့သူေတြ ဘာမွ မလုပ္ႏိုင္ဘဲ ျပန္လာခဲ့ၾကရတယ္။

မိမိ သိသေလာက္ ႏိုင္ငံေတာ္ သမၼတနဲ႔ ဒုသမၼတေတြဟာ တိုင္းရင္းသားေတြ ျဖစ္ၾကရမယ္ ဆိုတဲ့ အခ်က္က လြဲၿပီး မည္သည့္ ႏိုင္ငံသား မဆို (တိုင္းရင္းသား ဟုတ္ဟုတ္ မဟုတ္ဟုတ္) ဥပေဒအရ ရပုိင္ခြင့္ေတြ တန္းတူ အကုန္ ရၾကတယ္လို႔ ျပ႒ာန္းထားတဲ့ သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ႏိုင္ငံသား ဟုတ္၊ မဟုတ္ မေသခ်ာသူ ခိုး၀င္ေတြလို႔ သံသယရွိျခင္း ခံရသူ လူအုပ္စု တစ္စုဟာ ႏိုင္ငံသား စိစစ္ေရးကို လုပ္ေပးပါမယ္ ဆိုၿပီး အိမ္တိုင္ရာေရာက္ လာလုပ္ေပးတာကို လူမ်ိဳး/ဘာသာ အခ်က္အလက္ မပါလို႔ ႏိုင္ငံသား စိစစ္မႈ ျဖစ္စဥ္ကို ျငင္းပယ္တယ္ ဆိုတာကို ၾကည့္လိုက္လွ်င္ ျမင္သာေနတဲ့ အခ်က္တစ္ခ်က္ ေပၚလာပါတယ္။ သူတို႔ အတြက္ ႏိုင္ငံသားျဖစ္မႈ ဆိုတာ အေရးႀကီးရင္ ႀကီးမယ္၊ ဒါနဲ႔ ထပ္တူ (သို႔မဟုတ္) ဒါထက္ အေရးႀကီးတာကေတာ့ သူတို႔ရဲ႕ လူမ်ိဳးနဲ႔ ဘာသာ identity ျဖစ္ပါတယ္။ သူတို႔အတြက္ လူမ်ိဳးဘာသာက ဘာေၾကာင့္ အေရးႀကီးရသလဲ။

သူတို႔အတြက္ လူမ်ိဳး ဘာသာက ဘာေၾကာင့္ အေရးႀကီးရသလဲ ဆိုေတာ့ လူမ်ိဳး ဘာသာကို အေျခခံၿပီး ထပ္ဆင့္ ရလာႏိုင္တဲ့ တိုင္းရင္းသား အခြင့္အေရး၊ (တစ္ေယာက္ခ်င္း မဟုတ္တဲ့ အစုအဖြဲ႕အလိုက္) ႏိုင္ငံေရး ရပိုင္ခြင့္၊ နယ္ေျမ ပိုင္စိုးခြင့္၊ နယ္ေျမအလိုက္ ကိုယ္ပိုင္ အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ အစရွိတဲ့ ႏိုင္ငံေရး ရည္မွန္းခ်က္ေတြကို လွမ္းေမွ်ာ္ၾကည့္ေနၾကၿပီးသား ျဖစ္ေနၾကလို႔ ျဖစ္ပါတယ္။

လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္း(၂၀)ေက်ာ္ ကြၽန္ေတာ္ ျပည္ဂ်ီတီအိုင္မွာ တက္ေနစဥ္ ကာလကလို႔ ထင္ပါတယ္။ ျပည္ၿမိဳ႕ထဲမွာ သြားလာေနတံုး မိုးရြာတာနဲ႔ ထီးမပါေတာ့ နီးရာ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္ တစ္ဆိုင္မွာ ၀င္ထိုင္ရပါတယ္။ ဘဂၤါလီဆိုင္ တစ္ဆိုင္ ျဖစ္ေနပါတယ္။ ျဖစ္ခ်င္ေတာ့ အဲသည္ အခ်ိန္မွာ ျမန္မာနဲ႔ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္တို႔ ကန္တဲ့ပြဲ တီဗြီမွာ လာေနတယ္။ (ဘယ္ဖလား ဘာပြဲစဥ္လဲ ဆိုတာကိုေတာ့ အမွတ္တမဲ့ပါပဲ။) ဆိုင္ရွင္ မိသားစုနဲ႔ သူနဲ႔ မ်ိဳးႏြယ္တူသူေတြ အားလံုးက ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ဘက္က အသည္းအသန္ အားေပးေနၾကတယ္။ ျမန္မာ ဂုိးသမားက ဘာလုပ္လိုက္ျပန္ၿပီ၊ ညစ္လိုက္ျပန္ၿပီ၊ ဘာညာ စသည္ျဖင့္ သူတို႔ပါးစပ္က ေျပာၾက ဆိုၾက ေတာက္တေခါက္ေခါက္နဲ႔ အားေပးၾက လုပ္ေနၾကခ်ိန္မွာ ကြၽန္ေတာ္နဲ႔ အျခား စားသံုးသူေတြက အသာေလး ၿငိမ္ၿပီး ဘာမွ မေျပာပဲ တီဗီကိုပဲ ၾကည့္ေနခဲ့ၾကတယ္။ မွတ္မွတ္ရရပါပဲ။ အဲဒီ ကတည္းက ရင္ထဲမွာ ေမးခြန္း တစ္ခု ရွိပါတယ္။ ဘယ္သူေတြဟာ ဘယ္ႏိုင္ငံကို သစၥာခံၾကသလဲ၊ ဘယ္အလံကို အေလးျပဳမလဲ၊ ဘယ္ႏိုင္ငံေတာ္ သီခ်င္းကို ဆိုၾကမလဲ ဆိုတဲ့ ေမးခြန္းပါ။

၁၉၈၂-ခုႏွစ္ ႏိုင္ငံသား ဥပေဒမွာ ႏိုင္ငံသားျပဳခြင့္ ရရန္ ေလွ်ာက္ထားသူရဲ႕ အရည္အခ်င္းေတြထဲမွာ ‘တိုင္းရင္းသား ဘာသာစကား တစ္မ်ဳိးမ်ဳိးကို ေကာင္းမြန္စြာ ေျပာတတ္ျခင္း ဆိုတာကို ထည့္သြင္း ျပ႒ာန္းထားပါတယ္။ အေမရိကန္မွာလည္း ႏုိင္ငံသားေလွ်ာက္တဲ့ သူတစ္ေယာက္ဟာ အဂၤလိပ္ ဘာသာကို မိခင္ ဘာသာစကား အေနနဲ႔ ေျပာတဲ့သူပင္ ျဖစ္ေစကာမူ (ဥပမာ ကေနဒီယန္ေတြပဲ ျဖစ္ျဖစ္ေပါ့) ဘာသာစကားပိုင္း စမ္းသပ္စစ္ေဆးမႈငယ္တစ္ခုကို ျဖတ္သန္းရပါေသးတယ္။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ ႏိုင္ငံရဲ႕ သမိုင္း၊ ႏိုင္ငံရဲ႕ ႏိုင္ငံေရး စနစ္ စတာေတြနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ေမးခြန္းေတြ ေမးလို႔ ေက်နပ္ေလာက္တဲ့ အေျဖေတြရမွ အေမရိကန္ႏိုင္ငံသားျပဳခြင့္ ရၾကပါတယ္။ အေမရိကန္ႏိုင္ငံသား အျဖစ္ က်မ္းက်ိန္တဲ့ေန႔မွာ က်မ္းက်ိန္ၿပီးသည္ေနာက္ အေမရိကန္ႏိုင္ငံရဲ႕ ႏိုင္ငံေတာ္ သီခ်င္းျဖစ္တဲ့ The Star-Spangled Banner ကို သံၿပိဳင္ သီဆိုၾကရပါတယ္။

ပုဏၰားကြၽန္းၿမိဳ႕နယ္ ကာဒီ (ဘဂၤါလီ) ရြာကို လ၀က တာ၀န္ရွိသူေတြဟာ ႏိုင္ငံသား စိစစ္မႈကို လုပ္ေဆာင္ဖို႔ သြားေရာက္ရာမွာ မေအာင္ျမင္ဘဲ ျပန္လာခဲ့ရတဲ့ေန႔က အဲဒီ သတင္းကို ဖတ္ၿပီးေတာ့ ကြၽန္ေတာ္ စဥ္းစားမိတာ တစ္ခုရွိတယ္။ လူမ်ဳိးဘာသာ နာမည္ မပါလို႔ စာရင္း အေကာက္မခံဘူး ဆိုတဲ့ သူေတြေပါ့ေနာ္ . . . ဒီလူေတြဟာ ဒီႏိုင္ငံရဲ႕ ႏိုင္ငံေတာ္ သီခ်င္းကို ဆိုမွ ဆိုတတ္ပါ့မလားလို႔ ကြၽန္ေတာ္ ေတြးေနမိတယ္။ ဒီဘက္က ႏုိင္ငံေတာ္သီခ်င္းကို ဆိုဖို႔ မသင္ဘဲ ဟိုဘက္က ႏုိင္ငံေတာ္ သီခ်င္းကို ဆိုဖို႔ သင္ေပးရင္ သူတို႔အတြက္ ပိုေတာင္ လြယ္ဦးမယ္လို႔ ေတြးေတာမိျပန္တယ္။ ရာဘင္ဒရာနတ္တဂိုး ေရးသားခဲ့တဲ့ “အာမားရ္႐ိႈနားဘင္းဂလား (ကြၽႏု္ပ္၏ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ ေရႊႏိုင္ငံ)” သီခ်င္းက သူတို႔အတြက္ ဆိုရ ပိုလြယ္ေနလိမ့္ဦးမယ္။ ဒါမွမဟုတ္ ကြၽန္ေတာ္တို႔ဘက္က စာရင္းသြားေကာက္တဲ့ အရာရွိမင္းမ်ားကပဲ အဲဒီ ရြာသူရြာသားတို႔ အသာတၾကည္နဲ႔ စာရင္းအေကာက္ခံ ေပးဖို႔ရာ အတြက္ အဲဒီ ႏိုင္ငံေတာ္ သီခ်င္းကို ျမန္မာႏိုင္ငံ နာမည္ ထည့္ဆိုျပရင္ေကာ ဘယ္လိုေနမလဲလို႔ ေတြးေတာမိတယ္။

အရင္က ျမန္မာႏိုင္ငံကို နတ္ျမစ္ဟို ဘက္ျခမ္းမွာ ေဘာ္ရ္မာလို႔ ေခၚၾကတယ္၊ ၾကမာေပါ့။ ေနာက္ပိုင္းက်ေတာ့ မိုင္ယန္မာလို႔ ေခၚၾကတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္၊ Myanmar ေပါ့။ အဲဒီေတာ့ သူတို႔အႀကိဳက္ “အာမားရ္႐ိႈနား ေဘာ္ရ္မာ”၊ ဒါမွမဟုတ္ “အာမားရ္႐ိႈနား မိုင္ယန္မား” (ကြၽႏု္ပ္၏ ျမန္မာေရႊႏိုင္ငံ) သီခ်င္း အသစ္ေလးနဲ႔မွ ေျပလည္မွာလား စဥ္းစားၾကပါေလကုန္။

အေမရိကန္ ႏိုင္ငံေတာ္ သီခ်င္း The Star-Spangled Banner ကို မကၠဆီကန္ႏြယ္ဖြား လက္တင္ႏိုေတြ ဆိုရလြယ္ေအာင္ စပိန္ ဘာသာစကားနဲ႔ သီဆိုခြင့္ျပဳဖို႔ ၂၀၀၆-ခုႏွစ္ ၀န္းက်င္ေလာက္က အာသီသျပဳၾကတာကို အေမရိကန္ စာေရးသူ Lee Harris ကေတာ့ ကန္႔ကြက္ ေရးသား ခဲ့ဖူးတယ္။ အရင္အတိုင္းပဲ ေကာင္းပါတယ္တဲ့..သူက ဆိုတယ္။ ဖိနပ္နဲ႔ မေတာ္လို႔ ဖေနာင့္ကို မလွီးပါနဲ႔လို႔ ေျပာခ်င္တဲ့ သေဘာပါ။

ယေန႔ အုပ္စိုးသူ အေပါင္းတို႔ ေခါင္းစားေနၾကတဲ့ “ႏိုင္ငံသား မျဖစ္ႏိုင္သူေတြကို ဘယ္လို ရွင္းထုတ္မလဲ” နဲ႔ “ဒီလူေတြ ႏိုင္ငံသား ျဖစ္ႏိုင္ေအာင္ တည္ဆဲ ဥပေဒကို ဘယ္လို အေပါက္ေဖာက္ရမလဲ” ဆိုတဲ့ ခ်ဥ္းကပ္မႈ ႏွစ္ခုၾကားက ေရြးခ်ယ္မႈ အက်ပ္အတည္းဟာ ဖိနပ္ကို လွီးမလား ဖေနာင့္ကို လွီးမလား ဆိုတဲ့ အက်ပ္အတည္းနဲ႔ သေဘာခ်င္း ခပ္ဆင္ဆင္လို႔ ေျပာရင္ မွားမယ္လို႔ မထင္ . . . ။

(၆)
ႏိုင္ငံသား စိစစ္မႈ အစစ္အမွန္ ဆိုတာ ဒီလိုပါ

၁၉၈၂-ခုႏွစ္ နိုင္ငံသား ဥပေဒအရ - (၁) ႏိုင္ငံသား၊ ဧည့္ႏိုင္ငံသားနဲ႔ ႏိုင္ငံသား ျပဳခြင့္ရသူ ဆိုၿပီး သံုးမ်ိဳးသံုးစား ရွိေၾကာင္း စကားဦး ေဖာ္ျပလိုတယ္။

(၂) ၁၅-၁၀-၁၉၈၂ ရက္ေန႔ မတိုင္ခင္က ၄၈ ဥပေဒ တည္ဆဲကာလက ႏုိင္ငံသား ေလွ်ာက္ထားၿပီးသား သူေတြကိုေတာင္ ႏိုင္ငံသား မေပးေတာ့ဘူး၊ ျဖစ္သင့္တယ္ ထင္ရင္ ေထာင္ဧည့္ႏိုင္ငံသားလို႔ပဲ ၈၂ ဥပေဒပုဒ္မ ၂၃ အရ သတ္မွတ္ႏိုင္တယ္လို႔ ျပ႒ာန္းထားတယ္။ ဧည့္ႏိုင္ငံသားလို႔ပဲ သတ္မွတ္ေပးခဲ့ၾကတယ္။ ဆိုေတာ့ကာ အခုမွ ၃၄-ႏွစ္ ၾကာၿပီးခါမွ ဧည့္ႏိုင္ငံသားထက္ အဆင့္ျမင့္တဲ့ ႏိုင္ငံသား အျဖစ္ကို လာေလွ်ာက္ေနလို႔ မရေတာ့ဘူး။ ရွင္းရွင္း ေျပာရရင္ ဧည့္ႏိုင္ငံသား အျဖစ္ကို ေလွ်ာက္ထားခြင့္နဲ႔ ႏိုင္ငံသား အျဖစ္တို႔ကို ေလွ်ာက္ထားခြင့္တို႔ မက်န္ေတာ့ဘူး။ ႏိုင္ငံသားျပဳခြင့္ရသူ အျဖစ္ကိုပဲ ေလွ်ာက္ထားႏိုင္ေတာ့မွာ ျဖစ္တယ္။ (ရည္ညႊန္းခ်က္ တစ္၊ ၈၂ ဥပေဒ ပုဒ္မ ၂၃။ “၁၉၄၈- ခုႏွစ္၊ ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏိုင္ငံသား ျဖစ္မႈ အက္ဥပေဒ အရ ႏိုင္ငံသား ျဖစ္ရန္ ေလွ်ာက္ထားသူမ်ားသည္ သတ္မွတ္ခ်က္မ်ားႏွင့္ အရည္အခ်င္းမ်ား ကိုက္ညီပါက ဧည့္ႏိုင္ငံသား အျဖစ္ ဗဟို အဖြဲ႕က သတ္မွတ္ႏိုင္သည္”) (ရည္ညႊန္းခ်က္ ႏွစ္၊ ျမန္မာႏိုင္ငံသား ဥပေဒဆိုင္ရာ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းမ်ား အပိုဒ္ ၂၅ (ခ)။ “ဥပေဒ အာဏာ တည္သည့္ ၁၉၈၂-ခုႏွစ္ ေအာက္တိုဘာလ ၁၅ ရက္ေန႔ ေနာက္ပိုင္းတြင္ ဥပေဒ ပုဒ္မ ၈ ပုဒ္မခြဲ (က) ပါ ျပ႒ာန္းခ်က္အရမွ အပ ႏိုင္ငံျခားသား တစ္ဦးသည္ မည္သည့္နည္းႏွင့္မွ် ႏိုင္ငံသား အျဖစ္ကို ရရွိမည္ မဟုတ္ပါ”)

(၃) ဒါတင္ မကဘူး၊ ႏိုင္ငံျခားသားေတြ (ႏိုင္ငံျခားသား ျဖစ္ေၾကာင္း ေသခ်ာေနသူေတြဟာ) ႏိုင္ငံသား ျပဳခြင့္ရသူ အျဖစ္ကိုေတာင္ ေလွ်ာက္ထားခြင့္ မရွိဘူး။ (ရည္ညႊန္းခ်က္၊ ၈၂ ဥပေဒ ပုဒ္မ ၇၂။ “ဤဥပေဒ အာဏာ တည္သည့္ေန႔မွ စ၍ ဤဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္ တစ္ရပ္ရပ္ အရမွ အပ မည္သည့္ ႏိုင္ငံျခားသားမွ် ႏိုင္ငံသားျပဳခြင့္ ရရန္ ေလွ်ာက္ထားခြင့္ မရွိေစရ”)

(၄) အနည္းဆံုး မိဘ တစ္ဦးဦးဟာ ႏိုင္ငံသား အမ်ဳိးအစား တစ္မ်ဳိးမ်ဳိး (ႏိုင္ငံသား၊ ဧည့္ႏိုင္ငံသား၊ ျပဳႏိုင္ငံသား) ျဖစ္သူေတြမွသာလွ်င္ ႏိုင္ငံသား ျပဳခြင့္ရသူ (ျပဳႏိုင္ငံသား) အျဖစ္ကို ေလွ်ာက္ထားႏိုင္တယ္။ ႏိုင္ငံတကာ ဖိအားေပးတာကို ျမန္မာႏိုင္ငံက ခံရတဲ့ အတြက္ေၾကာင့္ မို႔လို႔ အမိ သို႔မဟုတ္ အဘ တစ္ဦးဦးေတာင္ ဘာမွ မဟုတ္တဲ့ သူေတြကို ႏိုင္ငံသား ျပဳခြင့္ရသူ အျဖစ္ ေလွ်ာက္ထားခြင့္ ေပးလိုက္ပါကြာ ဆိုတာမ်ိဳးကို ၈၂ ဥပေဒက ျပ႒ာန္း ေပးမထားဘူး။ (ရည္ညႊန္းခ်က္၊ ၈၂ ဥပေဒ ပုဒ္မ ၄၃ အား အက်ယ္ ဖတ္ပါရန္။)

(၅) ဒီလိုမ်ိဳး မဟုတ္ရင္လည္း အရင္ ဥပေဒ အေဟာင္း (၄၈ ဥပေဒ) အရ ေလွ်ာက္ထားဖို႔ က်န္ရွိေနေသးပါတယ္ ခင္ဗ် ဆိုၿပီးေတာ့ “ခိုင္လံုေသာ သက္ေသ အေထာက္အထားမ်ားျဖင့္” ျပဳႏိုင္ငံသား ျဖစ္ခြင့္ ရရွိေရးကို ေလွ်ာက္ထားႏိုင္တယ္။ (ရည္ညႊန္းခ်က္၊ ၈၂ ဥပေဒ ပုဒ္မ ၄၂။ “၁၉၄၈-ခုႏွစ္၊ ဇန္န၀ါရီလ ၄ ရက္ေန႔ မတိုင္မီ ကာလတြင္ ႏိုင္ငံေတာ္ အတြင္း၌ ေရာက္ရွိ ေနထိုင္သူႏွင့္ ထိုသူတို႔မွ ႏိုင္ငံေတာ္အတြင္း ေမြးဖြားသည့္ သားသမီးသည္ ၁၉၄၈-ခုႏွစ္ ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏိုင္ငံသားျဖစ္မႈ အက္ဥပေဒအရ ေလွ်ာက္ထားရန္ က်န္ရွိေနေၾကာင္း ခိုင္လံုေသာ အေထာက္အထားမ်ားျဖင့္ ဗဟို အဖြဲ႕သို႔ ႏိုင္ငံသားျပဳခြင့္ ရရန္ ေလွ်ာက္ထားႏိုင္သည္။”)

(၆) အထက္က ေျပာသလို ၄၈ ဥပေဒအရ ေလွ်ာက္ဖို႔ က်န္ေနခဲ့ပါတယ္ ဆိုတာကို ခိုင္ခိုင္လံုလံု တင္ျပမယ္ ဆိုလည္း အဲဒီ ၄၈ ဥပေဒမွာ ေဖာ္ျပထားတာက - မေလွ်ာက္ထားခင္မွာ ေလွ်ာက္ထားဖို႔ ၾကံရြယ္ပါတယ္ ဆိုတာကို အေၾကာင္းၾကား ထားခဲ့တာဟာ တစ္ႏွစ္ကေန ငါးႏွစ္အတြင္း ကာလမွာ ရွိေနရပါမယ္။ ေလွ်ာက္မယ္လို႔ေတာ့ စိတ္ထဲက ၾကံခဲ့ဖူးတာပဲလို႔ လာရႊီးလို႔ မရပါဘူး။ (ရည္ညႊန္းခ်က္၊ ၄၈ ဥပေဒ ၇ (၁) (ဃ) “. . . သို႔ရာတြင္ ထိုသူသည္ ႏုိင္ငံသားျပဳမႈ လက္မွတ္ ရလိုေၾကာင္း မေလွ်ာက္ထားမီ တစ္ႏွစ္ထက္ မနည္း ငါးႏွစ္ထက္ မမ်ား ႀကိဳတင္၍ ဤအက္ဥပေဒအရ ျပ႒ာန္းထားေသာ နည္းဥပေဒမ်ား၌ ပါရွိသည့္ ပံုစံအတိုင္း ႏိုင္ငံသားျပဳမႈ လက္မွတ္ ေတာင္းယူရန္ ၾကံရြယ္ေၾကာင္းကို စာျဖင့္ အေၾကာင္းၾကားထားၿပီး ျဖစ္ရမည္။”)

(၇) ဒီေတာ့ “ႏိုင္ငံသား သို႔မဟုတ္ ႏိုင္ငံသားျပဳခြင့္ ရသူဆိုင္ရာ စံုစမ္း စစ္ေဆးေရး အဖြဲ႕” လို႔ ေခၚတဲ့ ဘဂၤါလီေတြကို ႏိုင္ငံသား စိစစ္တဲ့ လုပ္ငန္းစဥ္ကို ႀကီးၾကပ္ လုပ္ေဆာင္မယ့္ အဖြဲ႕၀င္ေတြကို ကြၽန္ေတာ္ အၾကံျပဳ လိုတာက - စနစ္တက် ဆိုရင္ ဒီလို လုပ္သင့္ပါတယ္လို႔ အၾကံျပဳလိုပါတယ္။

ေလွ်ာက္ထားသူ ဖိုင္တြဲတစ္ခုကို ကိုင္ပါ။ မိဘ တစ္ဦးဦး ႏုိင္ငံသား အမ်ဳိးအစား တစ္မ်ဳိးမ်ဳိး ျဖစ္တာ ေသခ်ာသလား (အတု မဟုတ္တဲ့ ကတ္ျပားေတြ အမွန္တကယ္ ရွိသလား) ၾကည့္ပါ။ ဟုတ္တယ္၊ ေသခ်ာတယ္ ဆိုရင္ ျပဳႏိုင္ငံသားေတာ့ စဥ္းစားေပးလို႔ ရတယ္။ ႏိုင္ငံသား၊ ဧည့္ႏုိင္ငံသားေတာ့ စဥ္းစားေပးဖို႔ မလိုေတာ့ဘူး။

မိဘ တစ္ဦးဦးဟာ ႏုိင္ငံသား အမ်ဳိးအစား တစ္မ်ဳိးမ်ဳိး ဟုတ္မေနဘူး ဆိုရင္ ၄၈ ဥပေဒအရ ေလွ်ာက္ထားရန္ က်န္ရွိေၾကာင္း အေထာက္အထား ခိုင္ခိုင္လံုလံုနဲ႔ (ဆိုလိုတာက ျပဳႏိုင္ငံသား ေလွ်ာက္ဖို႔ ႀကံရြယ္ေၾကာင္းကို စာပို႔ထားတာ တစ္ႏွစ္နဲ႔ ငါးႏွစ္ၾကားမွာ ရွိေနေၾကာင္း ခိုင္လံု အေထာက္အထားမ်ားနဲ႔) ေလွ်ာက္တာလား ၾကည့္ပါ။ အဲသလို ဟုတ္ေနရင္ ထည့္သြင္း စဥ္းစားေပးလို႔ ရပါတယ္။ ဒီလိုမွ မဟုတ္ရင္ေတာ့ နိ႒ိ တံပါၿပီ။ အမႈဖိုင္ကို အသာေလးပိတ္ၿပီး ေဘးဖယ္လိုက္ပါ။ စဥ္းစားစရာ မလိုေတာ့ပါဘူး။

(၈) အထက္ေဖာ္ျပပါ နည္းလမ္းအတိုင္း မဟုတ္ဘဲ အေမရိကန္ကို ဘာပဲ အလိုက္ေပးလို႔ ေပါင္းရေပါင္းရ ေပါင္းသင္းခ်င္ေဇာ လြန္ေနတာက တစ္မ်ဳိး၊ တူရကီ ႏိုင္ငံျခားေရး၀န္ႀကီး မ်က္ႏွာကို ေျပးျမင္ၿပီး OIC နဲ႔လည္း မ်က္ႏွာ မပ်က္ဖို႔ လိုတယ္ေလ ဆိုၿပီး အားနာတာက တစ္ဖံု၊ နည္းလမ္း မညီညြတ္ဘဲ ႏိုင္ငံသား၊ ျပဳႏိုင္ငံသားေပးဖို႔ လုပ္ၾကတယ္ ဆိုရင္ေတာ့ တိုင္းျပည္နဲ႔ လူမ်ဳိးကို ေရာင္းစားၾကတာပဲ ျဖစ္ပါေတာ့တယ္။

(၉) တျမန္ေန႔ (၁၅-၀၆-၂၀၁၆) ရက္ ေန႔ရက္စြဲပါ ရခိုင္ျပည္နယ္၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ ဦးညီပု လက္မွတ္နဲ႔ ထုတ္ျပန္တဲ့ ရခိုင္ျပည္နယ္ အစိုးရအဖြဲ႕ ညႊန္ၾကားခ်က္ အမွတ္ (၆၆/၂၀၁၆)အားျဖင့္ ျပည္နယ္ အဆင့္နဲ႔ ၿမိဳ႕နယ္အဆင့္ “ႏိုင္ငံသား သို႔မဟုတ္ ႏိုင္ငံသား ျပဳခြင့္ရသူ ဆိုင္ရာ စံုစမ္းစစ္ေဆးေရး အဖြဲ႕” ေတြကို ဖြဲ႕စည္း တာ၀န္ေပးအပ္ေၾကာင္း ညႊန္ၾကားခ်က္ ထုတ္ျပန္တာကို ၾကားသိရပါတယ္။ အဲဒီ စံုစမ္းစစ္ေဆးေရး အဖြဲ႕ေတြမွာ ေဒသခံ လူထုကို ကိုယ္စားျပဳႏိုင္တဲ့သေဘာ ရွိသူေတြ ပါႏိုင္ေအာင္ ၿမိဳ႕မိ ၿမိဳ႕ဖ (ဒါမွမဟုတ္) လူထုက တစ္နည္းနည္းျဖင့္ ေရြးခ်ယ္ေပးသူ ႏွစ္ဦးစီကို အရင္တုန္းက ထည့္သြင္း ဖြဲ႕စည္းခဲ့ပါတယ္။ အခု သိရွိရတဲ့ ဒီညႊန္ၾကားခ်က္မွာ ၿမိဳ႕မိ ၿမိဳ႕ဖ ႏွစ္ဦးအစား “ဌာနဆိုင္ရာ အမ်ားၾကည္ညိဳ ေလးစားျခင္း ခံရသူ ႏွစ္ဦး” လို႔ ေဖာ္ျပထားတာကို ေတြ႕ရပါတယ္။ စကား အသြားအလာအရ အမ်ားၾကည္ညိဳ ေလးစားျခင္းကို ခံရေစဦးေတာ့ ဌာနဆိုင္ရာေတြက မႀကိဳက္ရင္ အဖြဲ႕ထဲမွာ တာ၀န္ေပးလို႔ မရဘူး ဆိုတဲ့သေဘာ ျဖစ္ေနတယ္။ အမိန္႔ နာခံေနရသူေတြ မဟုတ္တဲ့ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ သေဘာထားေပးႏိုင္သူ တစ္ေယာက္မွ မပါႏိုင္ေအာင္ ျပဳလုပ္ထားတဲ့ အစီအမံ ျဖစ္ေနတဲ့အတြက္ ဒီအစီအမံဟာ လုံး၀ မျဖစ္သင့္ေၾကာင္းကို ျပည္သူလူထုက  ကိုယ္စားျပဳ ေျပာဆိုခြင့္ ေပးထားေသာ ႏိုင္ငံေရးသမား တစ္ဦး အေနျဖင့္ မိမိက ကန္႔ကြက္ပါတယ္။ စံုစမ္းစစ္ေဆးေရး အဖြဲ႕ထဲမွာ ၿမိဳ႕လူထုက တစ္နည္းနည္းျဖင့္ ေရြးခ်ယ္ေပးထားတဲ့သူ အစိုးရ ဌာနဆိုင္ရာက ႀကိဳက္ႏွစ္သက္ျခင္း၊ ၾကည္ညိဳေလးစားျခင္းကို ရတယ္၊ မရဘူး ရယ္လို႔ ေျပာေနစရာ မလိုသူ ႏွစ္ဦးကို အရင္အတိုင္းပဲ ထည့္သြင္းေပးေစလိုေၾကာင္းကို တိုက္တြန္းပါတယ္။


(၇)
ဥပေဒ အေဟာင္းကို ဖ်က္ၿပီး အသစ္ ဘာေၾကာင့္ ျပဳခဲ့ၾကရသလဲ

တည္ဆဲ ဥပေဒျဖစ္တဲ့ ၁၉၈၂-ခုႏွစ္ ႏုိင္ငံသား ဥပေဒကို တိတိက်က် ၾကပ္ၾကပ္မတ္မတ္ မတိမ္းမေစာင္း သံုးစြဲၾကဖို႔ ဘာေၾကာင့္ တိုက္တြန္းေနရသလဲ ဆိုတာကို ပိုမို ထင္လင္း သိသာ ေစႏိုင္ဖို႔ရာ ၁၉၈၂ ႏိုင္ငံသား ဥပေဒ ေရးဆြဲစဥ္ ကာလ ၁၉၈၀ ျပည့္ႏွစ္ ဇြန္လက ပံုႏွိပ္ ထုတ္ေ၀ခဲ့တဲ့ “ႏိုင္ငံသား ဥပေဒၾကမ္း ေရးဆြဲေရးႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ရွင္းလင္းေရးႏွင့္ အၾကံဉာဏ္ ေတာင္းခံေရးအဖြဲ႕ အဆင့္ဆင့္အတြက္ လက္စြဲစာတမ္း” ထဲမွာ အရင္ ၁၉၄၈ ဥပေဒေဟာင္းကို မသံုးေတာ့ဘဲ ဖ်က္သိမ္းဖို႔ရာ ျဖစ္လာရတဲ့ အေၾကာင္း တစ္ခ်က္ကို ဒီမွာ ျပန္လည္ ေဖာ္ျပလိုပါတယ္။ ထိုစဥ္က ႏိုင္ငံေတာ္ သမၼတရဲ႕ မွတ္ခ်က္စကား ျဖစ္ပါတယ္။ “ဥပေဒေဟာင္းအတိုင္း ဘိုးဘြား ေလးဦးအနက္ တစ္ဦးသည္ ျမန္မာျဖစ္လွ်င္ (ေျမး)ကို တိုင္းရင္းသား အျဖစ္ အသိအမွတ္ ျပဳမည္ ဆိုပါက အဆံုးမသတ္ႏိုင္သည့္ အခြင့္အေရး တစ္ရပ္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ တစ္ဖန္ ဘိုးဘြားေလးဦး စလံုး ႏိုင္ငံျခားသား ျဖစ္သည့္တိုင္ေအာင္ ႏွစ္အပိုင္းအျခားျဖင့္ သားစဥ္ေျမးဆက္ သံုးဆက္ ေဖာ္ျပထားသည္ကို ေတြ႕ရေၾကာင္း၊ ထိုအခ်ိန္က လြတ္လပ္ေရး ရရွိဖို႔ ႀကိဳးပမ္းေနခ်ိန္ ျဖစ္၍ လိုက္ေလ်ာေပးခဲ့ရျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ယခု အခ်ိန္တြင္ ယင္းအခ်က္ကို ဆက္လက္ ထားရွိရန္ မလိုေတာ့ေၾကာင္း” မွတ္ခ်က္ေပး လမ္းညႊန္ခဲ့တာကို ေဖာ္ျပထားပါတယ္။

ေျပာခ်င္တာက ဒီေလာက္ အေရးႀကီးတဲ့ ဥပေဒ တစ္ရပ္မွာ ဒီေလာက္ထိကို အေပါက္ႀကီး ေဟာင္းေလာင္း ဒိုးယိုေပါက္ ပြင့္ေနတာႀကီးကို အၿပီးပိတ္ကာ ဥပေဒအသစ္ ျပဳသင့္တယ္ ဆိုၿပီး ၈၂ ဥပေဒကို ျပဳခဲ့ၾကတယ္။ ဒီဘက္ေခတ္ကို ေရာက္ေတာ့မွပဲ ၈၂ ဥပေဒ စာအုပ္ကို လူမျမင္ေအာင္ အသာေလးပိတ္ၿပီး အရင္ ဥပေဒအေဟာင္း ၄၈ ဥပေဒ စာအုပ္ကို မဆီမဆိုင္ ဖြင့္ၿပီးေတာ့ ႏိုင္ငံသား ေပးႏိုင္ဖို႔ ၾကံတာကို ေတြ႕ရတဲ့အတြက္၊ အံ့ေရာ . . . အံ့ေရာလို႔ပဲ ျမည္တမ္းရေတာ့မလား မသိေတာ့ပါဘူး။

(၈)
ပန္ၾကားခ်က္

ႏိုင္ငံရဲ႕အခ်ဳပ္အျခာ အာဏာဟာ ႏိုင္ငံသားေတြဆီက ဆင္းသက္တာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ႏိုင္ငံသား မျဖစ္သင့္သူေတြ ႏိုင္ငံသား ျဖစ္လာတဲ့ အခါ မိမိတို႔ ႏုိင္ငံရဲ႕ အခ်ဳပ္အခ်ာ အာဏာဟာ ထိပါးယိုယြင္းျခင္း ခံရပါတယ္။ ႏိုင္ငံသား မျဖစ္သင့္သူေတြ ႏိုင္ငံသား ျဖစ္လာ႐ံုမက အဲဒီ လူေတြဟာ နံေဘးကပ္လ်က္ လူဦးေရ မိမိတို႔ထက္ သံုးဆမက မ်ားၿပီး လူဦးေရ ေပါက္ကြဲေနတဲ့ အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံက ႏိုင္ငံသားေတြနဲ႔ လူမ်ိဳး တစ္မ်ဳိးတည္း (နီးကပါး) ျဖစ္ေနတဲ့ အခါ ဒီလူေတြဟာ အေရအတြက္အားျဖင့္ တစ္သန္းတည္းပါပဲ ဆိုတာထက္ အမ်ားႀကီး အဓိပၸာယ္ ေဆာင္ပါတယ္။ အေႏွးနဲ႔ အျမန္ ဆိုသလို ႏိုင္ငံက်ဆံုးခန္း ဆိုက္ေရာက္လာႏုိင္တဲ့ အလားအလာမ်ဳိး ျဖစ္ပါတယ္။

ညီအစ္ကိုခ်င္း စကားမ်ားတတ္ ရန္ျဖစ္တတ္ၾကတာက လက္သီးနဲ႔ ထိုးခ်င္ ထိုးတတ္ၾကတာက သဘာ၀ ျဖစ္ေပမယ့္ အိမ္ကို ခိုးသူေတြ ခ်ဳိးေဖာက္၀င္ေရာက္ လာတဲ့ အခါက်ရင္ ညီအစ္ကိုေတြအားလံုး လွံဆြဲ ရင္ဆိုင္ၿပီး မိမိတို႔ ကိုယ္တိုင္ရဲ႕ အသက္ကို သာမက မိမိတို႔ရဲ႕ အိုးအိမ္၊ အစ္မ ႏွမ၊ မိခင္ ဖခင္တို႔ကို ၀ိုင္း၀န္း ကာကြယ္ ၾကရပါေၾကာင္း . . . ျပည္ေထာင္စုသား အားလံုးတို႔အား သတင္းစကား ပို႔သ အပ္ပါတယ္။

No comments: