ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလုပ္ငန္းစဥ္ ဦးေဆာင္အဖြဲ႕ႏွင့္ ေတြ႕ဆံုပြဲတြင္
ႏိုင္ငံေတာ္၏ အတိုင္ပင္ခံပုဂၢိဳလ္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ရွင္းလင္းေျပာၾကားစဥ္
(ဓာတ္ပံု-ေဇယ်ာထြန္း)
၂၀၁၅
ခုႏွစ္ ပါတီစံုဒီမိုကေရစီ အေထြေထြ ေရြးေကာက္ပြဲအလြန္ ျပည္ေထာင္စု
အစိုးရသစ္၊ လႊတ္ေတာ္သစ္မ်ားသည္ တည္ဆဲဥပေဒအား ျပင္ဆင္လ်က္၊ ျမန္မာႏိုင္ငံ
အမ်ဳိးသားလူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္ကို အားေကာင္းေမာင္းသန္
ျပင္ဆင္ဖြဲ႕စည္းႏိုင္မွသာ လာမည့္ငါးႏွစ္သက္တမ္းတြင္ လူ႔အခြင့္အေရးဆိုင္ရာ
စိန္ေခၚမႈမ်ားစြာကို ထိထိေရာက္ေရာက္ ခ်ဥ္းကပ္ အေျဖရွာႏိုင္မည္ ျဖစ္သည္။
အစိုးရသစ္၊ လႊတ္ေတာ္သစ္မ်ားသည္ ျမန္မာႏုိင္ငံ အမ်ဳိးသားလူ႔အခြင့္အေရး
ေကာ္မရွင္ကို အျမန္ဆံုး ျပင္ဆင္ဖြဲ႕စည္းကာ တိုင္းရင္းသားျပည္သူလူထုကို
အေျပာသက္သက္မဟုတ္၊ အလုပ္ႏွင့္သက္ေသျပဳ၊ မ်က္ႏွာမူမည့္
လူ႔အခြင့္အေရးယႏၲရားသစ္ကို ထူေထာင္ၾကရမည္ျဖစ္သည္။
ျပည္ေထာင္စုသမၼတျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္၊ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရအဖြဲ႕သည္ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာ ၅ ရက္တြင္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပါ ႏိုင္ငံသားမ်ား၏ မူလအခြင့္အေရးမ်ားကို ျမႇင့္တင္ေရးႏွင့္ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေရးတို႔ကို ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ရန္အလို႔ငွာ ျမန္မာႏိုင္ငံ၊ အမ်ဳိးသားလူ႔အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္ကို အဖြဲ႕၀င္ ၁၅ ဦးျဖင့္ ဖြဲ႕စည္းခဲ့သည္။ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ မတ္ ၂၈ ရက္တြင္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အမ်ဳိးသားလူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္ဥပေဒကို အတည္ျပဳျပ႒ာန္းခဲ့သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံအမ်ဳိးသားလူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္ဥပေဒ၊ ပုဒ္မ ၄ ႏွင့္ ပုဒ္မ ၉ ပါျပ႒ာန္း ခ်က္မ်ားအရ၊ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတေဟာင္း ဦးသိန္းစိန္သည္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒ေဟာင္း သူရဦးေရႊမန္း၊ အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒ေဟာင္း ဦးခင္ေအာင္ျမင့္တို႔ႏွင့္ ညႇိႏိႈင္း၍ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာလ ၂၄ ရက္တြင္ ဥကၠ႒၊ ဒုတိယဥကၠ႒ အပါအ၀င္ အဖြဲ႕၀င္ ၁၁ ဦးပါ၀င္ေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံအမ်ဳိးသား လူ႔အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္ကို ဖြဲ႕စည္းတာ၀န္ ေပးအပ္ခဲ့သည္။ လက္ရွိ ျမန္မာႏိုင္ငံ အမ်ဳိးသားလူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္သည္ အစိုးရအႀကီးအကဲေဟာင္း၊ လႊတ္ေတာ္အႀကီးအကဲေဟာင္းမ်ားက ဖြဲ႕စည္းခဲ့သည့္ အဖြဲ႕အစည္း ျဖစ္ေနသည္မွာ အစိုးရသစ္ႏွင့္လႊတ္ေတာ္သစ္တို႔အတြက္ အခက္ေတြ႕ဖြယ္ရာပင္ ျဖစ္သည္။
၂၀၁၁ ခုႏွစ္ အမ်ဳိးသားလူ႔အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္ႏွင့္ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ အမ်ဳိးသား လူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္တို႔၏ ဖြဲ႕စည္းျခင္းကို ႏိႈင္းယွဥ္သံုးသပ္မည္ဆိုလွ်င္ ေကာ္မရွင္ဥကၠ႒ေနရာသည္ အေျပာင္းအလဲ မရွိခဲ့ေပ။ သံအမတ္ႀကီးေဟာင္း ဦး၀င္းျမသည္ ေကာ္မရွင္ဥကၠ႒ေနရာကို ၂၀၁၁ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာ ၅ ရက္ကတည္းက တာ၀န္ယူလ်က္ရွိသည္။ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္ အမ်ဳိးသားလူ႔အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္ အတြင္းေရးမွဴး ဦးစစ္ၿမိဳင္ (အၿငိမ္းစား ညႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္၊ လူမႈ၀န္ထမ္းဦးစီးဌာန)သည္ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းေသာ ေကာ္မရွင္တြင္ ဒုတိယဥကၠ႒ ျဖစ္လာသည္။ ေဒါက္တာဥာဏ္ေဇာ္ (အၿငိမ္းစား ျပည္နယ္ေဆး႐ုံအုပ္ႀကီး)၊ ေဒါက္တာေဒၚသန္းႏြဲ႕ (အၿငိမ္းစား ပါေမာကၡ၊ ဥပေဒပညာဌာန)၊ ဦးခင္ေမာင္ေလး (အၿငိမ္းစား ညႊန္ၾကားေရးမွဴး၊ အလုပ္သမားညႊန္ၾကားမႈဦးစီးဌာန) ႏွင့္ ဦးညြန္႔ေဆြ (အၿငိမ္းစား ဒုတိယ ညႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္၊ ႏိုင္ငံျခားေရး၀န္ႀကီးဌာန) တို႔သည္ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ေကာ္မရွင္တြင္ အဖြဲ႕၀င္မ်ားအျဖစ္ ျပန္လည္ ပါ၀င္လာသည့္ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္ ေကာ္မရွင္အဖြဲ႕၀င္မ်ားျဖစ္သည္။ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္ ေကာ္မရွင္ ဒုတိယဥကၠ႒ ဦးေက်ာ္တင့္ေဆြ (အၿငိမ္းစား သံအမတ္ႀကီး) သည္ ၂၀၁၆ ခုႏွစ္ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရအဖြဲ႕တြင္ ႏိုင္ငံေတာ္အတိုင္ပင္ခံပုဂၢိလ္႐ုံး ၀န္ႀကီးဌာန၊ ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီး ျဖစ္လာသည္။ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္တြင္ အမ်ဳိးသား လူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္ကို အသစ္ျပင္ဆင္ ဖြဲ႕စည္းလင့္ကစား၊ ဥကၠ႒၊ ဒုတိယဥကၠ႒ အပါအ၀င္ အဖြဲ႕၀င္ ေျခာက္ဦးသည္ ေကာ္မရွင္ေဟာင္းမွ လူေဟာင္းမ်ားျဖစ္ၿပီး၊ အဖြဲ႕၀င္သစ္ ငါးဦးသာ ထည့္သြင္းဖြဲ႕စည္းခဲ့သည္။
၂၀၁၄ ခုႏွစ္တြင္ အမ်ဳိးသား လူ႔အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္ ဥပေဒျပ႒ာန္းၿပီး ဖြဲ႕စည္း တာ၀န္ေပးအပ္ခဲ့သည့္ ေကာ္မရွင္သည္ အသြင္သဏၭာန္ႏွင့္ အႏွစ္သာရအားျဖင့္ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္တြင္ ဖြဲ႕စည္းခဲ့ေသာ လူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္ႏွင့္ ထူးမျခားနားပင္ ျဖစ္သည္။ ၀ိုင္ခြက္အေဟာင္းႏွင့္ ၀ိုင္အေဟာင္းပင္ ျဖစ္သည္။ အစိုးရမဟုတ္ေသာ၊ လြတ္လပ္သည့္ အဖြဲ႕အစည္းအျဖစ္ ရပ္တည္ႏိုင္မႈအပိုင္းတြင္ အလြန္အမင္း အားနည္းေနဆဲျဖစ္သည္။ ျပည္တြင္းရွိ အရပ္ဘက္အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ လူ႔အခြင့္အေရးဆိုင္ရာအ ဖြဲ႕အစည္းမ်ားႏွင့္ ထိထိေရာက္ေရာက္ ပူးေပါင္းလက္တြဲလ်က္၊ လူ႔အခြင့္အေရးဆိုင္ရာ အသိပညာေပးမႈ၊ လူ႔အခြင့္အေရး ေဖာက္ဖ်က္မႈမ်ားကို စံုစမ္းစစ္ေဆးမႈ၊ လူ႔အခြင့္အေရး ေဖာက္ဖ်က္မႈမ်ားကို စီမံခ်က္မ်ား ခ်မွတ္လ်က္ ႀကိဳတင္ကာကြယ္ႏိုင္မႈ စသည့္အပိုင္းက႑မ်ားတြင္ အားေကာင္းေမာင္းသန္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ရန္ လိုအပ္ေနဆဲျဖစ္သည္။ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ႏွင့္ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္ဟု ႏွစ္ကာလ ျခားနားလင့္ကစား၊ အမ်ဳိးသားလူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္၏ စြမ္းေဆာင္ရည္ႏွင့္ပတ္သက္၍ ျမင့္ျမင့္မားမား ေမွ်ာ္မွန္းႏိုင္ေျခ မရွိသည့္အေလ်ာက္၊ လက္ရွိေကာ္မရွင္ ဖြဲ႕စည္းမႈပံုစံႏွင့္ဆိုလွ်င္ လက္ရွိအစိုးရႏွင့္ လႊတ္ေတာ္သက္တမ္း၌ လူ႔အခြင့္အေရး ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေရး၊ ႏိုင္ငံသားမ်ား၏ မူလအခြင့္အေရးမ်ားကို ျမႇင့္တင္ေရး၊ လူ႔အခြင့္အေရး အသိပညာေပးမႈ ျမႇင့္တင္ေရး အပါအ၀င္ ကိစၥရပ္ႀကီးမ်ားတြင္ စိတ္လႈပ္ရွားဖြယ္ရာ သိသာျမင္သာသည့္ တိုးတက္မႈမ်ား၊ အေျပာင္းအလဲမ်ား ျဖစ္လာႏိုင္စရာ အလားအလာ နည္းသည္ဟု ေကာက္ခ်က္ျပဳႏိုင္သည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံ အမ်ဳိးသား လူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္ဥပေဒ ပုဒ္မ ၁၃ အရ၊ ေကာ္မရွင္အဖြဲ႕၀င္၏ ရာထူးသက္တမ္းသည္ ငါးႏွစ္ျဖစ္သည့္အေလ်ာက္ သမၼတဦးသိန္းစိန္လက္ထက္ ဖြဲ႕စည္း တာ၀န္ေပးအပ္ခဲ့ေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံ အမ်ဳိးသား လူ႔အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္ အဖြဲ႕၀င္မ်ားသည္ ၂၀၁၉ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာ ၂၃ ရက္မွသာ သက္တမ္း ကုန္ဆံုးမည္ျဖစ္သည္။ ဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားအရ ေရြးေကာက္ပြဲအလြန္ အစိုးရသစ္သည္ အမ်ဳိးသား လူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္ကို ႀကိဳက္သည္ျဖစ္ေစ၊ မႀကိဳက္သည္ျဖစ္ေစ ဆက္လက္ခံထားရမည့္သေဘာ သက္ေရာက္ေနသည္။ အမ်ဳိးသား လူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္တြင္ အစိုးရႏွင့္ မပတ္သက္သူမ်ား၊ အစိုးရအရာရွိေဟာင္း မဟုတ္သူမ်ား၊ အရပ္ဘက္ လူမႈအဖြဲ႕အစည္း၀င္မ်ား၊ ပညာရွင္မ်ား၊ အထူးသျဖင့္ ဥပေဒပညာရွင္မ်ားကို အမ်ားစု ထည့္သြင္းဖြဲ႕စည္း ႏိုင္မည္ဆိုလွ်င္ ပိုမိုသာလြန္ေကာင္းမြန္မည္ ျဖစ္သည္။
ဥပေဒပါ သက္တမ္းသတ္မွတ္ခ်က္သည္ ျပႆနာမဟုတ္ေသာ္လည္း၊ ယခင္အစိုးရေဟာင္းသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံအမ်ဳိးသား လူ႔အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္ကို အစိုးရႏွင့္နီးစပ္ ပတ္သက္သူမ်ားႏွင့္ မ႑ိဳင္ျပဳဖြဲ႕စည္းခဲ့သည္က စိန္ေခၚမႈျဖစ္ေနသည္။ လက္ရွိအမ်ဳိးသား လူ႔အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္ အဖြဲ႕၀င္မ်ား အားလံုးသည္ ျဗဴ႐ိုကရက္ေဟာင္းမ်ား သို႔မဟုတ္ အၿငိမ္းစား အစိုးရအရာရွိမ်ားျဖစ္သည္။ ဥပေဒပညာရွင္ဟု သတ္မွတ္ႏိုင္မည့္ ေကာ္မရွင္အဖြဲ႕၀င္ဦးေရမွာ ႏွစ္ဦး၊ သံုးဦးသာျဖစ္ၿပီး၊ ေကာ္မရွင္အဖြဲ႕၀င္ အားလံုးနီးပါးသည္ အစိုးရေဟာင္း၏ အမာခံမ်ားျဖစ္ေနသည္ဟု အလြတ္သေဘာ၊ ေကာက္ခ်က္ျပဳ၊ သံုးသပ္ႏိုင္သည္။
၂၀၁၁ ခုႏွစ္ႏွင့္ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္တို႔တြင္ ဖြဲ႕စည္းတာ၀န္ေပးအပ္ခဲ့ေသာ အမ်ဳိးသား လူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္မ်ားသည္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒပါ ႏိုင္ငံသားမ်ား၏ မူလအခြင့္အေရးမ်ားကို ျမႇင့္တင္ေရးႏွင့္ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေရးတို႔ကို ထိထိေရာက္ေရာက္၊ ထြင္းထြင္းေဖာက္ေဖာက္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္မႈအပိုင္း တြင္ အားနည္းခဲ့သည္မွာ အထင္အရွားျဖစ္သည္။ တိုင္းရင္းသား ျပည္သူလူထုအမ်ားစု အေနျဖင့္ လူ႔အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္ကို အားကိုးအားထား ျပဳေလာက္သည္အထိ အားေကာင္းေမာင္းသန္ မရွိခဲ့သည္မွာ ပကတိ အေနအထားပင္ျဖစ္သည္။ ေကာ္မရွင္သည္ လူ႔အခြင့္အေရး ေဖာက္ဖ်က္မႈမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ သီးျခားလြတ္လပ္စြာ စံုစမ္းစစ္ေဆး၊ ေဖာ္ထုတ္ႏိုင္မႈအပိုင္းတြင္လည္း အားနည္းခ်ိနဲ႔ေနဆဲ ျဖစ္သည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ဒီမိုကေရစီ အကူးအေျပာင္း ကာလတြင္ လူ႔အခြင့္အေရး ေဖာက္ဖ်က္မႈ အမ်ားအျပားရွိေနသည္မွာ ျငင္းမရေသာအခ်က္ပင္ ျဖစ္သည္။ ေကာ္မရွင္အေနျဖင့္ လူ႔အခြင့္အေရးေဖာက္ဖ်က္မႈမ်ားကို က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ စနစ္တက် စံုစမ္းစစ္ေဆး၊ ေဖာ္ထုတ္ႏိုင္ရန္ ထိုးထိုးေဖာက္ေဖာက္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္မွသာ လူ႔အခြင့္အေရး ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေရးႏွင့္ မူလအခြင့္အေရးမ်ား ျမႇင့္တင္ေရးကိစၥမ်ားသည္ ပိုမိုထိေရာက္ အလုပ္ျဖစ္လာႏိုင္ဖြယ္ရွိသည္။ အရပ္ဘက္အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ သတင္းမီဒီယာမ်ားႏွင့္ ဗ်ဴဟာေျမာက္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ႏိုင္မႈ အပိုင္းကို လည္း ပိုမိုခ်ဲ႕ထြင္လုပ္ေဆာင္ႏိုင္ရန္ လိုအပ္ေနဆဲျဖစ္သည္။
သို႔ျဖစ္၍ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားအေနျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အမ်ဳိးသား လူ႔အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္ဥပေဒကို ျပန္လည္သံုးသပ္၊ ျပင္ဆင္ႏိုင္ေရး ဦးစားေပးေဆာင္ရြက္သင့္ေၾကာင္း တိုက္တြန္းေဆာ္ ၾသလိုပါသည္။ အထူးသျဖင့္ အမ်ဳိးသား လူ႔အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္၏ သက္တမ္းသတ္မွတ္မႈကို အေလးအနက္ထား သံုးသပ္စဥ္းစားသင့္သည္။ အခန္း ၄၊ ပုဒ္မ ၁၃ ပါ ေကာ္မရွင္ အဖြဲ႕၀င္၏ ရာထူးသက္တမ္းသည္ ငါးႏွစ္ျဖစ္သည္ဟူေသာ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ဳိးကို ျပန္လည္ ျပင္ဆင္သင့္သည္။ အမ်ဳိးသားလူ႔အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္ကို အစိုးရ၏ၾသဇာ၊ ပတ္သက္မႈ ကင္းကင္း၊ လြတ္လြတ္ လပ္လပ္ ဖြဲ႕စည္းႏိုင္ေလ၊ ေကာင္းေလျဖစ္သည္။ တိုင္းသိျပည္သိ၊ လူ႐ိုေသရွင္႐ိုေသ ျပည္သူကိုမ်က္ႏွာမူေလ့ ရွိသည့္ အဖြဲ႕၀င္မ်ားႏွင့္ ဖြဲ႕စည္းသည့္ေကာ္မရွင္ ျဖစ္မည္ဆိုလွ်င္ အေကာင္းဆံုးျဖစ္သည္။ ေကာ္မရွင္၏သက္တမ္းသည္ ငါးႏွစ္ျဖစ္ျဖစ္၊ ဆယ္ႏွစ္ျဖစ္ျဖစ္ သတ္မွတ္၍ ရေသာ္လည္း ေကာ္မရွင္ကိုစဖြဲ႕ကတည္းက အစေကာင္းဖို႔ အေရးႀကီးသည္။ လက္ငင္းျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရး အခင္းအက်င္းအရ၊ ျမန္မာႏိုင္ငံအမ်ဳိးသား လူ႔အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္၏ သက္တမ္းသည္ အစိုးရ၏သက္တမ္းအတိုင္း ျဖစ္သည္ဟု သတ္မွတ္ျခင္းက ပိုမိုေၾကာင္းက်ဳိးဆီေလ်ာ္မည္ ျဖစ္သည္။ ဥပေဒပညာရွင္မ်ားကို ေကာ္မရွင္အဖြဲ႕၀င္ေနရာအမ်ားစုတြင္ ပါ၀င္ခြင့္ျပဳေရးကိုလည္း ဥပေဒ၌ ထည့္သြင္းျပ႒ာန္းထားႏိုင္မည္ဆိုလွ်င္ ပိုမိုအားေကာင္းေမာင္းသန္ေစမည္ျဖစ္သည္။ ေကာ္မရွင္အဖြဲ႕၀င္ မ်ားေနရာတြင္ ျပည္သူလူထုအက်ဳိးကို ရဲရဲ၀ံ့၀ံ့ မ်က္ႏွာမူႏိုင္သူ၊ အဂတိတရားကင္းသူ၊ လူ႐ိုေသ ရွင္႐ိုေသျဖစ္သူမ်ားကို ေရြးခ်ယ္တာ၀န္ေပးႏိုင္ေရး လမ္းဖြင့္ေပးမည့္ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားကိုလည္း ဥပေဒတြင္ ျပင္ဆင္၊ ထည့္သြင္းသင့္သည္။
အခ်ဳပ္အားျဖင့္ဆိုေသာ္ လူ႔အခြင့္အေရး မွတ္တမ္းမ်ား ဆိုးဆိုးရြားရြားရွိခဲ့ေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ဒီမိုကေရစီ အသြင္ကူးေျပာင္းစ၊ စပ္ကူးမပ္ကူးကာလ၌ လူ႔အခြင့္အေရး ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေရးႏွင့္ ႏိုင္ငံသားမ်ား၏ မူလအခြင့္အေရးျမႇင့္တင္ေရးတို႔ကို ေဆာင္ရြက္မည့္ လူ႔အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္သည္ အစိုးရမဟုတ္ေသာ၊ လြတ္လပ္ေသာ၊ ဘက္မလိုက္ေသာ၊ တိုင္းရင္းသားျပည္သူလူထုကို မ်က္ႏွာမူေသာ ယႏၲရားစစ္စစ္ျဖစ္မွသာ အစိုးရသစ္၊ လႊတ္ေတာ္သစ္မ်ားႏွင့္ပလဲနံပ သင့္မည္ျဖစ္သည္။ လာမည့္ ငါးႏွစ္တာကာလတြင္ လူ႔အခြင့္အေရး အဆင့္အတန္း ပိုမိုျမင့္တက္လ်က္၊ လူ႔အခြင့္အေရး ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္မႈမ်ားကို စိတ္လႈပ္ရွားဖြယ္ရာ ဦးေဆာင္ႏိုင္ေရး ေရွး႐ႈမည္ဆိုပါက ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္အေနျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အမ်ဳိးသား လူ႔အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္ဥပေဒကို ျပင္ဆင္ျပ႒ာန္းလ်က္၊ ျမန္မာႏိုင္ငံအမ်ဳိးသား လူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္သစ္ဖြဲ႕စည္းႏိုင္ေရး အလ်င္အျမန္ ေဖာ္ေဆာင္သင့္ပါေၾကာင္း မီးေမာင္းထိုး တိုက္တြန္း ေဆာ္ၾသလိုက္ရပါသည္။
ျပည္ေထာင္စုသမၼတျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္၊ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရအဖြဲ႕သည္ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာ ၅ ရက္တြင္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပါ ႏိုင္ငံသားမ်ား၏ မူလအခြင့္အေရးမ်ားကို ျမႇင့္တင္ေရးႏွင့္ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေရးတို႔ကို ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ရန္အလို႔ငွာ ျမန္မာႏိုင္ငံ၊ အမ်ဳိးသားလူ႔အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္ကို အဖြဲ႕၀င္ ၁၅ ဦးျဖင့္ ဖြဲ႕စည္းခဲ့သည္။ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ မတ္ ၂၈ ရက္တြင္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အမ်ဳိးသားလူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္ဥပေဒကို အတည္ျပဳျပ႒ာန္းခဲ့သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံအမ်ဳိးသားလူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္ဥပေဒ၊ ပုဒ္မ ၄ ႏွင့္ ပုဒ္မ ၉ ပါျပ႒ာန္း ခ်က္မ်ားအရ၊ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတေဟာင္း ဦးသိန္းစိန္သည္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒ေဟာင္း သူရဦးေရႊမန္း၊ အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒ေဟာင္း ဦးခင္ေအာင္ျမင့္တို႔ႏွင့္ ညႇိႏိႈင္း၍ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာလ ၂၄ ရက္တြင္ ဥကၠ႒၊ ဒုတိယဥကၠ႒ အပါအ၀င္ အဖြဲ႕၀င္ ၁၁ ဦးပါ၀င္ေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံအမ်ဳိးသား လူ႔အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္ကို ဖြဲ႕စည္းတာ၀န္ ေပးအပ္ခဲ့သည္။ လက္ရွိ ျမန္မာႏိုင္ငံ အမ်ဳိးသားလူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္သည္ အစိုးရအႀကီးအကဲေဟာင္း၊ လႊတ္ေတာ္အႀကီးအကဲေဟာင္းမ်ားက ဖြဲ႕စည္းခဲ့သည့္ အဖြဲ႕အစည္း ျဖစ္ေနသည္မွာ အစိုးရသစ္ႏွင့္လႊတ္ေတာ္သစ္တို႔အတြက္ အခက္ေတြ႕ဖြယ္ရာပင္ ျဖစ္သည္။
၂၀၁၁ ခုႏွစ္ အမ်ဳိးသားလူ႔အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္ႏွင့္ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ အမ်ဳိးသား လူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္တို႔၏ ဖြဲ႕စည္းျခင္းကို ႏိႈင္းယွဥ္သံုးသပ္မည္ဆိုလွ်င္ ေကာ္မရွင္ဥကၠ႒ေနရာသည္ အေျပာင္းအလဲ မရွိခဲ့ေပ။ သံအမတ္ႀကီးေဟာင္း ဦး၀င္းျမသည္ ေကာ္မရွင္ဥကၠ႒ေနရာကို ၂၀၁၁ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာ ၅ ရက္ကတည္းက တာ၀န္ယူလ်က္ရွိသည္။ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္ အမ်ဳိးသားလူ႔အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္ အတြင္းေရးမွဴး ဦးစစ္ၿမိဳင္ (အၿငိမ္းစား ညႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္၊ လူမႈ၀န္ထမ္းဦးစီးဌာန)သည္ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းေသာ ေကာ္မရွင္တြင္ ဒုတိယဥကၠ႒ ျဖစ္လာသည္။ ေဒါက္တာဥာဏ္ေဇာ္ (အၿငိမ္းစား ျပည္နယ္ေဆး႐ုံအုပ္ႀကီး)၊ ေဒါက္တာေဒၚသန္းႏြဲ႕ (အၿငိမ္းစား ပါေမာကၡ၊ ဥပေဒပညာဌာန)၊ ဦးခင္ေမာင္ေလး (အၿငိမ္းစား ညႊန္ၾကားေရးမွဴး၊ အလုပ္သမားညႊန္ၾကားမႈဦးစီးဌာန) ႏွင့္ ဦးညြန္႔ေဆြ (အၿငိမ္းစား ဒုတိယ ညႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္၊ ႏိုင္ငံျခားေရး၀န္ႀကီးဌာန) တို႔သည္ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ေကာ္မရွင္တြင္ အဖြဲ႕၀င္မ်ားအျဖစ္ ျပန္လည္ ပါ၀င္လာသည့္ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္ ေကာ္မရွင္အဖြဲ႕၀င္မ်ားျဖစ္သည္။ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္ ေကာ္မရွင္ ဒုတိယဥကၠ႒ ဦးေက်ာ္တင့္ေဆြ (အၿငိမ္းစား သံအမတ္ႀကီး) သည္ ၂၀၁၆ ခုႏွစ္ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရအဖြဲ႕တြင္ ႏိုင္ငံေတာ္အတိုင္ပင္ခံပုဂၢိလ္႐ုံး ၀န္ႀကီးဌာန၊ ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီး ျဖစ္လာသည္။ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္တြင္ အမ်ဳိးသား လူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္ကို အသစ္ျပင္ဆင္ ဖြဲ႕စည္းလင့္ကစား၊ ဥကၠ႒၊ ဒုတိယဥကၠ႒ အပါအ၀င္ အဖြဲ႕၀င္ ေျခာက္ဦးသည္ ေကာ္မရွင္ေဟာင္းမွ လူေဟာင္းမ်ားျဖစ္ၿပီး၊ အဖြဲ႕၀င္သစ္ ငါးဦးသာ ထည့္သြင္းဖြဲ႕စည္းခဲ့သည္။
၂၀၁၄ ခုႏွစ္တြင္ အမ်ဳိးသား လူ႔အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္ ဥပေဒျပ႒ာန္းၿပီး ဖြဲ႕စည္း တာ၀န္ေပးအပ္ခဲ့သည့္ ေကာ္မရွင္သည္ အသြင္သဏၭာန္ႏွင့္ အႏွစ္သာရအားျဖင့္ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္တြင္ ဖြဲ႕စည္းခဲ့ေသာ လူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္ႏွင့္ ထူးမျခားနားပင္ ျဖစ္သည္။ ၀ိုင္ခြက္အေဟာင္းႏွင့္ ၀ိုင္အေဟာင္းပင္ ျဖစ္သည္။ အစိုးရမဟုတ္ေသာ၊ လြတ္လပ္သည့္ အဖြဲ႕အစည္းအျဖစ္ ရပ္တည္ႏိုင္မႈအပိုင္းတြင္ အလြန္အမင္း အားနည္းေနဆဲျဖစ္သည္။ ျပည္တြင္းရွိ အရပ္ဘက္အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ လူ႔အခြင့္အေရးဆိုင္ရာအ ဖြဲ႕အစည္းမ်ားႏွင့္ ထိထိေရာက္ေရာက္ ပူးေပါင္းလက္တြဲလ်က္၊ လူ႔အခြင့္အေရးဆိုင္ရာ အသိပညာေပးမႈ၊ လူ႔အခြင့္အေရး ေဖာက္ဖ်က္မႈမ်ားကို စံုစမ္းစစ္ေဆးမႈ၊ လူ႔အခြင့္အေရး ေဖာက္ဖ်က္မႈမ်ားကို စီမံခ်က္မ်ား ခ်မွတ္လ်က္ ႀကိဳတင္ကာကြယ္ႏိုင္မႈ စသည့္အပိုင္းက႑မ်ားတြင္ အားေကာင္းေမာင္းသန္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ရန္ လိုအပ္ေနဆဲျဖစ္သည္။ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ႏွင့္ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္ဟု ႏွစ္ကာလ ျခားနားလင့္ကစား၊ အမ်ဳိးသားလူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္၏ စြမ္းေဆာင္ရည္ႏွင့္ပတ္သက္၍ ျမင့္ျမင့္မားမား ေမွ်ာ္မွန္းႏိုင္ေျခ မရွိသည့္အေလ်ာက္၊ လက္ရွိေကာ္မရွင္ ဖြဲ႕စည္းမႈပံုစံႏွင့္ဆိုလွ်င္ လက္ရွိအစိုးရႏွင့္ လႊတ္ေတာ္သက္တမ္း၌ လူ႔အခြင့္အေရး ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေရး၊ ႏိုင္ငံသားမ်ား၏ မူလအခြင့္အေရးမ်ားကို ျမႇင့္တင္ေရး၊ လူ႔အခြင့္အေရး အသိပညာေပးမႈ ျမႇင့္တင္ေရး အပါအ၀င္ ကိစၥရပ္ႀကီးမ်ားတြင္ စိတ္လႈပ္ရွားဖြယ္ရာ သိသာျမင္သာသည့္ တိုးတက္မႈမ်ား၊ အေျပာင္းအလဲမ်ား ျဖစ္လာႏိုင္စရာ အလားအလာ နည္းသည္ဟု ေကာက္ခ်က္ျပဳႏိုင္သည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံ အမ်ဳိးသား လူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္ဥပေဒ ပုဒ္မ ၁၃ အရ၊ ေကာ္မရွင္အဖြဲ႕၀င္၏ ရာထူးသက္တမ္းသည္ ငါးႏွစ္ျဖစ္သည့္အေလ်ာက္ သမၼတဦးသိန္းစိန္လက္ထက္ ဖြဲ႕စည္း တာ၀န္ေပးအပ္ခဲ့ေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံ အမ်ဳိးသား လူ႔အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္ အဖြဲ႕၀င္မ်ားသည္ ၂၀၁၉ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာ ၂၃ ရက္မွသာ သက္တမ္း ကုန္ဆံုးမည္ျဖစ္သည္။ ဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားအရ ေရြးေကာက္ပြဲအလြန္ အစိုးရသစ္သည္ အမ်ဳိးသား လူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္ကို ႀကိဳက္သည္ျဖစ္ေစ၊ မႀကိဳက္သည္ျဖစ္ေစ ဆက္လက္ခံထားရမည့္သေဘာ သက္ေရာက္ေနသည္။ အမ်ဳိးသား လူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္တြင္ အစိုးရႏွင့္ မပတ္သက္သူမ်ား၊ အစိုးရအရာရွိေဟာင္း မဟုတ္သူမ်ား၊ အရပ္ဘက္ လူမႈအဖြဲ႕အစည္း၀င္မ်ား၊ ပညာရွင္မ်ား၊ အထူးသျဖင့္ ဥပေဒပညာရွင္မ်ားကို အမ်ားစု ထည့္သြင္းဖြဲ႕စည္း ႏိုင္မည္ဆိုလွ်င္ ပိုမိုသာလြန္ေကာင္းမြန္မည္ ျဖစ္သည္။
ဥပေဒပါ သက္တမ္းသတ္မွတ္ခ်က္သည္ ျပႆနာမဟုတ္ေသာ္လည္း၊ ယခင္အစိုးရေဟာင္းသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံအမ်ဳိးသား လူ႔အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္ကို အစိုးရႏွင့္နီးစပ္ ပတ္သက္သူမ်ားႏွင့္ မ႑ိဳင္ျပဳဖြဲ႕စည္းခဲ့သည္က စိန္ေခၚမႈျဖစ္ေနသည္။ လက္ရွိအမ်ဳိးသား လူ႔အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္ အဖြဲ႕၀င္မ်ား အားလံုးသည္ ျဗဴ႐ိုကရက္ေဟာင္းမ်ား သို႔မဟုတ္ အၿငိမ္းစား အစိုးရအရာရွိမ်ားျဖစ္သည္။ ဥပေဒပညာရွင္ဟု သတ္မွတ္ႏိုင္မည့္ ေကာ္မရွင္အဖြဲ႕၀င္ဦးေရမွာ ႏွစ္ဦး၊ သံုးဦးသာျဖစ္ၿပီး၊ ေကာ္မရွင္အဖြဲ႕၀င္ အားလံုးနီးပါးသည္ အစိုးရေဟာင္း၏ အမာခံမ်ားျဖစ္ေနသည္ဟု အလြတ္သေဘာ၊ ေကာက္ခ်က္ျပဳ၊ သံုးသပ္ႏိုင္သည္။
၂၀၁၁ ခုႏွစ္ႏွင့္ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္တို႔တြင္ ဖြဲ႕စည္းတာ၀န္ေပးအပ္ခဲ့ေသာ အမ်ဳိးသား လူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္မ်ားသည္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒပါ ႏိုင္ငံသားမ်ား၏ မူလအခြင့္အေရးမ်ားကို ျမႇင့္တင္ေရးႏွင့္ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေရးတို႔ကို ထိထိေရာက္ေရာက္၊ ထြင္းထြင္းေဖာက္ေဖာက္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္မႈအပိုင္း တြင္ အားနည္းခဲ့သည္မွာ အထင္အရွားျဖစ္သည္။ တိုင္းရင္းသား ျပည္သူလူထုအမ်ားစု အေနျဖင့္ လူ႔အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္ကို အားကိုးအားထား ျပဳေလာက္သည္အထိ အားေကာင္းေမာင္းသန္ မရွိခဲ့သည္မွာ ပကတိ အေနအထားပင္ျဖစ္သည္။ ေကာ္မရွင္သည္ လူ႔အခြင့္အေရး ေဖာက္ဖ်က္မႈမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ သီးျခားလြတ္လပ္စြာ စံုစမ္းစစ္ေဆး၊ ေဖာ္ထုတ္ႏိုင္မႈအပိုင္းတြင္လည္း အားနည္းခ်ိနဲ႔ေနဆဲ ျဖစ္သည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ဒီမိုကေရစီ အကူးအေျပာင္း ကာလတြင္ လူ႔အခြင့္အေရး ေဖာက္ဖ်က္မႈ အမ်ားအျပားရွိေနသည္မွာ ျငင္းမရေသာအခ်က္ပင္ ျဖစ္သည္။ ေကာ္မရွင္အေနျဖင့္ လူ႔အခြင့္အေရးေဖာက္ဖ်က္မႈမ်ားကို က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ စနစ္တက် စံုစမ္းစစ္ေဆး၊ ေဖာ္ထုတ္ႏိုင္ရန္ ထိုးထိုးေဖာက္ေဖာက္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္မွသာ လူ႔အခြင့္အေရး ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေရးႏွင့္ မူလအခြင့္အေရးမ်ား ျမႇင့္တင္ေရးကိစၥမ်ားသည္ ပိုမိုထိေရာက္ အလုပ္ျဖစ္လာႏိုင္ဖြယ္ရွိသည္။ အရပ္ဘက္အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ သတင္းမီဒီယာမ်ားႏွင့္ ဗ်ဴဟာေျမာက္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ႏိုင္မႈ အပိုင္းကို လည္း ပိုမိုခ်ဲ႕ထြင္လုပ္ေဆာင္ႏိုင္ရန္ လိုအပ္ေနဆဲျဖစ္သည္။
သို႔ျဖစ္၍ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားအေနျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အမ်ဳိးသား လူ႔အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္ဥပေဒကို ျပန္လည္သံုးသပ္၊ ျပင္ဆင္ႏိုင္ေရး ဦးစားေပးေဆာင္ရြက္သင့္ေၾကာင္း တိုက္တြန္းေဆာ္ ၾသလိုပါသည္။ အထူးသျဖင့္ အမ်ဳိးသား လူ႔အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္၏ သက္တမ္းသတ္မွတ္မႈကို အေလးအနက္ထား သံုးသပ္စဥ္းစားသင့္သည္။ အခန္း ၄၊ ပုဒ္မ ၁၃ ပါ ေကာ္မရွင္ အဖြဲ႕၀င္၏ ရာထူးသက္တမ္းသည္ ငါးႏွစ္ျဖစ္သည္ဟူေသာ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ဳိးကို ျပန္လည္ ျပင္ဆင္သင့္သည္။ အမ်ဳိးသားလူ႔အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္ကို အစိုးရ၏ၾသဇာ၊ ပတ္သက္မႈ ကင္းကင္း၊ လြတ္လြတ္ လပ္လပ္ ဖြဲ႕စည္းႏိုင္ေလ၊ ေကာင္းေလျဖစ္သည္။ တိုင္းသိျပည္သိ၊ လူ႐ိုေသရွင္႐ိုေသ ျပည္သူကိုမ်က္ႏွာမူေလ့ ရွိသည့္ အဖြဲ႕၀င္မ်ားႏွင့္ ဖြဲ႕စည္းသည့္ေကာ္မရွင္ ျဖစ္မည္ဆိုလွ်င္ အေကာင္းဆံုးျဖစ္သည္။ ေကာ္မရွင္၏သက္တမ္းသည္ ငါးႏွစ္ျဖစ္ျဖစ္၊ ဆယ္ႏွစ္ျဖစ္ျဖစ္ သတ္မွတ္၍ ရေသာ္လည္း ေကာ္မရွင္ကိုစဖြဲ႕ကတည္းက အစေကာင္းဖို႔ အေရးႀကီးသည္။ လက္ငင္းျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရး အခင္းအက်င္းအရ၊ ျမန္မာႏိုင္ငံအမ်ဳိးသား လူ႔အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္၏ သက္တမ္းသည္ အစိုးရ၏သက္တမ္းအတိုင္း ျဖစ္သည္ဟု သတ္မွတ္ျခင္းက ပိုမိုေၾကာင္းက်ဳိးဆီေလ်ာ္မည္ ျဖစ္သည္။ ဥပေဒပညာရွင္မ်ားကို ေကာ္မရွင္အဖြဲ႕၀င္ေနရာအမ်ားစုတြင္ ပါ၀င္ခြင့္ျပဳေရးကိုလည္း ဥပေဒ၌ ထည့္သြင္းျပ႒ာန္းထားႏိုင္မည္ဆိုလွ်င္ ပိုမိုအားေကာင္းေမာင္းသန္ေစမည္ျဖစ္သည္။ ေကာ္မရွင္အဖြဲ႕၀င္ မ်ားေနရာတြင္ ျပည္သူလူထုအက်ဳိးကို ရဲရဲ၀ံ့၀ံ့ မ်က္ႏွာမူႏိုင္သူ၊ အဂတိတရားကင္းသူ၊ လူ႐ိုေသ ရွင္႐ိုေသျဖစ္သူမ်ားကို ေရြးခ်ယ္တာ၀န္ေပးႏိုင္ေရး လမ္းဖြင့္ေပးမည့္ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားကိုလည္း ဥပေဒတြင္ ျပင္ဆင္၊ ထည့္သြင္းသင့္သည္။
အခ်ဳပ္အားျဖင့္ဆိုေသာ္ လူ႔အခြင့္အေရး မွတ္တမ္းမ်ား ဆိုးဆိုးရြားရြားရွိခဲ့ေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ဒီမိုကေရစီ အသြင္ကူးေျပာင္းစ၊ စပ္ကူးမပ္ကူးကာလ၌ လူ႔အခြင့္အေရး ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေရးႏွင့္ ႏိုင္ငံသားမ်ား၏ မူလအခြင့္အေရးျမႇင့္တင္ေရးတို႔ကို ေဆာင္ရြက္မည့္ လူ႔အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္သည္ အစိုးရမဟုတ္ေသာ၊ လြတ္လပ္ေသာ၊ ဘက္မလိုက္ေသာ၊ တိုင္းရင္းသားျပည္သူလူထုကို မ်က္ႏွာမူေသာ ယႏၲရားစစ္စစ္ျဖစ္မွသာ အစိုးရသစ္၊ လႊတ္ေတာ္သစ္မ်ားႏွင့္ပလဲနံပ သင့္မည္ျဖစ္သည္။ လာမည့္ ငါးႏွစ္တာကာလတြင္ လူ႔အခြင့္အေရး အဆင့္အတန္း ပိုမိုျမင့္တက္လ်က္၊ လူ႔အခြင့္အေရး ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္မႈမ်ားကို စိတ္လႈပ္ရွားဖြယ္ရာ ဦးေဆာင္ႏိုင္ေရး ေရွး႐ႈမည္ဆိုပါက ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္အေနျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အမ်ဳိးသား လူ႔အခြင့္အေရးေကာ္မရွင္ဥပေဒကို ျပင္ဆင္ျပ႒ာန္းလ်က္၊ ျမန္မာႏိုင္ငံအမ်ဳိးသား လူ႔အခြင့္အေရး ေကာ္မရွင္သစ္ဖြဲ႕စည္းႏိုင္ေရး အလ်င္အျမန္ ေဖာ္ေဆာင္သင့္ပါေၾကာင္း မီးေမာင္းထိုး တိုက္တြန္း ေဆာ္ၾသလိုက္ရပါသည္။
Writer:
ေဒါက္တာရန္မ်ဳိးသိမ္း
No comments:
Post a Comment