Tuesday, April 19, 2016

ျမန္မာ့ပညာေရးႏွင့္ တိုင္းျပည္၏ အနာဂတ္ ▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄ ▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲

ျမန္မာ့ပညာေရးႏွင့္ တိုင္းျပည္၏ အနာဂတ္ ▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄ ▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲▲ ျမင့္ေက်ာ္(ဇလြန္) ပညာေရးဆိုသည္မွာ “ပညာ” ဆိုေသာ အတက္ပညာ၊ ယဥ္ေက်းမႈ၊ ကိုယ္က်င့္ တရားရွိမႈ၊ အိေျႏၵ တို႔ကိုေစာင့္ထိန္းႏိုင္မႈ စသည္တို႔ကိုတိုးပြားေစၿပီး အဝိဇၨာ စေသာ အျပစ္ေဒါသမ်ား ကင္စင္သြားျခင္ကို ပညာအဆုံးအမဟု ေခၚသ ည္ဟု “သစတၱပကာသက်မ္း” တြင္ ဖြင့္ဆိုထားသည္။ ပညာေရး ဆိုေသာ ေဝါဟာ ရသည္ အလြန္က်ယ္ဝန္းလွသည္။ လူအမ်ားသိနားလည္ေသာ ေက်ာင္းသင္ပညာေရး (Formal Education) သာမက ေက်ာင္းျပင္ပ ပညာေရး (Non-Formal Education) စသည္မ်ား သည္ ပညာေရး နယ္ပယ္တြင္ အက်ဳံးဝင္သည္။ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ၏ ပညာေရးသည္ ယင္းႏိုင္ငံ၏ ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရး၊ ႏိုင္ငံသမိုင္း အေျခအေန၊ ႐ိုးရာယဥ္ေက်းမႈ၊ ဓေလ့ထုံးစံ စသည္မ်ားႏွင့္ ေရာေထြး ယွက္ႏြယ္ ေနသည္။ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံတြင္ ပညာေရးရည္႐ြယ္ခ်က္မ်ား ခ်မွတ္ရာတြင္ျဖစ္ေစ၊ အေကာင္းအထည္ ေဖာ္ရာတြင္ျဖစ္ေစ ပညာေရးကို အျခားက႑မ်ားႏွင့္ခြဲျခားၿပီး တသီးတျခား စဥ္းစား၍ မရႏိုင္ေၾကာင္းႏွင့္ သီးျခားကင္းလြတ္ေသာ ပညာေရးဟူ၍လည္း အေကာင္အထည္ ေဖာ္ေဆာင္ မရႏိုင္ေၾကာင္း၊ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ၏ ပညာေရးအေျခအေနမ်ားသည္ ကာလ၊ ေဒသ၊ ပေရာဂ အေျခအေနမ်ားအလိုက္ ေျပာင္းလဲေလ့ရွိသည္။ ပညာေရးဆိုသည္မွာ အတိတ္သင္ခန္းစာကိုအေျခခံၿပီး၊ ပစၥဳပၸန္ အေျခအေန အရပ္ရပ္ကိုသုံးသပ္ကာ အနာဂတ္ကာလအတြက္ ေမၽွာ္မွန္းရျခင္းျဖစ္သည္။ ပညာေရး အသီးအပြင့္ ကို ခ်က္ခ်င္းစိုက္ ခ်င္ခ်င္းခူးဆြတ္စားသုံးရန္မျဖစ္ႏိုင္ဘဲ အနည္းဆုံး ၁၄-၁၅ ႏွစ္ခန္႔ ၾကာမွသာ အက်ိဳး သက္ေရာက္မႈကို ရရွိႏိုင္သည္။ ▄ ျမန္မာ့ပညာေရးကနဦး ▄ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ဘုရင္စနစ္ထြန္းကားခဲ့ေသာ ပေဒသရာဇ္ေခတ္ကတည္းက ပညာေရးထြန္းကား စည္ပင္ ခဲ့သည္။ ပေဒသရာဇ္ေခတ္ လူေနမႈစနစ္ႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈမ်ား၊ ဗုဒၶ၏ တရားဓမၼမ်ားႏွင့္ အဆုံးမမ်ားကို အေျခခံၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံ ပညာေရးသည္ က်ယ္ျပန္႔စည္ပင္ထြန္းကားလာခဲ့သည္။ ပေဒသရာဇ္ေခတ္ ပညာေရး စနစ္သည္ “ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းပညာေရး” စနစ္ျဖစ္ သည္။ ေလာကီ ပညာေရးစနစ္သည္ အသက္ေမြး ဝမ္းေက်ာင္းပညာ တတ္ေျမာက္ရန္ထက္ ကိုယ္က်င့္တရားေကာင္း မြန္ေသာ ျပည္သူျပည္ သားေကာင္းမ်ား ျဖစ္လာေရးကို ဦးတည္ခဲ့သည့္ ပညာေရးဟုလည္း ဆိုႏိုင္သည္။ စာသင္ေက်ာင္း သတ္သတ္မွတ္မွတ္မရွိဘဲ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္း (စာသင္တိုက္) မ်ားသည္ ပညာသင္ၾကားရာ ဗဟိုဌာနမ်ားျဖစ္သည္။ လူတန္းစား မေ႐ြး အခမဲ့ပညာသင္ၾကားခြင့္ရရွိခဲ့မႈသည္ ထူးျခားမႈတစ္ရပ္ျဖစ္သည္။ စာေပသင္ၾကားပို႔ခ်သူမ်ားသည္ ဘုန္းေတာ္ႀကီး မ်ားျဖစ္သည္။ အတန္းစနစ္မရွိဘဲ စာသင္သားတစ္ဦးခ်င္း၏ တိုးတက္မႈ၊ တတ္ေျမာက္မႈ အေပၚ မူတည္ၿပီး အဆင့္တိုးကာ တစ္ဦးခ်င္းစီသင္ေပးသည့္ ပညာေရးစနစ္လည္းျဖစ္သည္။ စာကို အာဂုံေဆာင္ အလြတ္က်က္မွတ္ရသည္။ သင္႐ိုးဆိုၿပီး အတည္တက်ျပဠာန္းထားမႈမရွိဘဲ အဓိက သင္ယူၾကရေသာ ဘာသာရပ္မ်ားမွာ ပါဠိႏွင့္ျမန္မာ ဘာသာရပ္မ်ားပင္ ျဖစ္သည္။ ဘုန္းေတာ္ႀကီးမ်ား၏ ေက်းဇူးေၾကာင့္ ပေဒသရာဇ္ေခတ္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ စာေရးစာဖတ္ တတ္ေျမာက္မႈႏႈန္းသည္ ၈၅ ရာခိုင္ႏႈန္း ေက်ာ္ ရွိခဲ့သည္။ ေဒသတြင္း အျခားအာရွ ႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ ႏႈိင္းယွဥ္ပါက စာတတ္သူဦးေရ ပိုမ်ားခဲ့သည္။ ▄ ေျပာင္းလဲလာေသာ အေျခအေနမ်ား ▄ ႏွစ္ဆယ္ရာစုအတြင္း ကမၻာေပၚတြင္ ေျပာင္းလဲမႈမ်ား စြာ ျဖစ္ထြန္း ခဲ့သည္။ ႏိုင္ငံေရး၊ သိပၸံႏွင့္ နည္းပညာ၊ လူမႈေရးႏွင့္ စီးပြားေရး အစရွိသည့္နယ္ ပယ္အသီးသီးတြင္ အထင္ကရတိုးတက္ထြန္းကားလာမႈမ်ား ကို ျမင္ေတြ႕ၾက ရမည္ျဖစ္သည္။ အထူးသျဖင့္ ကမၻာမႈျပဳျခင္းျဖစ္စဥ္ႏွင့္ ဗဟိုဦးစီးခ်ဳပ္ကိုင္ မႈ ေလ်ာ့ခ်ရျခင္း စသည့္ အယူအဆမ်ား၊ က်င့္စဥ္မ်ားမွာ အက်ိဳးဆက္ အေနျဖင့္ ျဖစ္ေပၚလာခဲ့သည္။ ႏိုင္ငံတကာ နယ္နိမိတ္မ်ားကို ၿပိဳလဲေစလ်က္ ကမၻာႀကီးတစ္ခုလုံးကို ႐ြာငယ္ေလးသဖြယ္ (ကမၻာ့႐ြာ) ျဖစ္ေပၚ လာေစခဲ့သည္။ သို႔ရာတြင္ အထင္ကရ ေျပာင္းလဲျခင္းျဖစ္စဥ္မ်ားမွ မေျဖရွင္းေပးႏိုင္ သည့္ျပႆနာ မ်ားစြာတြင္ တန္းတူညီမၽွမႈ၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ လူမႈအသိုင္းအဝိုင္းအတြင္း အညီအၫြတ္ လိုက္ေလ်ာညီေထြ ရွင္သန္ေနထိုင္ျခင္း စသည္တို႔မွာ လိုအပ္ခ်က္မ်ား ရွိေနဆဲျဖစ္သည္။ ယင္းလိုအပ္ခ်က္မ်ားအတြက္ ႏိုင္ငံေရး၊ လူမႈေရးႏွင့္ စီးပြားေရးဆိုင္ရာ မညီမၽွမႈမ်ား၊ ေနာက္ဆက္တြဲ ျပႆနာမ်ား၊ က်င့္ဝတ္ဆိုင္ရာ စံႏႈန္း တန္ဖိုးမ်ားႏွင့္ပတ္သက္၍လည္း ဆိုးဝါးစြာအခက္အခဲ အၾကပ္အတည္းမ်ားႏွင့္ ရင္ဆိုင္ႀကဳံေတြ႕ေနရသည္။ အဆိုပါျပႆနာရပ္မ်ားကို ေက်ာ္လႊားႏိုင္ရန္၊ ပညာေရးစနစ္ ေကာင္း မြန္ေစရန္ ျပဳလုပ္ျခင္း သည္ အေကာင္းဆုံးနည္းလမ္း ျဖစ္သည္။ လူ႕သမိုင္းတြင္ မႀကဳံဘူးသည့္ သိပၸံႏွင့္ နည္းပညာဆိုင္ရာ တိုးတက္မႈမ်ားေၾကာင့္ ဓနႂကြယ္၀မႈႏွင့္ သက္ေတာင့္သက္သာေနထိုင္ရျခင္းတို႔ကို ပိုင္ဆိုင္ လာၾကေသာ္ လည္း တစ္ကမၻာလုံးတြင္ မညီမၽွမႈ မ်ားေၾကာင့္ လူမ်ိဳးေရး၊ ဘာသာေရး၊ လူတန္းစားႏွင့္ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးစုပဋိပကၡမ်ားျဖင့္ ျပည့္ႏွက္ေန ဆဲ ျဖစ္သည္။ ေျမကမၻာ၏ သက္ရွိမ်ိဳးႏြယ္စုမ်ားတြင္ လူသားမ်ိဳးႏြယ္စုသည္ အသိဥာဏ္ပိုင္းဆိုင္ရာ အဖြံ႕ၿဖိဳးဆုံး တိုးတက္လာခဲ့ေသာ္လည္း အျခားတစ္ဖက္ တြင္မူ အတၱလြန္ကဲျခင္း၊ သီးသန္႔ေနထိုင္လိုျခင္း၊ သည္းခံျခင္း တရား ေခါင္းပါး လာျခင္းမ်ားအပါအဝင္ မိမိကိုယ္ကိုႏွင့္ သဘာ၀ပတ္ဝန္းက်င္ကို ဖ်က္ဆီးသူမ်ား အေနျဖင့္လည္း တည္ရွိေနေလသည္။ ယခု ၂၁ ရာစု အေစာပိုင္းကာလ၌ ကမၻာေပၚတြင္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ ညီၫြတ္ေသာ လူမႈအသိုင္းအဝိုင္း အတြက္ ႀကီးမားေသာစိန္ေခၚခ်က္မ်ားျဖစ္သည့္ အက်ပ္အတည္းမ်ား၊ အေရးေပၚ အေျခအေနမ်ားျဖင့္ ရင္ဆိုင္ ေနၾကရသည္။ ယင္းစိန္ေခၚခ်က္အက်ပ္အတည္းမ်ားအတြက္ လူတစ္ဦးခ်င္းစီ၏ အသိပညာႏွင့္ တတ္သိနားလည္မႈသည္ အလြန္အေရးပါေသာ အေျခအေန တစ္ရပ္ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ လူတိုင္း၏ပင္ကိုယ္စိတ္ထား ႏူးညံ့မႈ၊ အေျခအေနအရပ္ရပ္ေပၚတြင္ မွန္ကန္စြာ ေဝဖန္ပိုင္းျခားႏိုင္မႈတို႔သည္ ပညာတတ္ေျမာက္ျခင္း၊ မတတ္ေျမာက္ျခင္းေပၚတြင္ မ်ားစြာ တည္မွီေနသည္။ ယဥ္ေက်းမႈ၊ ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရးႏွင့္ လူမႈေရးဆိုင္ရာ ကြာဟခ်က္မ်ား၏ အက်ိဳး ဆက္ေၾကာင့္ ဥစၥာဓနပိုင္ဆိုင္မႈတြင္ ခ်မ္းသာသူမ်ားႏွင့္ ဆင္းရဲသူမ်ားၾကား ႀကီးမားသည့္ ကြာဟခ်က္ ရွိေနျခင္း၊ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ၿပီးႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ဆဲႏိုင္ငံ မ်ားၾကားတြင္လည္း ဆင္းရဲ ခ်မ္းသာ ကြာဟခ်က္ကို ေျဖရွင္းရန္ျဖစ္ႏိုင္ေခ် နည္းလမ္းမ်ား ရွာမရေသးျခင္း၊ လက္နက္ဆန္းမ်ားႏွင့္ အဏုျမဴ စြမ္းအင္ နည္းပညာမ်ားကို အၿပိဳင္အဆိုင္တီထြင္တပ္ဆင္မႈမ်ားေၾကာင့္ လူသားမ်ိဳးႏြယ္ စုတစ္ခုလုံး ၏ ရွင္သန္မႈကို ၿခိမ္းေျခာက္လ်က္ရွိေနျခင္း၊ အဆင့္တိုင္းတြင္ ပုံစံအမ်ိဳးမ်ိဳးႏွင့္ ခြဲျခားဆက္ဆံမႈမ်ား၊ ဖိႏွိပ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္မႈမ်ား၊ ပဋိပကၡမ်ား အၾကားတြင္ ေခါင္းပုံျဖတ္အျမတ္ထုတ္မႈမ်ား ရွိေနျခင္း၊ အၾကမ္းဖက္ တိုက္ခိုက္မႈမ်ား၊ အၾကမ္းဖက္ေျဖရွင္းမႈမ်ား၊ လူမ်ိဳးေရးခြဲျခားျခင္းမ်ားကို ယေန႔ကမၻာ၏ သြင္ျပင္ လကၡဏာ တစ္ရပ္အေနျဖင့္ ျမင္ေတြ႕ႏိုင္ၿပီး လူသားမ်ိဳးႏြယ္ႏွင့္ အေျခခံစံႏႈန္း တန္ဖိုးမ်ား တိုက္စား ခံေနရျခင္း၊ လူဦးေရေပါက္ကြဲမႈေၾကာင့္ သဘာ၀အရင္းအျမစ္မ်ားကို အလြန္ အကၽြံသုံးစြဲရသည့္အတြက္ သဘာ၀ ပတ္ဝန္းက်င္ ညစ္ညမ္းျခင္း၊ ေဂဟေဗဒ ဆိုင္ရာ ညီမၽွေခ်ကို ဖ်က္ဆီး ခံရျခင္းႏွင့္အတူ လူသားမ်ိဳးႏြယ္၏ အသက္ရွင္သန္ေနထိုင္မႈကို အခ်ိန္ျပည့္ၿခိမ္းေျခာက္လ်က္ရွိေနျခင္း၊ က်ဥ္းေျမာင္းသည့္ ပုဂၢလိက အက်ိဳး စီးပြားအေပၚ အေျချပဳစဥ္း စားေတြးေခၚျခင္းႏွင့္ အတၱမာနလြန္ကဲမႈ (မိမိ လုပ္ငန္း၊ ပ႐ိုဂ်က္ႏွင့္ အဖြဲ႕အစည္း ကိုသာ အဟုတ္ထင္ျခင္း)ေၾကာင့္ လူသားမ်ိဳးႏြယ္သည္ နယ္ပယ္အသီးသီးတြင္ ဂိုဏ္းဂဏ၊ အုပ္စုငယ္ မ်ားစြာျဖင့္ ကြဲျပားလ်က္ရွိေနျခင္း၊ ယေန႔ ကမၻာ့လူ႕အဖြဲ႕အစည္း၏ ရွင္သန္ ေနထိုင္ႏိုင္ရန္ အတြက္ ေတာင္း ဆိုခ်က္မ်ားတြင္ က်ဥ္းေျမာင္းသည့္ အမ်ိဳးသားေရးအျမင္မ်ားထက္ ကမၻာအဝွမ္း လႊမ္းၿခဳံ စဥ္းစားေတြးေခၚျခင္း၊ လူမ်ိဳးေရးႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈဆိုင္ရာ အစြန္းေရာက္ျခင္းထက္ သည္းခံျခင္းတရား ထြန္းကားေစျခင္း၊ အျပန္အလွန္နားလည္မႈကို တည္ေဆာက္ျခင္းႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈ ဗဟုဝါဒက်င့္သုံးျခင္း၊ လူအနည္းစု အတြက္သာ အခြင့္ထူးခံျဖစ္ေနသည့္ သိပၸံႏွင့္ နည္းပညာအရ ခြဲျခားျခင္းထက္ နည္းပညာအရ စုစည္းႏိုင္ျခင္း အစရွိသည့္ အေၾကာင္းခ်င္းအရာမ်ား ပါဝင္သည္။ လူတန္းစားအလႊာတိုင္းတြင္ အၾကမ္းမဖက္ျခင္း၊ သည္းခံျခင္း တရား ထြန္းကားေစျခင္း စေသာ လိုလားအပ္သည့္ ယဥ္ေက်းမႈမ်ား ထြန္းကားေစျခင္းျဖင့္ ပိုမို၍ၿငိမ္းခ်မ္းသာ ယာသည့္ ယဥ္ေက်းသည့္ လူ႕ေဘာင္ကို တည္ေထာင္ႏိုင္မည္ ျဖစ္သည္။ ပညာေရးဆိုင္ရာ ကၽြမ္းက်င္သူမ်ား၊ အေတြးအေခၚ ပညာရွင္မ်ား၊ သိပၸံပညာ ရွင္မ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံေရး ေခါင္းေဆာင္မ်ားအေနျဖင့္ လူ႕စံႏႈန္း တန္ဖိုးမ်ား ကို ျပန္လည္ ရွင္သန္ေစရန္အတြက္ လိုအပ္ခ်က္ကို ကာလ ၾကာျမင့္စြာက တည္းက သိျမင္ခဲ့ၾကသည္။ ကမၻာေပၚရွိ လူအမ်ားစုသည္ “မိမိႏွင့္ အျခားသူမ်ား အတူတကြ ရွင္သန္ေနထိုင္ရျခင္း” သေဘာတရားကို ေမ့ေလ်ာ့ေနခဲ့လ်က္ရွိၿပီး အသိပညာ၊ အတတ္ပညာ သင္ယူ တတ္ေျမာက္ျခင္းသည္ အတူတကြရွင္ သန္ေနထိုင္ႀကီးျပင္းျခင္း၏ အႏွစ္သာရကို ေရရွည္တည္ေဆာက္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏိုင္ေသာ အေကာင္းဆုံးအေျခအေနတစ္ရပ္ျဖစ္သည္။ ကမၻာ့ကုလသမဂၢပညာေရး၊ သိပၸံႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈအဖြဲ႕အစည္း (ယူနက္စကို) မွ အထူးခန္႔အပ္ တာဝန္ေပးခဲ့သည့္ ဒီေလာ္(စ္) ေကာ္မစ္ရွင္၏ အစီရင္ခံစာျဖစ္ သည္ သင္ယူျခင္း ရတနာအတြင္းမွာ Learning - The Treasure Within (၁၉၉၆)” တြင္ “အတူတကြ အသက္ရွင္သန္ေနထိုင္ဖို႔ သင္ယူေလ့လာစို႔” ဟူေသာအခ်က္ကို ပညာေရးမ႑ိဳင္ႀကီးေလးရပ္အနက္ အဓိက ပညာေရးေထာက္ တိုင္တစ္ရပ္အေနျဖင့္ လမ္းၫႊန္အႀကံျပဳ ခဲ့သည္။ မ်က္ေမွာက္ကမၻာႀကီးတြင္ ဝမ္းနည္းဖြယ္ရာလိုအပ္ေနသည့္ ညီၫြတ္ေသာ လူ႕အသိုင္း အဝိုင္း တည္ေဆာက္ေရးႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ အျမင္သေဘာထား ဖလွယ္ျခင္းတို႔ကို ယင္းအစီရင္ခံစာတြင္ မီးေမာင္းထိုး တင္ျပခဲ့ သည္။ ေခတ္ အစဥ္ အဆက္တြင္ အသိပညာႏွင့္ အတတ္ပညာဆိုင္ရာ ကၽြမ္းက်င္သည့္ ကာယ၊ ဥာဏလုပ္သားထုကို ေမြးထုတ္ေပးရန္အတြက္ ပညာေရးကို အသုံးခ်ခဲ့သည္။ ယခုအခါတြင္မူ ပုဂၢလိကဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ရန္ႏွင့္ လူမႈဆက္ဆံေရး တိုးတက္ျမင့္မား ေစရန္အတြက္ ပညာေရးမွာ အေျခခံအက်ဆုံးျဖစ္သည္ဟူ၍ အျမင္သေဘာထား ေျပာင္းလဲလာခဲ့ၿပီျဖစ္သည္။ ၿငိမ္းခ်မ္းေသာ လူမႈအသိုင္း အဝိုင္းအတြက္ မတူကြဲျပားသည့္ ယဥ္ေက်းမႈမ်ား သဟဇာတျဖစ္ေစေရးႏွင့္ လူမႈျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲေရးတို႔တြင္ အေျခခံပညာေက်ာင္းမ်ားမွာ အလြန္ အေရးႀကီးေသာ အခန္းက႑မွ ပါဝင္ေနသည္။ ▄ လိုအပ္ခ်က္မ်ားႏွင့္ ပညာေရး ▄ စီးပြားေရးအရ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ၿပီးႏိုင္ငံမ်ားကို အမွီလိုက္ႏိုင္ရန္ႏွင့္ ယွဥ္ၿပိဳင္ႏိုင္ရန္ အတြက္ ႀကိဳးစား ေနစဥ္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ဆဲႏိုင္ငံအမ်ားစုတြင္ လူ႕စံႏႈန္း တန္ဖိုးဆိုင္ရာ ေရရွည္ရည္မွန္းခ်က္မ်ားႏွင့္ စာရိတၱနီတိ ဆိုင္ရာမ်ားကို ပညာေရး တြင္ ဦးစားေပးျခင္းမရွိသျဖင့္ ပညာေရးသည္ ႏိုင္ငံသားတို႔အား ၿငိမ္းခ်မ္းေသာ ပတ္ဝန္းက်င္ႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေသာယဥ္ေက်းမႈ တိုးတက္ထြန္း ကားေစရန္၊ သည္းခံျခင္းတရားထြန္းကားေစရန္၊ ဒီမိုကေရစီ စံႏႈန္းတန္ဖိုးမ်ား၊ လူ႕အခြင့္အေရးႏွင့္ တာဝန္ဝတၱရားမ်ားကို သိရွိနားလည္ လိုက္နာ ေစရန္ အတြက္ ျပင္ဆင္ေပးႏိုင္ရမည္ ျဖစ္သည္။ ပညာေရးက႑ ျမႇင့္တင္ႏိုင္ေရးအတြက္ အေျခခံပညာ၊ အဆင့္ျမင့္ပညာႏွင့္ လုပ္ငန္းခြင္တြင္ စဥ္ဆက္မျပတ္သင္ယူရမည့္ ပညာေရးစနစ္မ်ားကို စံခ်ိန္စံၫႊန္း ေကာင္းမြန္ျခင္းရွိမရွိ အစဥ္အၿမဲဆန္းစစ္ေလ့လာ ေနၾကရမည္။ တကၠသိုလ္ပညာေရးကို ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ၁၈၇၈ ခုႏွစ္မွ စတင္ခဲ့ကာ ၁၈၈၄-၈၅ ခုႏွစ္တြင္ ရန္ကုန္ေကာလိပ္ဟူ၍ တကၠသိုလ္ပညာသင္ၾကားေသာ ပထမဆုံးေကာလိပ္ကို စတင္ဖြင့္လွစ္ခဲ့သည္။ ကာလကတၱားတကၠသိုလ္ႏွင့္ ဆက္သြယ္ထားေသာ ေကာလိပ္ျဖစ္ၿပီး ထိုတကၠသိုလ္၏ စာေမးပြဲ အတြက္သာ သင္ၾကားေပးသည္။ ၁၉၂၀ ျပည့္ႏွစ္တြင္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ကို အမည္ေျပာင္းထားေသာ တကၠသိုလ္ႏွင့္ ယုဒသန္ေကာ လိပ္ႏွစ္ခု ေပါင္း စည္းထား သည့္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ကို ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ပထမဆုံးေသာ တကၠသိုလ္အျဖစ္ ထူေထာင္ခဲ့သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံလြတ္လပ္ေရး ရရွိၿပီးေနာက္ ခ်မွတ္ေဖာ္ေဆာင္ခဲ့ေသာ ျမန္မာ့ပညာေရးစနစ္မ်ားသည္ ႏိုင္ငံေရး လႊမ္းမိုးမႈမ်ား ေရာယွက္ပါဝင္ေနေသာ ပညာေရးစနစ္မ်ားကို ေလ့ လာေတြ႕ရွိႏိုင္သည္။ ထိုသို႔ ႏိုင္ငံေရးကို အေျခခံေဒါက္တိုင္ျပဳၿပီး ပညာေရးသင္ရိုးမ်ား ခ်မွတ္ေဖာ္ေဆာင္ျခင္းသည္ ႏိုင္ငံ၏ အနာဂတ္ကို ခ်နင္းရာ ေရာက္ခဲ့သည္ဟု ဆိုရမည္ျဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံ၏ ပညာေရးက႑ အရည္အေသြးမွီမႈႏွင့္ ႏိုင္ငံတကာႏွင့္ ရင္ေဘာင္တန္းႏိုင္မႈတြင္ အစိုးရႏွင့္ ျပည္သူ အျပန္အလွန္ နားလည္မႈရွိရွိ ေဆာင္ရြက္ရမည့္ လုပ္ငန္းစဥ္ တစ္ရပ္ျဖစ္သည္။ လိုအပ္ခ်က္မ်ား ျပည့္ႏွက္ေနေသာ ပညာေရးစနစ္ကို အခ်ိန္ကာလရွည္ၾကာစြာ မျပဳျပင္ဘဲ ဇြတ္အတင္း ေရွ႕တိုးခဲ့မႈမ်ားသည္ ႏိုင္ငံ၏ တိုးတက္မႈအေျခအေနမ်ားကို ရိုက္ခ်ဳိးသကဲ့သို႔ ျဖစ္ခဲ့ ရသည္ဟု ဆိုႏိုင္ပါသည္။ ▄ ယခင္အစိုးရ သတ္မွတ္အေကာင္အထည္ေဖာ္ခဲ့ေသာ ပညာေရး ▄ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ပညာေရးတြင္ လုပ္ငန္းက႑(၆)ရပ္ သတ္မွတ္ေဆာင္႐ြက္ခဲ့ၿပီး၊ ယင္းလုပ္ငန္းမ်ားမွာ (၁) လူ႕စြမ္း အားအရင္းအျမစ္ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈဆိုင္ရာက႑၊ (၂) နည္းပညာအသုံးျပဳမႈဆိုင္ရာက႑၊ (၃) သုေတသန လုပ္ငန္းဆိုင္ရာက႑၊ (၄) စဥ္ဆက္မျပတ္သင္ယူေနေသာ လူ႕ေဘာင္အဖြဲ႕အစည္းဆိုင္ရာက႑၊ (၅) ပညာရည္ အဆင့္ျမႇင့္တင္မႈဆိုင္ရာက႑ႏွင့္ (၆) အမ်ိဳးသားေရးစံႏႈန္းႏွင့္ အမ်ိဳးသားေရးတန္ဖိုး ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ေရး ဆိုင္ရာက႑တို႔ျဖစ္သည္။ လူ႕စြမ္းအားအရင္းအျမစ္ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈဆိုင္ရာက႑တြင္ ေမၽွာ္မွန္းခ်က္ (၄) ရပ္ခ်မွတ္ခဲ့ၿပီး ယင္းတို႔မွာ (၁)ႏိုင္ငံေတာ္အား ေအးခ်မ္းသာယာၿပီး ေခတ္မီ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေနသည့္ ႏိုင္ငံေတာ္တစ္ခုအျဖစ္ တည္ေဆာက္ႏိုင္စြမ္းရွိသည့္ လူ႕စြမ္းအားအရင္းအျမစ္ကို ဖန္တီးႏိုင္ရန္၊ (၂) ပညာစြမ္းရည္၊ ဥာဏစြမ္းရည္၊ လူမႈစြမ္းရည္ျမင့္မားသည့္ အရင္းအျမစ္သည္ အလား အလာေကာင္းသည့္ အနာဂတ္ျဖစ္ေစရန္အတြက္ အာမခံခ်က္ျဖစ္သည္ကို တစ္မ်ိဳးသားလုံးခံ ယူလ်က္ ျမန္မာ့ပညာေရးစနစ္ကို တည္ေထာင္ရန္၊ (၃) ျမန္မာ့ပညာေရး စနစ္သည္ ျမန္မာ့လူ႕ အဖြဲ႕အစည္း တစ္ရပ္လုံး၏ ပင္မအရင္းအျမစ္ျဖစ္ေစ ရန္ႏွင့္ အလားတူ ျမန္မာ့လူ႕အဖြဲ႕အစည္း တစ္ရပ္လုံးကိုလည္း ျမန္မာ့ ပညာေရးစနစ္၏ အရင္းအျမစ္အျဖစ္ အသုံးျပဳႏိုင္ေစရန္၊ (၄) ႏိုင္ငံေတာ္တြင္ အရည္အခ်င္း ျမင့္မားသည့္ လူ႕စြမ္းအားအရင္းအျမစ္ မ်ားႏွင့္ ေဒသအ လိုက္လိုအပ္ေသာ လူ႕စြမ္းအားအရင္း အျမစ္ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ မ်ား တည္တံ့ခိုင္ၿမဲ တိုးတက္ေစရန္ဟူ၍ ျဖစ္သည္။ နည္းပညာအသုံးျပဳမႈ ဆိုင္ရာက႑အတြင္း ထားရွိ ခဲ့ေသာေမၽွာ္မွန္းခ်က္မွာ ေခတ္ႏွင့္အညီေပၚထြန္းလာမည့္ နည္းပညာမ်ားကို အခ်ိန္ႏွင့္ တစ္ေျပးညီအသုံးခ် ႏိုင္ၿပီး အၿမဲရွင္သန္ေနေသာ အသိဥာဏ္အေျမာ္အျမင္တို႔ျဖင့္ ျပည့္စုံသည့္ပညာေရး ပတ္ဝန္းက်င္ကို ဖန္တီးရန္ ျဖစ္သည္။ သုေတသနလုပ္ငန္းဆိုင္ရာက႑၏ေမၽွာ္မွန္းခ်က္မွာ ႏိုင္ငံတကာ အဆင့္မီ သုေတသနလုပ္ငန္းမ်ားကို ပညာေရးက႑တြင္သာမ က ေအးခ်မ္း သာယာၿပီး ေခတ္မီဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္ ေနသည့္ ႏိုင္ငံေတာ္ တည္ေဆာက္ေရး အတြက္ လိုအပ္ေသာအျခားေသာ က႑မ်ားတြင္လည္း ေဆာင္႐ြက္ ရန္ျဖစ္သည္။ စဥ္ဆက္ မျပတ္ သင္ယူေနေသာ လူ႕ေဘာင္အဖြဲ႕ အစည္းဆိုင္ရာက႑တြင္ ေမၽွာ္မွန္းခ်က္ ၃ ရပ္ခ်မွတ္ခဲ့ၿပီး ယင္းတို႔မွာ (၁) လုပ္သားအင္အား တစ္ခုလုံးကို သင္ယူေနေသာ အင္အားအျဖစ္ အသြင္ေျပာင္းႏိုင္ေရး အတြက္ စီစဥ္ေဆာင္႐ြက္ရန္၊ (၂) ျမန္မာ့လူ႕ အဖြဲ႕အစည္းကို ပညာလႊမ္းမိုးေသာ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းအျဖစ္ ျဖစ္ထြန္း လာေစေရးအတြက္ ေဆာင္႐ြက္ရန္ႏွင့္ (၃) ျမန္မာ့ လူ႕ေဘာင္ အဖြဲ႕အစည္းသည္ စဥ္ဆက္မျပတ္ ေလ့လာသင္ယူေန ေသာ လူ႕ေဘာင္အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခု ျဖစ္လာေစရန္ ျဖစ္သည္။ ပညာေရး အဆင့္ျမႇင့္တင္မႈဆိုင္ရာက႑တြင္ ေမၽွာ္မွန္းခ်က္ ၂ ရပ္ခ်မွတ္ခဲ့ၿပီး ယင္းတို႔မွာ (၁) တစ္မ်ိဳးသားလုံး အသားတင္ထုတ္လုပ္မႈတန္ဖိုး ျမင့္တက္မႈႏွင့္အတူ ပညာေရး ကိုျမႇင့္တင္ ႏိုင္ရန္ အားထုတ္သကဲ့သို႔ ပုဂၢလိကပိုင္းဆိုင္ရာ အရင္းအႏွီးႏွင့္ ထည့္ဝင္မႈတို႔ကိုလည္း စီစဥ္ရန္ႏွင့္ (၂) ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ပညာေရးအဆင့္သည္ ႏိုင္ငံတကာပညာရည္အဆင့္ျဖစ္ေစရန္တို႔ ျဖစ္သည္။ စကားလုံးမ်ား ျဖင့္သာ တည္ေဆာက္ေသာ ပညာေရးမ်ဳိးႏွင့္ လက္ေတြ႕ အေကာင္ အထည္မေဖာ္ႏိုင္ေသာ ပညာေရးစနစ္ မ်ဳိး မျဖစ္ေစရန္ ေသခ်ာစြာ ၾကပ္မတ္ထိန္းေက်ာင္းႏိုင္မႈ မရွိျခင္းသည္ ပညာေရးစနစ္မေအာင္ျမင္ က်ဆုံးျခင္းသာျဖစ္ပါသည္။ ပုဂၢလိက ပညာေရးစနစ္ကို ျပည္သူမ်ားအတြက္ တန္းတူညီမွ် မေဖာ္ေဆာင္ ႏိုင္ျခင္းသည္လည္း စီမံကြပ္ကဲမႈ အားနည္းေၾကာင္း ထင္ရွားေပၚလြင္ေစခဲ့သည္။ ပညာေရးအေျချပဳၿပီး ဘဝရပ္တည္မႈ လမ္းေၾကာင္းေပၚသို႔ အခ်ဳိးညီညီ တက္လွမ္းႏိုင္ေရး ပုံေဖာ္ေဆာင္မႈ မျပဳႏိုင္ျခင္းကလည္း စာရြက္ေပၚက ပညာေရးစနစ္ကို ျပည္သူတို႔အား အယုံအၾကည္မဲ့ေစခဲ့ျပန္ပါသည္။ ▄ ယခုဒီမိုကေရစီအစိုးရ ေဖာ္ေဆာင္မည့္ ပညာေရး ▄ အမ်ိဳးသားေရး စံႏႈန္းႏွင့္ အမ်ိဳးသားေရးတန္ဖိုးထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ေရး ဆိုင္ရာက႑၏ ေမၽွာ္မွန္းခ်က္မွာ မည္သို႔ပင္ ကမၻာ့ႏိုင္ငံအမ်ား ဆက္စပ္ ယွက္ႏြယ္ျဖစ္ေပၚေျပာင္းလဲလာေသာ္လည္း ျပည္ေထာင္စုကို ခ်စ္ျမတ္ႏိုးေသာ စိတ္ဓာတ္၊ အမ်ိဳးသားေရးအက်ိဳး စီးပြား၊ အမ်ိဳးသားေရးတန္ဖိုးႏွင့္ အမ်ိဳးသားေရး စံႏႈန္းမ်ား ေလ်ာ့ပါး ေပ်ာက္ပ်က္သြားျခင္းမရွိေစရန္ ျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ပညာေရးက႑ ျမႇင့္တင္ႏိုင္ေရးအတြက္ က်င့္သုံးသင့္ေသာ ပညာေရးဆိုင္ရာ အရည္အေသြး စံခ်ိန္ စံၫႊန္းမ်ားအား ဆန္းစစ္ေလ့လာရာတြင္ အတိတ္ သမိုင္းေၾကာင္းအေျခအေနမ်ား၊ ပစၥဳပၸန္အေျခအေနမ်ားႏွင့္ အနာဂတ္ေမၽွာ္မွန္း ခ်က္မ်ားကို သုံးသပ္ၿပီး ႏိုင္ငံအတြက္ က်င့္သုံးသင့္ေသာ ပညာေရးဆိုင္ရာ အရည္အေသြးႏွင့္ စံခ်ိန္စံၫႊန္မ်ားကို တင္ျပ မည္ျဖစ္ သည္။ “ေျပာင္းလဲခ်ိန္တန္ၿပီ” ဟူ၍ ေၾကြးေၾကာ္ၿပီး လူထုေထာက္ခံခ်က္အျပည့္အဝျဖင့္ တက္လွမ္းလာ ေသာ ဒီမိုကေရစီအစိုးရအေနျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အနာဂတ္ အတြက္ ျမန္မာ့ပညာေရးေလာကကို အရည္ အေသြး အျပည့္ျဖင့္ ပုံေဖာ္ေျပာင္းလဲရမည္ျဖစ္သည္။ ထို႔ျပင္ ေက်ာင္းသား/ေက်ာင္းသူ၊ ဆရာ/ဆရာမ၊ မိဘတို႔ ပူးေပါင္းပါဝင္သည့္ ေက်ာင္းပညာေရးစနစ္ကို ထိထိမိမိ ေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္ေရး စီမံမႈ အသစ္မ်ား ေျပာင္းလဲမႈအသစ္မ်ားကို လက္ရွိ ဒီမိုကေရစီအစိုးရက မလြဲမေသြ လုပ္ေဆာင္ရမည္ အေနအ ထားျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ အစိုးရအဆက္ဆက္ ေဖာ္ေဆာင္ လုပ္ကိုင္ခဲ့ေသာ ပညာေရးစနစ္မ်ား၏ အားနည္းခ်က္၊ အားသာခ်က္မ်ား ကို ေလ့လာၿပီး ျပဳျပင္ သင့္သည္မ်ားကို စနစ္တက် ျပဳျပင္ တိုးခ်ဲ႕သင့္သည္ မ်ားကို သြက္သြက္ လက္လက္ တိုးခ်ဲ႕ ပယ္ဖ်က္သင့္သည္မ်ားကို ရဲရဲဝံ့ဝံ့ ပယ္ဖ်က္ေရးသည္ ဒီမိုကေရစီ အစိုးရသစ္အတြက္ အဓိကစိန္ေခၚမႈႀကီး ျဖစ္ေနေပသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ျမန္မာ့ပညာေရးႏွင့္ တိုင္းျပည္၏ အနာဂတ္သည္ ႏွစ္လႊာေပါင္းမွ တစ္ရြက္ျဖစ္ရသည့္ စြယ္ေတာ္ရြက္ပမာ ျဖစ္ေနသည့္ သေဘာျဖစ္သျဖင့္ ဒီမိုကေရစီအစိုးရ၏ ျပည္သူလူထုအေပၚထားရွိေသာ ေစတနာႏွင့္ ျပည္သူလူထုကို မ်က္ႏွာမူ လုပ္ေဆာင္မည့္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ားကို အမ်ားျပည္သူ က ေမွ်ာ္လင့္ျခင္းႀကီး မားစြာ ေစာင့္ေမွ်ာ္ ေနပါေၾကာင္း ေရးသား တင္ျပလိုက္ရပါသည္။

No comments: