Tuesday, September 22, 2015

လြန္ခဲ့သည့္ ၂ႏွစ္ (၁၈.၉.၂၀၁၃ ေန႔ထုတ္ The Daily Eleven သတင္းစာ) တြင္ ေရးသားခဲ့ေသာ “...ေျပာျပခ်င္ပါတယ္ ၁၆” ေဆာင္းပါးအား လက္ရွိကာလ အေျခအေနမ်ားႏွင့္ ခ်ိန္ထိုးသံုးသပ္ ဖတ္ရွဴႏိုင္ပါရန္ ျပန္လည္ေဖာ္ျပပါသည္။

လြန္ခဲ့သည့္ ၂ႏွစ္ (၁၈.၉.၂၀၁၃ ေန႔ထုတ္ The Daily Eleven သတင္းစာ) တြင္ ေရးသားခဲ့ေသာ “...ေျပာျပခ်င္ပါတယ္ ၁၆” ေဆာင္းပါးအား လက္ရွိကာလ အေျခအေနမ်ားႏွင့္ ခ်ိန္ထိုးသံုးသပ္ ဖတ္ရွဴႏိုင္ပါရန္ ျပန္လည္ေဖာ္ျပပါသည္။

- စာေရးသူ

. . . ေျပာျပခ်င္ပါတယ္ (၁၆)

Written by : သန္းထြဋ္ေအာင္

( ၁ )

အရင္တစ္ပတ္ေက်ာ္က ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရးအေျခအေနဟာ အမ်ဳိးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရး (National Reconciliation) ေနာက္ ျပန္လည္က်ျခင္းရဲ႕လကၡဏာရပ္ေတြပဲလို႔ ေရးခဲ့ပါတယ္။

တကယ္က်ေတာ့ အမ်ဳိးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးဆိုတာ ၁၉၆၂ အာဏာသိမ္းစဥ္ကတည္းက ယိုယြင္းပ်က္စီးခဲ့ရတဲ့ တိုင္းရင္းသားျပည္သူလူထုနဲ႔ တပ္မေတာ္ရဲ႕အၾကား ျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အမ်ဳိးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရး ျပန္လည္ရရွိဖို႔ဆိုရင္ တပ္မေတာ္ဟာ မူလတာ၀န္ျဖစ္တဲ့ ႏိုင္ငံေတာ္ကာကြယ္ေရးတာ၀န္ေတြကို ထမ္းေဆာင္ၿပီး ႏိုင္ငံေရး၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးေတြနဲ႔ ကင္းရွင္းစြာ ေနထိုင္ၿပီး ႏိုင္ငံေတာ္အာဏာ အရပ္ရပ္ကို မူလပိုင္ရွင္ျဖစ္တဲ့ လူထုထံ အစစ္အမွန္ ျပန္လည္လႊဲေျပာင္းၿပီးတဲ့အခ်ိန္ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါဟာ အမ်ဳိးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးရဲ႕ ပန္းတိုင္ပဲျဖစ္ပါတယ္။

( ၂ )

အခုအခ်ိန္မွာ အမ်ဳိးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးလမ္းေၾကာင္းေပၚကို ဆက္လက္ေလွ်ာက္လွမ္းဖို႔ဆိုရင္ ၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒကို ျပဳျပင္ဖို႔လိုပါတယ္။ ၿပီးရင္ ၂၀၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲကို လြတ္လပ္ၿပီး တရားမွ်တမႈရွိေအာင္ က်င္းပေပးဖို႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ တကယ္က်ေတာ့ အစိုးရသစ္ရဲ႕ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးခရီးမွာ Dialogue လို႔ေခၚတဲ့ ေတြ႕ဆုံေဆြးေႏြး အေျဖရွာေရး၊ အေပးအယူ လက္ေတြ႕က်က် စတင္လုပ္တဲ့ အခ်ိန္ဟာ ၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒကို စတင္ျပင္ဆင္တဲ့အခ်ိန္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒကို ေလ့လာရင္ ဒီမိုကေရစီနည္း မက်တာေတြ၊ ေရွ႕ေနာက္မညီတာေတြ၊ လက္ေတြ႕မက်တာေတြ အမ်ားႀကီးပါပဲ။ ဒီဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒကို ေရးဆြဲခဲ့တဲ့ေနရာမွာ အဓိကက်တဲ့ ေနရာကပါခဲ့တဲ့ သမၼတႀကီး အပါအ၀င္ လူတိုင္းသိပါတယ္။ လူေတြေထာင္ခ်ီေရးဆြဲေပမယ့္ ေနာက္ဆုံး အဆုံးအျဖတ္က လူတစ္ဦးတည္းပဲ ျဖစ္ခဲ့တယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီဖြဲ႕စည္းပုံကို ျပင္တာထက္ အသစ္ျပန္ဆြဲတာက ပိုလြယ္မယ္ဆိုတာ လူတိုင္းသိႏိုင္တဲ့အခ်က္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အသစ္ျပန္ဆြဲတာ လက္ေတြ႕မွာ ျဖစ္မလာႏိုင္ပါဘူး။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ အသစ္ျပန္လည္ေရးဆြဲျခင္းဟာ ထိပ္တိုက္ရင္ဆိုင္တဲ့ နည္းဘက္ကို ေရာက္သြားႏိုင္လုိ႔ပါပဲ။ ထိပ္တိုက္ ရင္ဆိုင္ျခင္းအတြက္ အသင့္ျဖစ္ၿပီလားဆိုတာလည္း စဥ္းစားစရာရွိပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ ၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပုံကို ျပင္ျပင္၊ အသစ္ျပန္ေရးေရး ႏွစ္ဦးႏွစ္ဖက္(သို႔) သုံးဦးသုံးဖက္ အေနနဲ႔ အမ်ဳိးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရး မူေဘာင္ (National Reconciliation Framework)ေတြေတာ့ ရွိရပါမယ္။ ဒါေပမဲ့ အမ်ဳိးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးရဲ႕ပန္းတိုင္ကိုေတာ့ မေရာက္ေရာက္ေအာင္ သြားရပါမယ္။ ညႇိႏိႈင္းရမယ့္ အေပးအယူလုပ္ရမွာက အခ်ိန္ပဲျဖစ္ၿပီး Basic Principle ကိုေတာ့ တိုင္းျပည္အတြက္ အားလုံးသေဘာတူၾကဖို႔ လိုပါတယ္။

( ၃ )

၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပုံကို ျပင္ဆင္မယ္ဆိုရင္ ၂၀၁၅ အတြင္းမွာ အကုန္ျပင္ဆင္ဖို႔ဆိုတာ မလြယ္ပါဘူး။ ဒါဟာ တပ္မေတာ္တစ္ခုတည္းနဲ႔သာ မဟုတ္ဘဲ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ေတြနဲ႔လည္း သက္ဆိုင္ပါတယ္။ ၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပုံကို ၂၀၁၅ မတိုင္မီနဲ႔ ၂၀၂၀ မတိုင္မီအထိ အဆင့္ဆင့္ ျပင္ဆင္ၾကရပါလိမ့္မယ္။ ၂၀၁၅ မတိုင္မီမွာ ျပင္ဆင္ဖို႔ကေတာ့

(၁) ဒီမိုကရက္တစ္ဖက္ဒရယ္ ျပည္ေထာင္စုျဖစ္ေပၚႏိုင္တဲ့ အခင္းအက်င္းေတြျဖစ္ေအာင္၊
(၂) အမ်ဳိးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရး အေျခခံေတြျဖစ္တဲ့ အာဏာခြဲေ၀မႈမ်ား ျပန္လည္ျပင္ဆင္ရန္၊
(၃) ၂၀၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲကို လြတ္လပ္ၿပီး တရားမွ်တတဲ့ ေရြးေကာက္ပြဲျဖစ္ေအာင္ အပိုင္းသုံးပိုင္းခြဲၿပီး ျပင္ဆင္ရပါမယ္။

ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ အခန္း (၁၂) ပုဒ္မ ၄၃၆ (က)အရ ပုဒ္မေတြသာမက ပုဒ္မ ၄၃၆ (ခ) အရလည္း ျပင္ဆင္ဖို႔ ခဲယဥ္းပါတယ္။ ဒီလို ျပင္ဆင္ႏိုင္ဖို႔ဆိုရင္ ျပင္ဆင္ေရးအတြက္ ေဆြးေႏြးတဲ့အခါမွာ ပတ္သက္သူအားလုံးက ၂၀၁၅ မတိုင္မီ၊ ၂၀၁၅ ၿပီး ေနာက္ပိုင္းျပင္ဆင္ဖို႔နဲ႔ အမ်ဳိးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရး မူေဘာင္ကို နားလည္ၾကဖို႔ လိုမယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။ ဆိုလိုတာက ဖြဲ႕စည္းပုံျပင္မယ္ဆိုရင္ အစိုးရ၊ လႊတ္ေတာ္၊ တပ္မေတာ္ အစရွိတဲ့ ယခင္အစိုးရကို ဆက္ခံခဲ့တဲ့ အင္အားစုေတြ သာမက ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ဦးေဆာင္တဲ့ အတိုက္အခံအင္အားစုအျပင္ တိုင္းရင္းသားေခါင္းေဆာင္ေတြပါ သေဘာတူမွရမွာပါ။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ ပုဒ္မ ၄၃၆ (က) အရ ျပည္လုံးကြၽတ္ဆႏၵခံယူပြဲ က်င္းပ၍ ဆႏၵမဲေပးပိုင္ခြင့္ရွိသူ၏ ထက္၀က္ေက်ာ္ ဆႏၵမဲျဖင့္လို႔ ဆိုထားတဲ့အတြက္ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ ပထမတစ္ႀကိမ္ ျပင္ဆင္ေရးမွာ ပုဒ္မ ၄၃၆(က)(ခ) ျပင္ဆင္ေရးဟာ အဓိကအက်ဆုံးျဖစ္ၿပီး ဒီလိုျပင္ဆင္ႏိုင္ဖို႔ အတြက္ တိုင္းျပည္မ်က္ႏွာကို ေထာက္ထားၿပီး အမ်ဳိးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးအတြက္ ဘုံသေဘာတူညီခ်က္တစ္ခုကို ပထမ အဆင့္မွာ အစိုးရ၊ အာဏာရပါတီ၊ တပ္မေတာ္၊ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္၊ တိုင္းရင္းသားေတြ သေဘာတူညီဖို႔ လိုပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒဟာ တစ္ႀကိမ္တည္းနဲ ႔ျပင္ဖို႔ မျဖစ္ႏိုင္ဘူး။ ၂၀၁၅ မတိုင္မီနဲ႔ ၂၀၂၀ မတိုင္မီ အနည္းဆုံး ႏွစ္ႀကိမ္ခြဲျပင္မွသာ ဘုံသေဘာတူညီခ်က္ကို ရရွိမွာျဖစ္ပါတယ္။

( ၄ )

(၁) ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စု ျဖစ္ေပၚေရးဟာ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ေတြနဲ႔ တပ္မေတာ္အၾကား လက္နက္ကိုင္တပ္ဖြဲ႕ဆိုင္ရာျပႆနာကို ေျဖရွင္းဖို႔ဆိုတာ နည္းနည္းေတာ့ အခ်ိန္ယူရႏိုင္ပါတယ္။ ျပည္ေထာင္စုတပ္မေတာ္ဆိုတာ အေျပာလြယ္ေပမယ့္ အနည္းငယ္႐ႈပ္ေထြးပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ ပထမဆုံးအႀကိမ္မွာ အခန္း (၂) ႏိုင္ငံေတာ္ဖြဲ႕စည္းတည္ေဆာက္ပုံမွာ ျပင္ဆင္စရာေတြ မ်ားပါတယ္။ အဓိက မူေဘာင္ကေတာ့ ျပည္နယ္ေတြမွာ မိမိဘာသာ ေရြးေကာက္တဲ့အစိုးရ (သမၼတက တိုက္႐ိုက္ခန္႔ မဟုတ္) ျဖစ္ေပၚလာေရးနဲ႔ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရနဲ႔ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္မွာ လူနည္းစု တိုင္းရင္းသားေတြအတြက္ ေနရာေတြ ပိုမိုရရွိဖို႔နဲ႔ တိုင္းရင္းသားျပည္နယ္မဟုတ္တဲ့ တိုင္းျပည္နယ္ေတြ (ဥပမာ- ရန္ကုန္၊ မႏၲေလး၊ ေနျပည္ေတာ္) စတဲ့ ေဒသလႊတ္ေတာ္ေတြမွာ တိုင္းရင္းသားကိုယ္စားလွယ္အခ်ဳိး ပိုရလာဖို႔ ဒါေတြကိုညႇိႏိႈင္းရပါမယ္။ ရွစ္ျပည္နယ္မူကေတာ့ လူဦးေရ ရာခိုင္ႏႈန္း ၇၀ ရွိတဲ့ ဗမာနဲ႔ ဗမာအႏြယ္ေတြရဲ႕ ဒီမိုကေရစီအခြင့္အေရးကို ထိပါးတာျဖစ္တဲ့အတြက္ ျပႆနာေတြသာ ရွည္ၾကာသြားပါလိမ့္မယ္။ ဒါမရလို႔ ဗမာလူမ်ဳိးႀကီး၀ါဒလို႔ေတာ႔ ေျပာလို႔ မရႏိုင္ပါဘူး။ ပဋိပကၡေတြကို လက္ေတြ႕ က်က်ေျဖရွင္းဖို႔ လိုမယ္ထင္ပါတယ္။

(၂) အာဏာခြဲေ၀မႈနဲ႔ ျပင္ဆင္ဖို႔ကေတာ့ အဓိက ကေတာ့ လက္ရွိတပ္မေတာ္ ေခါင္းေဆာင္ေတြနဲ႔ပဲ ညႇိႏႈိင္းရပါလိမ့္မယ္။ တပ္မေတာ္အေနနဲ႔ တစ္ေန႔ေန႔မွာ ႏိုင္ငံေရး၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးနဲ႔ ကင္းရွင္းစြာေနၿပီး ပေရာ္ဖက္ရွင္နယ္ျဖစ္မွသာ ႏိုင္ငံအေနနဲ႔ ေရွ႕ခရီးဆက္ရလိမ့္မယ္ဆိုတာကို ႏိုင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္ေတြအေနနဲ႔ ႀကိဳးစားဖို႔လိုပါမယ္။ ဒီအတြက္ တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ အပါအ၀င္ တပ္မေတာ္ေခါင္းေဆာင္ေတြနဲ႔ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္၊ တိုင္းရင္းသားေခါင္းေဆာင္ေတြနဲ႔ တိုက္႐ိုက္ထိေတြ႔ဆက္ဆံဖို႔ အခ်ိန္ေရာက္လာေနပါၿပီ။

(၃) ၂၀၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲတရားမွ်တဖို႔အတြက္ ႏိုင္ငံတကာကေရာ ျပည္သူေတြပါ ေတာင္းဆိုတာ ပုဒ္မ ၅၉ (စ) ကို ျပင္ဆင္ေပးဖို႔ပဲျဖစ္ပါတယ္။ လူတစ္ဦးတစ္ေယာက္အတြက္ ဥပေဒကို မျပင္ေပးႏိုင္ဘူးဆိုတာ မျဖစ္သင့္ပါဘူး။ ဒီပုဒ္မဟာ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္အတြက္ပဲ ရည္ရြယ္ေရးခဲ့တာျဖစ္တဲ့အတြက္ သူ႔အတြက္ ေတာင္းဆိုမႈေတြ ရွိလာရင္ေတာ့ ျပင္ေပးရပါမယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ ၁၉၄၇၊ ၁၉၇၄ ဖြဲ႕စည္းပုံဥပေဒႏွစ္ခုလုံးမွာ သားသမီးေတြရဲ႕ ႏိုင္ငံသားကန္႔သတ္မႈမပါဘဲ ၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပုံက်မွ ပါ၀င္ခဲ့လို႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီပုဒ္မ ျပင္ျခင္း၊ မျပင္ျခင္းဟာ ဥပေဒအရ ျငင္းခုံရမယ့္ျပႆနာမဟုတ္ဘဲ အမ်ဳိးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးအတြက္ လုပ္ရန္ဆႏၵရွိ၊ မရွိ ျငင္းခုံရမယ့္ျပႆနာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

( ၅ )

တကယ္က်ေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ႏိုင္ငံေရးေရွ႕ခရီးရဲ႕ ရာခိုင္ႏႈန္း ၅၀ ေက်ာ္ဟာ တပ္မေတာ္အင္အားစုေတြရဲ႕ သေဘာထားႀကီး၊ မႀကီးနဲ႔ ႏိုင္ငံအတြက္ ေစတနာရွိ၊ မရွိအေပၚမွာ အမ်ားႀကီးမူတည္ပါတယ္။ ေ၀ဖန္သူတခ်ဳိ႕က တပ္မေတာ္ကို အာဏာရွင္ေတြက ျခယ္လွယ္ခဲ့တယ္။ အာဏာရွင္စနစ္ျဖစ္ေပၚခဲ့ရတယ္လို႔ ေ၀ဖန္ၾကပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္ကေတာ့ ဒီလို မျမင္ပါဘူး။ တပ္မေတာ္ကပဲ အာဏာရွင္ကို ျဖစ္ေစခဲ့တယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္စမစ္ဒြန္း (ကရင္သူပုန္အေရးေၾကာင့္ အနားေပးခံရ)ကိုဖယ္ထုတ္ရင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး ေန၀င္း၊ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး စန္းယု၊ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး သူရေက်ာ္ထင္၊ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး သူရတင္ဦး၊ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မွဴးႀကီး ေစာေမာင္၊ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မွဴးႀကီး သန္းေရႊအဆုံး တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ေတြဟာ အာဏာရွင္ (သို႔) အာဏာရွင္ကို အကာအကြယ္ေပးသူေတြ ဘာေၾကာင့္ျဖစ္ခဲ့ရသလဲဆိုတာ ဆန္းစစ္ဖို႔လိုပါတယ္။ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္အားလုံးဟာ ေငြေၾကးခ်မ္းသာသူ၊ အာဏာရွိအသိုင္းအ၀ိုင္းက ေပါက္ဖြားခဲ့တာမဟုတ္ဘဲ ေတာနယ္က ေပါက္ဖြားခဲ့သူေတြ ျဖစ္ၾကပါတယ္။ အာဏာရွင္ျဖစ္လာမယ္လို႔ အိပ္မက္မမက္ခဲ့ၾကသူမ်ား ျဖစ္ၾကပါတယ္။ သမိုင္းအစဥ္အလာႀကီးၿပီး ၿပိဳင္ဘက္မရွိ အင္အားအႀကီးဆုံး အဖြဲ႕အစည္းရဲ႕ေခါင္းေဆာင္ျဖစ္လာတာရယ္၊ ျပည္တြင္းစစ္ေၾကာင့္ အရွိန္အ၀ါႀကီးလာတာရယ္ေၾကာင့္ အာဏာရွင္စနစ္ျဖစ္ခဲ့ၾကရတာ ျဖစ္ပါတယ္။

တကယ္ေတာ့ တပ္မေတာ္ဟာ ခုခ်ိန္အထိ အမိန္႔အဆင့္ဆင့္နာခံတဲ့ အဖြဲ႕အစည္းျဖစ္ပါတယ္။ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္က ေျပာင္းဆိုတဲ့အခ်ိန္မွာ အားလုံးေျပာင္းရတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္ တပ္မေတာ္အေနနဲ႔ အာဏာရွင္စနစ္နဲ႔ေ၀းေ၀းေနဖို႔ ပေရာ္ဖက္ရွင္နယ္စစ္စစ္ ျဖစ္လာဖို႔ကေတာ့ တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္အေပၚမွာပဲ မူတည္ပါတယ္။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ အေရွ႕ေတာင္အာရွမွာ အဆင္းရဲဆုံးႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံမွာ တိုင္းျပည္ေရွ႕ဆက္သြားႏိုင္ဖို႔ကေတာ့ အမ်ဳိးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးကို မျဖစ္မေန တည္ေဆာက္ခဲ့ၾကရပါမယ္။ အတိတ္ဆိုတာ သင္ခန္းစာယူ႐ုံထက္ ပိုမစဥ္းစားဘဲ ကြၽန္ေတာ္တို႔ လက္ေတြ႕က်က် ညႇိႏိႈင္းၾကရပါမယ္။ ဒါေၾကာင့္ ၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒကို အမ်ဳိးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရး မူေဘာင္ထဲကေန မျဖစ္မေန ျပင္ဆင္ၿပီး ေရွ႕ခရီးဆက္ၾကရပါမယ္။

( ၁ )

မႏွစ္တုန္းက ဒီအခ်ိန္မွာ ျမန္မာႏုိင္ငံနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ပဲျဖစ္ျဖစ္၊ သမၼတနဲ႔ပဲျဖစ္ ျဖစ္၊ အစိုးရနဲ႔ပဲျဖစ္ျဖစ္ ကြၽန္ေတာ္အပါအ၀င္ လူအေတာ္မ်ားမ်ားက အေကာင္းျမင္ၾကပါတယ္။ ႏုိင္ငံေရးတြင္သာမကဘဲ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရးေတြမွာလည္း ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈရဲ႕ ေရာင္ျခည္သန္းလာၿပီလို႔ ထင္ၾကပါတယ္။ ရခိုင္ျပည္နယ္အတြင္းမွာ ပဋိပကၡေတြျဖစ္ပြားေနတာေတာင္ မၾကာခင္ ၿပီးသြားပါလိမ့္မယ္လို႔ ထင္ၾကပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဒီေန႔ ဒီအခ်ိန္ေရာက္လာတဲ့အခ်ိန္မွာေတာ့ ကြၽန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ရင္ထဲမွာ စိုးရိမ္ေသာကေတြ အမ်ားႀကီးနဲ႔ ျဖစ္ေနၾကပါၿပီ။ မယံုၾကည္မႈေတြ၊ သံသယေတြ၊ အာဃာတေတြ၊ ခံစားရတာေတြ အရင္ကလိုပဲ ျပန္ျဖစ္လာၾကျပန္ပါၿပီ။ အနာဂတ္ဆိုတာလည္း ေပ်ာက္ဆံုးစ ျပဳလာၿပီ။ တုိင္းျပည္မွာ အေျပာင္းအလဲဆိုတာ မယံုၾကည္ဘူး။ လိမ္ေနတာပါ။ မၾကာခဏ အလိမ္ခံရတဲ့ ျပည္သူေတြ ထပ္မယံုရဲေတာ့ပါဘူး။ ၁၉၉၀ မွာလည္း အာဏာလႊဲမေပးခဲ့ဘူး။ ၂၀၁၀ မွာလည္း သိတဲ့အတိုင္းပဲ။ ၂၀၁၅ မွာလည္း ဘယ္လိုမွ မျဖစ္ႏုိင္ပါဘူး။ ၁၉၉၀ တုန္းကလည္း ဦးေန၀င္းရွိသေရြ႕ အရပ္သားအစိုးရဆိုတာ ျဖစ္မလာႏုိင္ပါဘူး။ ဒီလိုပဲ ေတြးထင္ခဲ့ၾကတာပါပဲ။ ဒါေပမဲ့ ဦးေန၀င္း မရွိေတာ့လည္း ဘာလို႔မေျပာင္းခဲ့တာလဲ။ အာဏာရွင္စနစ္ဆိုတာ ကူးစက္ေရာဂါတစ္ခုလို႔ဆိုရင္ အရင္းအျမစ္ (Source of Infection) ကို ရွာမေတြ႕ႏုိင္ေတာ့ ေဆးမရွိ၊ ေဆးမတုိးဘူး ျဖစ္ခဲ့ၾကရပါတယ္။

( ၂ )

ႏိုင္ငံေရးတြင္ပဲလား၊ စီးပြားေရးမွာေရာ၊ စီးပြားေရးအခြင့္အလမ္းေတာ့ ဘယ္လိုရွိတယ္ပဲေျပာေျပာ လူအမ်ားစုႀကီးက ဒီႏွစ္ႏွစ္အတြင္း ဆင္းရဲတြင္း ပိုနက္လာၾကတယ္။ နယ္ေတြမွာ လယ္သမားေတြ ရပ္တည္ဖို႔ ခက္လာၾကတယ္။ သီးႏွံေတြ႐ံႈး၊ ကုန္ေစ်းႏႈန္းေတြ တက္၊ အလုပ္အကိုင္မရွိ ၿမိဳ႕တက္ေတာ့လည္း ေနစရာ ေက်ာတစ္ခင္းရဖုိ႔ ခက္ခဲ့တယ္။ ႏုိင္ငံျခားထြက္ေတာ့လည္း ေတာေနလူေတြရဲ႕ နိဗၺာန္ မေလးရွား၊ ထုိင္းတို႔မွာ ခက္ခဲလာျပန္ၿပီ။ စားစရာ ဆန္မရွိ၊ ေျပးစရာေျမမရွိ။

ရန္ကုန္၊ မႏၲေလးမွာေနတဲ့ သူေတြေကာ အိမ္ငွားခေတြ ႏွစ္ဆ သံုးဆ တက္လာၿပီ။ ခ႐ိုနီေတြနဲ႔ တာ၀န္ရွိသူေတြရဲ႕ ပုဂၢလိကပိုင္ ျပဳလုပ္ေရး၊ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈေကာ္မရွင္ေတြရဲ႕ ေျမကြက္ခြဲေ၀မႈေတြ (ၿမိဳ႕စြန္ကေနရာမွာ တန္ဖိုးနည္းအိမ္ရာကို သိန္း ၂၀၀ ေအာက္ စံထားေတာ့ ၿမိဳ႕လယ္မွာ တိုက္ခန္းအေသးေတာင္ ဒီေစ်းထက္ ပိုကုန္တာေပါ့)။ အက်ဳိးဆက္နဲ႔ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသူေတြ အခက္ေတြ႕႐ံုမက သာမန္လူတန္းစားေတြ အခ်ီႀကီးအထိနာပါတယ္။ ဒီအက်ိဳးဆက္ေၾကာင့္ အေသးစား၊ အလတ္စားလုပ္ငန္းရွင္ေတြ အလုပ္သမား ထိန္းသိမ္းဖို႔ အခက္ႀကံဳရၿပီး လူလတ္တန္းစားေတြ ထပ္မံအထိနာခဲ့ပါတယ္။ ခ်မ္းသာတဲ့သူေတြ ပိုခ်မ္းသာ၊ ဆင္းရဲတဲ့သူေတြ ပိုဆင္းရဲ၊ က်ပ္တည္းလာတဲ့ လူထုႀကီးက သမၼတရဲ႕ မိန္႔ခြန္းခ်ိဳခ်ိဳေလးေတြ နားမ၀င္ေတာ့တာလည္း မဆန္းပါဘူး။ ဒီႏွစ္ႏွစ္အတြင္းမွာ ခ်မ္းသာသြားတဲ့လူေတြ ဘယ္ေလာက္ေတာင္ ခ်မ္းသာသြားသလဲဆိုတာ ေ၀းေ၀းၾကည့္စရာ မလိုပါဘူး။ စီးပြားေရးမညီမွ်မႈေတြ၊ လူမႈေရး မညီမွ်မႈေတြ၊ မတရားမႈေတြ ထူေျပာလာခဲ့ပါတယ္။

စီမံခန္႔ခြဲေရးပိုင္း အားနည္းမႈေတြသာမက လာဘ္ေပးလာဘ္ယူကို ထိပ္ပိုင္းအစုိးရအဖြဲ႕၀င္ေတြအထိ ကိုင္တြယ္ဖို႔ အားမထုတ္ခဲ့တာေၾကာင့္ လူေတြၾကားထဲမွာ မထူးပါဘူးဆိုတဲ့ အသိ၀င္ေစခဲ့ပါတယ္။

လူမႈေရးပိုင္းမွာလည္း ဘာသာေရး အဓိက႐ုဏ္းေတြ၊ ဆက္တုိက္ျဖစ္ပြားေနတာေတြ ဗုဒၶဘာသာနဲ႔ ျမန္မာလူမ်ိဳးေတြကို အၾကမ္းဖက္သမားေတြသဖြယ္ ႏုိင္ငံတကာမွာ ပံုရိပ္ျဖန္႔ေနတာေတြေၾကာင့္လည္း ေအးေအးခ်မ္းခ်မ္းေနေလ့ရွိတဲ့ ဗုဒၶဘာသာ မိ႐ိုးဖလာ ျပည္သူေတြ စိတ္ပ်က္လက္ပ်က္ ျဖစ္ရပါတယ္။ မြတ္စလင္ မုန္းတီးေရးကို အမ်ဳိးသားေရးသဖြယ္ ေရွ႕တန္းတင္ၿပီး ေနာက္ကြယ္မွာ အာဏာရွင္စနစ္ အရိပ္ႀကီးရွိတာကိုလည္း ျပည္သူေတြက စိတ္ပ်က္လက္ပ်က္ ထုိင္ၾကည့္႐ံုပဲ တတ္ႏုိင္ေနခဲ့ပါတယ္။ ထစ္ခနဲဆို မီး႐ိႈ႕တာကလည္း ျမန္မာေတြရဲ႕ဓေလ့စ႐ိုက္ေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။

ဒီလုိ ႏုိင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရးအဘက္ဘက္မွာ အႏုတ္လကၡဏာျပလာတာက ဒီမိုကေရစီ အသြင္ကူးေျပာင္းေရးျဖစ္စဥ္ရဲ႕ ေဘးထြက္ဆုိးက်ိဳးလို႔ ဆိုလို႔ရေပမယ့္ အဓိကေရာဂါရဲ႕ ပင္ရင္း (Source of Infection) ကေတာ့ အမ်ိဳးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရး (National Reconciliation) ေနာက္ျပန္လည္က်ျခင္းရဲ႕ လကၡဏာရပ္ေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

( ၃ )

အမ်ဳိးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးလို႔ ဆိုလိုက္ရင္ လူအေတာ္မ်ားမ်ားက ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ဦးေဆာင္တဲ့ အတိုက္အခံေတြနဲ႔ အစိုးရၾကားက ျပန္လည္ေစ့စပ္ေရးလို႔ ထင္ၾကပါတယ္။ တစ္စိတ္တစ္ပိုင္းပဲ မွန္ပါတယ္။ တကယ္က်ေတာ့ အမ်ဳိးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးဆိုတာ ၁၉၅၈ (၁၉၆၂) ကတည္းက ယိုယြင္းပ်က္စီးခဲ့ရတဲ့ တိုင္းရင္းသားျပည္သူလူထုေတြနဲ႔ တပ္မေတာ္အၾကားက ဆက္ဆံေရးနဲ႔ ျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္၊ NLD နဲ႔ဆိုတာ ၁၉၈၈ အေရးေတာ္ပံုႀကီးအတြင္းက ေပါက္ဖြားခဲ့ၿပီး ၁၉၉၀ ေရြးေကာက္ပြဲမွာ ျပည္သူလူထုကိုယ္စားဦးေဆာင္ဖို႔ အခြင့္အာဏာ လႊဲအပ္ခဲ့တာပဲျဖစ္ပါတယ္။ ၂၀၁၂ ၾကားျဖတ္ေရြးေကာက္ပြဲမွာ ထပ္မံအတည္ျပဳခဲ့ပါတယ္။ တိုင္းရင္းသားေတြဘက္ကေတာ့ တိုင္းရင္းသားပါတီေတြ၊ လက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕အစည္းေတြနဲ႔ ကိုယ္စားျပဳမႈမွာ အနည္းငယ္ကြဲျပားမႈေတြ ရွိပါတယ္။

အမ်ဳိးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရး အလံုးစံုဘယ္ေန႔ရမလဲလို႔ ဆိုရင္ေတာ့ တပ္မေတာ္ဟာ လြတ္လပ္ေရးရစဥ္က၊ တပ္မေတာ္ စတင္ထူေထာင္ခါစက တပ္မေတာ္ရဲ႕ မူရင္း အဓိကတာ၀န္ျဖစ္တဲ့ ႏုိင္ငံေတာ္ကာကြယ္ေရးတာ၀န္ကိုသာ ထမ္းေဆာင္ေတာ့တဲ့ေန႔။
တစ္နည္းအားျဖင့္ဆိုရင္ တုိင္းျပည္ရဲ႕ႏုိင္ငံေရး၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးေတြနဲ႔ ကင္းရွင္းစြာ ေနထုိင္တဲ့ေန႔။ တစ္နည္းေျပာရရင္ ႏိုင္ငံေတာ္အာဏာအရပ္ရပ္ကို မူရင္းပိုင္ရွင္ျဖစ္တဲ့ ျပည္သူလူထုထံ အစစ္အမွန္ျပန္လည္လႊဲအပ္တဲ့ေန႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

( ၄ )

၁၉၆၂ ခုႏွစ္မွာ အာဏာသိမ္းခဲ့တဲ့ တပ္မေတာ္ဟာ ၁၉၇၄ ခုႏွစ္မွာ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒေရးဆြဲၿပီး ျပည္သူ႕ထံ အာဏာလႊဲအပ္မယ္ဆိုၿပီး တစ္ပါတီစနစ္နဲ႔ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ပါတယ္။ အာဏာသိမ္းေခါင္းေဆာင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးေန၀င္းက ယူနီေဖာင္းခြၽတ္ၿပီး သမၼတဦးေန၀င္း လုပ္ခဲ့တာကလြဲလို႔ စစ္တပ္ေခါင္းေဆာင္ေတြက ပဲအုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့တာ။ ၁၉၈၈ အေရးေတာ္ပံုႀကီးနဲ႔ အဆံုးသတ္ခဲ့ရပါတယ္။ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္မွာ ဦးေန၀င္းရဲ႕သေဘာတူညီမႈနဲ႔ အာဏာသိမ္းခဲ့တဲ့ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးေစာေမာင္နဲ႔ တပ္မေတာ္ေခါင္းေဆာင္ေတြဟာ လြတ္လပ္ၿပီး တရားမွ်တတဲ့ ေရြးေကာက္ပြဲက်င္းပၿပီး အႏုိင္ရပါတီကို အာဏာလႊဲေပးပါမယ္ဆိုၿပီး ကတိေပးခဲ့ေပမယ့္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္နဲ႔ NLD ပါတီအႏုိင္ရတာကို အာဏာမလႊဲဘဲ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒေရးဆြဲဖို႔ ေရြးေကာက္ပြဲ လုပ္ခဲ့တာပါလို႔ ေျဗာင္ညာခဲ့ပါတယ္။ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒေရးဆြဲျပန္ေတာ့လည္း ေရြးေကာက္ခံကိုယ္စားလွယ္ အနည္းငယ္သာပါ၀င္ခဲ့ၿပီး သူတို႔ စိတ္တိုင္းက်ေရးဆြဲၿပီး ၂၀၀၈ ခုႏွစ္မွာ အတည္ျပဳခဲ့ပါတယ္။

တကယ္တမ္းက်ေတာ့ ၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒေရာ၊ ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲေရာ ႏွစ္ခုစလံုးဟာ တပ္မေတာ္အေနနဲ႔ အာဏာရွင္စနစ္ကေန အသြင္ကူးေျပာင္းဖို႔အတြက္ ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ျခင္းသာျဖစ္ၿပီး ပိုင္ရွင္အစစ္အမွန္ျဖစ္တဲ့ လူထုလက္ထဲ အာဏာအပ္ႏွင္းခဲ့ျခင္း မဟုတ္ပါဘူး။ ခ်ဳပ္ကိုင္ထားတဲ့အာဏာကို လႊတ္ေတာ္၊ အစိုးရ၊ တပ္မေတာ္သံုးစုခြဲၿပီး ကိုင္တြယ္ကာ ဒီမိုကေရစီစနစ္ရဲ႕ အေျခခံေတြတည္ ေဆာက္ဖို႔ ႀကိဳးစားေနတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

အတိုက္အခံအင္အားစုေတြ၊ တိုင္းရင္းသားေတြကို ႏုိင္ငံေတာ္ရဲ႕အဓိက ဥပေဒျပဳ ေရးနဲ႔ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ၊ စီမံခန္႔ခြဲမႈေတြမွာ အနည္းငယ္ ပါ၀င္ခြင့္ေပးခဲ့တာပဲျဖစ္ပါတယ္။

ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ရဲ႕ NLD ကလည္း ႏုိင္ငံေရးအျငင္းပြားမႈျဖစ္ေနဆဲျဖစ္တဲ့ ၁၉၉၀ ေရြးေကာက္ပြဲရလဒ္ကို ထပ္မေတာင္းဆုိဘဲ ၂၀၁၂ မွာ ၾကားျဖတ္ေရြးေကာက္ပြဲ ၀င္ခဲ့ပါတယ္။ လူထုအေနနဲ႔ NLD လႊတ္ေတာ္ထဲ၀င္ခိုင္းခဲ့တာဟာ လႊတ္ေတာ္ထဲမွာ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကို လႊတ္ေတာ္အမတ္တစ္ေနရာ၊ ေခါင္းေဆာင္တစ္ေနရာအတြက္ မဟုတ္ဘဲ လႊတ္ေတာ္အတြင္းမွာ တပ္မေတာ္ေခါင္းေဆာင္ေဟာင္းေတြ၊ ေခါင္းေဆာင္ေတြနဲ႔ ထိေတြ႕ဆက္ဆံၿပီး ၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအပါအ၀င္ ဥပေဒေတြ ျပင္ဆင္ေရးဆြဲဖို႔ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ လူထုဟာ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္နဲ႔ NLD ကို အစိုးရရဲ႕အတိုက္အခံအဖြဲ႕အစည္းအျဖစ္ အစိုးရမွန္ရင္ မွန္သလိုေထာက္ခံဖို႔၊ မွားရင္မွားသလို ေ၀ဖန္ေထာက္ျပဖို႔လည္း တာ၀န္ေတြ ေပးထားပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ အမ်ဳိးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးအတြက္ တပ္မေတာ္အင္အားစုက အဓိက အစိတ္အပိုင္းတစ္ခုျဖစ္တဲ့ လက္ရွိတပ္မေတာ္ေခါင္းေဆာင္ေတြနဲ႔ တိုက္႐ိုက္ထိေတြ႕ဆက္ဆံဖို႔ လိုပါတယ္။

(၅)

တပ္မေတာ္အေနနဲ႔လည္း ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို တကယ္ကူးေျပာင္းဖို႔ဆႏၵရွိရင္၊ တိုင္းျပည္ကို တကယ္ခ်စ္ရင္ တပ္မေတာ္အစိုးရကို အသြင္ေျပာင္းထားတဲ့ အဖြဲ႕သံုးဖြဲ႕ျဖစ္တဲ့ သမၼတဦးေဆာင္တဲ့ အစိုးရ၊ လႊတ္ေတာ္ နာယကဦးေရႊမန္းရဲ႕ လႊတ္ေတာ္အင္အားစု၊ ဗုိလ္ခ်ဳပ္မွဴးႀကီး မင္းေအာင္လိႈင္ရဲ႕ တပ္မေတာ္အင္အားစုေတြအေနနဲ႔ ဒီမိုကေရစီေဖာ္ေဆာင္ဖို႔ အခင္းအက်င္းေတြ ဖန္တီးရပါမယ္။ ဒါကေတာ့ ၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ညႇိႏိႈင္းျပင္ဆင္ရမယ္။ ၂၀၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲကို လြတ္လပ္ၿပီးတရားမွ်တေအာင္ က်င္းပေပးရပါမယ္။ လက္ရွိျဖစ္ေပၚေနတဲ့ အခက္အခဲေတြရဲ႕ေနာက္ကြယ္မွာ ဒီလိုလုပ္ေပးဖို႔အတြက္ ျပင္းျပတဲ့ရည္မွန္းခ်က္နဲ႔ ၀ိညာဥ္ေပ်ာက္ဆံုးေနတယ္လို႔ လူထုခံစားသိရွိပါတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ ႏုိင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရးအဘက္ဘက္မွာ အႏုတ္လကၡဏာျပလာတာ ျဖစ္သလို ဒီလိုအႏုတ္လကၡဏာေတြ ျပလာလို႔လည္း တိုင္းျပည္ရဲ႕အနာဂတ္ဟာ မေရမရာျဖစ္လာေနခဲ့တာ ျဖစ္ပါ တယ္။ ဒါေၾကာင့္ လူထုအေနနဲ႔ အေျပာင္းအလဲေတြအေပၚ ယံုၾကည္မႈရွိလာဖို႔အတြက္ဆိုရင္ ဒါေတြကိုျပဳျပင္ရပါလိမ့္မယ္။ အမ်ဳိးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရးလမ္းေၾကာင္းေပၚ ဆက္လက္ေလွ်ာက္လွမ္းရပါမယ္။

(ပံုစာ - ေမလ ၄ ရက္က ေနျပည္ေတာ္တြင္ တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မွဴးႀကီးမင္းေအာင္လႈိင္ ဘက္စံုပညာထူးခြၽန္၊ ထူးခြၽန္ၾကက္ေျခနီ၊ ကင္းေထာက္လူငယ္ေမာင္မယ္မ်ားအား
ေတြ႕ဆံုႏႈတ္ဆက္ေနစဥ္ (ဓာတ္ပံု-ျမ၀တီ))



မဲစာရင္းမွာ သင့္အမည္ စစ္ျပီးျပီလား။ သင့္အမည္မပါရင္/ ကိုယ္ေရးအခ်က္အလက္ေတြမွားေနရင္ သတ္မွတ္ပံုစံမ်ားကို ျဖည့္စြက္/ျပင္ဆင္ျပီး မဲေပးႏိုင္ေအာင္ေဆာင္ရြက္ပါ။

No comments: