ေလ့လာခ်က္မ်ားစြာတြင္ ႏိုင္ငံေရး အခင္းအက်င္းမ်ားကို ဒီမိုကေရစီဆန္ေအာင္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲျခင္းက ခ႐ိုနီ၀ါဒ၏ အခ်က္အခ်ာျဖစ္ေသာ “ေပါင္းစားသည့္” ဆက္ဆံေရးမ်ဳိးအား ျဖတ္ေတာက္ရာ၌ အေထာက္အကူ ျပဳႏိုင္သည္ဟု အခိုင္အမာဆိုၾကသည္။ အာဏာရွင္ဆန္ေသာ အစိုးရအဖြဲ႕မ်ားသည္ ခ႐ိုနီ၀ါဒက်င့္သံုးမႈမ်ားကို မီဒီယာမ်ားႏွင့္ သာမန္ျပည္သူမ်ားက ေ၀ဖန္ စိစစ္ႏိုင္ေလာက္သည့္ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈမ်ဳိး မရွိေအာင္ ျပဳလုပ္ထားၾကသည္။ ယင္းကဲ့သို႔ေသာ အခင္းအက်င္းမ်ားေၾကာင့္ မိမိတို႔၏ အခြင့္အလမ္းမ်ား ဆံုး႐ႈံးေနရသည္ကို သိျမင္သူမ်ားအတြက္ ျပႆနာကို ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲႏိုင္ရန္ နည္းလမ္းအျဖစ္ မဲေပးျခင္းႏွင့္ ဆႏၵထုတ္ေဖာ္ျခင္းမ်ားကို အသံုးျပဳႏုိင္သည္ဟု ယူဆမႈမ်ားလည္းရွိသည္။
သို႔ေသာ္ ယင္းယူဆမႈမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ အခက္အခဲတစ္ရပ္မွာ ဒီမိုကေရစီဆန္ေသာ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းမ်ားသည္ပင္လွ်င္ ခ႐ိုနီ၀ါဒကို တြန္းလွန္ႏိုင္သည့္အား ေလ်ာ့နည္းျခင္း ျဖစ္သည္။ ၿမိဳ႕အလုိက္၊ ေဒသအလိုက္သာမက ႏိုင္ငံအလိုက္၌ပင္ ခ႐ိုနီအခင္းအက်င္းကို ေထာက္ခံထားေသာ သို႔မဟုတ္ လက္ေလွ်ာ့ထားေသာ လူအမ်ားစု ရွိေနတတ္ၿပီး ခ႐ိုနီ၀ါဒ က်င့္သံုးေနမႈ၌ ယဥ္ပါး အသားက်သြားကာ ခ႐ိုနီအားေပးပါတီမ်ားႏွင့္ ခ႐ိုနီအားေပး လူပုဂၢိဳလ္မ်ားကို ဆက္လက္၍ မဲေပးျမဲေပးေနၾကသည္။ အေမရိကန္တစ္လႊားရွိ ဒီမိုကေရစီနည္းက် ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္ခံရေသာ ၿမိဳ႕ေတာ္ေကာင္စီမ်ားသည္ပင္ အျခားသူမ်ား၏ ေျမယာမ်ားကို လုပ္ငန္းရွင္မ်ားႏွင့္ ေကာင္စီမ်ားက ပိုမိုေကာင္းမြန္စြာ အသံုးျပဳႏိုင္သည္ဟု အထင္ေရာက္ေစလ်က္ လုပ္ငန္းရွင္မ်ားႏွင့္ေပါင္းကာ ၀င္ေရာက္ျခယ္လွယ္ လုပ္ကိုင္ေနၾကသည္။ အာဂ်င္တီးနားႏိုင္ငံတြင္ ၁၉၈၃ ခုႏွစ္၌ ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို ျပန္လည္ထိန္းသိမ္းလိုက္ေသာ္လည္း ႏိုင္ငံ၏ တစ္ခ်ိန္က ၾကြယ္၀ခဲ့ေသာ စီးပြားေရးကို စုတ္ျပတ္သြားေစခဲ့သည့္ ေရရွည္တည္တံ့ေနေသာ ခ႐ိုနီ အရင္းရွင္စနစ္ကို အဆံုးမသတ္ႏိုင္ေသးေပ။
ခ႐ိုနီ အရင္းရွင္၀ါဒျပႆနာကို ေျဖရွင္းရန္ နည္းလမ္းတစ္ရပ္မွာ ခ႐ိုနီ၀ါဒ၏ အခ်က္အခ်ာျဖစ္ေသာ ႏိုင္ငံေရးသမားမ်ားႏွင့္ အစိုးရအရာရွိမ်ား “အေပးအယူ” လုပ္ႏိုင္ရန္ အခြင့္အလမ္းမ်ားကို ကန္႔သတ္ ထိန္းခ်ဳပ္ပစ္လိုက္သည့္ စီးပြားေရး၌ လြတ္လပ္စြာ ၿပိဳင္ဆိုင္ခြင့္ ရေစေသာ ပံုစံျဖစ္သည္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ဆိုေသာ္ အစိုးရအဖြဲ႕၏ စီးပြားေရး၌ ပါ၀င္စြက္ဖက္ႏုိင္စြမ္းကို ထိန္းခ်ဳပ္လိုက္ျခင္းျဖင့္ သက္ဆိုင္ရာ အာဏာပိုင္မ်ား၏ ခ႐ိုနီမ်ားအား မ်က္ႏွာသာေပးႏိုင္စြမ္းကို ကန္႔သတ္လိုက္ျခင္းျဖစ္သည္။ ယင္းက လုပ္ငန္းရွင္မ်ားအေနျဖင့္ ရာထူးရွိသူအား အက်ဳိးအျမတ္အတြက္ ခ်ဥ္းကပ္လိုစိတ္အား ေလွ်ာ့ခ်ပစ္လိုက္ႏုိင္သည္။
သို႔ေသာ္ ဖြဲ႕စည္းပံုဆိုင္ရာ ေျပာင္းလဲမႈမ်ားႏွင့္ စီးပြားေရးလုပ္ရန္ ဆြဲေဆာင္ပံု ေျပာင္းလဲမႈမ်ားကလည္း ခ႐ိုနီစနစ္ကို တိုက္ဖ်က္ရန္ လံုေလာက္မႈမရွိေသးပါ။ လူထုအား (၁) ခ႐ို နီ၀ါဒကို လက္ခံျခင္း သို႔မဟုတ္ အေလးမထားျခင္း ရပ္တန္႔ေအာင္ (၂) ခ႐ိုနီ၀ါဒသည္ တရားမွ်တမႈ မရွိေၾကာင္းကို အေျခခံက်က် သိျမင္ေအာင္ (၃) စီးပြားေရး၌ လြတ္လပ္စြာ ေရြးခ်ယ္ခြင့္ရွိၿပီး ေရြးခ်ယ္ခြင့္ႏွင့္အညီ လိုအပ္သလို လုပ္ေဆာင္ခြင့္ရွိေၾကာင္း သိျမင္ေအာင္ ျပဳလုပ္ရန္တို႔သည္ အလြန္အေရးႀကီးသည္။ ယင္းကဲ့သို႔ လုပ္ေဆာင္ႏုိင္ျခင္း မရွိပါက ခ႐ိုနီ၀ါဒဘက္ ယိမ္းေနသည့္ မည္သည့္ ႏိုင္ငံေရးစနစ္ကိုမွ် ရပ္တန္႔ႏိုင္ရန္ လြယ္ကူလိမ့္မည္ မဟုတ္ပါ။ ေစ်းကြက္စီးပြားေရးစနစ္၌ ခ႐ိုနီ၀ါဒကို ထိန္းခ်ဳပ္ရန္အတြက္ စီးပြားေရးႏွင့္ ႏိုင္ငံေရး၌ ကိုယ္က်င့္တရားဆိုင္ရာႏွင့္ အသိဥာဏ္ဆိုင္ရာ ခံႏိုင္ရည္ရွိမႈ (သီလႏွင့္ သမာဓိ) သည္လည္း မရွိမျဖစ္လိုအပ္သည္။ အျခားနည္းလမ္းတစ္ရပ္အေနျဖင့္ ျပည္သူတို႔၏အက်ဳိးစီးပြားကို ေရွ႕႐ႈၿပီး သက္ဆိုင္ရာ က႑အလိုက္ ဦးစားေပးမႈမ်ား မျဖစ္ေအာင္ ကာကြယ္ရန္အတြက္ စီးပြားေရးက႑ႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးက႑မ်ားကို ကန္႔သတ္ထိန္းခ်ဳပ္သည့္ ဥပေဒႏွင့္ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းမ်ား ရွိရမည္ျဖစ္သည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ခ႐ိုနီ၀ါဒကို ထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္သည့္ ဒီမိုကေရစီ အေျပာင္းအလဲမ်ား ျဖစ္ေပၚရန္အတြက္ ႏိုင္ငံေရးႏွင့္ စီးပြားေရးက႑ ႏွစ္ရပ္စလံုး၌ သီလႏွင့္ သမာဓိရွိေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ား လိုအပ္လ်က္ရွိပါေၾကာင္း The Daily Eleven သတင္းစာက ေရးသားအပ္ပါသည္။
(ေအာက္တိုဘာ ၂၈ ရက္ေန႔ထုတ္ The Daily Eleven သတင္းစာ၏ အယ္ဒီတာ့ အာေဘာ္)
No comments:
Post a Comment