Monday, July 18, 2016

ကားေတြက ထုတ္လႊတ္တဲ့ ဓာတ္ေငြ႔ပမာဏကို စစ္ေဆးမယ္ဆိုရင္

ကားေတြရဲ႕ ဓာတ္ေငြ႕ထုတ္လႊတ္ မႈႏႈန္းေတြကို ႏိုင္ငံတကာ စံႏႈန္း တစ္ခု သတ္မွတ္ၿပီး ေမာ္ေတာ္ ယာဥ္ဥပေဒအရ စစ္ေဆးသတ္ မွတ္သြားေတာ့မွာ ျဖစ္ပါတယ္။
‘‘ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ဥပေဒမွာ ပါတဲ့ စံခ်ိန္စံၫႊန္းအတိုင္း စစ္ေဆးေနတယ္၊ သတ္မွတ္ခ်က္က Euro-2 အဆင့္ သတ္မွတ္ထား တယ္၊ အာဆီယံ ႏိုင္ငံေတြမွာ လည္း Euro 2 အဆင့္သတ္မွတ္ ခ်က္နဲ႔စစ္ေဆးေနတယ္’’လို႔ ကုန္းလမ္း ပို႔ေဆာင္ေရး ၫႊန္ၾကားမႈ ဦးစီးဌာနမွ ၫႊန္ၾကားေရးမွဴး ဦလ်န္က်င္းမန္က ေျပာပါတယ္။ကမၻာ့ႏိုင္ငံအသီသီးမွာ ေမာ္ေတာ္ ယာဥ္ေတြ၊ စက္႐ုံေတြနဲ႔ တျခား လူေၾကာင့္ထြက္လာတဲ့ဓာတ္ေတြ ကို ထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္ဖို႔အတြက္ ၁၉၉၀ ေလာက္က စတင္ႀကိဳး ပမ္းခဲ့ၾကပါတယ္။ ကာဗြန္မိုႏိုေနာက္ဆိုက္ (CO) နဲ႔ တျခား ဓာတ္ေငြ႕ေတြ ထုတ္လႊတ္မႈကို ထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္ဖို႔အတြက္ စက္မႈဖြံ႕ၿဖိဳးတဲ့ႏိုင္ငံေတြက ႀကိဳးပမ္းခဲ့ၾကပါတယ္။ ျပည္တြင္းမွာလည္း ေမာ္ ေတာ္ယာဥ္အစီးေရက၂၀၁၁  ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ တင္သြင္းခြင့္ေတြ လြတ္လပ္လာတဲ့ ေနာက္ပိုင္းမွာ သိသိသာသာ မ်ားျပားလာခဲ့တာ ေတြ႔ရပါတယ္။ ကုန္းလမ္း ပို႔ ေဆာင္ေရး ၫႊန္ၾကားမႈဦးစီးဌာန စာရင္းေတြအရ ၂၀၁၀ မွာ အိမ္စီး၊ ကုန္တင္ယာဥ္၊ ဘတ္စ္ကားနဲ႔ တျခားေမာ္ေတာ္ယာဥ္စုစုေပါင္းအစီးေရ သံုးသိန္းေျခာက္ေသာင္းခန္႔ရွိခဲ့ရာက ၂၀၁၅ ေအာက္တိုဘာေရာက္ခ်ိန္မွာ အစီးေရ စုစုေပါင္း (ခုနစ္သိန္းငါးေသာင္း) ေက်ာ္အထိ ရွိလာခဲ့ပါတယ္။
ေမာ္ေတာ္ယာဥ္အပါအ၀င္ တျခားစက္တပ္ယာဥ္ စုစုေပါင္း အစီးေရမွာလည္း သိသိသာသာ တိုးပြားလာတာကို  ေတြ႕ရပါ တယ္။ ၂၀၁၀ မွာ စက္တပ္ယာဥ္ အစီးေရ စုစုေပါင္း ႏွစ္ဆယ့္သံုးသိန္းခန္႔ရွိခဲ့ရာက ၂၀၁၅ မွာေတာ့အစီးေရ  စုစုေပါင္း  ငါးဆယ့္သံုးသိန္းေလးေသာင္းေက်ာ္ အထိ ေရာက္ရွိလာပါတယ္။
အဲဒါေၾကာင့္ ျပည္တြင္းမွာ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ေတြ မ်ားျပားလာ တာနဲ႔အမွ် ဓာတ္ေငြ႕ထုတ္လႊတ္မႈပမာဏေတြကလည္း တစ္ႏွစ္ထက္တစ္ႏွစ္ ထက္ျမင့္မားလာခဲ့ တာကို ကမၻာနဲ႔ တျခားသဘာ၀ ပတ္၀န္းက်င္ အဖြဲ႕အစည္းေတြရဲ႕ သုေတသနစာတမ္းေတြအရ သိရ ပါတယ္။
၂၀၁၅ မွာ စတင္အတည္ျပဳ ျပ႒ာန္းခဲ့တဲ့ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ ဥပေဒ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္တပ္ဆင္ ထုတ္လုပ္ျခင္းနဲ႔ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ စစ္ေဆးျခင္းအခန္းက႑ေတြမွာ လည္း ကားေတြရဲ႕ အိတ္ေဇာ ဓာတ္ေငြ႕ ထုတ္လႊတ္မႈကို စစ္ ေဆးခြင့္ျပဳဖို႔အတြက္ စံႏႈန္းေတြထည့္သြင္းသတ္မွတ္လာတာ ေတြ႕ရပါတယ္။အဲဒါေၾကာင့္ ၂၀၁၆ အတြင္းမွာ သက္တမ္းတိုးမယ့္ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ေတြနဲ႔ မွတ္ပုံတင္မယ့္ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ေတြ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ဥပေဒပါ သတ္မွတ္ခ်က္စံ ႏႈန္းေတြအတိုင္း စစ္ေဆးၿပီးမွသာသက္တမ္းတိုးခြင့္နဲ႔ ယာဥ္မွတ္ပုံတင္ခြင့္ေတြကို ရရွိမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ဥပေဒအရ သတ္မွတ္ထားတဲ့ စံခ်ိန္စံၫႊန္း ၀င္တဲ့ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ေတြကိုစိစစ္ခြင့္ျပဳေပးႏိုင္ဖို႔အတြက္လည္း ကုန္းလမ္းပို႔ေဆာင္ေရး ၫႊန္ၾကားမႈဦးစီးဌာနရဲ႕ေမာ္ေတာ္ယာဥ္စစ္လုပ္ငန္းေတြအျပင္ ပုဂၢလိကေမာ္ေတာ္ယာဥ္စစ္ လုပ္ငန္းေတြကိုပါ ဖိတ္ေခၚၿပီး လုပ္ကိုင္ခြင့္ျပဳဖို႔လည္း ျပင္ဆင္ေနပါတယ္။
အခုအခ်ိန္အထိ ပုဂၢလိက ယာဥ္စစ္လုပ္ငန္းလုပ္ကိုင္ခြင့္အ တြက္ ေလွ်ာက္ထားတဲ့ကုမၸဏီ စုစုေပါင္း ၂၇ ခုရွိပါတယ္။ ေမာ္ ေတာ္ယာဥ္ေတြကို စစ္ေဆးဖို႔အတြက္လည္း Exhaust EmissionTester အပါအ၀င္ တျခားစက္ပစၥည္းခုနစ္မ်ိဳးျဖင့္ စစ္ေဆးမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ Exhaust Emission  အတြက္ စံႏႈန္းကိုေတာ့ Euro 2Standard ကို အေျခခံစစ္ေဆးမွာ ျဖစ္တယ္လို႔ ကုန္းလမ္းပို႔ေဆာင္ ေရးၫႊန္ၾကားမႈဦးစီးဌာနမွ သိရ ပါတယ္။
အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံေတြျဖစ္တဲ့ အိႏၵိယႏိုင္ငံနဲ႔ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံေတြ မွာေတာ့ Euro-6 Standard အဆင့္အထိ လိုက္နာအသုံးျပဳေန ၿပီျဖစ္ပါတယ္။ ဥေရာပႏိုင္ငံေတြ နဲ႔ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံေတြမွာေတာ့ ဓာတ္ ေငြ႕ထုတ္လႊတ္မႈကို ထိန္းခ်ဳပ္ဖို႔ အတြက္ လြန္ခဲ့တဲ့ႏွစ္ေပါင္း ၄၀ ေက်ာ္က စတင္ႀကိဳးပမ္းခဲ့ၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။ အခု ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ စက္မႈဖြံ႕ၿဖိဳးတဲ့ ႏိုင္ငံေတြအျပင္ ဖြံ႕ၿဖိဳးဆဲနဲ႔ ဖြံ႕ၿဖိဳးစႏိုင္ငံေတြကပါ ဓာတ္ေငြ႔ထုတ္လႊတ္မႈကို ထိန္း ခ်ဳပ္ႏိုင္ဖို႔အတြက္ ႀကိဳးပမ္းလာၾက ပါတယ္။ အဲဒီလို အေရးတႀကီး ထိန္းခ်ဳပ္ဖို႔ လိုအပ္လာတဲ့ အ ေၾကာင္းကေတာ့ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ နဲ႔ တျခားစက္ပစၥည္းေတြကထုတ္ လႊတ္တဲ့ ဓာတ္ေငြ႕ေတြမွာ လူကို အႏၲရာယ္ျဖစ္ေစတဲ့ ဓာတ္ေငြ႕ ေလးမ်ိဳးက အဓိက ပါ၀င္ေနတာ ေတြ႕ရပါတယ္။
အဲဒီဓာတ္ေငြ႕ေတြကေတာ့ ႏိုက္ထ႐ိုဂ်င္ေအာက္ဆိုက္ (NOx)၊ကာဗြန္မိုႏိုေနာက္ဆိုက္ (CO)၊ Particulate Matter( PM10 and PM2.5) ႏွင့္ Volatile Organic Compounds(VOCS) တို႔ျဖစ္ပါတယ္။ ယင္းဓာတ္ေငြ႕ေတြေၾကာင့္ အဆုတ္ပြေရာဂါ၊ ေလႁပြန္ေရာင္ေရာဂါ၊ ပန္းနာရင္ က်ပ္ အစရွိတဲ့ အဆုတ္နဲ႔ပတ္ သက္တဲ့ ေရာဂါေတြ ျဖစ္ေပၚေစပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ ႐ိုးတြင္းျခင္ဆီထိ ခိုက္ျခင္း၊ ေသြးနီဥ ပ်က္စီးျခင္း၊ ႏွလုံးနဲ႔ အသည္းေရာဂါေတြကိုပါ ျဖစ္ေစႏိုင္တယ္လို႔ အခုေနာက္ ပိုင္း ေဆးပညာဆိုင္ရာ သုေတသန ျပဳခ်က္ေတြအရ  သိရပါ တယ္။
ျပည္တြင္းမွာေတာ့ အင္ဂ်င္ပိုင္း အပူလြန္ကဲမႈကိုေလွ်ာ့ခ်ႏိုင္ဖို႔နဲ႔ ကားအိတ္ေဇာေၾကးကပ္ပိတ္ဆို႔တာကို ေျဖရွင္းႏိုင္ဖို႔အတြက္ ကားေတြရဲ႕ အိတ္ေဇာေတြမွာ ပါ၀င္တဲ့ ေက်ာက္ဆန္ခါ(Cata-lyst Converter) ေတြကို ဖယ္ထုတ္ပစ္ၾကပါတယ္။ အမွန္တကယ္ေတာ့ Catalyst Converter ေတြက ကားအင္ဂ်င္မွ ထုတ္လႊတ္လိုက္တဲ့ အႏၲရာယ္ျဖစ္ေစတဲ့ ဓာတ္ေငြ႕ေတြ ကို စစ္ထုတ္ေပးထားတာျဖစ္ပါတယ္။
Catalyst Converter ေတြ ကိုဖယ္ထုတ္လုိက္တဲ့အခါ ဓာတ္ေငြ႕ထုတ္လႊတ္မႈေတြက အတိုင္း အတာ၊ အကန္႔အသတ္မရွိေတာ့ ဘဲ ေလထုအတြက္ အႏၲရာယ္ ႀကီးမားလာေစပါတယ္။ ျပည္ တြင္းမွာ ေက်ာက္ဆန္ခါခြဲထုတ္ တဲ့ အေလ့အထက အရင္ကတည္းကရွိေနခဲ့ေပမယ့္ အခုအခ်ိန္မွာ ေတာ့ ကားအစီးေရသိသိသာသာ မ်ားျပားလာခ်ိန္မွာ ပိုၿပီးႀကီးမားတ့ဲ အႏၲရာယ္တစ္ခုျဖစ္လာပါတယ္။
အဲဒါေၾကာင့္ အစိုးရပိုင္းအ ေနနဲ႔လည္း ေက်ာက္ဆန္ခါခြဲ ထုတ္ထားတဲ့ ကားေတြကို လမ္း ေတြနဲ႔ ေလထုေတြထဲမွာပါ ေမာင္းႏွင္ခြင့္ တားျမစ္သင့္ၿပီး ဓာတ္ေငြ႕အလြန္အကြၽံ ထုတ္လႊတ္ေနတဲ့ ကားေတြကိုလည္း ထိထိေရာက္ေရာက္  ကန္႔သတ္ထိန္းခ်ဳပ္သင့္ပါ တယ္။
_ေအာင္ၿဖိဳးမြန္

No comments: