Tuesday, September 1, 2015

သက္တမ္းရွည္ အင္း၀တံတား =====================

သက္တမ္းရွည္ အင္း၀တံတား ===================== လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ ၃ဝ ေက်ာ္က မႏၲေလးမွ ျမစ္ႀကီးနားသို႕ မီးရထား ျဖင့္ ခရီးထြက္ခဲ့စဥ္ စစ္ကိုင္းတံတား ေခၚ အင္းဝတံတားႀကီးေပၚမွ ျဖတ္သန္းသြားခဲ့သည့္အခ်ိန္ကုိ ကြၽန္ေတာ္ ယခုတိုင္မွတ္မိေနပါသည္။ စစ္ကိုင္းေတာင္တန္းကို ေနာက္ခံျပဳထားသည့္ ဧရာဝတီျမစ္ျပင္က်ယ္ ႀကီးႏွင့္ စစ္ကိုင္းေတာင္တန္းတစ္ေလွ်ာက္ရွိ ေစတီျဖဴျဖဴမ်ားကို တံတား ေပၚမွ မီးရထားျဖတ္သန္းေမာင္းႏွင္သြားေနစဥ္ ခဏတာမွ်သာ ျမင္ေတြ႕ လိုက္ရသျဖင့္ ၾကည့္၍မဝႏိုင္ခဲ့ပါေခ်။ ရႈမၿငီးေအာင္ သာယာလွပေသာ ထိုျမင္ကြင္းကို စစ္ကိုင္းတံတားႀကီးေပၚမွ ျဖတ္သြားဖူးၾကသူတိုင္း အမွတ္ရၾကမည္ျဖစ္ေပသည္။ ယင္းတံတားႀကီးသည္ ဧရာဝတီျမစ္ကို ျဖတ္ေက်ာ္လ်က္ ေတာင္ ဘက္ျခမ္း မႏၲေလး၊ အမရပူရမွ ေျမာက္ဘက္ျခမ္း စစ္ကိုင္းသို႔ ဆက္သြယ္ ထားေသာေၾကာင့္ စစ္ကိုင္းတံတားဟု အမည္တြင္သကဲ့သို႔ ျမန္မာ့ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ ေရွးေဟာင္းၿမိဳ႕ေတာ္တစ္ခုျဖစ္သည့္ အင္းဝအနီးတြင္ တည္ရွိသျဖင့္ အင္းဝတံတားဟုလည္း ထင္ရွားသည္။ ၁၉၃၄ ခုႏွစ္တြင္ ဖြင့္လွစ္ခဲ့သည့္ စစ္ကိုင္းတံတားႀကီးသည္ ယခုအခါ သက္တမ္း ႏွစ္ ၈ဝ ေက်ာ္ခဲ့ၿပီ ျဖစ္သည္။ ဧရာဝတီျမစ္သည္ ျမန္မာျပည္ေျမာက္ဖ်ား ေမခ၊ မလိခတြင္ ျမစ္ဖ်ား ခံခဲ့ၿပီး ေျမာက္မွေတာင္သို႕ စီးဆင္းလာေသာ္လည္း စစ္ကိုင္းၿမိဳ႕အနီး တြင္ ျမစ္လမ္းေၾကာင္းေျပာင္းကာ မင္းဝံေတာင္ေၾကာကို ေကြ႕ဝိုက္ လ်က္ အေရွ႕မွ အေနာက္သို႔ စီးဆင္းလ်က္ရွိသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ျမန္မာ ႏိုင္ငံ ေျမာက္ပိုင္းႏွင့္ ေတာင္ပိုင္းကို ေတာက္ေလွ်ာက္ ဆက္သြယ္ႏိုင္ရန္ စစ္ကိုင္းၿမိဳ႕ ေတာင္ဘက္တြင္ အေရွ႕အေနာက္စီးဆင္းေနသည့္ ဧရာဝတီ ျမစ္၏ တစ္ဆစ္ခ်ိဳးေနရာသည္ အဓိကေနရာတစ္ခု ျဖစ္ေနေပသည္။ မင္းတုန္းမင္းသည္ ထိုေနရာ၏အေရးပါမႈကို သိရွိခဲ့သည့္အတြက္ တံတားတစ္စင္းမတည္ေဆာက္ခဲ့ေသာ္လည္း နယ္ခ်ဲ႕မ်ား၏ရန္ကို ကာကြယ္ ႏိုင္ရန္ သေျပတန္း၊ အေစခံႏွင့္ ဆင္က်ဳံးဟူေသာ ခံတပ္သုံးခုကို သုံးပြင့္ဆိုင္ တည္ေဆာက္ခဲ့သည္။ မင္းေနျပည္ေတာ္ ရတနာပုံသို႔ တက္ေရာက္ လာႏိုင္သည့္ နယ္ခ်ဲ႕စစ္သေဘၤာမ်ားအား ထိုခံတပ္မ်ားမွ တားဆီးဟန္႔တား ရန္ ရည္ရြယ္ခဲ့သည္။ အဂၤလိပ္တို႔သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံအား သိမ္းယူၿပီး သည့္ ေနာက္ပိုင္းတြင္ စစ္ေရး၊ စီးပြားေရးဆိုင္ရာ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရး မ်ား ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ရန္ ႀကီးမားေသာ စစ္ကိုင္းတံတားႀကီးကို တည္ေဆာက္ ခဲ့ၾကသည္။ သကၠရာဇ္ ၈ဝ၄ ခုႏွစ္၌ ထူပါ႐ုံေစတီ ဒါယကာျဖစ္သူ နရပတိမင္း သည္ ဧရာဝတီျမစ္ကိုျဖတ္ကူးသည့္တံတားတစ္စင္းကို ေဆာက္လုပ္ခဲ့ သည္။ ျပည္သီဟသူဟု ထင္ရွားေသာ နရပတိ (၁၄၄၃- ၁၄၆၉) သည္ စစ္ကိုင္းဘက္ျခမ္း၌ ထူပါ႐ုံေစတီကို တည္ခဲ့ၿပီး ခရစ္ႏွစ္ ၁၄၄၇ ခုႏွစ္ တြင္ ေစတီေတာ္အား ထီးေတာ္တင္ခဲ့ခ်ိန္တြင္ တစ္ဖက္ကမ္းရွိ အင္းဝမွ ျပည္သူမ်ား စစ္ကိုင္းသို႕ လာေရာက္ဖူးေျမာ္ႏိုင္ၾကရန္ ဧရာဝတီျမစ္ကို ျဖတ္သန္းလ်က္ ယာယီသစ္သားတံတားတစ္ခုကို ထိုးခဲ့သည္။ ထူပါ႐ုံ ေစတီေတာ္ထီးတင္ပြဲတြင္ အင္းဝဘက္ကမ္းမွ မင္း၊ မိဖုရား၊ မွဴးမတ္မ်ား ႏွင့္ ျပည္သူမ်ားသည္ ယင္းတံတားေပၚမွ ေပ်ာ္ရႊင္စြာ ျဖတ္သန္းခဲ့ၾက ေၾကာင္း ဦးေအာင္ေသာ္၏ (History Sites in Myanmar) စာအုပ္ တြင္ ေရးသားထားသည္။ ယင္းတံတားသည္ ျမန္မာ့သမိုင္းတြင္ ပထမ ဆုံးေသာ ဧရာဝတီျမစ္ကူးတံတားႀကီး ျဖစ္ဖြယ္ရွိေပသည္။ ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၈၂၁ ခုႏွစ္တြင္ သာလြန္မင္း၏ သားေတာ္ မင္းရဲ နႏၵမိတ္သည္ ဧရာဝတီျမစ္အား ျဖတ္သန္းလ်က္ ကြၽန္းသစ္တံတားတစ္ခု ကို ေဆာက္လုပ္ခဲ့ေၾကာင္းလည္း မွတ္သားခဲ့ရဖူးပါသည္။ အဂၤလိပ္တို႔သည္ ၁၈၈၅ ခုႏွစ္တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံလုံးကို သိမ္း ပိုက္ခဲ့ၿပီးေနာက္ ျမန္မာႏိုင္ငံအထက္ပိုင္းႏွင့္ ေအာက္ပိုင္းကို ဆက္သြယ္ ႏိုင္ရန္ မီးရထားလမ္းမ်ားကို ေဖာက္ခဲ့သည္။ ၁၈၉ဝ ျပည့္ႏွစ္တြင္ စစ္ကိုင္း-ေရႊဘို မီးရထားလမ္းႏွင့္ ၁၈၉၉ ခုႏွစ္တြင္ ရန္ကုန္-မႏၲေလးရထားလမ္း ကို ေဖာက္လုပ္ခဲ့သည္။ အဂၤလိပ္အစိုးရသည္ ရန္ကုန္မွ ေရႊဘို၊ ျမစ္ႀကီးနား အထိ ကားလမ္းႏွင့္ မီးရထားလမ္း ဆက္သြယ္ႏိုင္ရန္ ဧရာဝတီျမစ္ကို စစ္ကိုင္း ၿမိဳ႕မွျဖတ္မည့္ကားႏွင့္ မီးရထားလမ္းႏွစ္လမ္း ပါဝင္ေသာ တံတားတစ္စင္း ေဆာက္လုပ္ရန္ စီစဥ္ခဲ့ၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ၁၉၂၄ ခုႏွစ္တြင္ စစ္ကိုင္းတံတား ဒီဇိုင္းပုံစံကို Redel Palmers & Trittion ကုမၸဏီမွ အင္ဂ်င္နီယာခ်ဳပ္ မစၥတာေဂ်အီးစမ္႐ိုက ဦးေဆာင္ေရးဆြဲခဲ့ကာ ခန္႔မွန္းတန္ဖိုး ၁၅၅၇၇၃၁၈ က်ပ္ ကုန္က်မည္ ျဖစ္ေၾကာင္း တြက္ခ်က္ခဲ့သည္။ အဂၤလိပ္တို႔သည္ ၁၉၂၇ ခုႏွစ္တြင္ စစ္ကိုင္း တံတားႀကီးကို စတင္တည္ေဆာက္ခဲ့ကာ ၁၉၃၄ ခုႏွစ္တြင္ ၿပီးစီးခဲ့သည္။ စစ္ကိုင္းတံတားသည္ ၁၂ဝ၃ မီတာ (၃၉၄၈ ေပ) ရွည္လ်ားကာ ေရလယ္ တိုင္ ၁၅ လုံး ရိွသည့္အနက္ အျမင့္ဆုံးတိုင္သည္ ေရေအာက္ၾကမ္းျပင္မွ တံတားၾကမ္းခင္းမီးရထားသံလမ္းအထိ ၁ဝ၂ ေပျမင့္သည္။ ေရလမ္း ကင္းလြတ္အျမင့္သည္ ေပ ၄ဝ ျဖစ္သည္။ စစ္ကိုင္းတံတားသည္ သံေပါင္ေပါင္းကူးတံတားအမ်ိဳးအစားျဖစ္ကာ ခန္းပြင့္ ၁၆ ခုရွိသည္။ သံရက္မမ်ားျဖင့္ ဖြဲ႕စည္းထားသည့္ ခန္းပြင့္မ်ားတြင္ ေပ ၃၅ဝ အရွည္ ခန္းပြင့္ ကိုးခန္း၊ ေပ ၂၅ဝ အရွည္ ခန္းပြင့္ တစ္ခန္းႏွင့္ ေပ ၆ဝ အရွည္ ခန္းပြင့္ ေျခာက္ခန္းပါဝင္သည္။ သံေပါင္မ်ားကိုBraithwaite ကုမၸဏီကထုတ္လုပ္ေပးခဲ့ၿပီး တံတားႀကီးတစ္ခုလုံး၏ ေဆာက္လုပ္မႈကုန္က် စရိတ္သည္ ထိုစဥ္က ေငြေၾကးတန္ဖိုးအရ စတာလင္ေပါင္ တစ္သန္း (ျမန္မာက်ပ္ေငြ ၁၄၃ဝဝဝဝဝ) ျဖစ္သည္။ စစ္ကိုင္းတံတားႀကီး တည္ေဆာက္ၿပီးစီးသြားခ်ိန္တြင္ ၇၂၄ မိုင္ ရွည္လ်ားေသာ ရန္ကုန္မွ ျမစ္ႀကီးနားအထိ သြားႏိုင္ေသာ မီးရထားလမ္း သည္ မႏၲေလးမွတစ္ဆင့္ ေတာက္ေလွ်ာက္ လမ္းေပါက္သြားခဲ့သည္။ ၁၉၃၄ ခုႏွစ္ ဇန္နဝါရီလ ၂ ရက္ေန႔ အဂၤါေန႔တြင္ ထိုစဥ္က ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ဘုရင္ခံျဖစ္သူ ဆာဟုခ်္လင္းစ္ေဒါင္း စတီဖင္ဆန္ (Sir Hugh Lans-down Stevenson)က စစ္ကိုင္းတံတားသစ္ႀကီးကို ဖြင့္လွစ္ေပးခဲ့သည္။ ဘုရင္ခံသည္ အျဖဴေရာင္ အထူးမီးရထားတြဲတြင္ စီးနင္းလိုက္ပါလာခဲ့ၿပီး ရထားထိန္း(ဂတ္ဗိုလ္)တြဲ၌ ခ႐ိုင္ မီးရထားသယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရး အရာရွိခ်ဳပ္ ဦးတင္သည္ ျမန္မာ ေခါင္းေပါင္းကိုေပါင္းကာ ေတာင္ရွည္ပုဆိုးကိုဝတ္ဆင္ ၿပီး အလံစိမ္းကိုကိုင္၍ တံတားႀကီးေပၚမွ ျဖတ္သန္းသြားေသာ မီးရထား ႀကီးကို ဦးေဆာင္ခဲ့သည္။ ေနာင္အခါတြင္ မိုးေဒဝါမလွေရႊဟု ေက်ာ္ၾကား လာခဲ့သည့္ ကြန္ဗင့္ ေက်ာင္းသူေလး မလွေရႊက ဘုရင္ခံအား တံတား၏တစ္ဖက္ထိပ္မွ ပန္းစည္းဆက္ခဲ့သည္။ စစ္ကိုင္းတံတားႀကီးအား ရွစ္ႏွစ္ၾကာ အသုံးျပဳခဲ့ၿပီး ေနာက္ ဒုတိယ ကမၻာစစ္ျဖစ္ပြားခဲ့သည္။ ဂ်ပန္တို႕သည္ ၁၉၄၂ ခုႏွစ္ ဧၿပီလ ၃ ရက္ေန႔တြင္ မႏၱေလးၿမိဳ႕ကို ဗုံးႀကဲတိုက္ခိုက္ခဲ့သျဖင့္ စစ္ကိုင္းတံတားႀကီးသည္ စစ္ေဘး စစ္ဒဏ္သင့္ခဲ့ရသည္။ ထိုေန႔ည သန္းေခါင္ယံမတိုင္မီ တစ္မိနစ္အလိုတြင္ အဂၤလိပ္စစ္တပ္သည္ ဂ်ပန္တို႕၏ တိုက္ခိုက္မႈေၾကာင့္ မႏၲေလးမွ ျမစ္ႀကီး နားသို႕ ဆုတ္ခြာခဲ့စဥ္ ဂ်ပန္မ်ားဆက္သြယ္ေရး လမ္းေၾကာင္းျပတ္ေတာက္ ေစရန္ စစ္ကိုင္းတံတားႀကီးအား ဗုံးခြဲဖ်က္ဆီးခဲ့သည္။ ဗုံးဒဏ္ေၾကာင့္ စစ္ကိုင္းတံတားႀကီး၏ တံတားခုံးအမွတ္ ၇ ႏွင့္ ၈ တို႔သည္ ဧရာဝတီ ျမစ္အတြင္းသို႔ က်ိဳးက်ခဲ့ကာ ေရလယ္တိုင္ခုနစ္တိုင္ ပ်က္စီးခဲ့ၿပီး မႏၱေလး ဘက္ကမ္းႏွင့္ စစ္ကိုင္းဘက္ကမ္း ကုန္းလမ္းဆက္သြယ္ေရး ျပတ္ေတာက္ ခဲ့သည္။ ထိုအခ်ိန္မွစ၍ ျမန္မာႏိုင္ငံ လြတ္လပ္ေရးရသည့္အခ်ိန္အထိ ပ်က္စီး ေနသည့္ စစ္ကိုင္းတံတားႀကီးအား ျပန္လည္ျပင္ဆင္ျခင္းမျပဳႏိုင္ခဲ့ဘဲ စစ္ကိုင္းဆိပ္ကမ္းႏွင့္ အမရပူရ စံေရြးဆိပ္ကမ္းတို႔ကို ကူးတို႔ေလွ၊ သမၺန္ မ်ားျဖင့္သာ ျဖတ္ကူးခဲ့ၾကရသည္။ ကုန္စည္မ်ားကို တစ္ဖက္မွ တစ္ဖက္ သို႔ ခက္ခဲစြာ သယ္ပို႔ခဲ့ၾကရသည္။ ၁၉၅၃ ခုႏွစ္တြင္ ထိုစဥ္က ႏိုင္ငံေတာ္ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ ဦးႏု၏ စီမံညႊန္ၾကားမႈျဖင့္ စစ္ကိုင္းတံတားႀကီး ကို ဦးၾကည္ဝင္း ဦးစီးေသာ ျမန္မာအင္ဂ်င္နီယာမ်ားႏွင့္ လုပ္သားမ်ားက ျပင္ဆင္ခဲ့ၾကသည္။ စစ္ကိုင္းတံတားႀကီး ျပင္ဆင္စရိတ္သည္ ေငြက်ပ္ ၅၇ သိန္းေက်ာ္ ကုန္က်ခဲ့ကာ ၁၉၅၄ ခုႏွစ္တြင္ ၿပီးစီးခဲ့သျဖင့္ ထိုႏွစ္ ေအာက္တိုဘာလ ၂၇ ရက္ေန႔တြင္ ထိုစဥ္က ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတျဖစ္သူ ေဒါက္တာဘဦးက ဖြင့္လွစ္ေပးခဲ့သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ အထက္ႏွင့္ေအာက္ သြားလာေနၾကေသာ ေမာ္ေတာ္ ယာဥ္မ်ားႏွင့္ မီးရထားမ်ားသည္ ဧရာဝတီျမစ္ကို ျဖတ္သန္းရန္ တံတားႀကီး က်ိဳးေနသည့္ ေျခာက္ႏွစ္တာကာလမွလြဲ၍ ၁၉၃၄ ခုႏွစ္မွ ၁၉၉၂ ခုႏွစ္ အထိ စစ္ကိုင္းတံတားႀကီးကိုသာ ႏွစ္ေပါင္း ၅ဝ ေက်ာ္ အသုံးျပဳခဲ့ၾကရ သည္။ စစ္ကိုင္းတံတားသည္ သက္တမ္းၾကာျမင့္လာသည္ႏွင့္အမွ် တံတား ၏ခံႏိုင္ဝန္ ေလ်ာ့က်လာခဲ့ကာ ၁၉၉၂ ခုႏွစ္တြင္ ခံႏိုင္ဝန္ ၁၅ တန္သာ ရွိေတာ့သည္။ ထိုအခ်ိန္မွစ၍ ၁၅ တန္အထက္ယာဥ္ႏွင့္ ကုန္စည္မ်ား အား ဇက္ေရယာဥ္မ်ားျဖင့္ ဧရာဝတီျမစ္ကို ျဖတ္သန္းေစခဲ့ရသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ လမ္းပန္းဆက္သြယ္မႈ အရွိန္မပ်က္ေစရန္ႏွင့္ ပို႔ေဆာင္ ေရး ပိုမိုေကာင္းမြန္ေစရန္ ဧရာဝတီျမစ္ကူး တံတားအသစ္တစ္ခုကို စစ္ကိုင္းတံတားအနီးတြင္ ေဆာက္လုပ္ရန္ ၂ဝဝ၂ ခုႏွစ္က စီစဥ္ခဲ့သည္။ ၂ဝဝ၂ ခုႏွစ္ ႏိုဝင္ဘာလတြင္ တံတားတည္ေဆာက္ရန္ ျမန္မာ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရႏွင့္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ CAMC အင္ဂ်င္နီယာ ကုမၸဏီတို႔ စာခ်ဳပ္ခ်ဳပ္ဆိုခဲ့ၿပီး၂ဝဝ၃ ခုႏွစ္တြင္ တံတားအသစ္ကို စတင္တည္ေဆာက္ ခဲ့သည္။ ယင္းတံတားအသစ္ကို ၂ဝဝ၈ ခုႏွစ္ ဧၿပီလ ၁၁ ရက္ေန႔တြင္ ဖြင့္လွစ္ခဲ့ကာ ရတနာပုံတံတားဟု အမည္ေပးခဲ့သည္။ ရတနာပုံ တံတားသည္ စစ္ကိုင္းတံတားေဟာင္း၏ ေရဆန္ဘက္ ေပ ၂ဝဝဝ အကြာတြင္တည္ရွိၿပီး တံတားအရွည္သည္ ၅၆၁၄ ေပျဖစ္သည္။ ပင္မသံေပါင္တံတားတြင္ ၃၆၇ ဒသမ ၅ ေပ ရွည္ေသာ ခန္းဖြင့္ ေလးခန္းႏွင့္ ၇၃၅ ေပရွည္ေသာ သံေပါင္ခုံး အခန္းသုံးခန္း ပါဝင္သည္။ ေကြးဝိုက္ထားသည့္ သံေပါင္ခုံး တံတားခန္းဖြင့္ သုံးခုေၾကာင့္ ရတနာပုံ တံတားသည္ ဧရာဝတီျမစ္ကူးတံတားမ်ားအနက္ အလွပဆုံး တံတား တစ္စင္းျဖစ္လာခဲ့ေပသည္။ ယခုအခါတြင္ ဧရာဝတီျမစ္ကိုျဖတ္သန္း တည္ေဆာက္ထားသည့္ တံတားမ်ားသည္ ကခ်င္ျပည္နယ္မွ ဧရာဝတီတိုင္းေဒသႀကီး ျမစ္ဝ ကြၽန္းေပၚအထိ တိုင္းေဒသႀကီး/ ျပည္နယ္အႏွံ႕ တည္ရွိေနသည့္အနက္ စစ္ကိုင္းၿမိဳ႕အနီးရွိ မူလစစ္ကိုင္းတံတားေဟာင္းႏွင့္ ရတနာပုံ တံတားသစ္တို႔သည္လည္း အပါအဝင္ျဖစ္ေပသည္။ ဧရာဝတီျမစ္ကူး တံတားမ်ားအနက္ ဒုတိယ ကမၻာစစ္အတြင္းက ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားခဲ့ သည့္ သမိုင္းဝင္စစ္ကိုင္းတံတား ေခၚ အင္းဝတံတားသည္ ကမၻာလွည့္ ခရီးသည္မ်ား စိတ္ဝင္စားသည့္ တံတားႀကီးတစ္ခုျဖစ္ေပရာ ျမန္မာ့ ေရွးေဟာင္းၿမိဳ႕ေတာ္ အင္းဝသို႕ လာေရာက္လည္ပတ္ၾကေသာ ျပည္တြင္း ျပည္ပ ခရီးသည္မ်ားအား ႀကိဳဆိုေနသကဲ့သို႔ ခံ့ညားစြာ ရပ္တည္လ်က္ ရွိေနေပသည္။ ေမာင္သာ(ေရွးေဟာင္းသုေတသန)

No comments: