Thursday, November 3, 2016

စက္သံုးဆီေစ်း ဘယ္သူ႔အတြက္ မခ်တာလဲ

ႏိုင္ငံတကာ ေစ်းတက္လွ်င္ ခ်က္ခ်င္း အခ်ိန္မဆိုင္း။ က်လွ်င္ေတာ့ ဗီဇာ ေလွ်ာက္ေနရေသးသလား မေျပာတတ္၊ သုံးေလးလအထိ ၾကာတတ္သည္။

ယမန္ႏွစ္ ကတည္းက တျဖည္းျဖည္း က်ဆင္းလာေသာ ကမၻာ့ေရနံစိမ္း ေစ်းႏႈန္းမ်ားသည္ ျပည္ဝင္ခြင့္ဗီဇာ မရ၍လားေတာ့ မသိေခ်။ ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ေျခာက္လခန္႔ ေနာက္က်ၿပီးမွ ေရာက္ရွိလာသည္။ ျပည္တြင္း ေဝဖန္မႈမ်ားေၾကာင့္ ျပည္ဝင္ခြင့္ အခက္အခဲ အနည္းငယ္ ေျပလည္သြားဟန္ ရွိသည္။ ကမၻာ့ေရနံ ေစ်းႏႈန္းမ်ား ျပည္တြင္းသို႔ ဝင္ေရာက္စ ျပဳလာေခ်ၿပီ။

စက္သုံးဆီ မည္သို႔မည္ပုံ တင္သြင္းသည္ကို ဦးစြာ ေလ့လာၾကည့္ၾကပါစို႔။

စက္သုံးဆီကို ယခင္ တပ္မေတာ္ အစိုးရ လက္ထက္တြင္ စြမ္းအင္ဝန္ႀကီးဌာနက ျပည္ပမွ တင္သြင္းၿပီး ျပန္လည္ ျဖန္႔ျဖဴး ေရာင္းခ်ခဲ့သည္။ ဓာတ္ဆီ တစ္ဂါလန္ ၁၆ဝ က်ပ္ႏႈန္းျဖင့္ ေရာင္းခ်ခဲ့မႈေၾကာင့္ ႏိုင္ငံ့ဘ႑ာေငြ မ်ားစြာ စိုက္ထုတ္ သုံးစြဲခဲ့ရသည္။ ေနာက္ပိုင္းတြင္ ဓာတ္ဆီ တစ္ဂါလန္ ၁၅ဝဝ အထိ ေစ်းႏႈန္းမ်ား ျမင့္တက္ခဲ့သည္။

ထို႔ေနာက္၂ဝ၁ဝ ျပည့္ႏွစ္မွစ၍ စက္သုံးဆီ လုပ္ငန္းမ်ားကို ပုဂၢလိကပိုင္ လုပ္ငန္းမ်ားအျဖစ္ ေျပာင္းလဲခဲ့သည္။ ပုဂၢလိက လုပ္ငန္းရွင္မ်ားအတြက္ စက္သုံး ဆီလုပ္ငန္းရွင္မ်ား အသင္းကို စတင္ဖြဲ႔စည္းခဲ့သည္။

“လူတစ္စု၊ တစ္ေယာက္ကပဲ ဒီလုပ္ငန္းကို လုပ္ကိုင္ခြင့္ရတာမ်ဳိး မျဖစ္ေအာင္ ႀကဳိးစားခဲ့ပါတယ္။ မည္သည့္ ကုမၸဏီမဆို လုပ္ကိုင္ခြင့္ ရေအာင္ လုပ္ႏိုင္ခဲ့ပါတယ္”ဟု စက္သုံးဆီ လုပ္ငန္းရွင္မ်ားအသင္း အတြင္းေရးမွဴး ဦးဝင္းျမင့္က ဆိုသည္။

ဦးဝင္းျမင့္မွာ လစဥ္ စက္သုံးဆီ တန္ခ်ိန္သိန္းခ်ီ တင္သြင္းေနေသာ ျမတ္ေမတၱာမြန္ စက္သုံးဆီ အေရာင္းဆိုင္မ်ားကို ဦးစီးေနသူျဖစ္ၿပီး ျပည္ေထာင္စု ႀကံ့ခိုင္ေရးႏွင့္ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရး ပါတီမွ လိႈင္ၿမိဳ႕နယ္ ျပည္သူ႔ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ တစ္ဦးလည္း ျဖစ္သည္။

ျပည္တြင္းက လိုအပ္လ်က္ရွိသည့္ စက္သုံးဆီမ်ားကို စင္ကာပူႏိုင္ငံမွ အဓိက တင္သြင္းလ်က္ ရွိသည္။ ထိုင္းႏိုင္ငံႏွင့္ မေလးရွားႏိုင္ငံတို႔မွလည္း အနည္းငယ္ တင္သြင္းသည္။  စင္ကာပူႏိုင္ငံ မဟုတ္သည့္ အျခားႏိုင္ငံမွ တင္သြင္းခြင့္ရွိေသာ္လည္း ေငြေပးေငြယူ ရွင္းရသည့္ အခက္အခဲေၾကာင့္ စက္သုံးဆီတင္သြင္းသည့္ လုပ္ငန္းရွင္မ်ား အားလုံးနီးပါးက စင္ကာပူႏိုင္ငံမွပင္ တင္သြင္းလ်က္ရွိသည္။

“ေငြေၾကးအလုပ္ေတြ အကုန္လုံးက စင္ကာပူက လုပ္တာပဲ အဆင္ေျပတယ္။ ဆီကေတာ့ မေလးရွားကလည္း သြင္းလို႔ ရပါတယ္”ဟု ေရႊဗ်ဳိင္းျဖဴ စက္သုံးဆီ ေရာင္းဝယ္ေရး လုပ္ငန္းရွင္ ဦးစိုးသီဟက ဆိုသည္။

ယင္းသို႔ တင္သြင္းရာ၌ စီးပြားေရးႏွင့္ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ေရး ဝန္ႀကီးဌာနထံသို႔ သြင္းကုန္လိုင္စင္ ေလွ်ာက္ထားၿပီး တင္သြင္းမည့္ ဆီတန္ခ်ိန္ႏွင့္ ေစ်းႏႈန္း ေဖာ္ျပခ်က္ကို လြန္ခဲ့သည့္ သီတင္းပတ္အတြင္း ေပါက္ေစ်းမ်ားျဖင့္ ေဖာ္ျပရသည္။

စီးပြားေရးႏွင့္ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ေရး ဝန္ႀကီးဌာနသို႔ တင္ျပရသည့္ သြင္းကုန္ ေၾကညာလႊာတြင္ ဆိပ္ကမ္းအေရာက္ တန္ဖိုးကို ေဖာ္ျပရျခင္း ျဖစ္ၿပီး ယင္းတန္ဖိုးတြင္ စက္သုံးဆီ တန္ဖိုး၊ သေဘၤာခႏွင့္ အာမခံေၾကးမ်ားလည္း ပါဝင္ေၾကာင္း စက္သုံးဆီ တင္သြင္းသည့္ လုပ္ငန္းရွင္ ဦးညဳိမင္းက ေျပာၾကားသည္။

ထို႔ျပင္ ကုန္သြယ္ခြန္ ငါးရာခိုင္ႏႈန္း၊ ႀကဳိတင္ဝင္ေငြခြန္ ႏွစ္ရာခိုင္ႏႈန္း အပါအဝင္ စုစုေပါင္း ၁ဝ ရာခိုင္ႏႈန္းေက်ာ္ကို ႏိုင္ငံေတာ္သို႔ ေပးေဆာင္ရသည္ဟု ဦးစိုးသီဟက ေျပာၾကားသည္။ ယင္းသည္ စက္သုံးဆီမ်ားကို ေရေၾကာင္း အသုံးျပဳ၍ ျပည္ပမွ တင္သြင္းလ်က္ရွိသည့္ ပုံစံပင္ျဖစ္သည္။

အဆိုပါ ပုံစံျဖင့္ စက္သုံးဆီမ်ားကို တင္သြင္းလာရာမွ ၂ဝ၁၄ ႏွစ္လယ္ပိုင္းေလာက္မွစ၍ ကမၻာ့ ေစ်းကြက္တြင္ ေရနံေစ်းႏႈန္းမ်ား က်ဆင္းခဲ့သည္။ ကမၻာ့ေရနံစိမ္းေစ်းမ်ား ထက္ဝက္ခန္႔အထိ က်ဆင္းခ်ိန္ထိတိုင္ေအာင္ ျပည္တြင္း စက္သုံးဆီေစ်းႏႈန္းမ်ားက ၎တို႔ႏွင့္ မဆိုင္သကဲ့သို႔ပင္။

သို႔ေသာ္လည္း စက္သုံးဆီ အသုံးျပဳရသည့္ ျပည္တြင္းလုပ္ငန္းရွင္မ်ားႏွင့္ သုံးစြဲသူ ျပည္သူမ်ားထံမွ ေဝဖန္မႈမ်ားက ေရနံစိမ္းေစ်းမ်ား က်ဆင္းၿပီး ငါးလခန္႔အၾကာတြင္ ထြက္ေပၚလာသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံ စက္သုံးဆီ လုပ္ငန္းရွင္မ်ားအသင္းကမူ ေဝဖန္မႈမ်ားကို လက္လီ ေရာင္းခ်သူမ်ားထံသို႔ လႊဲခ်သည္။ အေၾကာင္းျပခ်က္က လက္ကားေစ်းမွာ က်ဆင္းလ်က္ရွိၿပီး လက္လီက်ဆင္းျခင္း မရွိျခင္းသာျဖစ္သည္ဟုဆိုသည္။

ျမတ္ေမတၱာမြန္ စက္သုံးဆီ လုပ္ငန္းရွင္ ဦးဝင္းျမင့္၏ ေျပာၾကားခ်က္အရ လက္ကားေစ်းမွာ ဓာတ္ဆီ တစ္လီတာ ၅၅ဝ က်ပ္ျဖစ္ေသာ္လည္း လက္လီေစ်းမွာ ၇၁ဝ က်ပ္ျဖစ္သည္။ ပ်မ္းမွ်အားျဖင့္ လက္ကားေစ်းႏွင့္ လက္လီေစ်းကို ဓာတ္ဆီ တစ္လီတာလွ်င္ က်ပ္၇ဝ ခန္႔ ကြာဟခ်က္ ထားေသာ္လည္း လက္ရွိလက္လီေစ်းမွာ ျဖစ္သင့္သည့္ ပမာဏထက္ ပိုမိုျမင့္မားေနသည္ဟု ဇန္နဝါရီလ ၁၃ ရက္ေန႔တြင္ ၎ကဆိုသည္။

သို႔ေသာ္စက္သုံးဆီကိစၥမွာ ဤမွ်မ႐ိုးရွင္းပါ။ 

၂ဝ၁၄ ခုႏွစ္ ဇန္နဝါရီလတြင္ ကမၻာ့ ေရနံစည္ ေစ်းႏႈန္းမ်ားသည္ တစ္စည္လွ်င္ ၉၄ ေဒၚလာျဖင့္ တည္ၿငိမ္လ်က္ ရွိရာမွ ဇြန္လမွ စတင္၍ ေစ်းႏႈန္းမ်ား က်ဆင္းလာခဲ့သည္။ ယခု ဇန္နဝါရီလတြင္ ေရနံတစ္စည္ ေစ်းႏႈန္းသည္၄၈ ေဒၚလာ စြန္းစြန္းသာ ရွိေသာေၾကာင့္ ထက္ဝက္နီးပါး က်ဆင္းခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။

ျပည္တြင္းက အမ်ားဆုံး မွာယူသည့္ စင္ကာပူ ႏိုင္ငံတြင္မူ၂ဝ၁၄ ခုႏွစ္ ဇြန္လအတြင္း ေရနံစိမ္း တစ္စည္လွ်င္ စင္ကာပူေဒၚလာ ၁၃၃ ျဖစ္သည္။ ၂ဝ၁၅ ဇန္နဝါရီလ ဒုတိယပတ္တြင္ စင္ကာပူ ေဒၚလာ ၆၁ ဒသမ ၃ ျဖစ္ၿပီး ေရနံစိမ္း ေစ်းႏႈန္းမ်ား ထက္ဝက္နီးပါး က်ဆင္းခဲ့သည္။

ကမၻာ့ေစ်း က်ဆင္းမႈေၾကာင့္ စင္ကာပူ ေစ်းကြက္တြင္ ဇြန္လမွစ၍ ေရနံစိမ္း ေစ်းႏႈန္းမ်ား က်ဆင္းခဲ့ေသာ္လည္း ျပည္တြင္း၌မူ ဒီဇင္ဘာလေရာက္မွသာ ေရနံစိမ္းမွ ထုတ္ယူသည့္ ဓာတ္ဆီ၊ ဒီဇယ္ေစ်းႏႈန္းမ်ား ျပန္လည္ က်ဆင္းခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။

တိုးလွ်ဳိေပါက္ လူးလားေခါက္တုံ႔ သြားလာေနသည့္ စင္ကာပူႏွင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံၾကားတြင္ ေရနံေစ်းက်ခ်ိန္က အခ်ိန္ငါးလေက်ာ္အထိ ကြာဟခဲ့သည္။

ျပည္တြင္း စက္သုံးဆီေစ်းကြက္၌ ဒီဇင္ဘာလဆန္းမွစ၍ တစ္ရက္လွ်င္ ဓာတ္ဆီ တစ္လီတာ ၃ဝ က်ပ္ႏႈန္းျဖင့္ သီတင္း တစ္ပတ္ခန္႔အထိ ေစ်းႏႈန္းမ်ား တျဖည္းျဖည္း ေလွ်ာ့ခ်ခဲ့သည္။ ယင္းေၾကာင့္ပင္ ျပည္တြင္း ဓာတ္ဆီ တစ္လီတာ ေပါက္ေစ်း ၉ဝဝ က်ပ္ဝန္းက်င္မွ ဒီဇင္ဘာ ဒုတိယပတ္တြင္ တစ္လီတာ ၇၁ဝ က်ပ္အထိ ေရာက္ရွိလာျခင္းျဖစ္သည္။


မွတ္ခ်က္။ ။ ဂရပ္ႏွစ္ခုကုိႏိႈင္းယွဥ္ပါက စင္ကာပူေစ်းကြက္တြင္၂ဝ၁၄ ခုႏွစ္ဇြန္လကတည္းက ေစ်းစက်လာသည္ကုိေတြ႕ရၿပီး ယင္းေနာက္ ငါးလအၾကာ ျပည္တြင္းေစ်းကြက္တြင္ ႏုိဝင္ဘာလ ေရာက္မွ ေစ်းစက်သည္ကုိ ေတြ႔ႏုိင္သည္။ စက္သုံးဆီ တင္သြင္းသူမ်ား၏ အဆုိအရ တင္သြင္းလာေသာ စက္သုံးဆီမ်ားကုိ ျပည္တြင္းတြင္ တစ္လသာ သုိေလွာင္ထားႏုိင္သည္ဟု ဆုိသျဖင့္ ျပည္တြင္း စက္သုံးဆီ လက္က်န္ အမ်ားဆုံး ရွိႏုိင္သည့္ ပမာဏမွာ တစ္လစာ သုံးစြဲမႈသာ ျဖစ္ႏုိင္သည္။

ယင္းပုံစံအတုိင္း ဆုိပါက စင္ကာပူ ေစ်းကြက္တြင္ ေစ်းက်ၿပီး တစ္လအၾကာ ျပည္တြင္းတြင္ ေစ်းက်ရမည္ ျဖစ္သည္။ သုိ႔ေသာ္ ငါးလေက်ာ္ၾကာသည့္အခ်ိန္မွ​ ျပည္တြင္းတြင္ ေစ်းစက်ခဲ့သည္။

“ေရနံ တစ္စည္ေဒၚလာ ၂ဝ ၊ ၃ဝ က်လို႔ သူတို႔(လက္လီ) လည္း မကိုက္ဘူးေပါ့ေလ။ တစ္ေန႔ကို တစ္လီတာ ၃ဝ ႏႈန္းနဲ႔ တစ္ပတ္ေလာက္ ေစ်းခ်ခဲ့ပါတယ္”ဟု ဦးဝင္းျမင့္က ရွင္းျပသည္။

ၿပီးခဲ့သည့္ ဇြန္လမွ ႏိုဝင္ဘာလအထိ ကမၻာ႔ေရနံစိမ္းေစ်း က်ဆင္းေသာ္လည္း ယင္းကာလအတြင္း ျပည္တြင္းေစ်းမွာမူ က်ဆင္းျခင္း မရွိဘဲ ပုံမွန္ အျမင့္ေစ်းအတိုင္းသာ ေရာင္းခ်ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ အဆိုပါ ကာလမ်ားတြင္ ဓာတ္ဆီတစ္လီတာ ပ်မ္းမွ် ၁ဝဝ က်ပ္ အျမတ္ေငြ ပိုရရွိသည္ဟု တြက္ဆပါက ဓာတ္ဆီ တစ္ဂါလန္ (၄ ဒသမ ၅လီတာ) အတြက္ အျမတ္ေငြ ၄၅ဝ က်ပ္ခန္႔ကို လုပ္ငန္းရွင္မ်ားက ပိုမိုရရွိမည္ျဖစ္သည္။

ျပည္တြင္း၌လူစီးယာဥ္၊ ခရီးသည္တင္ယာဥ္၊ ကုန္တင္ယာဥ္(ဝန္ေပါ့) ႏွင့္ ကုန္တင္ယာဥ္(ဝန္ေလး) မ်ားသည္ ကုန္းလမ္း ပို႔ေဆာင္ေရး ညႊန္ၾကားမႈ ဦးစီးဌာန၏ ၂ဝ၁၄ ခုႏွစ္၊ ဒီဇင္ဘာလကုန္အထိ မွတ္ပုံတင္ စာရင္းမ်ားအရ ၆ဝ၄,၃၃၅ စီး ရွိေၾကာင္း သိရသည္။ ယင္းတို႔အနက္ သဘာဝ ဓာတ္ေငြ႔သုံး ေမာ္ေတာ္ယာဥ္မွာ ၃၃,ဝဝဝ ေက်ာ္ရွိသည္။ ဓာတ္ဆီႏွင့္ ဒီဇယ္သုံး ေမာ္ေတာ္ယာဥ္မွာ ၅၆ဝ,ဝဝဝ ေက်ာ္ ရွိသည့္သေဘာပင္။

ကြဲလြဲခ်က္ အနည္းငယ္ ရွိႏိုင္ေသာ္လည္း က်န္ေမာ္ေတာ္ယာဥ္မ်ား၏ ငါးပုံ သုံးပုံျဖစ္သည့္ အစီးေရ ၃၄ဝ,ဝဝဝ ေက်ာ္မွာ ဓာတ္ဆီသုံးျဖစ္ၿပီး ငါးပုံႏွစ္ပုံျဖစ္သည့္ ၂၂၈,ဝဝဝ ေက်ာ္မွာ ဒီဇယ္သုံး ျဖစ္သည္။

ဓာတ္ဆီသုံး ေမာ္ေတာ္ယာဥ္မ်ားသည္ တစ္ေန႔လွ်င္ အနည္းဆုံး တစ္ဂါလန္ ပ်မ္းမွ် သုံးစြဲမည္ဆိုပါက  တစ္ေန႔လွ်င္ ဓာတ္ဆီ၃၄ဝ,ဝဝဝ ဂါလန္ကုန္က်မည္ ျဖစ္သည္။ တစ္ဂါလန္လွ်င္ ပိုမို ရရွိသည့္ အျမတ္ေငြ ၄၅ဝ ႏႈန္းျဖင့္ တြက္ၾကည့္ပါက က်ပ္သန္းေပါင္း ၁၅၃ သန္း (ကန္ေဒၚလာ ၁၄၉,ဝဝဝ ေက်ာ္) ရရွိမည္ျဖစ္သည္။ ယင္းသည္ တစ္ေန႔တာ တြက္ခ်က္မႈႏႈန္းျဖစ္ၿပီး ဇြန္လမွႏိုဝင္ဘာလအထိကို ပ်မ္းမွ် ေလးလခန္႔သာ (ရက္ေပါင္း ၁၂ဝ ) တြက္ခ်က္လွ်င္ပင္ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၁၈ သန္းနီးပါး  ပိုမို ျမတ္စြန္းမည္ျဖစ္သည္။

ကြဲလြဲခ်က္ အနည္းအက်ဥ္း ရွိႏိုင္ေသာ္လည္း ယင္းသည္ အနည္းဆုံး ပမာဏကိုယူ၍ တြက္ခ်က္ထားျခင္းလည္း ျဖစ္သည္။ 

အေမရိကန္ေဒၚလာ ၁၈ သန္းေသာ ပမာဏသည္ ဓာတ္ဆီသုံးစြဲသည့္ ယာဥ္မ်ားအေပၚတြင္သာ တြက္ခ်က္ထားျခင္း ျဖစ္ၿပီး ဒီဇယ္သုံးစြဲယာဥ္၂၈ဝ,ဝဝဝ ေက်ာ္ အတြက္အျမတ္ ေငြကို တြက္ခ်က္ထားျခင္း မရွိေသးေခ်။

မႏၲေလး အပါအဝင္ နယ္ေဒသမ်ားတြင္ အမ်ားဆုံး အသုံးျပဳေနေသာ ေမာ္ေတာ္ဆိုင္ကယ္မ်ား၏  အေရအတြက္ မပါဝင္ေသးပါ။

လက္ရွိ ဇန္နဝါရီလ ၁၅ ရက္ေန႔ ေပါက္ေစ်းအရ အေမရိကန္ (WIT) ေရနံတစ္စည္လွ်င္ ေဒၚလာ ၄၇ ဒသမ ၇၅ ေဒၚလာျဖစ္ၿပီး ၿဗိတိန္ (Brent) ေရနံတစ္စည္လွ်င္ အေမရိကန္ ေဒၚလာ ၄၇ ဒသမ ၆၅ ေဒၚလာ ျဖစ္သည္။ ဇန္နဝါရီလ ၁၅ ေန႔တြင္ ျပည္တြင္း လက္လီေစ်းမွာ ဓာတ္ဆီ (Octane 92) တစ္လီတာလွ်င္ ၅၉ဝ က်ပ္၊ ဒီဇယ္(႐ိုး႐ိုး) တစ္လီတာလွ်င္ ၆၉ဝ က်ပ္ျဖစ္ၿပီး လက္လီေစ်းႏႈန္းမ်ားသည္ တျဖည္းျဖည္း က်ဆင္းစျပဳလာၿပီျဖစ္သည္။

သြင္းကုန္စီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္ ေဒါက္တာစိုးထြန္း၏ အဆိုအရမူ လက္လီေစ်းသည္ လက္ကားေစ်းထက္ သုံးပုံ တစ္ပုံခန္႔ ျမင့္မားေနေသာေၾကာင့္ ကမၻာ့ေစ်းႏွင့္ ျပည္တြင္းေစ်း ကြာဟလ်က္ ရွိျခင္းျဖစ္သည္ဟုေထာက္ျပသည္။

“လက္ကားေစ်းနဲ႔ လက္လီေစ်းနဲ႔ တအား ကြာေတာ့ သုံးစြဲသူအတြက္ အရမ္း နစ္နာတယ္။ လက္ကားေစ်းက လူတိုင္းကို ေပးသြင္းထားေတာ့ ကမၻာ့ေစ်းနဲ႔ကြာလို႔ မရဘူး”ဟု ေဒါက္တာစိုးထြန္းက မွတ္ခ်က္ျပဳသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ စက္သုံးဆီ တင္သြင္းသည့္ ကုမၸဏီေပါင္း ၆ဝ ခန္႔ရွိၿပီး အမ်ားစုမွာ လက္ကား ျဖန္႔ျဖဴးၿပီး အနည္းငယ္မွာမူ လက္လီဆိုင္မ်ားလည္း ဖြင့္လွစ္ ေရာင္းခ်လ်က္ ရွိသည္။ လက္လီဆိုင္ေပါင္း ခန္႔မွန္း ႏွစ္ေထာင္ခန္႔ ရွိသည္ဟု စက္သုံးဆီ လုပ္ငန္းရွင္ အသင္းထံမွ သိရသည္။

တစ္လီတာကုိ ေငြက်ပ္ရာခ်ီခြာၿပီး ေစ်းမခ်ဘဲ တင္းခံေနျခင္းမွာ မည္သူ အတြက္နည္း။

ျပည္တြင္း လက္လီေစ်းကြက္တြင္ ဆိုင္ခြဲ မ်ားစြာ ဖြင့္လွစ္ထားႏိုင္သည့္ ကုမၸဏီအခ်ဳိ႕မွာ ေဒါက္တာဝင္းျမင့္၏ ျမတ္ေမတၱာမြန္ စက္သုံးဆီလုပ္ငန္း၊  ဦးခ်စ္ခိုင္၏ Denko စက္သုံးဆီ လုပ္ငန္း၊ ဦးေဇာ္ေဇာ္၏ MAX Energy၊ ဦးအိုက္ထြန္း၏ ST Oil၊ ဦးထြန္းျမင့္ႏိုင္(ေအးရွားေဝါလ္)၏ Green Luck တို႔ ျဖစ္သည္။

စက္သုံးဆီေစ်းမ်ား ကမၻာ႔ေစ်းႏွင့္ ကြာဟလ်က္ ရွိသည္မွာ လက္လီဆိုင္မ်ား နည္းပါးၿပီး ယွဥ္ၿပဳိင္မႈ နည္းပါးျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္သည္ဟု သြင္းကုန္လုပ္ငန္းရွင္ ေဒါက္တာ စိုးထြန္းက ဆိုသည္။

“တခ်ဳိ႕က လက္ကားပဲ လုပ္လို႔ရတယ္။ လက္လီဆိုင္ ဖြင့္လို႔မရဘူး။ ရန္ကုန္ၿမဳိ႕မွာ ဆိုင္က ကိုယ့္ဘာသာဖြင့္လို႔ မရဘူး။ နဂိုတည္းက အစိုးရက သူအဆင္ေျပတဲ့လူ ေပးထားတာ။ အဲဒီလူေတြက ခ်ဳပ္ထားၿပီး ေစ်းကို ထိန္းေရာင္းေနတယ္”ဟု ေဒါက္တာစိုးထြန္းက ဆိုသည္။

ေဒါက္တာစိုးထြန္းအဆိုအရ လက္ကားေစ်းႏွင့္ လက္လီေစ်းသည္ ၁၈ ရာခိုင္ႏႈန္းမွ၃ဝ ရာခိုင္ႏႈန္းအထိ ကြာဟလ်က္ ရွိသည္။

နာမည္ေက်ာ္ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္ ဦးေတဇ ဦးေဆာင္ေသာ  စက္သုံးဆီ မခ်ဳပ္ကိုင္ဟု အဆိုပါအသင္း၏ အတြင္းေရးမွဴး ဦးဝင္းျမင့္က ျငင္းဆိုသည္။

“စက္သုံးဆီ ေစ်းႏႈန္းကို အသင္းက ထိန္းခ်ဳပ္ မထားပါဘူး။ အသင္းအေနနဲ႔ကေတာ့ အမိန္႔နဲ႔ ေစ်းခ်လို႔လည္း မရပါဘူး။ ေစ်းကြက္စီးပြားေရး စနစ္ေလ။ မင္းတို႔ေတာ့ ေစ်းခ်ေရာင္းလို႔ မေျပာပါဘူး။ လုပ္ရင္လည္း ေမွာင္ခိုပဲ ျဖစ္မွာပါ။ ခ်င့္ခ်ိန္ၿပီးေတာ့ ေဆာင္ရြက္ေပးဖို႔ လက္လီဆိုင္ေတြကိုလည္း ေျပာထားပါတယ္”ဟု ၎က ဆိုေလသည္။

စက္သုံးဆီ ေစ်းႏႈန္းမ်ား လြယ္ကူစြာ မက်ဆင္းျခင္းသည္ ဆိုင္အေရအတြက္ နည္းပါးျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ၿပီး လက္လီဆိုင္မ်ားမွာ စည္းမ်ဥ္း စည္းကမ္း တင္းက်ပ္စြာ ကန္႔သတ္ခ်က္ေၾကာင့္ လြယ္ကူစြာ ဖြင့္ခြင့္ မရဟု မည္သည့္ ကုမၸဏီမဆို လြတ္လပ္စြာ လုပ္ကိုင္ခြင့္ရေအာင္ လုပ္ေဆာင္ႏိုင္ခဲ့ေၾကာင္း ကနဦးက ေျပာဆိုခဲ့သူ ဦးဝင္းျမင့္က ေျပာၾကားသည္။

ေရနံေစ်း က်ဆင္းျခင္းသည္ လာမည့္ ၂ဝ၁၅ ခုႏွစ္တြင္ စီးပြားေရးကိုအာ႐ုံ မစိုက္ႏိုင္သည့္ အစိုးရအတြက္ ေကာင္းမြန္ေသာ အေျခအေနျဖစ္ၿပီး လာမည့္ ေႏြရာသီတြင္ လွ်ပ္စစ္မီး လိုအပ္ခ်က္ ႀကီးမားလာမည့္ ျပည္တြင္း လုပ္ငန္းရွင္မ်ားအတြက္လည္း ေကာင္းမြန္သည္ဟု စီးပြားေရး မူဝါဒ ပညာရွင္ ေဒါက္တာ ေအာင္ကိုကိုက ရွင္းျပသည္။

သို႔ေသာ္လည္း ေစ်းကြက္စီးပြားေရး စနစ္ဟု အမည္ခံၿပီး ေစ်းတက္လိုသည့္ ကုန္ပစၥည္းမ်ားကို ႏိုင္ငံတကာ ေပါက္ေစ်းႏွင့္အညီ ေစ်းတက္၍ ေစ်းက်ခ်ိန္တြင္ ႏိုင္ငံတကာ ေပါက္ေစ်းႏွင့္အညီ က်ဆင္းျခင္း မရွိသည္မွာ ေစ်းကြက္ စီးပြားေရးစနစ္ မပီျပင္ျခင္း ျဖစ္သည္ဟု စီးပြားေရး မူဝါဒ ပညာရွင္ ေဒါက္တာေအာင္ကိုကိုက ဆိုသည္။

“အေၾကာင္း အမ်ဳိးမ်ဳိးျပၿပီး ေစ်းခ် ေပးဖို႔ ဝန္ေလးေနတယ္”ဟုစီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္မ်ား၏ လုပ္ရပ္ကို ၎က မွတ္ခ်က္ျပဳသည္။

အစိုးရက ေစ်းကြက္ ေစ်းႏႈန္းမ်ားကို ဝင္ေရာက္ မထိန္းေက်ာင္းႏိုင္ေသာ္ လည္း ေစ်းကြက္အတြင္း လက္ဝါးႀကီး အုပ္ျခင္းႏွင့္ ေစ်းႏႈန္း ခ်ဳပ္ကိုင္ျခင္းမ်ားကို ဥပေဒမ်ားျဖင့္ ထိန္းေက်ာင္းႏိုင္သည္ဟု ၎က ရွင္းျပသည္။

ေစ်းကြက္ ေစ်းႏႈန္းမ်ားကို လုပ္ငန္းရွင္ခ်င္း ညႇိႏိႈင္း၍ ထိန္းခ်ဳပ္ထားေသာေၾကာင့္ စက္သုံးဆီ သုံးစြဲသူမ်ားမွာ ကမၻာ့ေပါက္ေစ်းအတိုင္း က်ေစ်းမ်ားကို မခံစားရေပ။ တစ္ကမၻာလုံးတြင္ ေရနံေစ်းမ်ား က်ဆင္း၍ သုံးစြဲသူမ်ား ဝန္ေပါ့ေနခ်ိန္တြင္ ျမန္မာျပည္သူမ်ားမွာ စက္သုံးဆီေစ်း က်ဆင္းရန္ တိုက္ပြဲ ဝင္ေနရဆဲပင္ျဖစ္သည္။

“အစိုးရမွာလည္း တာဝန္ ရွိတယ္။ ကမၻာ့ေစ်းက်ၿပီး ျပည္တြင္းေစ်း မက်ဘူး ဆိုရင္ အစိုးရရဲ႕ ယွဥ္ၿပဳိင္မႈ မူဝါဒက အသက္ မဝင္ဘူးေပါ့”ဟု ေဒါက္တာ ေအာင္ကိုကိုက ဆိုသည္။

ရဲႏုိင္ဦး

No comments: