ျမန္မာအမ်ဳိးသားတုိ႔ရဲ႕ အမ်ဳိးသားေန႔
ေမာင္စြမ္းရည္
ေခတ္သစ္ ျမန္မာႏုိင္ငံသမုိင္းကုိေရးၾကတဲ့အခါ ျမန္မာႏုိင္ငံ တပါးကြၽန္ဘ၀ေရာက္ရာကေန အစျပဳၿပီး ေရးသားေလ့ရွိပါတယ္။ ဒီလုိ တပါး ကြၽန္ဘ၀မွာ ျမန္မာေတြဟာ အားမတန္ေပမယ့္ မာန္မေလွ်ာ့ခဲ့ၾကပါဘူး။ ကြၽန္ဘ၀ေရာက္စကေနၿပီး ကြၽန္ဘ၀တေလွ်ာက္လုံး ပုံစံအမ်ဳိးမ်ဳိးနဲ႔ ႐ုန္းကန္လႈပ္ရွားခဲ့ၾကပါတယ္။ ကုိလုိနီေခတ္ ႏုိင္ငံေရးလႈပ္ရွားမႈကုိေရးၾကတဲ့အခါ ရန္ကုန္တကၠသုိလ္ေကာလိပ္ သပိတ္သုံးခုကုိ ဗဟုိလမ္း ေၾကာင္းထားၿပီး ေရးတာေတြ႕ရပါတယ္။ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေတြက သမုိင္းပညာရွင္ေတြကုိ “ဒါေတြ ေကြ႕ေရွာင္ေရးပါ” လုိ႔ ေျပာခ်င္ေပမယ့္ ေျပာလုိ႔ မရ။
ပထမတဆကၠသိုလ္ေကာလိပ္သပိတ္က ၁၉၂၀ ခုႏွစ္မွာ ကိုဘဦးအစရွိတဲ့ ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္မ်ား ဦးေဆာင္လႈပ္ရွားခဲ့ၾကပါတယ္။ ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္စာရင္းကို ေရႊတိဂံုဘုရားရဲ႕ အေနာက္ေတာင္ေထာင့္ရွိ အမ်ဳိးသားေန႔အထိမ္းအမွတ္ေက်ာက္တိုင္မွာ ေရးထိုး ထားပါတယ္။
ဒုတိယသပိတ္ကေတာ့ ကိုႏု၊ ကိုေအာင္ဆန္းတို႔ဦးေဆာင္ၿပီး မႏၱေလးသူ မအုန္း၊ မအမာတို႔ပါ၀င္း ဆင္ႏႊဲခဲ့ၾကတဲ့သပိတ္ျဖစ္ပါတယ္။ တတိယသပိတ္ကေတာ့ ကိုဗဟိန္း၊ ကိုဗေဆြ၊ ကိုလွေရႊ စတဲ့ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္ေတြ ဦးေဆာင္လႈပ္ရွားခဲ့ပါတယ္။ ကိုႏု၊ ကိုေအာင္ ဆန္းတို႔ “သခင္” အျဖစ္ပါ၀င္လႈပ္ရွားခဲ့ၿပီး ၁၉၃၈ ခုႏွစ္ ေရနံေျမအလုပ္သမားသပိတ္ႀကီးနဲ႔ဆက္စပ္သြားရာက အရွိန္အျမင့္ဆံုးကို ေရာက္ သြားခဲ့ပါတယ္။ တဆက္တည္း ဒုတိယကမာၻစစ္နဲ႔ဆက္စပ္သြားၿပီး ဖက္စစ္ေတာ္လွန္ေရးႀကီးအထိ ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္ေတြပဲ ဆက္လက္ပါ၀င္ဦးေဆာင္လႈပ္ရွားသြားၾကပါတယ္။
ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ကို ၁၉၂၀ ခုႏွစ္မွာပဲ ဖြင့္ပါတယ္။ ဖြင့္စမွာပဲ တကၠသိုလ္အက္ဥပေဒကိုသေဘာမက်လို႔ ေက်ာင္းသားေတြ သပိတ္ ေမွာက္ၾကပါတယ္။ သပိတ္ေမွာက္ၿပီး အဂၤလိပ္အစိုးရတည္ေထာင္တဲ့ တကၠသိုလ္ကိုမတက္ၾကေတာ့ဘဲ အမ်ဳိးသားတကၠသိုလ္ႀကီးကို ေရႊတိဂံုေျခရင္းက ဗဟန္းဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းေတြေပၚမွာ သြားေရာက္ဖြင့္လိုက္ၾကပါေတာ့တယ္။ အဲဒီအမ်ဳိးသားေကာလိပ္မွာ ဆရာႀကီး သခင္ကိုယ္ေတာ္မႈိင္တို႔၊ ဒီးဒုတ္ဦးဘခ်ဳိတို႔က ျမန္မာႏိုင္ငံသမိုင္းနဲ႔ ျမန္မာစာေပကို အသီးသီး၀င္ေရာက္ျပသခဲ့ၾကပါတယ္။
ဒါေပမဲ့ ဒီေကာ လိပ္ေက်ာင္းဟာ တစ္ႏွစ္ႏွစ္နဲ႔ ပ်က္သြားခဲ့ပါတယ္။ နယ္ၿမိဳ႕႔ေတြမွာေတာ့ အမ်ဳိးသားေက်ာင္းေတြ အလွ်ဳိအလွ်ဳိေပၚလာခဲ့ၾကတာ ၁၅၀ ေလာက္ရွိပါတယ္။ ဒီလိုအမ်ဳိးသားေက်ာင္းလႈပ္ရွားမႈေတြထဲမွာ အထူးထင္းရွားလာသူကေတ့ ပထမ သပိတ္ေခါင္းေဆာင္တစ္ဦးျဖစ္တဲ့ ဦးဖိုးက်ားပါပဲ။ ဦးဖိုးက်ားက ဆရာႀကီးသခင္ကိုယ္ေတာ္မိႈင္း၊ ဒီးဒုတ္ဦးဘခ်ဳိတို႔နဲ႔အတူ အမ်ဳိးသားေက်ာင္းေတြအတြက္ သင္ၾကားစရာ ျမန္မာစာအုပ္ေတြကိုထုတ္လုပ္ႏုိင္ဖို႔အတြက္ ႀကိဳးစားခဲ့ပါတယ္။
အမ်ဳိးသားပညာ၀န္အျဖစ္နဲ႔လဲ ဗဟုိကေန နယ္ကိုခရီးထြက္ၿပီး ေက်ာင္းေတြကို စစ္ေဆးရပါတယ္။ သမိုင္းေရးသူ၊ ၀တၳဳတိုေရးသူအျဖစ္နဲ႔ ေခတ္စမ္းစာေပေခတ္ (၁၉၃၀-၄၀) ရဲ႕အရင္က ေခတ္စမ္းစာေပေခတ္ဦးကို ဦးေဆာင္သူျဖစ္လာခဲ့ပါတယ္။ ကိုလိုနီေႏွာက္ပိုင္းေခတ္နဲ႔ က်ေနာ္တို႔ လြတ္လပ္ေရးေခတ္ဦးမွာ ဦးဖိုးက်ားရဲ႕ အမ်ဳိးသားဟန္စာေပသစ္နဲ႔ ႀကီးျပင္းခဲ့ရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အမ်ဳိးသားေန႔အေၾကာင္းကို စဥ္းစားတိုင္း ဆရာႀကီးသခင္ကိုယ္ေတာ္မိႈင္း၊ ဒီးဒုတ္ဦးဘခ်ဳိနဲ႔ ဦးဖိုးက်ားတို႔ရဲ႕ နာမည္ေတြကို အရင္စဥ္းစားမိလိုက္ၿပီး အဥၥလီပဏာမနဲ႔ ဂါရ၀ျပဳမိပါတယ္။
က်ေနာ္တို႔တေတြ မႏၱေလးမွာ အလယ္တန္းေက်ာင္းသားဘ၀ကစၿပိး အမ်ဳိးသားေန႔တိုင္း အမ်ဳိးသားေန႔စာစီစာကံုးၿပိဳင္ပြဲေတြ ၀င္ၾကရ တယ္။ အားကစားၿပိဳင္ပြဲေတြ၀င္ၾကရတယ္။ မႏၱေလးက အမ်ဳိးသားေက်ာင္းကို ဦးခိုက္ၾကရတယ္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္တို႔နဲ႔အတူ လုပ္ၾကံခံရတဲ့ထဲပါသြား ရွာတဲ့။ အာဇာနည္ေခါင္းေဆာင္ႀကီး ဦးရာဇာတ္တည္ေထာင္အုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ေက်ာင္းေပါ့။ မႏၱေလးက ထင္ရွားတဲ့မ်ဳိးခ်စ္လူငယ္အမ်ားစုဟာ အမ်ဳိးသားေက်ာင္းထြက္ေတြပါ။ လူထုေဒၚအမာဆိုတာ အဲဒီေက်ာင္းထြက္ပါပဲ။ ေဘာလံုး၊ အေလးမ၊ လက္ေ၀ွ စတဲ့ အားကစားထူးခြၽန္ သူေတြလဲ အမ်ဳိးသားေက်ာင္းကထြက္ပါတယ္။
အမ်ဳိးသားေက်ာင္းေရွ႕ကျဖတ္သြားရင္ အမ်ဳိးသားေက်ာင္းဆိုတဲ့ စာတန္းႀကီးနဲ႔ သင္ပုန္းႀကီး ကိုေမာ့ၾကည့္ၿပီး စိတ္ထဲက အလိုလိုဦးညႊတ္မိရပါတယ္။ ခုေတာ့ ဗိုလ္ေန၀င္းက ျပည္သူပိုင္းသိမ္းရာမွ ေက်ာင္းေတြကို ၁-၂-၃ ေတြနဲ႔ အမွတ္စဥ္ထိုးၿပီးေခၚလိုက္ရပါတယ္။ အမွတ္ ၂ အထကဆိုတာ ျဖစ္လာပါတယ္။ ေက်ာင္းရဲ႕သမိုင္းလဲ အလိုလိုမွိန္ေပ်ာက္သြားခဲ့ရပါေတာ့တယ္။
အလားတူပဲ တျခားၿမိဳ႕ႀကီးေတြက အမ်ဳိးသားေက်ာင္းေတြလဲ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ေအာက္မွာ “အမွတ္စဥ္ မွတ္” တဲ့ အထဲကို ပါသြား ခဲ့ရပါၿပီး။
အမ်ဳိးသားေက်ာင္းေတြ ေပၚေပါက္လာရတာဟာ ပထမေကာလိပ္သပိတ္ႀကီးေၾကာင့္ျဖစ္ရၿပီး၊ အဲဒီသပိတ္ႀကီးကလဲ ေက်ာင္းသားေတြ ေၾကာင့္ ေပၚခဲ့ရတာပါ။ အဲဒီေက်ာင္းသားေတြဟာ အမ်ဳိးသားေကာလိပ္ကထြက္ၿပီး နယ္တကာမွာ အမ်ဳိးသားေက်ာင္းအုပ္၊ အမ်ဳိးသား ေက်ာင္းဆရာေတြျဖစ္လာခဲ့ၾကပါတယ္။
အမ်ဳိးသားေက်ာင္းေတြကေန လြတ္လပ္ေရး သူရဲေကာင္းေတြ ေမြးထုတ္ေပးခဲ့ပါတယ္။ အာဇာနည္ ႀကီးေတြထဲမွာ ဒီးဒုတ္ဦးဘခ်ဳိက အမ်ဳိးသားေကာလိပ္ ျမန္မာစာဆရာႀကီးပါ။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းရဲ႕အစ္ကို ဦးဘ၀င္းနဲ႔ ဆရာႀကိးဦးရာဇာတ္ တို႔က အမ်ဳိးသားေက်ာင္းမွာ ေက်ာင္းအုပ္ဆရာႀကီး ဦးေအာင္ဆန္းက အမ်ဳိးသားေက်ာင္းထြက္ပါ။ ဦးႏု၊ ကုလသမဂၢအတြင္းေရးမွဴးခ်ဳပ္ ဦးသန္႔၊ သိပၸေမာင္၀၊ ေဇာ္ဂ်ီ၊ မင္းသု၀ဏ္ စသူေတြဟာ အမ်ဳိးသားေက်ာင္းေတြမွာ ဆရာလုပ္ဖူးၾကပါတယ္။ ဆရာေဇာ္ဂ်ီ၊ ဆရာဇာတ္၊ သု၀ဏ္၊ ေမာင္ထင္၊ ဒဂုန္တာရာ၊ လူထုေဒၚအမာ စတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေက်ာင္းမ်ားဟာ အမ်ဳိးသားေက်ာင္းထြက္ေတြပါ။ အမ်ဳိးသားေက်ာင္းေတြကေန ျမန္မာစာေပသမိုင္းတို႔ကို အေျခခံေကာင္းရခဲ့ၾကတဲ့ ေက်ာင္းသားေတြ တကၠသိုလ္ေရာက္လာခ်ိန္နဲ႔ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္မွ ဆရာႀကီး ဦေဖ ေမာင္တင္က ျမန္မာစာထုတ္ထူးတန္းေတြ႕နဲ႔ မဟာ၀ိဇၨာတန္းေတြ ဖြင့္လွစ္ခ်ိန္တို႔ဟာ ခ်ိန္ကိုက္ျဖစ္သြားခဲ့ပါတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ ေခတ္စမ္း စာေပဟာ ျဖစ္ေပၚလာခဲ့ရတာပါ။
ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ေကာလိပ္ပထမသပိတ္ႀကီးရဲ႕ဂုဏ္ေက်းဇူးနဲ႔ အမ်ဳိးသားေက်ာင္းေတြရဲ႕ဂုဏ္ေက်းဇူးကို ဆင္ျခင္လိုက္ရင္ “လြတ္လပ္ေရး သမိုင္းအစ အမ်ဳိးသားေန႔ကလို႔” ေႂကြးေၾကာ္ၾကသူေတြကို ေထာက္ခံခ်င္ပါတယ္။ ခုအခါ အမ်ဳိးသားေန႔သ႐ုပ္ျပ လွည့္လည္ပြဲေတြနဲ႔ အမ်ဳိး သာေန႔ စာေပၿပိဳင္ပြဲေတြျပဳလုပ္ၾကတာမ်ဳိး ျမန္မာျပည္မွာ ရွိမွရွိပါေသရဲ႕လားလို႔ ေတြးမိပါတယ္။ ၁၉၂၁ ခုႏွစ္က ဂ်ီစီဘီေအေခၚ ျမန္မာ အသင္းခ်ဳပ္ႀကီးရဲ႕ န၀မေျမာက္ညီလာခံမွာ ပထမေကာလိပ္သပိတ္ေမွာက္တဲ့ေန႔ကို အမ်ဳိးသားေန႔အျဖစ္သတ္မွတ္ဖို႔ ဆံုးျဖတ္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ၁၉၂၂ ရန္ကုန္မွာက်င္းပတဲ့ ဂ်ီစီဘီေအညီလာခံႀကီးကေန အတည္ျပဳခဲ့ပါတယ္။ ၁၉၂၁က သတ္မွတ္တဲ့ ရက္စြဲကိုယူရင္ ဒီႏွစ္မွာ အမ်ဳိး သားေန႔ရဲ႕သက္တမ္းဟာ ႏွစ္ေပါင္း ၉၀ တင္းတင္းျပည့္ခဲ့ပါၿပီး။ အႀကိမ္ေပါင္း ၉၀ ရွိခဲ့ပါၿပီ။
အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုမွာေတာ့ ေလာ့စ္အိန္ က်လိစ္က ျမန္မာလူထုက မ်ဳိးသားေန႔စာေပေဟာေျပာပြဲေတြကို ႏွစ္စဥ္က်င္းပၾကလို႔ အေမရိကန္ျပည္မွာရွိေနၾကတဲ့ တင္မိုး၊ ၀င္းေဖ၊ မာမာေအး၊ ေမာင္စြမ္းရည္၊ ေအာင္ေ၀း စတဲ့စာေရးဆရာမ်ား သြားေရာက္ဆံုဆည္းၾက၊ ေဟာေျပာၾကပါတယ္။ ဂ်ပန္က ျမန္မာလူငယ္ မ်ားကလဲ သူတို႔ထုတ္စာေစာင္ေတြကို တန္ေဆာင္မုန္းလမွာ အမ်ဳိးသားေန႔အထိမ္းအမွတ္အထူးထုတ္အျဖစ္ ထုတ္ေ၀ေလ့ရွိပါတယ္။
က်ေနာ္တို႔လဲ ကိုယ္တတ္စြမ္းတဲ့နည္းနဲ႔ ပါ၀င္ဆင္ႏႊဲၾကပါတယ္။ ဗမာျပည္က အမ်ဳိးသားေန႔အထိမ္းအမွတ္ပြဲမ်ားကို တမ္းတျမင္ေယာင္လ်က္ ရွိပါတယ္ခင္ဗ်ား။
ဒီေဆာင္းပါးကုိ - မုိးမခ
http://moemaka.blogspot.com/
စာမ်က္ႏွာက ကူးယူ ေဖာ္ျပပါတယ္။
ေမာင္စြမ္းရည္
ေခတ္သစ္ ျမန္မာႏုိင္ငံသမုိင္းကုိေရးၾကတဲ့အခါ ျမန္မာႏုိင္ငံ တပါးကြၽန္ဘ၀ေရာက္ရာကေန အစျပဳၿပီး ေရးသားေလ့ရွိပါတယ္။ ဒီလုိ တပါး ကြၽန္ဘ၀မွာ ျမန္မာေတြဟာ အားမတန္ေပမယ့္ မာန္မေလွ်ာ့ခဲ့ၾကပါဘူး။ ကြၽန္ဘ၀ေရာက္စကေနၿပီး ကြၽန္ဘ၀တေလွ်ာက္လုံး ပုံစံအမ်ဳိးမ်ဳိးနဲ႔ ႐ုန္းကန္လႈပ္ရွားခဲ့ၾကပါတယ္။ ကုိလုိနီေခတ္ ႏုိင္ငံေရးလႈပ္ရွားမႈကုိေရးၾကတဲ့အခါ ရန္ကုန္တကၠသုိလ္ေကာလိပ္ သပိတ္သုံးခုကုိ ဗဟုိလမ္း ေၾကာင္းထားၿပီး ေရးတာေတြ႕ရပါတယ္။ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေတြက သမုိင္းပညာရွင္ေတြကုိ “ဒါေတြ ေကြ႕ေရွာင္ေရးပါ” လုိ႔ ေျပာခ်င္ေပမယ့္ ေျပာလုိ႔ မရ။
ပထမတဆကၠသိုလ္ေကာလိပ္သပိတ္က ၁၉၂၀ ခုႏွစ္မွာ ကိုဘဦးအစရွိတဲ့ ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္မ်ား ဦးေဆာင္လႈပ္ရွားခဲ့ၾကပါတယ္။ ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္စာရင္းကို ေရႊတိဂံုဘုရားရဲ႕ အေနာက္ေတာင္ေထာင့္ရွိ အမ်ဳိးသားေန႔အထိမ္းအမွတ္ေက်ာက္တိုင္မွာ ေရးထိုး ထားပါတယ္။
ဒုတိယသပိတ္ကေတာ့ ကိုႏု၊ ကိုေအာင္ဆန္းတို႔ဦးေဆာင္ၿပီး မႏၱေလးသူ မအုန္း၊ မအမာတို႔ပါ၀င္း ဆင္ႏႊဲခဲ့ၾကတဲ့သပိတ္ျဖစ္ပါတယ္။ တတိယသပိတ္ကေတာ့ ကိုဗဟိန္း၊ ကိုဗေဆြ၊ ကိုလွေရႊ စတဲ့ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္ေတြ ဦးေဆာင္လႈပ္ရွားခဲ့ပါတယ္။ ကိုႏု၊ ကိုေအာင္ ဆန္းတို႔ “သခင္” အျဖစ္ပါ၀င္လႈပ္ရွားခဲ့ၿပီး ၁၉၃၈ ခုႏွစ္ ေရနံေျမအလုပ္သမားသပိတ္ႀကီးနဲ႔ဆက္စပ္သြားရာက အရွိန္အျမင့္ဆံုးကို ေရာက္ သြားခဲ့ပါတယ္။ တဆက္တည္း ဒုတိယကမာၻစစ္နဲ႔ဆက္စပ္သြားၿပီး ဖက္စစ္ေတာ္လွန္ေရးႀကီးအထိ ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္ေတြပဲ ဆက္လက္ပါ၀င္ဦးေဆာင္လႈပ္ရွားသြားၾကပါတယ္။
ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ကို ၁၉၂၀ ခုႏွစ္မွာပဲ ဖြင့္ပါတယ္။ ဖြင့္စမွာပဲ တကၠသိုလ္အက္ဥပေဒကိုသေဘာမက်လို႔ ေက်ာင္းသားေတြ သပိတ္ ေမွာက္ၾကပါတယ္။ သပိတ္ေမွာက္ၿပီး အဂၤလိပ္အစိုးရတည္ေထာင္တဲ့ တကၠသိုလ္ကိုမတက္ၾကေတာ့ဘဲ အမ်ဳိးသားတကၠသိုလ္ႀကီးကို ေရႊတိဂံုေျခရင္းက ဗဟန္းဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းေတြေပၚမွာ သြားေရာက္ဖြင့္လိုက္ၾကပါေတာ့တယ္။ အဲဒီအမ်ဳိးသားေကာလိပ္မွာ ဆရာႀကီး သခင္ကိုယ္ေတာ္မႈိင္တို႔၊ ဒီးဒုတ္ဦးဘခ်ဳိတို႔က ျမန္မာႏိုင္ငံသမိုင္းနဲ႔ ျမန္မာစာေပကို အသီးသီး၀င္ေရာက္ျပသခဲ့ၾကပါတယ္။
ဒါေပမဲ့ ဒီေကာ လိပ္ေက်ာင္းဟာ တစ္ႏွစ္ႏွစ္နဲ႔ ပ်က္သြားခဲ့ပါတယ္။ နယ္ၿမိဳ႕႔ေတြမွာေတာ့ အမ်ဳိးသားေက်ာင္းေတြ အလွ်ဳိအလွ်ဳိေပၚလာခဲ့ၾကတာ ၁၅၀ ေလာက္ရွိပါတယ္။ ဒီလိုအမ်ဳိးသားေက်ာင္းလႈပ္ရွားမႈေတြထဲမွာ အထူးထင္းရွားလာသူကေတ့ ပထမ သပိတ္ေခါင္းေဆာင္တစ္ဦးျဖစ္တဲ့ ဦးဖိုးက်ားပါပဲ။ ဦးဖိုးက်ားက ဆရာႀကီးသခင္ကိုယ္ေတာ္မိႈင္း၊ ဒီးဒုတ္ဦးဘခ်ဳိတို႔နဲ႔အတူ အမ်ဳိးသားေက်ာင္းေတြအတြက္ သင္ၾကားစရာ ျမန္မာစာအုပ္ေတြကိုထုတ္လုပ္ႏုိင္ဖို႔အတြက္ ႀကိဳးစားခဲ့ပါတယ္။
အမ်ဳိးသားပညာ၀န္အျဖစ္နဲ႔လဲ ဗဟုိကေန နယ္ကိုခရီးထြက္ၿပီး ေက်ာင္းေတြကို စစ္ေဆးရပါတယ္။ သမိုင္းေရးသူ၊ ၀တၳဳတိုေရးသူအျဖစ္နဲ႔ ေခတ္စမ္းစာေပေခတ္ (၁၉၃၀-၄၀) ရဲ႕အရင္က ေခတ္စမ္းစာေပေခတ္ဦးကို ဦးေဆာင္သူျဖစ္လာခဲ့ပါတယ္။ ကိုလိုနီေႏွာက္ပိုင္းေခတ္နဲ႔ က်ေနာ္တို႔ လြတ္လပ္ေရးေခတ္ဦးမွာ ဦးဖိုးက်ားရဲ႕ အမ်ဳိးသားဟန္စာေပသစ္နဲ႔ ႀကီးျပင္းခဲ့ရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အမ်ဳိးသားေန႔အေၾကာင္းကို စဥ္းစားတိုင္း ဆရာႀကီးသခင္ကိုယ္ေတာ္မိႈင္း၊ ဒီးဒုတ္ဦးဘခ်ဳိနဲ႔ ဦးဖိုးက်ားတို႔ရဲ႕ နာမည္ေတြကို အရင္စဥ္းစားမိလိုက္ၿပီး အဥၥလီပဏာမနဲ႔ ဂါရ၀ျပဳမိပါတယ္။
က်ေနာ္တို႔တေတြ မႏၱေလးမွာ အလယ္တန္းေက်ာင္းသားဘ၀ကစၿပိး အမ်ဳိးသားေန႔တိုင္း အမ်ဳိးသားေန႔စာစီစာကံုးၿပိဳင္ပြဲေတြ ၀င္ၾကရ တယ္။ အားကစားၿပိဳင္ပြဲေတြ၀င္ၾကရတယ္။ မႏၱေလးက အမ်ဳိးသားေက်ာင္းကို ဦးခိုက္ၾကရတယ္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္တို႔နဲ႔အတူ လုပ္ၾကံခံရတဲ့ထဲပါသြား ရွာတဲ့။ အာဇာနည္ေခါင္းေဆာင္ႀကီး ဦးရာဇာတ္တည္ေထာင္အုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ေက်ာင္းေပါ့။ မႏၱေလးက ထင္ရွားတဲ့မ်ဳိးခ်စ္လူငယ္အမ်ားစုဟာ အမ်ဳိးသားေက်ာင္းထြက္ေတြပါ။ လူထုေဒၚအမာဆိုတာ အဲဒီေက်ာင္းထြက္ပါပဲ။ ေဘာလံုး၊ အေလးမ၊ လက္ေ၀ွ စတဲ့ အားကစားထူးခြၽန္ သူေတြလဲ အမ်ဳိးသားေက်ာင္းကထြက္ပါတယ္။
အမ်ဳိးသားေက်ာင္းေရွ႕ကျဖတ္သြားရင္ အမ်ဳိးသားေက်ာင္းဆိုတဲ့ စာတန္းႀကီးနဲ႔ သင္ပုန္းႀကီး ကိုေမာ့ၾကည့္ၿပီး စိတ္ထဲက အလိုလိုဦးညႊတ္မိရပါတယ္။ ခုေတာ့ ဗိုလ္ေန၀င္းက ျပည္သူပိုင္းသိမ္းရာမွ ေက်ာင္းေတြကို ၁-၂-၃ ေတြနဲ႔ အမွတ္စဥ္ထိုးၿပီးေခၚလိုက္ရပါတယ္။ အမွတ္ ၂ အထကဆိုတာ ျဖစ္လာပါတယ္။ ေက်ာင္းရဲ႕သမိုင္းလဲ အလိုလိုမွိန္ေပ်ာက္သြားခဲ့ရပါေတာ့တယ္။
အလားတူပဲ တျခားၿမိဳ႕ႀကီးေတြက အမ်ဳိးသားေက်ာင္းေတြလဲ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ေအာက္မွာ “အမွတ္စဥ္ မွတ္” တဲ့ အထဲကို ပါသြား ခဲ့ရပါၿပီး။
အမ်ဳိးသားေက်ာင္းေတြ ေပၚေပါက္လာရတာဟာ ပထမေကာလိပ္သပိတ္ႀကီးေၾကာင့္ျဖစ္ရၿပီး၊ အဲဒီသပိတ္ႀကီးကလဲ ေက်ာင္းသားေတြ ေၾကာင့္ ေပၚခဲ့ရတာပါ။ အဲဒီေက်ာင္းသားေတြဟာ အမ်ဳိးသားေကာလိပ္ကထြက္ၿပီး နယ္တကာမွာ အမ်ဳိးသားေက်ာင္းအုပ္၊ အမ်ဳိးသား ေက်ာင္းဆရာေတြျဖစ္လာခဲ့ၾကပါတယ္။
အမ်ဳိးသားေက်ာင္းေတြကေန လြတ္လပ္ေရး သူရဲေကာင္းေတြ ေမြးထုတ္ေပးခဲ့ပါတယ္။ အာဇာနည္ ႀကီးေတြထဲမွာ ဒီးဒုတ္ဦးဘခ်ဳိက အမ်ဳိးသားေကာလိပ္ ျမန္မာစာဆရာႀကီးပါ။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းရဲ႕အစ္ကို ဦးဘ၀င္းနဲ႔ ဆရာႀကိးဦးရာဇာတ္ တို႔က အမ်ဳိးသားေက်ာင္းမွာ ေက်ာင္းအုပ္ဆရာႀကီး ဦးေအာင္ဆန္းက အမ်ဳိးသားေက်ာင္းထြက္ပါ။ ဦးႏု၊ ကုလသမဂၢအတြင္းေရးမွဴးခ်ဳပ္ ဦးသန္႔၊ သိပၸေမာင္၀၊ ေဇာ္ဂ်ီ၊ မင္းသု၀ဏ္ စသူေတြဟာ အမ်ဳိးသားေက်ာင္းေတြမွာ ဆရာလုပ္ဖူးၾကပါတယ္။ ဆရာေဇာ္ဂ်ီ၊ ဆရာဇာတ္၊ သု၀ဏ္၊ ေမာင္ထင္၊ ဒဂုန္တာရာ၊ လူထုေဒၚအမာ စတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေက်ာင္းမ်ားဟာ အမ်ဳိးသားေက်ာင္းထြက္ေတြပါ။ အမ်ဳိးသားေက်ာင္းေတြကေန ျမန္မာစာေပသမိုင္းတို႔ကို အေျခခံေကာင္းရခဲ့ၾကတဲ့ ေက်ာင္းသားေတြ တကၠသိုလ္ေရာက္လာခ်ိန္နဲ႔ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္မွ ဆရာႀကီး ဦေဖ ေမာင္တင္က ျမန္မာစာထုတ္ထူးတန္းေတြ႕နဲ႔ မဟာ၀ိဇၨာတန္းေတြ ဖြင့္လွစ္ခ်ိန္တို႔ဟာ ခ်ိန္ကိုက္ျဖစ္သြားခဲ့ပါတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ ေခတ္စမ္း စာေပဟာ ျဖစ္ေပၚလာခဲ့ရတာပါ။
ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ေကာလိပ္ပထမသပိတ္ႀကီးရဲ႕ဂုဏ္ေက်းဇူးနဲ႔ အမ်ဳိးသားေက်ာင္းေတြရဲ႕ဂုဏ္ေက်းဇူးကို ဆင္ျခင္လိုက္ရင္ “လြတ္လပ္ေရး သမိုင္းအစ အမ်ဳိးသားေန႔ကလို႔” ေႂကြးေၾကာ္ၾကသူေတြကို ေထာက္ခံခ်င္ပါတယ္။ ခုအခါ အမ်ဳိးသားေန႔သ႐ုပ္ျပ လွည့္လည္ပြဲေတြနဲ႔ အမ်ဳိး သာေန႔ စာေပၿပိဳင္ပြဲေတြျပဳလုပ္ၾကတာမ်ဳိး ျမန္မာျပည္မွာ ရွိမွရွိပါေသရဲ႕လားလို႔ ေတြးမိပါတယ္။ ၁၉၂၁ ခုႏွစ္က ဂ်ီစီဘီေအေခၚ ျမန္မာ အသင္းခ်ဳပ္ႀကီးရဲ႕ န၀မေျမာက္ညီလာခံမွာ ပထမေကာလိပ္သပိတ္ေမွာက္တဲ့ေန႔ကို အမ်ဳိးသားေန႔အျဖစ္သတ္မွတ္ဖို႔ ဆံုးျဖတ္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ၁၉၂၂ ရန္ကုန္မွာက်င္းပတဲ့ ဂ်ီစီဘီေအညီလာခံႀကီးကေန အတည္ျပဳခဲ့ပါတယ္။ ၁၉၂၁က သတ္မွတ္တဲ့ ရက္စြဲကိုယူရင္ ဒီႏွစ္မွာ အမ်ဳိး သားေန႔ရဲ႕သက္တမ္းဟာ ႏွစ္ေပါင္း ၉၀ တင္းတင္းျပည့္ခဲ့ပါၿပီး။ အႀကိမ္ေပါင္း ၉၀ ရွိခဲ့ပါၿပီ။
အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုမွာေတာ့ ေလာ့စ္အိန္ က်လိစ္က ျမန္မာလူထုက မ်ဳိးသားေန႔စာေပေဟာေျပာပြဲေတြကို ႏွစ္စဥ္က်င္းပၾကလို႔ အေမရိကန္ျပည္မွာရွိေနၾကတဲ့ တင္မိုး၊ ၀င္းေဖ၊ မာမာေအး၊ ေမာင္စြမ္းရည္၊ ေအာင္ေ၀း စတဲ့စာေရးဆရာမ်ား သြားေရာက္ဆံုဆည္းၾက၊ ေဟာေျပာၾကပါတယ္။ ဂ်ပန္က ျမန္မာလူငယ္ မ်ားကလဲ သူတို႔ထုတ္စာေစာင္ေတြကို တန္ေဆာင္မုန္းလမွာ အမ်ဳိးသားေန႔အထိမ္းအမွတ္အထူးထုတ္အျဖစ္ ထုတ္ေ၀ေလ့ရွိပါတယ္။
က်ေနာ္တို႔လဲ ကိုယ္တတ္စြမ္းတဲ့နည္းနဲ႔ ပါ၀င္ဆင္ႏႊဲၾကပါတယ္။ ဗမာျပည္က အမ်ဳိးသားေန႔အထိမ္းအမွတ္ပြဲမ်ားကို တမ္းတျမင္ေယာင္လ်က္ ရွိပါတယ္ခင္ဗ်ား။
ဒီေဆာင္းပါးကုိ - မုိးမခ
http://moemaka.blogspot.com/
စာမ်က္ႏွာက ကူးယူ ေဖာ္ျပပါတယ္။
posted from Bloggeroid
No comments:
Post a Comment